Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tc Electronic G-Sharp vs irtopurkit
1 2
JoeHans
18.03.2010 14:45:52 (muokattu 18.03.2010 14:46:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitin hakea juttua tuosta jo tuotannosta poistuneesta G-Sharpista, mutta melkosen niukasti löytyy juttua. Eli haussa olis ensisijaisesti reverbiä ja delayt Blackstar Ht-5 efektilenkkiin. Minkälaisia kokemuksia jengillä on tuosta G-Sharpista? Torilla näyttäis olevan nuita muutama ihan huokeaan hintaan, joten vaikuttais hyvältä hinta/laatusuhteen. Arveluttaa vain, haukkaako paljon soundia (tästä kuullu juttuja puoleen ja toiseen)? Toisena hieman kalliimpana vaihtoehtona olis ostaa muutama käytetty irtopurkki. Tässä joutuiskin tekemään pienen kompromissin, sillä reverb+delay purkkien hinta menee helposti käytettynäkin yli 200e. Tod näk siis joutuisin tyytymään pelkkään delayhin.
 
Pähkinänkuoressa siis: Haussa ensisijaisesti reverb ja delay, flangerille ja chorukselle olis myös käyttöä. Perussoundi ei sais kovin paljon värittyä. Kannattaako nuita räkkimultiefektejä edes harkita? Yksittäisiin speduihin joutuis sitten varmaan virtalähteetkin erikseen hommaamaan ja muutenkin kalliimpi+enempi piuhaviidakkoa. G-sharp irtoais satkulla, kun taas irtopurkkeina tuohon hintaan saa sen delayn. Kommentteja, neuvoja?
 
-Johannes
JoeHans
18.03.2010 14:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eritoten kaipaisin siitä tietoa, että minkä verran tuo G-Sharp värittää perussoundia loopissa. Joten jos jollain olis tästä omakohtaista kokemusta putkivahvareitten kans, niin olisi mukava kuulla.
 
-Johannes
oiva tumpeloinen
18.03.2010 15:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa arteikkeli G-Majorista:
 
http://muusikoiden.net/artikkelit/1438
 
Ei tietenkään sama laitos, mutta jotenkin on semmoinen kutina, ettei tuo Major ainakaan Sharpia huonompi olisi. G-Major ainakin värittää pohjasoundia aika reilustikin.
 
Juicy
18.03.2010 15:17:39 (muokattu 18.03.2010 15:20:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suat: Eritoten kaipaisin siitä tietoa, että minkä verran tuo G-Sharp värittää perussoundia loopissa. Joten jos jollain olis tästä omakohtaista kokemusta putkivahvareitten kans, niin olisi mukava kuulla.
 
-Johannes

 
Tahtoo tulla jonkinverran suhinaa/soundin syöpymistä mukaan loopissa, kyllä. Häiritsevyys sen sijaan riippuu onko laite kotisoitossa, reeniksellä vai jopa kenties keikalla. Kahdella jälkimmäisellä suhinat ei mun mielestä niin paljoa haittaa, etteikö sen midiohjattavuus pelastaisi. Tuohan olisi varsin ideaali pelkkänä delay-palikkana muiden midillä ohjattavien räkkiefektien ja -etuasteiden kanssa. Kotisoittoon suosittelen ennemmin jotain pedaalimallin delayta.
 
Mullahan on tuo vieläkin, vaikka en tiiä vielä mitä sillä teen. :D Sinänsä harmi, että syö niin reippaasti soundia, tuossa on niin monipuolisesti säätöjä ja mahdollisuuksia... Jospa sen voisi modaamalla korjata? Kai siinä on huono bufferi, tms. Sisääntulon herkkyydelläkin oli aika paljon merkitystä, ellen väärin muista.
 
Mulla oli jossain vaiheessa ideana kokeilla laulukamojen kanssa tuota, mutta se on sitten unohtunut kokonaan. Alunperin hommasin kun alkoi räkkikama kiinnostamaan, mutta rahan puutteessa lähdin pedaalilaudan kautta lähestymään kasvavaa efekti & muljutustarvetta.
 
E: Mä en itseasiassa ole varma, oliko kyseessä suhinaa vai söikö se sitten soundia sitten niin paljon... Jotenkin tuntuu että se olis hieman molempia.
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
JoeHans
18.03.2010 15:36:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos nopeista vastauksista! Blackstar on mulla ainoastaan kotikäytössä reenivahvarina, että siinä mielessä suhinoiden lisääntyminen ei ole NIIN kriittistä. Ennemminkin sen perussoundin puuroutuminen huolettaa. Juutuupin kautta kyselin eräältä pedaaliarvosteluja tekevältä brittijampalta sen setupissa olleesta G-Sharpista ja tuumasi sen olevan suhteellisen neutraali. Sitten taas Harmony central tarjoilee kauhutarinoita kasapäin(muutaman positiivisenkin arvostelun kai). Kyllähän toisaalta useampi irtolootakin voi vaikuttaa soundiin värittävästi. Olis niin paljon helpompaa, kun onnistuis testata ennen ostamista.
 
-Johannes
oiva tumpeloinen
18.03.2010 15:51:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suat: Kiitos nopeista vastauksista! Blackstar on mulla ainoastaan kotikäytössä reenivahvarina, että siinä mielessä suhinoiden lisääntyminen ei ole NIIN kriittistä. Ennemminkin sen perussoundin puuroutuminen huolettaa. Juutuupin kautta kyselin eräältä pedaaliarvosteluja tekevältä brittijampalta sen setupissa olleesta G-Sharpista ja tuumasi sen olevan suhteellisen neutraali. Sitten taas Harmony central tarjoilee kauhutarinoita kasapäin(muutaman positiivisenkin arvostelun kai). Kyllähän toisaalta useampi irtolootakin voi vaikuttaa soundiin värittävästi. Olis niin paljon helpompaa, kun onnistuis testata ennen ostamista.
 
-Johannes

 
Mä kyllä suhtautuisin epäilevästi sanomisiin G-Sharpin neutraalista perussoundista. Samaa kuulee jatkuvasti G-Majoristakin, ja se kyllä värittää paljon soundia.
 
JuSu
18.03.2010 15:58:29 (muokattu 18.03.2010 15:59:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Tuossa arteikkeli G-Majorista:
 
http://muusikoiden.net/artikkelit/1438
 
Ei tietenkään sama laitos, mutta jotenkin on semmoinen kutina, ettei tuo Major ainakaan Sharpia huonompi olisi. G-Major ainakin värittää pohjasoundia aika reilustikin.

 
Ei ole sama laitos juu, aikalailla monipuolisempi moulinexi on G-Major.
 
Tuosta soundin värittymisestä puhutaan paljon. Toisille se on kauhistus, mutta jokaisen kantsii itse punnita asia. Jos soundi värittyykin, ei se välttämättä aina värity huonolla tavalla.
 
Itselläni on ollut G-Major jo vuositolkulla aktiivikäytössä, mikä on mulle piiiiiitkä aika... Just parhaat efektit mun käyttöön. =)
 
Käsittääkseni käytetyn G-Majorin käypä hinta on sopivasti noin about parin huntin kieppeissä. Hippasen halvemmalla saapi vaikka Rocktron RepliFexin, mikä on mielestäni myös hyvä budjettiluokan multipaavo. Molemmissa on myös releohjaus, jolla saa vahvistimen kanavat hallintaan... Vaikkakaan tää ei nyt sitten just pädekään HT-5:een, kun se haluaa kanavanvaihtoon momentary -tyyppisen kytkimen. Höh.
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
Eemil
18.03.2010 16:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-sharp on ollut hintaisekseen oikein hyvä peli mulla. Ainoa ongelma on delayn kanssa. Tap tempollakaan se delay ei tunnu menevän kohdalleen jos on tarkoitus saada delay tarkkaan tietyn tempon mukaan. Pari kertaa kone on myös tehnyt sen, että midiohjattuna polkaiset päälle jonkin efektin, mutta ei kone olekaan muistanut sitä oikein.
 
Hyviä puolia on helppokäyttöisyys ja mun mielestä niiden efektien laadussa ei ole moittimista.
 
Mandarax
18.03.2010 16:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Ei ole sama laitos juu, aikalailla monipuolisempi moulinexi on G-Major.
 
Tuosta soundin värittymisestä puhutaan paljon. Toisille se on kauhistus, mutta jokaisen kantsii itse punnita asia. Jos soundi värittyykin, ei se välttämättä aina värity huonolla tavalla.
 
JuSu

 
Näinpä näin.. Se kun tuppaa olemaan kovasti henkilökohtaista tuo soundin värittyminen - jonkun mielestä jokin (tai ylipäänsä mikä tahansa) laitos signaalitiellä tuhoaa soundin ja tärykalvot ja sielun totaalisesti, kun taas toisille ei mitään merkittävää traumaa aiheudu noista edullisemmistakaan härveleistä. Itse olen ilmeisesti sen verran puukorva, että en ole mitään suurempaa valituksen aihetta keksinyt kummastakaan - G-majorista tai -sharpista. Molempia olen käyttänyt jonkin verran myös kotosalla tuon HT-5:n kanssa ja hyvin toimii. Itse olen sellaista koulukuntaa, että jos joku purkki tai erilainen kitaranmikki tms tuppaa vaikka tummentamaan sitä "omaa soundia", niin helpoiten siitä vaivasta pääsee kun vääntelee niitä EQ-potikoita vahvarista vähän kirkkaammalle. Jos säätövara loppuu kesken, niin väliin voi tökätä vaikka EQ-pedaalin lisäksi.
Varmasti jonkun muun makuun kuitenkin liikaa "soundia värittävä" tms, joten kannattanee kokeilla ihan itse.
On kyllä tuollainen sharppi ainakin torihintaan melko edullinen testi - ja eiköhän siitä omansakin pois saa tarpeen vaatiessa.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
aristoteles666
18.03.2010 18:08:14 (muokattu 18.03.2010 18:26:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Joo, paitsi että se latenssi on huomattavasti lyhyempi viiveeltään mitä kumpikaan jälkimmäinen, joitakin millisekunteja. Sen takia se myös pilaa saundin aika totaalisesti kampasuodattamalla alkuperästä signaalia.
se on tossa vain 0,08 ms.
 

"Kampasuodatuksessa signaalin kuopat osuvat niille taajuuksille, joiden jakson aika on 2 X viive-ero, sekä tämän taajuuden parittomille kerrannaisille. Parilliset kerrannaiset puolestaan korostuvat.

Esim. 50 Hz suodattuminen edellyttäisi 10 ms viive-eroa kahden vahvistimen välillä. Samalla korostuisivat parilliset kerrannaiset (100 Hz, 200 Hz, jne) ja suodattuisivat parittomat kerrannaiset (150 Hz, 250 Hz, jne). Tuntuu kuitenkin vaikealta uskoa, että analoginen vahvistin tuottaisi noin pitkää viivettä signaaliin.

Vastaavasti lyhyemmillä viiveillä päästäisiin tällaisiin matalimpiin suodattuviin taajuuksiin:

5 ms -> 100 Hz
2,5 ms -> 200 Hz
1 ms -> 500 Hz
0,5 ms -> 1000 Hz
0,1 ms -> 5000 Hz "
 
drlecter
18.03.2010 18:23:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos porukat ohjaillut G-Sharppia ja vahvistinta midillä kertapolkaisulla?
Itsellä on tarkoitus kokeilla Framus Dragonin kanavan vaihtoa ja G-Sharpin muistipaikan vaihtoa samanaikaisesti. Lautana FCB1010.
 
JoeHans
19.03.2010 13:07:35 (muokattu 23.03.2010 08:27:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jollakin olis itse aiheesta vielä sanottavaa, eli juurikin tuosta G-Sharpista niin olisin kiitollinen. Saattaapi olla, että laittelen puoli riskillä kaupat tulemaan ja myyn sitte poies, jos ei miellytäkään. Luulis tuohon satkun pintaan tavaran liikkuvan.
 
E: Kiitos modelle, kun siivosit turhat offtopicit.
 
-Johannes
drlecter
19.03.2010 14:14:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse jäin kaipailemaan niitä muita toimintoja mitkä löytyy G-majorista.
Noise Gate ja Eq lähinnä. Chorusta ja delaytä ei saa käyttöön yhtä aikaa..
Mutta on se tietty hintaansa nähden ässä laite.
 
JoeHans
25.03.2010 09:47:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin sitte jahkailun päätökseen ja ostin poies. 100e postien kans, joten ei paha hinta. Ens viikolla luultavasti tulee niin pääsee raportoimaan toimiko hyvin.
JoeHans
31.03.2010 12:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, muutamat soittotunnit takana sharpin kans ja hyvältä vaikuttanut. Ei mielestäni väritä erityisen huonolla tapaa soundia. Eli samalta vahvarilta kuulostaa vieläkin ja hyvät soundit irtoaa. Saa sitten nähdä, että alkaako jossain vaiheessa tympimään että yhteinen fx prosessori muille kuin reverbille. Joka tapauksessa reverbiä ja delaytä tällä lähdin hakemaan ja ne vaikuttais hoituvan hyvin. Kaikki muu on periaatteessa vain plussaa.
 
-Johannes
JoeHans
11.04.2010 18:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekasin varsin pienen näytteen G-sharpin vaikutuksesta vahvarin soundiin. Seuraava pätkä nauhotettu ekat 24s g-sharp loopissa bypassillä ja loppu ilman g-sharpia.
 
http://personal.inet.fi/musiikki/mayrishead/G-sharp%20test.mp3
 
-Johannes
 
Heavyä Rovaniemen malliin: Intervention
jniska
11.04.2010 22:16:06 (muokattu 11.04.2010 22:17:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mä kyllä suhtautuisin epäilevästi sanomisiin G-Sharpin neutraalista perussoundista. Samaa kuulee jatkuvasti G-Majoristakin, ja se kyllä värittää paljon soundia.
Näin tekee, sen huomaa NIIN selvästi.
Muuten G-Major on pätevä laite, helppo käyttää ja tietsikalle RealMajor-softa, niin johan on ohjelmointi helppoa. Samalla hoituu backupit yms.
 
Laiha Lissu oli paras
ReBeat
11.04.2010 22:25:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Tekasin varsin pienen näytteen G-sharpin vaikutuksesta vahvarin soundiin. Seuraava pätkä nauhotettu ekat 24s g-sharp loopissa bypassillä ja loppu ilman g-sharpia.
 
http://personal.inet.fi/musiikki/mayrishead/G-sharp%20test.mp3

 
En kuullut soundissa mitään muutosta. Laadukas laite.
 
JoeHans
12.04.2010 13:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin tuossa, että G-sharpista saa myös kätsysti etuasteelle erillisen volumen, mikä tuosta Blackstar HT5 kotivahvaristani puuttuu. Input gain minimiin, niin kärsii aukaista Blackstaria isommalle. :) Mielestäni soundaa näin hieman jykevämmälle ja pääsee eroon siitä "pykälästä" siinä volumen 0-1 akselilla. Kätsyä, hoho.
 
Heavyä Rovaniemen malliin: Intervention
tender.insanity
14.04.2010 17:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen pitkään miettinyt myös g-sharpia. Tai ehkä g-major. Pitääpä katsella ja tutkia. Pitäis nappasta lainaan ekaksi jostain.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «