Aihe: Kitarakaappi laadusta tinkimättä
1 2 3
rtepeg
16.04.2010 12:25:04
Ei V30 huonot ole todellakaan. Sisäänajettuna toki "pehmenivät", mutta silti minun setupilla ja soittotyylillä ylä-keskialueen korostus oli liian terävä. Siis tässä on se ristiriita, että tuota korostusta kaipasin, mutta se vaan tuli liian terävänä esille. Ainakin minun nupin treble/middle säätöjen rajoissa.

V30:t olivat sävyltään hieman kylmemmät ja hifimmät kuin Goldit. Goldeilla lähtee myös alakielillä riffittely ja komppaaminen jotenkin lentoon; siinä on jotain rokkenrollia... en osaa sanoa, ovatko oikeat metalliin.

Itse pidin tärkeänä, että kitaran oma luonne ja "ääni" säilyy. Siihen Goldit ovat sopivan "orgaaniset". Oman lisänsä ja haasteen tuo se, että kitara on todella eloisa ja kielinä flatwoundit. Mikrofoneina on maltillisen kuumat P90:set. Kombinaatio, mistä kunnon putkivahvistin tykkää, mutta esimerkiksi Framuksen kaappi kumisi ja resonoi...V30:set Orangen kaapissa taas kuulostivat turhan "kovilta", kun volyymiä oli paljon. Goldeilla taas lahkeet lepattaa jotenkin pehmeämmin kuin kesäisessä ukkosmyrskyssä...
T.InTone
16.04.2010 13:06:13
Mitä? Rivera mainostaa käyttävänsä suomalaista koivua kaappimateriaalina! Pojot siitä. =)

http://www.rivera.com/products/knuckle/k412b.php

Seuraava kysymys onkin et missä tämän tasoisia kaappeja pääsee testaamaan...Musamaailmalla näytti olevan ainakin Orangea hyvin testattavana, mut tääl Turus ei paljon paikkoja löydy...ehdotuksia?

Joo, no tietenkin "osta ja kokeile". ;O)
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
baba o riley
16.04.2010 14:11:50
jussimus: Sanoisin että eipä niitä V30:siä turhaan laiteta valmiiksi noihin kaappeihin. Omien kokemuksieni mukaan V30 on elementtinä helvetin hyvä lähtökohta, joka sopii lähestulkoon mihin tahansa musaan minkä tahansa vahvarin kanssa. Varsinkin jos V30:n kaverina käyttää jotain hieman toisenlaista elementtiä kuten G12H:ta tai G12T-75:ta, niin ei voi mennä pahasti metsään.

En ole ihan samaa mieltä. Monen vehkeen kanssa toimii, mutta mitä tulee sarakkeelle, Orange/Matamp/Hiwatt tyyppisille isotehosille old school big headroom brittivehkeille, ne on soundannut mun korvissa paskoilta tai korkeintaan keskinkertaisilta. Marshallin kanssa tosin olen v30sistä kuullut ihan hyvää soundia. Snadisti kuitenkin yliarvostettuja elementtejä.

Nyt on vielä mulle ihan auki mitä aloittaja aikoo sen kaapin päälle laittaa, noi listaukset mitä oli tos aikasemmin ei oikein mitään kerro ennen kun on se signaalintuuttaaja sen kaapin kaveriks.
Antti1
16.04.2010 15:32:57 (muokattu 16.04.2010 15:34:13)
T.InTone: Mitä? Rivera mainostaa käyttävänsä suomalaista koivua kaappimateriaalina! Pojot siitä. =)

Kyllä näin on. Jos olisit ollut puoli vuotta aiemmin liikkeellä, niin olisit saanut testata vaikka mun Riveraa. Enää sitä ei taloudesta löydy, myin kaverille. Se on hyvä kaappi, jos etsii napakkasoundista ja tarkkaa toistoa. Löytyy isot tukirimat levyjen välillä, laadukasta vaneria jne.

Kun kysyit Diezelin kaapista, niin ne on tehty kans pohjoismaisesta koivusta ja nykytuotanto tosiaan taas Saksassa. Jenkkien tekeleiden laatu lähti jossain vaiheessa tehtaan vuoksi laskuun ja Diezel katkaisi sopimuksen niiden kanssa. Sittemmin pöntöt suunniteltiin liitoksineen ja materiaaleineen päivineen (taidettiin ruveta käyttämään ohuempia viiluja) uusiksi, ja näitä kehutaan aiempia paremmiksi. Tuotanto alkoi 2009, joten sitä vanhemmat on joko jenkkejä, tai sitten 90-luvun Saksan tuotantoa.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
jussimus
16.04.2010 15:36:53
baba o riley: En ole ihan samaa mieltä. Monen vehkeen kanssa toimii, mutta mitä tulee sarakkeelle, Orange/Matamp/Hiwatt tyyppisille isotehosille old school big headroom brittivehkeille, ne on soundannut mun korvissa paskoilta tai korkeintaan keskinkertaisilta. Marshallin kanssa tosin olen v30sistä kuullut ihan hyvää soundia. Snadisti kuitenkin yliarvostettuja elementtejä.

Nyt on vielä mulle ihan auki mitä aloittaja aikoo sen kaapin päälle laittaa, noi listaukset mitä oli tos aikasemmin ei oikein mitään kerro ennen kun on se signaalintuuttaaja sen kaapin kaveriks.

Joosiis, kyllähän se vahvaripuoli kantsis ensin selvittää, ja vasta sen jälkeen ruveta hakemaan vahvarin ominaissoundiin mätsäävää kaappia.
T.InTone
17.04.2010 08:29:34
Musta tuntuu et nyt alkaa olla lista sen verran selvillä et lähden metsästämään potentiaalisia testauspaikkoja. Kiitos kaikille kommenteista ja mä pistän tänne kuriositeettina infon et mihin kaappiin päädyin...toivottavasti tästä threadista on muillekin apua!
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
Vetehinen
17.04.2010 14:00:34
baba o riley: tää on vähän niinku että mä haluun helvetin hienot autonrenkaat mutta mulla ei ole vielä autoa, ehkä ferrari tai sitten hummeri, mut nää renkaat siihen tulee...

Hyvä vertaus. Soittokamat voi toki valita myös ulkonäön perusteella, mutta mun mielestä tärkeintä on auditiiviset ominaisuudet ja se että sopii omaan tatsiin.
"Mankind is known to be narrowminded" - Gaahl
Neponen
17.04.2010 16:06:59

beliel: Hyvä vertaus. Soittokamat voi toki valita myös ulkonäön perusteella, mutta mun mielestä tärkeintä on auditiiviset ominaisuudet ja se että sopii omaan tatsiin.

Totta. Monestihan esimerkiksi kitaransoittoa aloittavat valitsevat kepin täysin ulkonäön perusteella. Ja samoin muut kamat.
jussimus
17.04.2010 16:35:36
Neponen: Totta. Monestihan esimerkiksi kitaransoittoa aloittavat valitsevat kepin täysin ulkonäön perusteella. Ja samoin muut kamat.

Ja samoin eukotkin :)
baba o riley
17.04.2010 16:56:24
beliel: Hyvä vertaus. Soittokamat voi toki valita myös ulkonäön perusteella, mutta mun mielestä tärkeintä on auditiiviset ominaisuudet ja se että sopii omaan tatsiin.

No sitä just... ei se mikään auditiivinen kliimaksi voi ollakaan jos alotat kamoja kasaamaan kaapista... tai no... sitten voi laittaa seuraavan thredin niin että mulla on tällainen kaappi, mikä nuppi sopisi tällaiseen. Odotan helvetin innolla sitä thrediä. Se olis ku palindromien keksimistä mut kitarakamoilla :)
Ziggy Bubba
17.04.2010 17:56:11 (muokattu 17.04.2010 17:57:33)

Kyllä se nuppi taitaa olla fiksumpi lähtökohta, eli eka se haltuun. Sitten on hyvä katella mikä sen kaveriksi natsaa. Jos ihan äärimmäistä soundinautintoa haet, niin se ultimate-kaappi ei ehkä löydy ihan ekalla yrittämällä edes. Vuosien päästä voit löytää sen just oikean pöntön, jos silloinkaan :) Toinen vaihtoehto on "tyytyä" peruspasseliin ja toimivaan lootaan, mutta se ei tainnut tässä olla ideana.

Orangen omissa kaapeissa nuo V30:t toimivat musta pirun hyvin, ainakin Orangen omien hiukan paksusoundisten vahvarien kanssa. Voi olla, että vaikka jollain ylikireällä Englillä ovat vähemmät hyvät - eikun siis, sopivat.
This Is Sonar Transistor...
T.InTone
17.04.2010 19:15:27
No mä olen pahoillani jos tää threadi koettiin turhaksi, mut ideana oli ylipäänsä herättää keskustelua huippuluokan kaapeista, mitä täällä tulee kovin vähän vastaan ja vasta toissijaisesti mun henkilökohtaisista tarpeista, mut ehkäpä tää kieltämättä taittui liikaa siihen henkilökohtaisuuteen, eli idea hukkui matkan varrella. Alkupäässä postasin muuten suunnitelmissa olevaks nupiks ton Diezelin Herbertin, et siinä oli lähtökohta, mutta...hukkukoon muiden turhin threadien joukkoon. ;O)

Tulihan täs ihan asiaakin, eli noiden Celestionin Goldien esiinnosto. Muualla saattaa olla enemmänkin puhetta elementeistä tosin, siihen en testannu hakua.
trih
17.04.2010 19:46:26
No kyl mä herbertin kans ostasin ihan diezelin kaapin ku en suoraan muusta tiedä. Jos ite tekisin (ja olisi varaa) niin käyttäisin sataa 1x12"-kaappia joissa jokaisessa olisi eri elementti. Kitarasoundissa on aina enempi parempi. Esim 5x12" soundaa aina isommalta kuin 4x12". Nuita kaappeja ei varmastikaan hirveästi ole "kehitelty" kun alunperinkin 4x12" on pa-kaappi show-meininkiin. Manowar käytti joitain joissa oli kolme erikokoista elementtiä. Oiskohan ne 15", 12" ja 10". Tollasessa voisi olla järkeä.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
jussimus
17.04.2010 23:35:55
sikki-six: Voi olla, että vaikka jollain ylikireällä Englillä ovat vähemmät hyvät - eikun siis, sopivat.

Makuasioita kaikki tyynni. Mun mielestä V30 sopii ainakin Engi Screamerin kanssa kuin nyrkki silmään.

Tää on just tällasta; se mikä toiselle on parhautta, voi toiselle olla paskinta ikinä. Aina kantsii kokeilla kaikkea itse, ja vasta sitten muodostaa oma näkemys. Toki voi ja kannattaakin ottaa muiden mielipiteistä ideoita, mutta koskaan ei kannata sokeasti pitää toisen ihmisen mielipiteitä "totuutena", siis kun soundipolitiikasta puhutaan. Edelleenkin, soundien hyvyys/huonous on makuasia.
nakedzen
18.04.2010 07:06:57
trih
18.04.2010 13:29:15 (muokattu 18.04.2010 13:49:44)
nakedzen: Matamp.

http://muusikoiden.net/artikkelit/1508

Hieno vanerilaatikko joka 7x12"-versiona olis parempi.

Kitarahifiä:
http://hanok.stc.cx/misc/Marshall_1936_inside.JPG
nakedzen
18.04.2010 15:22:02
trih: Hieno vanerilaatikko joka 7x12"-versiona olis parempi.

Omakohtaista kokemusta varmaan löytyy paljonkin?
trih
18.04.2010 17:10:54 (muokattu 18.04.2010 17:12:52)
nakedzen: Omakohtaista kokemusta varmaan löytyy paljonkin?

Löytyy sen verran mitä ylempänä kirjoitin. Enempi aina parempi kitarakamoissa. Kurt Cobainilla oli jotain 10 fullstackia ni varmaan fiilistä löyty. Topikin aloittajaa ei ilmeisesti kiinnosta äänitetty soundi vaan maksimaalinen mökä. Siksihän näitä pa-kaappeja ostellaan. 8x12" minimi jos haluaa hyvää soundia ja kitara-pa:n.

Tää soundaa sata kertaa paremmalta ku joku yks kaappi:
http://upload.wikimedia.org/wikiped … mmons/e/eb/MarshallStack_Slayer.jpg
Ziggy Bubba
18.04.2010 18:10:30 (muokattu 18.04.2010 18:16:14)

trih: Tää soundaa sata kertaa paremmalta ku joku yks kaappi:
http://upload.wikimedia.org/wikiped … mmons/e/eb/MarshallStack_Slayer.jpg

Jep. Mieti miten kreisiltä soundais, jos noissa olis vielä kaikissa kaiuttimet sisällä... Salettiin vielä tuhat kertaa paremmalta! :D

Enempi aina parempi kitarakamoissa.

nii-i. Sleijerillä on parsa soundi kun niillä on eniten kaappeja.
This Is Sonar Transistor...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)