Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuaste overheadeille / Rummut
1
Bazil
20.03.2010 15:43:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoblaa!
 
Etsin hyvää etuastetta rumpujen nauhoittamiseen kahdella laajakalvoisella. Kannattaako ostaa 2 erikseen vai olisiko pari-räkki parempi. Budjetti on lähtökohtaisesti siinä 200E tienoilla. Haluan tehdä soundia jossa peltien soundi on tärkeässä osassa.
 
kokemusta?
 
Kiitos,
 
Antti1
20.03.2010 15:48:25 (muokattu 20.03.2010 15:49:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ne sun muuntimet, muut etuasteet yms. kalusto on? Toi 200€ budjetti kuulostaa vähän... noh, puutteelliselta. Tossa hintaluokassa etuasteissa ei juuri mitään kovin kummallista ole, suurin osa on sellaisia hajuttomia ja mauttomia, korkeintaan vahvistuksen ja kohinan määrä eroaa. Sikäli miettisin vaan kahdesti, että kannattaako tuhlata noi rahat johonkin hyödyllisempään, ellei nyt kanavat ole loppumassa kesken ilman niitä tms.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Groovi
20.03.2010 16:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on budjettivaje. Jos haluaa oikeasti hyvän etusen, niin se on melkein 500 euroa ja siitä ylöspäin - per pala.
 
Koita metsästää jostain käytettyä laitetta, tyyliin DBX 760X tai joku muu vastaava.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Bazil
20.03.2010 16:53:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä tietää. Mulla oli semmoinen käsitys, että se auttais ikään kuin headroomin kanssa. Pitääpä kerätä lisää masssiii ja silmäillä käytettyjä. Ei sitä viiti huonoja ostaa.
 
Antti1
20.03.2010 17:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bazil: Hyvä tietää. Mulla oli semmoinen käsitys, että se auttais ikään kuin headroomin kanssa.
 
Mitä sä tässä kohtaa tarkoitat headroomilla? Ei oikein avaudu mulle, pääkoppa jumissa.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Groovi
20.03.2010 17:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja toi mun ehdottama 760X ei siis ollut mikään referenssi, vaan se mahtuu tohon sun alussa ehdottamaan budjettiin.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Kallekorvola
20.03.2010 18:20:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kyllä kaipais vähän täydennystä toi headroomin käsitys... Sen asian käsittää moni niin erilaisin tavoin. Ja mun on vähän hankala kuvitella, että sen lisäämisellä olisi mitään ratkaisevaa vaikutusta äänityksiesi jälkeen (voin toki olla väärässäkin)... Tosta budjettivajeesta olen sen sijaan samaa mieltä aikaisemmin vastanneiden kanssa. Tolla 200€ ei oikein "merkittävästi parempia" vain tahdo löytää...
 
mhelin
20.03.2010 19:26:16 (muokattu 20.03.2010 19:28:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla on myynnissä TFPRO P4 (en tiedä kenen) tuohon 200EUR hintaan. Headroomista ei ole käsitystä mutta limitterit niissä on, eli saundin voi vetää vähän säröllekin. Tuohon hintaan ei varmaan parempaa etusta löydy. Omassa E-Mu 1820M:ssa saman tyypin suunnittelemat etuset eikä saundissa valittamista. Niin ja sitten Lukala turust myy jotain kiinalaista neve-kopiota.
 
Mikael
21.03.2010 00:57:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Omassa E-Mu 1820M:ssa saman tyypin suunnittelemat etuset eikä saundissa valittamista.
 
Kappas, onks E-mussa Ted Fletcherin suunnittelemat etuset? Mulla on kans Fletcherin suunnitelema Joemeek VC7 ja se on ainakn tosi jees, vaikkakin tosin ihan eri hintaluokan vehje.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
pooki
21.03.2010 09:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin:Niin ja sitten Lukala turust myy jotain kiinalaista neve-kopiota.
 
