Aihe: Kitaran kaulan materiaalivalinnat | |
---|
|
Moi! Mistä kaikista materiaaleista kitaran kaula on mahdollista valmistaa - tai on valmistettu? Itselle tulee ainakin mieleen puu, alumiini, Flaxwood (pellavakuitukomposiitti), hiilikuitu ja epoksimuovi. Olen muistaakseni lukenut, että tavallinen "kymppisetti" aiheuttaisi noin 50kg jännitteen kaulaan, eli vajaa 500N. Pitääkö tuo jossain määrin paikkansa? Syy miksi kysyn tätä on se, että koitan materiaalien vertailuilla selvittää, mikä on teoriassa paras materiaalia kaulan valmistamiseen - jos ei oteta äänenmuodostuksellisia asioita huomioon. Jos tulee mieleen eri materiaalien hyviä ja huonoja puolia, niin saa kertoa. Jatkokysymys tuli mieleen: Onko kaikissa kaulamateriaaleissa sisällä kaularauta? Kiinnostaisi kovasti, onko mistään niin kovasta ja jäykästä materiaalista tehty kaulaa, missä kielet ei vaikuttaisi sen profiiliin laisinkaan. |
|
Tässä nyt muutamaan kohtaan kommenttia: Kitaroille en ole tuota kieltenvetoa laskenut mutta Tässä linkki d'addarion dokumettiin: http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf Laskin aikoinaannomalle 34" basson kielisetilleni arvion käyttämällä "XL - Nickelplated Round Wound - Long Scale" taulukkoa (1 lb = 0.45359kg) E 0.100: 16.6 kg A 0.080: 19.1 kg D 0.065: 23.3 kg G 0.045: 19.4 kg yhteensä noin 78 kg ~ 780N Kulmahan on pieni joten vääntö on pienempi kuin jos kielet nyt jostain syystä olisivat esim. 45 asteen kulmassa. Kaularaudasta yleiskommettina, että kaulan tukemisen lisäksi se on tärkeä apuväline kaulan säädössä, soitettavuutta paranneltaessa eli esim actionia/kielten korkeutta haettasessa josta varsinkin kitaristit tuntuvat olevan kranttuja. Niin ja yksi tykkää yhdestä ja toinen tykkää toisenlaisista säädöistä joten jokin mahdollisuuus kaulan käyryyden säätöön pitää olla jos haluaa soittimelle jotain käytettävyyttä. |
|
Kämis: Tässä nyt muutamaan kohtaan kommenttia: Kitaroille en ole tuota kieltenvetoa laskenut mutta Tässä linkki d'addarion dokumettiin: http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf Laskin aikoinaannomalle 34" basson kielisetilleni arvion käyttämällä "XL - Nickelplated Round Wound - Long Scale" taulukkoa (1 lb = 0.45359kg) E 0.100: 16.6 kg A 0.080: 19.1 kg D 0.065: 23.3 kg G 0.045: 19.4 kg yhteensä noin 78 kg ~ 780N Kulmahan on pieni joten vääntö on pienempi kuin jos kielet nyt jostain syystä olisivat esim. 45 asteen kulmassa. Kaularaudasta yleiskommettina, että kaulan tukemisen lisäksi se on tärkeä apuväline kaulan säädössä, soitettavuutta paranneltaessa eli esim actionia/kielten korkeutta haettasessa josta varsinkin kitaristit tuntuvat olevan kranttuja. Niin ja yksi tykkää yhdestä ja toinen tykkää toisenlaisista säädöistä joten jokin mahdollisuuus kaulan käyryyden säätöön pitää olla jos haluaa soittimelle jotain käytettävyyttä. Yritin etsiä tuota D'addarion sivuilta, mutta en löytänyt. Kiitokset linkistä! Löysin Tekniikan Maailman tekemän testin, jolla sähkökitaralle saatiin ysisetillä 31kg veto. http://www.tekniikanmaailma.fi/kitarapaketit/sahkokitara-tutuksi,4 Ei tuohon tuolla noin 300Newtonilla tule vääntömomentiksi paljon mitään kun suurin osa on kaulan suuntaista voimaa. Sen voisi varmaan mitata noin 1-1.5cm mukaan, eli 3-4.5Nm (?). e: Laskin tuon muuten ihan väärin, lasken myöhemmin oikein. |
|
Voi olla vaikea säätää kaularautaa jos kaula on alumiinia tai kokonaan hiilikuitua. Olisivat ainakin kestäviä sa stabiileja kauloja Ei se ole viellä pilalla |
Kämis 23.03.2010 15:12:59 (muokattu 23.03.2010 15:15:19) | |
|
HeNe.334: Voi olla vaikea säätää kaularautaa jos kaula on alumiinia tai kokonaan hiilikuitua. Olisivat ainakin kestäviä sa stabiileja kauloja Alumiinisa kauloja kuitenkin on joten jollakin voisi olla kokemusta niiden säätämisestä, tarkemmasta rakenteesta jne. Hiilikuitusista (laminaattina puun kanssa?) kauloista on puhuttu tälläkin palstalla. |
|
Kämis: Alumiinisa kauloja kuitenkin on joten jollakin voisi olla kokemusta niiden säätämisestä, tarkemmasta rakenteesta jne. Hiilikuitusista (laminaattina puun kanssa?) kauloista on puhuttu tälläkin palstalla. Itse kyllä uskon, että alumiinisessa (ontossa) kaulassa voi hyvin olla kaularauta mukana. Tässä on jotain: http://tbeamguitar.blogspot.com/ Tässä on yksinkertaisuuden huippu: http://2.bp.blogspot.com/_Txfd67llI … /L-qDz1G7Znk/s1600-h/two+basses.JPG Tässä yksi valmistaja: http://www.metalnecks.com/ Tuon mukaan tuossa on "billet"-kaula. Mitähän se tarkoittaa? Sanakirjan mukaan harkko, kapula, kalikka. Tässä toinen: http://www.electricalguitarcompany.com/ Tuossa ei ainakaan näy kaulassa mitään kaularautaa ja mainitaan sen olevan T6061-alumiinia. Eikö jossain Steinbergissä ollut hiilikuitua? Tuleeko kellään mieleen kitaraa, jossa kaula on muovia? Danelectroissa taitaa olla vain body muovia. |
|
www.vigierguitars.com http://orgs.usd.edu/nmm/PluckedStri … ars/Maccaferri/10458/G40Guitar.html |
lolQ 23.03.2010 19:49:49 | |
|
Kyllä itse vahvasti käännyn puun puoleen. Tietääkseni on selkeästi vahvin materiaalikin vaihtoehdoista? Puu tosiaan kestää hämmästyttäviä painoja. |
|
http://www.youtube.com/watch?v=w2VNdDV6Vzo Tuossa ideana taisi olla että kaverilla ei ollut viimeisen päälle hienoja puuntyöstökoneita ja puusepän taitoja vaan liimalla ja askarteluveitsellä vaan kasasi uskomattomia juttuja |
fox 24.03.2010 00:46:18 | |
|
Mäkrö: Danelectroissa taitaa olla vain body muovia. Masoniittia se on.. Eli jenkkiläistä rakennuslevyä, hieman sellasta kovalevyn sukuista.. ;) Alumiinikaulaiset kitarat voi olla varustettuja kaularaudalla tai sitten ei. Jos ne on koneistettu yhestä "harkosta" (juurikin tuo billet) niinkuin vanhoissa Kramereissa tai Travis Beaneissa, niin eihän se mihinkään taivu. Messingistä on myös valmistettu kitarankauloja, samoin kuin bambusta. |
|
fox: Masoniittia se on.. Eli jenkkiläistä rakennuslevyä, hieman sellasta kovalevyn sukuista.. ;) Alumiinikaulaiset kitarat voi olla varustettuja kaularaudalla tai sitten ei. Jos ne on koneistettu yhestä "harkosta" (juurikin tuo billet) niinkuin vanhoissa Kramereissa tai Travis Beaneissa, niin eihän se mihinkään taivu. Messingistä on myös valmistettu kitarankauloja, samoin kuin bambusta. Tuo messinkinen alkoi kiinnostamaan. Googlettamalla oli vaikea löytää merkkiä, kun tarjosi tallapaloja yms. brass+guitar-hakusanoilla. |
|
Itse olen pohtinut tuota kaulan materiaalivalintaa täten: metallien, muovien, liimähötyjen jne. "kuoleiden materiaalien" käyttöä puoltaa enemmänkin niitten elämättömyys ei niinkään älytön jäykkyys. Kaula ei suorru, väänny tai mene jopa ropelille tai kiharoille kostuden muuttuessa, puun kuivuessa jne. Jos kaulan metallista tekisin, huolehtisin, että sen kaarevuutta pystyisi säätämään kuten ennenkin. Keventäisin se rakennetta jotta jäykyys ja paino pysyisivät halutunlaisina. Niin "uusien" materiaalien käyttö tai komposiitti/sandswich rakenteet mahdollistaisivat tietty kevyemmän rakenteen. Puukaulankin rakennetta on parannettu. Kaulan voi tehdä laminoimalla, kaulaan voi asettaa metallista, hiilikuidusta jne. tukitankoja estämään väätymistä tai kiertymistä, kaulaan voi asetta myös useamman kaularaudan kuten esim 5-X kielisissä bassoissa. Yksi ulottuvuus on tietysti uuden kaulamateriaalin tai rakenteen vaikutus sointiin. Se menee jo minun puurokorvien ymmärryksen ulotumattomiin. |
fox 24.03.2010 10:56:43 | |
|
Mäkrö: Tuo messinkinen alkoi kiinnostamaan. Googlettamalla oli vaikea löytää merkkiä, kun tarjosi tallapaloja yms. brass+guitar-hakusanoilla. Ibanezilla rakensivat aikoinaan messingistä 2622 EQ Artistin, josta on muutamassakin kirjassa kuvat. Jeff Hasselberger oli silloin suunnittelijana, ja hän halus testata, mikä on ko. materiaalin vaikutus esmerkiks sustainiin. Kitarasta tuli kyllä soitettava, tiettävästi yllättävänkin kirkasääninen, sustain ei kovasti kylläkään lisääntynyt, ja painoa oli yli 40 kiloa. =) |
|
.... ja painoa oli yli 40 kiloa. =) asiallista sekoilua ... ;) |
|
Kämis: metallien, muovien, liimähötyjen jne. "kuoleiden materiaalien" käyttöä puoltaa enemmänkin niitten elämättömyys ei niinkään älytön jäykkyys. Kaula ei suorru, väänny tai mene jopa ropelille tai kiharoille kostuden muuttuessa, puun kuivuessa jne. Metalleissa tulee kuitenkin ongelmaksi metallien voimakas lämpölaajeneminen, kuulemma. Vire muuttuu kummasti, kun tarkkaan säädetty kitara viedään lavalle spottien hehkuun ja soittaja vielä ryhtyy hinkkaamaan sitä kaulaa hikisillä käsillään. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Metalleissa tulee kuitenkin ongelmaksi metallien voimakas lämpölaajeneminen, kuulemma. Vire muuttuu kummasti, kun tarkkaan säädetty kitara viedään lavalle spottien hehkuun ja soittaja vielä ryhtyy hinkkaamaan sitä kaulaa hikisillä käsillään. Ihan hyvä pointti - tosin on ne kieletkin ja kaularaudat metallista joten luulisi lämpölaajemisen osuvan niihinkin. Noh kitaristit on aina epiksessä parin sutasun jälkeen ... Tuon lämpölaajememisen voisi varmaan selvittää ja kuuklata kokemuksia noista alumiinikauloista. Niin ja tietty rakentaa tuolainen 40 kg proto ... saa kaulapainoisuus ihan uuden merkityksen. |
fox 25.03.2010 13:38:54 | |
|
Kämis: Ihan hyvä pointti - tosin on ne kieletkin ja kaularaudat metallista joten luulisi lämpölaajemisen osuvan niihinkin. Noh kitaristit on aina epiksessä parin sutasun jälkeen ... Tuon lämpölaajememisen voisi varmaan selvittää ja kuuklata kokemuksia noista alumiinikauloista. Niin ja tietty rakentaa tuolainen 40 kg proto ... saa kaulapainoisuus ihan uuden merkityksen. Ota huomioon, että se messinkinen Artist siis oli rungoltaankin messinkiä.. ;) Eli ei siit ainakaan missään lähteissä puhuta epäsuhtaisen painoisena. Ihavvähä noitten alumiinikaulaisten kanssa puuhailleena en tuota vireisyyttä sen ihmeempänä pidä kuin normikauloillakaan, tietenkin ne kielet itsessään "vaeltaa" lämpötilan mukaan. Ennemmin lähinnä Suomen olosuhteissa sellainen seikka noissa, että kylmästä kärrystä keikkapaikalle otettaessa se metallikaula on todella viilee.. eikä lämpene samassa suhteessa kuin puukaula. Tosin tää oli kyllä valmistajienkin tiedossa, esmerkiks Kramereissa oli sellaiset "puu-insertit" laitettuna kaulan "poskiin", myös Travis Beaneissa oli sitä kaulaa "pehmeämmäksi" koitettu muokata sellasella D-P "Emron"-muovipinnoitteella. |
|
fox: Ota huomioon, että se messinkinen Artist siis oli rungoltaankin messinkiä.. ;) Eli ei siit ainakaan missään lähteissä puhuta epäsuhtaisen painoisena. . juu, tarkoitin kaulapainoisuuden uudella merkityksellä sitä painetta, mitä remeli aiheuttaa niskaan, kun sillä kiikuttaa 40kg klunssia. |
|
jPekka: Metalleissa tulee kuitenkin ongelmaksi metallien voimakas lämpölaajeneminen, kuulemma. Vire muuttuu kummasti, kun tarkkaan säädetty kitara viedään lavalle spottien hehkuun ja soittaja vielä ryhtyy hinkkaamaan sitä kaulaa hikisillä käsillään. Mietin itsekin tuota, mutta tulin siihen tulokseen, että yllättäen metallien lämpölaajeneminen on eduksi, koska kieletkin lämpölaajenee enemmän kuin puu. Otollista olisi, että kielillä ja kaulalla olisi sama lämpölaajenemiskerroin. Ja tosiaan olen "tutkimassa" tätä aihetta kouluprojektin pohjalta. Materiaalivalintojen välillä täytän sellaista kaaviota, minkä pitäisi loppujen lopuksi selvittää sopivin materiaali. Loppuhuomiona on toki se, että tuossa ei ole otettu huomioon ns. makuasioita eli soundia. Kaavioon tulee esim. työstöstä, materiaalin saatavuudesta, hinnasta, tiheydestä yms. |
|
Mäkrö: Ja tosiaan olen "tutkimassa" tätä aihetta kouluprojektin pohjalta. Mikä koulu, jos saan tällei uteliaisuuttani kysyä? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|