viltsu_! 19.04.2010 19:23:42 (muokattu 19.04.2010 19:28:13) | |
---|
Eli Mistä netistä löytää parhaiten tämän kaltaisia sointuja esim. E7/H. Jos ei tietoa mistä löytyy niin mielellään silti tietoa miten se "otetaan". :) Toiseksi: mitä ovat ne soinnut joissa on pieni kolmio perässä?? // olen vasta aika aloittelija tässä kitaransoitossa, joten siitä nämä luultavasti helpot kysymykset .... |
Zeeboo 19.04.2010 19:55:06 (muokattu 19.04.2010 19:56:44) | |
---|
viltsu_!: Eli Mistä netistä löytää parhaiten tämän kaltaisia sointuja esim. E7/H. Jos ei tietoa mistä löytyy niin mielellään silti tietoa miten se "otetaan". :) Kokeileppa tuolta: http://chordfind.com/ Toiseksi: mitä ovat ne soinnut joissa on pieni kolmio perässä?? Se kolmio soinnun perässä on yksi duurikolmisoinnun symboleista. Näissä ns reaalisointumerkeissä ei ole merkintää varten standardia, vaan eri yhteyksissä käytetään erilaisia merkkejä. Esimerkiksi vaikka duurisointu voidaan merkata: - Isolla kirjaimella, tämä on varmaan se yleisin: E, G, Bb jne - Iso kirjain + kolmio - Iso kirjain + "maj", Emaj, Cmaj jne. (Tätä ei passaa sotkea maj7:aan tai laajempiin sointuihin) Sama homma myös mollilla: - Em, Dm, F#m jne - "miinusmerkillä": A-, G- jne. Tämä on joskus vähän hämmentävä... - pienellä kirjaimella: e, d, a jne. Ei niin hämmentävä kuin edellinen, mutta silti... - "min" liitteellä: Gmin - jne... // olen vasta aika aloittelija tässä kitaransoitossa, joten siitä nämä luultavasti helpot kysymykset .... Ihan samanlaisten kysymysten kanssa on varmaan jokainen jossain vaiheessa paininut. Ei ne ole kenellekkään alussa helppoja olleet. Ei ainakaan mulle. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 19.04.2010 21:00:31 (muokattu 19.04.2010 21:00:54) | |
---|
viltsu_!: Eli Mistä netistä löytää parhaiten tämän kaltaisia sointuja esim. E7/H. Jos ei tietoa mistä löytyy niin mielellään silti tietoa miten se "otetaan". :) Toiseksi: mitä ovat ne soinnut joissa on pieni kolmio perässä?? Mä nyt täydentäisin Zeeboon sinänsä hyvää ja kattavaa vastausta. 1. E7/H on ns. kauttasointu, ulkomaan kielellä slash chord jossa kauttaviivan vasemmalla puolella on itse sointu ja oikealla puolella bassosävel. Jos bassosävel on joku soinnun sävelistä, tässä esimerkkitapauksessa kvintti niin kyseessä on soinnun kvinttikäännös. Bassosävel voi olla myös sointuun kuulumaton sävel. 2. Zeeboon kertomat merkitykset pienelle kolmiolle on kaikki paikkansa pitäviä. Tavallisen merkitys minkä mä oon tavannut on kuitenkin X(pieni kolmio) = Xmaj7 You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 19.04.2010 21:34:21 | |
---|
baron: ... 1. E7/H on ns. kauttasointu, ulkomaan kielellä slash chord jossa kauttaviivan vasemmalla puolella on itse sointu ja oikealla puolella bassosävel. Jos bassosävel on joku soinnun sävelistä, tässä esimerkkitapauksessa kvintti niin kyseessä on soinnun kvinttikäännös. Bassosävel voi olla myös sointuun kuulumaton sävel. 2. Zeeboon kertomat merkitykset pienelle kolmiolle on kaikki paikkansa pitäviä. Tavallisen merkitys minkä mä oon tavannut on kuitenkin X(pieni kolmio) = Xmaj7 1. Totta pakiset. 2. Enpä jaksa muistaa, mistä tuo pelkkä delta = duurikolmisointu on jäänyt nuppiin, mutta on maj7:aahan sillä tavallisesti tosiaan merkataan. Voip olla, että tarttee kävellä vähän takaperin tuon mun muistikuvan kanssa. Noista vähän hämmentävistä sointumerkinnöistä yksi on duuria merkkaava iso M: FM = F-duuri... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 19.04.2010 21:47:22 (muokattu 19.04.2010 21:49:48) | |
---|
Zeeboo: 1. Noista vähän hämmentävistä sointumerkinnöistä yksi on duuria merkkaava iso M: FM = F-duuri... Finalen oletusmerkintä duurikolmisoinnulle on FMaj ja ainoa tapa millä mä oon saanut sen sekä soittamaan oikein että näyttämään oikein on pistää sointumerkinnäksi FMaj ja sitten piilottamaan "extension", jolloin näkyy vain F. Jos mä kirjoitan soinnuksi vain pelkän F:n, se soittaa F-sävelen soinnun sijaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
wavelength 20.04.2010 12:37:54 | |
---|
baron: 2. Zeeboon kertomat merkitykset pienelle kolmiolle on kaikki paikkansa pitäviä. Tavallisen merkitys minkä mä oon tavannut on kuitenkin X(pieni kolmio) = Xmaj7 Tietyissä tilanteissa (esim. Levinen kirjoissa) C(kolmio) on tulkinnanvarainen merkintä, jonka voi toteuttaa oman maun mukaan muuntamattomana duurisävyisenä sointuna: C, C6, Cadd9, C6/9, Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13... Alkaahan tuo tietty mennä jo samalle osastolle tolppamerkintöjen kanssa. Jossain on näkynyt duurin ja mollin erotukseksi tämmöisiäkin merkintöjä: CM = duuri, Cm = molli. Grhmbg, sanon minä. Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara. |
Zeeboo 20.04.2010 13:11:27 (muokattu 20.04.2010 13:14:15) | |
---|
wavelength: Tietyissä tilanteissa (esim. Levinen kirjoissa) C(kolmio) on tulkinnanvarainen merkintä, jonka voi toteuttaa oman maun mukaan muuntamattomana duurisävyisenä sointuna: C, C6, Cadd9, C6/9, Cmaj7, Cmaj9, Cmaj13... Alkaahan tuo tietty mennä jo samalle osastolle tolppamerkintöjen kanssa. Jossain on näkynyt duurin ja mollin erotukseksi tämmöisiäkin merkintöjä: CM = duuri, Cm = molli. Grhmbg, sanon minä. Joo, saattaapa olla Levineltä (tai sitten Liebmanilta) jäänyt tuo kolmio = duurikolmisoitu mieleen. Ja joo#2, se tosiaan jättää laajennuksen harkinnan varaan. Vielä tuli mieleen yksi noista kummallisista: Amag..... Ding! mag => maggiore = suuri => suuri terssi => A duuri... Kaikenlaisia, ***tana. Tarttee mainita, ettei tämä ollut painetussa nuotissa, vaan yhden italialaisen kaverin kirjoittamassa lead-sheetissä... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 20.04.2010 18:29:02 | |
---|
Zeeboo: Vielä tuli mieleen yksi noista kummallisista: Amag..... Ding! mag => maggiore = suuri => suuri terssi => A duuri... Kaikenlaisia, ***tana. Tarttee mainita, ettei tämä ollut painetussa nuotissa, vaan yhden italialaisen kaverin kirjoittamassa lead-sheetissä... Niin tai jos mennään ranskalaisiin sointumerkintöihin: Dm B.sol jonka mä oon tulkinnut tarkoittavan Dm/A S.A = sans accord = no chord = tauko soinnuissa EM. = E7M toisissa nuoteissa = ratkaisematta, ei ainakaan duuri- eikä mollisointu eikä maj7 siihen kohtaan sovi, mun mielestä siihen sopii Em7, oisko painovirhe kaksissa saman piisin eri nuoteissa? G4 = Ilmeisesti G7sus? F7M = Fmaj7 You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 21.04.2010 01:21:35 (muokattu 21.04.2010 01:22:53) | |
---|
baron: Niin tai jos mennään ranskalaisiin sointumerkintöihin: Dm B.sol Tämäkin riippuu käytetäänkö järjestelmää, jossa do:ta siiirrellään sävellajin mukaan vai jossa se on aina c. Eikö Ranskassa nimenomaan käytetä sitä niin, että se on paikoilleen jähmetetty? Siinä tapauksessa tuo olisi Dm/G - ei mahdoton siis sekään. ed: Mutta en toki epäile, ettetkö olisi asiayhteyden perusteella tulkinnut sen oikein tuon siirreltävän systeemin mukaan. Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet". |
Schnowotski: Tämäkin riippuu käytetäänkö järjestelmää, jossa do:ta siiirrellään sävellajin mukaan vai jossa se on aina c. Eikö Ranskassa nimenomaan käytetä sitä niin, että se on paikoilleen jähmetetty? Siinä tapauksessa tuo olisi Dm/G - ei mahdoton siis sekään. ed: Mutta en toki epäile, ettetkö olisi asiayhteyden perusteella tulkinnut sen oikein tuon siirreltävän systeemin mukaan. Sviddu, kyllä sä oot oikeassa! Kokeilin ja kyllä siihen Dm/G sopii paremmin. Osoittaa että ranskalaiset sointumerkit on mulla vielä vähän hakusessa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 21.04.2010 10:14:39 | |
---|
baron: ...S.A = sans accord = no chord = tauko soinnuissa Heh. Paras hämminki sointumerkkien kanssa, minkä tiedän on syntynyt kun sointulapussa on "Halt"... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
wavelength 21.04.2010 12:55:21 | |
---|
Zeeboo: Heh. Paras hämminki sointumerkkien kanssa, minkä tiedän on syntynyt kun sointulapussa on "Halt"... Höhöh, osataan sitä suomeksikin! Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara. |
-Cale 23.04.2010 20:35:16 | |
---|
Mites tällaiset oikeaoppisesti merkitään: e--- h--- g-8- d-9- a-6- e--- tai vaikka e--- h--- g-6- d-7- a-4- e--- |
Zeeboo 23.04.2010 21:04:45 | |
---|
-Cale: Mites tällaiset oikeaoppisesti merkitään: e--- h--- g-8- d-9- a-6- e--- tai vaikka e--- h--- g-6- d-7- a-4- e--- Vois vissiin olla kyseessä "augmented power chord", eli ylinouseva voimasointu. Yksi tapa merkkaamiseen on tuossa ekassa Faug ja tokassa C#aug (tai Dbaug). Vähän epäortodoksi tapa merkata, koska ylinousevassa pitäisi oikeasti olla terssi mukana. Mutta: "Since U Been Gone" biisin lapuissa seisoo Fo (F dim, F vähennetty) vaikka siovina ääninä on "vain" F ja B (tai H, ihan miten vaan). Siis, tuolla logiikalla ylinouseva... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 23.04.2010 21:33:29 (muokattu 23.04.2010 21:37:30) | |
---|
Zeeboo: Vois vissiin olla kyseessä "augmented power chord", eli ylinouseva voimasointu. Yksi tapa merkkaamiseen on tuossa ekassa Faug ja tokassa C#aug (tai Dbaug). Vähän epäortodoksi tapa merkata, koska ylinousevassa pitäisi oikeasti olla terssi mukana. Mutta: "Since U Been Gone" biisin lapuissa seisoo Fo (F dim, F vähennetty) vaikka siovina ääninä on "vain" F ja B (tai H, ihan miten vaan). Siis, tuolla logiikalla ylinouseva... Oonks mä tyhmä vai yksinkertainen vai enkö ymmärrä tabuista mitään mutta soinnun tärkeitä säveliä on perussävel, terssi ja septimi ja sillä perusteella eka on mun mielestä H ja toka A? (Siis kummastakin puuttuu kvintti mutta se on soinnun tarpeettomin sävel. Periaatteessahan kaksi säveltä ei oo vielä sointu, se on vain intervalli) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 23.04.2010 21:58:00 (muokattu 23.04.2010 22:03:03) | |
---|
baron: Oonks mä tyhmä vai yksinkertainen vai enkö ymmärrä tabuista mitään mutta soinnun tärkeitä säveliä on perussävel, terssi ja septimi ja sillä perusteella eka on mun mielestä H ja toka A? (Siis kummastakin puuttuu kvintti mutta se on soinnun tarpeettomin sävel. Periaatteessahan kaksi säveltä ei oo vielä sointu, se on vain intervalli) hups, lukihäiriö... Siis ekan äänet on Eb, B ja Eb. Eb ja B muodostaa tuon ylinousevan kvintin, ja jos perusääneksi ajatellaan Eb, niin silloin voimasointujen maailmassa siitä tulee just tuo augmented powerchord. Ihan eri juttu on sitten, pidetäänkö näitä sointuina... Terssikekoajattelussa noist saa yhtä sun toista kun funtsaa vajaamuotoja. Näistähän on vängätty monta kertaa, ja monta kertaa todettu, että - riippuu siitä mikä soivista äänistä otetaan paerusääneksi - mitä ääniä oletetaan mukaan - jne mikä sointu lopulta voi olla kyseessä. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 23.04.2010 22:18:53 (muokattu 23.04.2010 22:26:48) | |
---|
Zeeboo: hups, lukihäiriö... Siis ekan äänet on Eb, B ja Eb. Sviddu kun mä en tunne kitaraa niin mun mielestä siinä on H ja D#:-) Ja sitten se terssi kerrattu. (Ihan oikeesti: Jos mä/me aletaan etsiä jollekin säveljoukolle soínnun nimeä niin ekaksi etsitään terssit ja sitten jos jollekin perussävel-terssiyhdistelmälle löydetään septimi niin se on siinä, loput on vain lisäsäveliä. Powerchord on kuitenkin poikkeus joka esiintyy elävässä elämässä. Aug powerchord on ainaskin mulle uutta, jos se on OK niin mun mielestä mikä tahansa kahden sävelen yhdistelmä on sointu, vain nimi pitää keksiä, C H, onko maj7 ílman terssiä ja kvinttiä vai b9 ilman terssiä kvinttiä ja septimiä) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 23.04.2010 22:32:43 | |
---|
baron: .. mun mielestä siinä on H ja D#:-) b:t on kivempia (vaikka oonkin kitaranvinguttaja ;-D) "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
-Cale 24.04.2010 16:37:42 | |
---|
Ymmärsinköhän nyt oikein, eli tämä olisi sitten Daug: e--- h-6- g-7- d-8- a-5- e--- Harvemmin kuitenkaan tulee otettua tuota ylintä säveltä mukaan, varsinkaan nopeissa rockeissa. Käytän noita yleensä sointukuluissa tyyliin missä seuraavaksi tulisi esim. D# - F - Gm. Voisihan tuonkin tilalle periaatteessa ottaa Bb:n, mutta se ei kuulosta sitten ihan samalta. |
wavelength 24.04.2010 16:51:49 (muokattu 24.04.2010 16:59:12) | |
---|
-Cale: Ymmärsinköhän nyt oikein, eli tämä olisi sitten Daug: e--- h-6- g-7- d-8- a-5- e---- Tuon soinnun sävelet ovat alhaalta lukien D Bb D F. Jos soinnut on yhtään hanskassa, niin tuolta bongaa saman tien Bb-duurin terssipinossa, ja bassosävelenä on D. Siispä kyseessä on Bb/D. Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara. |