Tästä etusesta on kokemuksia. Todella hyväsoundinen kohinaton peli. Tuosta kiinalaisuudesta en tiedä mutta kohtuuhintainen laite on kyseessä. Kaveri hommasi tällaisen ja sen läpi on nyt vedetty Mbox 2 muuntimen kautta koneelle akustista ja särökitaraa sekä laulua. Eiköhän toimi overeillekin. Tosin ei 200 eur.budjetissa ja tämä on yksikanavainen. Jos tarvitsisin etusta niin tämä olisi itsellänikin hankintalistalla.
 
jPekka
21.03.2010 14:50:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kappas, onks E-mussa Ted Fletcherin suunnittelemat etuset?
 
Käsittääkseni ainoastaan noissa jo tuotannosta poistuneissa 1820- ja 1820M-malleissa.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
HateHalon
21.03.2010 15:08:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onko mitkä raidat porukan mielestä tärkeintä saada paremmilla erillisillä etuasteilla äänitettyä?
 
Itse tykkään käyttää rummuissa:
 
basarissa solo610
overeissa aphex 207d
virvelissä yla ja alakalvossa tla c1
 
tomit, tilat ja muut mikit sit pöydän kautta.
 
sinänsä toi c1 on stereokompura jossa on ne etuasteet messissä. Kylhän siinäkin on soundissa eroa pöytään verrattuna mutta en laittais tuota c1 overeille.
 
www.myspace.com/hatenstudio
kivi
21.03.2010 20:16:06 (muokattu 21.03.2010 20:18:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Nyt kyllä kaipais vähän täydennystä toi headroomin käsitys... Sen asian käsittää moni niin erilaisin tavoin. Ja mun on vähän hankala kuvitella, että sen lisäämisellä olisi mitään ratkaisevaa vaikutusta äänityksiesi jälkeen (voin toki olla väärässäkin)... Tosta budjettivajeesta olen sen sijaan samaa mieltä aikaisemmin vastanneiden kanssa. Tolla 200€ ei oikein "merkittävästi parempia" vain tahdo löytää...
 
No jos ajatellaan headroomia toisinpäin, eli sellaista etuastetta joka kompressoi ja säröytyy, niin sellaisella voi olla ihan valtava merkitys rumpusoundien luomisessa. Esimerkiksi Thermionic Culturen Rooster ja Fat Bustard -etuasteet toimii tuossa mainiosti. Tosin hintaluokka on "hieman" eri...
 
Ja on totta että overien analoginen kompressointi (varovasti!!!) ennen AD-muunnosta kannattaa ehdottomasti, onhan kyseessä 12-kielisen akkarin ja flyygelin ohella ainoa kohde joka tosissaan antaa tavaraa siellä 20kHz alueella missä muuntimet loppuu kuin seinään.
 
Jos olisin hakemassa budjettiratkaisua, teettäisin varmaan tuolla 200 eerolla parin itsekompressoivia kasettimankan automaattisia äänitystasonsäätö-etuasteita räkkilaitteeksi ja laittaisin normaalin (puhtaan) AB Glyn Johns overiparin lisäksi keskelle XY-parin ja kompressoisin ne tuolla länään. Tai vaikka vain yhden mikin, korostusta 8k ylöspäin. Sais sitä kihinää, eikä spektri loppuis 16k kohdalle kuten levyissä nykyään niin usein käy.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kallekorvola
21.03.2010 20:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: No jos ajatellaan headroomia toisinpäin, eli sellaista etuastetta joka kompressoi ja säröytyy, niin sellaisella voi olla ihan valtava merkitys rumpusoundien luomisessa. Esimerkiksi Thermionic Culturen Rooster ja Fat Bustard -etuasteet toimii tuossa mainiosti. Tosin hintaluokka on "hieman" eri...
 
Ja on totta että overien analoginen kompressointi (varovasti!!!) ennen AD-muunnosta kannattaa ehdottomasti, onhan kyseessä 12-kielisen akkarin ja flyygelin ohella ainoa kohde joka tosissaan antaa tavaraa siellä 20kHz alueella missä muuntimet loppuu kuin seinään.
 
Jos olisin hakemassa budjettiratkaisua, teettäisin varmaan tuolla 200 eerolla parin itsekompressoivia kasettimankan automaattisia äänitystasonsäätö-etuasteita räkkilaitteeksi ja laittaisin normaalin (puhtaan) AB Glyn Johns overiparin lisäksi keskelle XY-parin ja kompressoisin ne tuolla länään. Tai vaikka vain yhden mikin, korostusta 8k ylöspäin. Sais sitä kihinää, eikä spektri loppuis 16k kohdalle kuten levyissä nykyään niin usein käy.

 
Totta totta. Just tästä syystä hommattiin Rooster, ja totta sekin, että hintaluokka on aika eri...
 
Mä jotenkin käsitin, et OP on hommaamassa uutta etaria lisätäkseen "headroomia". Kyselin vain ton headroomin käsitteen perään siksi, että sitä sanaa käytetään kuvaamaan eri asioita noin miljoonassa eri yhteydessä, esim. "etuasteen headroomilla" haetaan hifiä soundia, tai jopa mystistä parannusta AD-muunnoksen laatuun, "enemmän Metallicaa" tms...
 
Tuossa hintaluokassa harkitsisin itse jotain DIY-pohjaista värittävämpää etaria tuomaan luonnetta äänitykseen, esimerkiksi mankasta purkamalla modattua...
 
kivi
21.03.2010 21:29:22 (muokattu 21.03.2010 21:32:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola:
Mä jotenkin käsitin, et OP on hommaamassa uutta etaria lisätäkseen "headroomia".

 
Miks ihmeessä? Jo 24bit 44.1kHz resoluution tarjoama headroom on jotain aivan muuta kuin se 4dB headroom jota levyillä (ikävä kyllä) kuullaan.
 
Sen sijaan osaavasti vähennetty headroom on se trikki jolla saadaan äänitys kuulostamaan ihmeellisellä tavalla "oikealta levyltä". Salaisia aseita ovat silloin etuaste jonka kuorma sopii siihen kytketyn mikrofonin impedanssiin juuri sopivalla tavalla (1:1 = maksimimäärä tehoa; pieni headroom hyvä särö, >1:10 = maksimimäärä jännitettä; suuri headroom pieni särö) ja tietenkin optinen kompressori, mielellään sellainen jossa on sekä LED että hehkulamppu rinnakkain, ja jonka attackin saa aidosti lykättyä alkamaan vasta vähintään 6 millisekunnin jälkeen.
 
Tuossa hintaluokassa harkitsisin itse jotain DIY-pohjaista värittävämpää etaria tuomaan luonnetta äänitykseen, esimerkiksi mankasta purkamalla modattua...
 
Kuten myös. Ehkä säädettävällä kuormalla, ja sisääntulon ohmit myös näkyviin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mhelin
29.03.2010 17:16:23 (muokattu 29.03.2010 17:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Käsittääkseni ainoastaan noissa jo tuotannosta poistuneissa 1820- ja 1820M-malleissa.
 
Joo näin on, ja paitsi että noita malleja ei enää tehdä niiin niissä on/oli ongelmana myös phantom-syöttö, ilmeisesti viallinen konkka tms. joka aiheuttaa phantomin uuvahtamisen.
 
E-mut on suunniteltu tiimissä jota veti Brent Elder joka taas oli ennen E-Mua olllut Apogeella jossa mm. suunnitteli omakätisesti AD8000:n hardiksen:
 
http://www.linkedin.com/pub/brent-elder/0/62a/282
http://www.harmony-central.com/Events/SNAMM98/Apogee/AD-8000.html
 
jPekka
29.03.2010 21:26:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Joo näin on, ja paitsi että noita malleja ei enää tehdä niiin niissä on/oli ongelmana myös phantom-syöttö, ilmeisesti viallinen konkka tms. joka aiheuttaa phantomin uuvahtamisen.
 
Jep, näin kävi omallenikin. Muuten pelitti kyllä ihan hyvin jatkossakin. (Annoin sittemmin kummipojalle, kun hommasin syksyllä Fireface 800:n.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «