Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

08.01.2011: TC Electronic G-Major


Sen verran on tästä laitteesta keskustelua ollut, että päätin kirjoittaa aiheesta oikein artikkelin omiin kokemuksiin ja vähän kuulemaankin perustuen. Tässä pohditaan G-majorin toimintaa lähinnä omista lähtökuopistani mitattuna sellaisenaan omana laitteenaan ja en varsinaisesti vertaile sitä vastaaviin muihin räkkilaitteisiin (paitsi lopussa vähän), koska niistä minulla ei ole käytännön kokemuksia. Sikäli vähän ironista, että kirjoittelen tämän artikkelin vasta nyt, kun laitteen valmistus on jo lopetettu G-major2:en tullessa tuotevalikoimaan tämän tilalle. Suomesta tätä ei siis mistään taida enää saada (uutena) ja omanikin tilasin suuremmat varastot omistavalta Thomannilta, josta sitä vielä tuntuu saavan kohtuu edullisestikin.

Yleistä
TC-Electronic on varmaankin eniten tunnettu studio-tason efktilaitteistaan ja kaiuistaan. Noissa laitteissa hinta on tosin ollut sitten sitä luokkaa, että normitallaajalla niistä ei ole voinut kuin haaveilla. Sopivan markkinaraon huomattuaan TC-Electronic alkoi valmistaa tukevalla efektirautakokemuksellaan laitetta, jonka laatu vastaa studiotason vaatimuksia, mutta mm. valmistusmaan avulla hinta on saatu pudotettua tavan muusikonkin budjettiin sopivaksi. Let me introduce you: G-MAJOR!

Toimintaperiaate
Toimintaperiaatteeltaan laite on puhdas efektilaite, joka sopii normaaliin 19" räkkiin ja vie siitä yhden yksikön verran tilaa. Laite on tarkoitettu asennettavaksi nuppi- tai combo-mallisissa vahvistimissa vahvistimen efektilenkkiin tai erillisen etu- ja pääteasteen tapauksessa etuasteen ja päätteen väliin. Näin se toimii normaalikäyttäjälle optimaalipaikassa signaaliketjua modulaatio-tyyppisten efektien (chorus, flanger, yms.), kaikujen ja ekvalisoinnin tuottamiseen. Täten laitteesta ei löydy säröjä tai etuastemallinnuksia (kuten esimerkiksi Digitechin GSP1101) tai muitakaan tyypillisesti vahvistimen eteen sijoitettavia efektiä (kompressoria lukuunottamatta).

Efektejä voi normaalien multiefektien tyyliin tallentaa muistipaikkoihin ja niitä kutsutaan joko laitteen etupaneelin rullasta tai MIDI-ohjaimella. Etupaneeli on selkeä ja siinä on jokaiselle efektiblokille on ledillinen painike, josta sen saa päälle ja pois. Editointi tapahtuu "tuplaklikkaamalla" kyseistä painiketta ja säätelemällä parametrit sopiviksi etupaneelin rullilla.

Ominaisuudet
Nippelitieto-speksit voi jokainen lukea G-majorin manuskasta, joka löytyy TÄÄLTÄ. Tässä kuitenkin omasta mielestäni tärkeimmät:

Efektit:
- Noise Gate
- EQ: Kolmialueinen ekvalisaattori, joista jokaiselle alueelle voit valita erikseen taajuuden, gainin ja taajuusalueen leveyden
- Kompressori: Treshold ja ratio -parametreillä määritellään kompressoinnin "käyrän muoto". Lisäksi Attack ja release -parametrit (millisekunteina).
- Chorus: Vaihtoehtoina classic ja advanced chorus. Choruksessa voi käyttää TC Electronicin kehittämää golden ratio -asetusta, joka automaattisesti laskee choruksen syvyyttä, kun lisätään nopeutta.
- Flanger: Classic ja advanced.
- Vibrato: Muuttaa sävelkorkeutta saaden aikaiseksi vibrato-efektin. Diablolla taisi olla jollain levyllä käytössä tällainen efekti ja ei kyllä ainakaan meikäläisen mielestä sovi oikein mihinkään.... :)
- Resonance Filter ja Auto Resonance filter: Vähän niinkuin wahwah, mutta joka on jätetty johonkin asentoon. Auto resonancella saa tehtyä esim. autowah-efektejä.
- Phaser: Vintage ja smooth. Ääniklipeissä esimerkki tästä.
- Tremolo: Ei varmaan esittelyjä tarvi. Tämäkin löytyy äänisampleista.
- Panner: Liikuttelee ääntä vasemman ja oikean kaiuttimen välillä. Lienee sanomattakin selvää, että vaatii stereopäätteen ja -kaapin, jos tätä aikoo käyttää.
- Delay: Ping pong, dynamic delay ja dual delay. Ensimmäinen generoi stereokaiun, joka vuorottelee vasemman ja oikean kanavan välillä. Dynamic delay on se "normaali" delay. Dual delay on tuplakaiku, jossa voi itse määritellä kahdelle eri kaiulle toisistaan riippumattomat asetukset. Tämän voi ajatella niin, että signaali jaetaan kahtia ja ohjataan rinnakkain kahden delay-purkin läpi ja yhdistetään tämän jälkeen. Näin voidaan säätää vaikka toiselle kaiulle 500ms viive ja toiselle 666ms. Aika hauskoja soundeja saa siis aikaiseksi.
- Pitch: Detune, Whammy ja pitch shifter. Detunella voi tehdä kaksi toisistaan hieman poikkeavaa sävelkorkeutta. Whammylla voi sävelkorkeutta muuttaa expression-pedaalilla. Whammyssä voi valita suunnaksi ylös tai alas ja pituudeksi yksi tai kaksi oktaavia. Pitch shifterillä voi tehdä esim. octaver-tyylisiä efektejä lisäten toisen sävelen alkuperäisen rinnalle. Tai sitä voidaan käyttää muuttamaan koko äänen sävelkorkeutta, jolloin alkuperäistä ääntä ei sekoiteta ollenkaan sekaan. Tällä on tehty mm. viimeisen ääninäytteen bassokitarairvailu ja stemmat normaalileadiin. G-major ei sisällä ns. intelligent pitch shifteriä, joka sävellajin mukaan osaisi lisätä sävelestä riippuen joko pienen tai suuren terssin alkuperäisen sävelen rinnalle. Äly pitää löytyä soittajalta... Gmajor2:sta tämä ominaisuus sen sijaan löytyy.
- Reverb: Spring, hall, room ja plate.

Efektien lisäksi G-majorista löytyy viritin, jossa on kaksi eri tarkkuustasoa. Lisäksi efektiblokkien järjestystä voidaan muuttaa sarjamuotoisesta rinnakkaiseksi, jolloin eri osien painotuksia voidaan säätää.

G-majorin yksi tärkein ominaisuus on sen kaksi relettä, joiden ohjaukset voidaan ohjelmoida normaaleihin presetteihin. Käytännössä releillä voidaan ohjata esimerkiksi vahvistimen kanavia, jolloin vaikkapa clean+chorus+delay -soundista siirryttäessä eri mittaisella delayllä maustettuun soolosoundiin vältytään ylimääräiseltä steppailulta, kun sama midi-pedaalin painallus vaihtaa efektien lisäksi vahvistimen cleanilta särölle. Eri vahvistimet vaativat usein kuitenkin erilaisen piuhan ja releillä ei välttämättä voi ohjata kaikkia vahvistinmalleja. Tässä avuksi tulevat TC Electronicin www-sivut, joilta löytyy piuhojen kytkentäohjeet useimmille vahvistimille ja muitakin ohjeita releiden käyttöön liittyen.

MIDI
Laitetta ohjataan MIDI:llä. Takapaneelissa on midi in, out ja thru -liitännät, joten mikäli räkistä löytyy muitakin midillä ohjattavia laitteita, voi midi-viestit viedä G-majorin läpi myös niille. Yksinkertaisimmillaan tätä voi ohjata midi-pedaalilla, joka lähettää preset change -viestejä (PC) (eli kutakuinkin kaikilla...). G-majorista voi valita käytettävän midi-kanavan, joten muiden laitteiden ohjailu samalla pedaalin painalluksella onnistuu (mikäli pedaaliin voidaan määrittää useita midi-kanavia samalle pedaalille). Lisäksi MIDI-viesteille voidaan tehdä kustomoituja mappauksia, mikäli haluaa. Eli esim. PC-viesti numero 12 vaihtaakin presetin 6. Normaalisti viesti 12 vaihtaa presetin numero 12. Eli jos ohjaa MIDI:llä pelkästään G-majoria, ei näitä mappauksia tarvitse tehdä.

PC (preset change) -viestien lisäksi G-major tottelee CC-viestejä (command change). Niille voidaan määritellä haluttu toiminto, kuten eri efektiblokkien päällemeno. Käytännössä voit siis ohjata MIDI-pedaalilla (joka osaa lähettää CC-viestejä) yhdellä napilla vaikka delayn päälle/pois ja toisella napilla modulation-blokin (flanger, chorus...) päälle/pois. Näin voi käyttää G-majoria ns. "stompbox moodissa". CC-viesteissä kannattaa kuitenkin muistaa, että eri MIDI-pedaalit eivät välttämättä osaa niitä lähettää. Lisäksi pedaaleihin eri nappuloiden kohdille syttyvät merkkivalot saattavat toimia pedaalista riippuen mitä ihmeellisimmällä tavalla. CC-viestit muutenkin vaativat usein myös itse pedaalin ohjelmointia, jotta saa määriteltyä, mikä nappula lähettää pc-viestejä ja mikä cc-viestejä (ja mitä cc-viestejä!). Tosin G-majorista löytyy ns. learn-toiminto, jolloin voit avata valikosta vaikka delay on/off -asetukset, valita learn ja painaa pedaalista sopivaa nappulaa. Näin G-major tunnistaa itse, minkä CC-komennon pedaali lähetti ja et joudu ohjelmoimaan itse pedaalia.

Presettien ja efektien vaihteluiden lisäksi MIDI-pedaalilla voidaan ohjailla mm. äänenvoimakkuutta, whammyä ja muita parametreja reaaliajassa expression-pedaalilla. Tällöin ehdottoman hyvä ominaisuus on G-majorin learn-toiminto, jolla saa helposti määriteltyä mm. usean expression-pedaalin toiminnot. Näiden asetuksista en vielä ihan ole päässyt kärryille, mutta päivittelen toimintoa tähän artikkeliin, kunhan opin ne ensin itse! Valmiista preseteistä saa kopioitua hyviä pohjia omille soundeille ja näitä minäkin olen käyttänyt whammyyn, ym.

Vaikka yo. teksti saattaa MIDI:iin perehtymättömälle näyttää kamalalta söhellykseltä ja valtavalta ohjelmointiviidakolta, joka vaatii vähintään AMK-inssin tutkinnon, niin älä huolestu: laite toimii aika lailla perusolettamuksilla. Eli esim. Behringer FCB1010 -midipedaalilla voi ohjata presettejä ihan ilman mitään konffauksia suoraan paketista. Nappi 1 vaihtaa presetin 1 ja seuraavan bankin nappula 1 vaihtaa G-majorin presetin 11. Expression-pedaalit saa suoraan käyttöön learn-toiminnolla ja CC-komentoja ei välttämättä tarvi määritellä mitenkään, jos niitä ei käytä.

Soundit
No niin. Sitten tämä tärkein. Kyllähän noita zoomeja on iät ajat ollut myynnissä ja speksien mukaan kauhean hyviltä laitteilta vaikuttavat, mutta syy, minkä takia itsekin aikaan siirryin irtopedaaleihin oli yksinkertaisesti soundit! Se digisirinä ei oikein korvaa ole koskaan miellyttänyt. Tässä laitteessa on kuitenkin se ero normaaleihin multiefekteihin, että tässä ei ole edes yritetty lähteä tekemään mitään vahvistinmallinnuksia tai säröjä. Ainakin meikäläiselle jo pelkästään tämä toi enemmän uskoa kyseiseen vehkeeseen. G-major siis tuottaa pelkästään efektit, itse soundi lähtee vahvistimesta.

Nooh... Digisirinää ei siis haluttu ja soundi lähtee pelkästään vahvistimesta. Eikös näin? Jos vahvistimessa on pelkkä sarjamuotoinen efektilenkki, niin siinä valitettavasti G-major tuottaa pettymyksen: vaikka kaikki efektit on kytketty pois päältä ja signaalin pitäisi tulla vain läpi muuttumattomana, niin näinpäs asia ei kuitenkaan ole. G-major syö soundia signaalin kulkiessa sen lävitse. Alapäät vaimenevat ja jotain muutakin tapahtuu, niin että soundi heikkenee matkalla. Luin tästä aiemminkin netistä, mutta en uskonut. Nyt uskon. Tähän on oikeastaan kaksi lääkettä: vahvistin, jossa on rinnan kytketty efektilenkki (esim. Engl Invader) tai vahvistin, jossa efektilenkin voi kytkeä päälle ja pois (ainakin Peaveyn 6505+). Rinnankytkettyihin efektilenkkeihin G-majorista löytyy "Dry kill" -asetus, jolloin signaali ei kulje majurin kautta, kun mitään efektejä ei ole päällä. Ne joilla tällainen peli löytyy, voi kertoa tarkemmin. Itselläni on 6505+, jossa voi kytkeä jalkakytkimellä sarjamuotoisen efektilenkin pois päältä, jolloin signaali kulkee suoraan etuasteelta päätteelle eli g-major jää signaaliketjusta pois. Tätä toimintoa ohjaan G-majorin toisella releellä. Eli presetit, joissa käytän pelkkää efektitöntä 6505:n särösoundia, on ohjelmoitu niin, että toinen rele on päällä (särö päällä) ja toinen on pois (efektilenkki pois). Näin perusjunttasäröllä mikään ei pilaa 6505:n niin loistavaa särösoundia. Sitten kun taas efektiä tarvitaan jossain (esmes 6505:n loistavaa clean-soundia pilaamaan...) niin efektilenkin on/off-rele on päällä. Silloin sen soundinsyöntiongelman kanssa pitää vaan elää. Eikä se ainakaan meikäläistä juurikaan haittaa sooloissa, kliineissä tai muissa paikoissa, missä soundin päälle on sotkettu jotain efektiä ja puutteellinen alapää ei niin kauheasti haittaa (noniin vitsiniekat hiljaa tuosta puutteellisesta alapäästä). Niin paha tuo ongelma ei ole. Soundin värittymisestä on demo tuossa "Ääninäytteet" -kohdassa.

Efektien laatu on omasta mielestäni varsin hyvä. Varsinkin kaiut toimivat erittäin hyvin ja näistä kai TC Electronicin muutkin tuotteet ovat saaneet kehuja kautta aikojen. Muut efektit ovat myös laadultaan mielestäni hyvällä tasolla, mutta niitä en sen kummemmin osaa arvioida tai vertailla muihin, koska mitään vintage-analogi-phasereita en koskaan ole omistanut. Tällaiseen hevanderipaahtoon, soolojen mausteeksi ja väliosien cleanien päälle toimii loistavasti. EQ on kolmealueinen, joka saattaa vähän rajoittaa käyttöä, mutta ainakin itse löysin equa säätämällä ja sopivan kaiun lisäämällä varsin mukavan soolosoundin. Mutta kuunnelkaa noita klippejä ja tehkää omat johtopäätökset. Tämä nyt on tietysti aina vähän huono referenssi, mutta kyllä näihin efektien laatuun luottavat monet isonkin maailman tähdet, jos se nyt kellekään sanoo yhtään mitään. :) Ja säätöparametreja efekteissä on ihan mukavasti, joten hakemalla sieltä löytyy monenlaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi. Kunhan vaan jaksaa noissa menuissa seikkailla (tämän takia ainakin itse tykkäsin enemmän säätää esim. Line6:n MM4:sta, kun siinä sai potikoilla säätää soundia, mikä on melko paljon helpompaa ja nopeampaa, kuin menujen kautta väkertäminen)!

Laatu/tuntuma
G-Major on valmistettu halvan työvoiman maassa, jotta hinta saataisiin hilattua sopivan alas. Kyllähän laite tuntuu muoviselta ja säätöpotikat eivät mitenkään erityisesti anna laadukasta vaikutelmaa, mutta käytettävyyteen se ei ainakaan meikäläisen kohdalla vaikuta. Menut ovat jokseenkin hyvin suunnitellut ja efektiblokit saa päälle/pois yhdellä napin painalluksella. Efektien editointi onnistuu kohtuullisen helposti (valikkotyyliseksi laitteeksi) ja presettien hakeminen on helppoa "multi-jog" tyyppisellä rullalla. Samoilla rullilla säädetään myös efektien parametrit.

Jossain keskustelufoorumeilla on ollut puhetta G-majoreista, jotka ovat yksinkertaisesti menneet rikki ja eivät ole enää toimineet. Joku bitti on mennyt vinoon ja kummia virheitä satelee. Sehän näissä "halpis" digilaitteissa aina on vaarana. Valitettavasti myös kalliimmissa. Itselläni ei ole mitää vikaa (vielä) ollut, mutta tähänkin olen varautunut ostamalla tuotteen sellaisesta paikasta, missä luvataan kolmen vuoden takuu. Kyllähän sen myös järki sanoo, että näitä ei ehkä voi paiskoa ihan samalla tavalla kuin jotain analogisia valurautakuorisia point-to-point-liitoksilla tehtyjä pedaaleita. Eli mikäli G-majorin hankkii, niin kannattaa kyllä investoida myös kunnolliseen räkkiin.

Ohjeet
G-majorin mukana tulee varsin pätevä manuaali, jossa on selitetty laitteen toiminta yleisellä tasolla. Sen saa myös TC Electronicin webbisivuilta ladattua. Ja jos G-majorin hommaamista harkitsee, kannattaa tuo manuska kahlata läpi jo ennen hankintaa. Lisäksi www-sivuilta löytyy kattava foorumi, josta löytyy ohjeita mm. piuhan valmistamista varten yleisimmille vahvistimille sekä suositeltuja midi-pedaaleita G-majorin ohjaamiseen. Tähän kannattaa myös tutustua.

Ainoa asia, joka itseäni on jäänyt askarruttamaan, on expressio-pedaalien käyttö. Niihin en mielestäni löytänyt oikein täydellistä ohjeistusta manuaalista. Voi johtua myös sisälukutaidosta tai jostain mielenhäiriö(i)stä... :P

Ohjeiden ja nettisivujen avulla saa tehtyä muuten kutakuinkin kaikki, mitä tarvii. Ohjeiden lukemisen jälkeen suosittelen kuitenkin käymään läpi kaikki factory preset -soundit. Ja kun niistä löytyy mieluisa delay/autowah/whmasmywhismuspacerocket -efekti, niin kopioi presetti user-puolelle ja muokkaa sopivaksi. Tyhjästä ei välttämättä kannata aloittaa... Tai no kukin tavallaan.

Ääninäytteet

Kävinpäs sitten treeniksellä vähän nauhottelemassa pätkiä itse käyttämistäni preseteistä. Vahvistin jäi tietysti samoille asetuksille, millä soitetaan treeneissä kovaa tulpat päässä ja soundit ei näemmä toimi ihan samalla tavalla näin hiljasella ja neljän sekunnin mikinasettelulla, mutta kyllä tästä jotain kuvaa saa. Muuta jälkikäsittelyä ei ole tehty kuin vähän volyymiä säädetty. Vahvistimena Peavey 6505+, kaappina Framus 2x12 (V30), mikkinä Senheiser E606, kitara Ibanez RG2570, johon tallaan vaihdettu vähän parempi mikki. Olkaapa hyvät:

Ääninäytteet löytyy maihinnousu.netistä.

1. Tärkein linkki: Ero suoran gmajorittoman soundin ja gmajorillisen bypass-tilan välillä. Ero on korvin kuultavissa. (Stereo)
Gmajor-testi: Bypass

2. Gmajorin erilaisia effektejä 6505:n clean-kanavalla soitettuna. Useissa on lisäksi kaikua, ym. sotkettu mukaan varsinaisen esiteltävän effektin lisäksi. (Mono)
Gmajor-testi: Cleanilla

4. Erilaisia effektejä sotkittu 6505:n särösoundiin. (Mono)
Gmajor-testi: Säröllä


Vastaavia laitteita
Tässä vähän vaihtoehtoja G-majorille. Huom! Itse en ole näitä mitään testannut, mutta tässä vähän eroja G-Majoriin ainakin noin paperilla.

G-major 2
- Uudempi versio G-majorista
- Tärkeimpinä uudistuksina tri-chorus, intelligent pitch shifter, wah ja rotary speaker -tyylinen efekti

G-Force
- Helkkarin paljon kalliimpi
- Ei releitä
- Itsellä ei omakohtaisia kokemuksia, mutta tämähän on yleisesti tunnettu melko laadukkaana studio-tason efektinä
- Tässä vertailua: http://www.musicplayers.com/reviews/guitars/2007/0307_TCElectronic_G.php

Digitech GSP1101
- Efektien lisäksi etuastemallinnuksia ja säröjä
- "Etuasteluuppi" eli signaali menee näin: kitara -> GSP1101 -> vahvarin etuaste (efektilenkin sendistä ulos) -> GSP1101 -> pääte (efektilenkin return)
- Ei releitä
- Webbisivulta löytyvät soundiklipit ei oikein vakuuttaneet

POD XT
- Vaihtoehto tämäkin

Lattiamultipaavot (BOSS GT-10, ym...)
- Onhan näitäkin...
- Esim. noissa BOSSin GT-8:ssa ja 10:ssäkin on releohjaukset, joten vahvistimen ohjailu onnistuu myös

Lopuksi...
Kaiken kaikkiaan pidän G-Majoria ihan mahtavana vehkeenä hintaisekseen. Itse lähdin multiefektimarkkinoille muutama perusvaatimus taskussa:
1. Pitää olla releet: ei tarvitse steppailla vahvistimen kanavan vaihtamisen kanssa samalla kun vaihtaa efektiä
2. Täytyy olla MIDI-ohjattava: jos tulevaisuudessa tulee hommattua jotain midi-vehkeitä, niin integroituu helposti
3. Räkkimallinen: keikoilla lattialla vain yksi lauta ja siihen yksi johto
4. Hinta: tästä syystä päädyin G-major2:n sijasta vanhempaan malliin

Nuo vaatimukset täyttyivät aika mukavasti kaikki. Releitähän tosin löytyy monista MIDI-pedaaleistakin, mutta ohjelmointia (ja piuhojen viemistä) helpottaa se, että nekin löytyy samasta laitteesta efektien kanssa räkistä.

G-Majoria voi siis suositella kaikille, jotka arvostavat yllä mainittuja asioita ja jotka a) eivät välitä soundin syömisongelmasta tai b) voivat kiertää sen kytkemällä g-majorin pois signaaliketjusta releellä tai muuten, kun efektiä ei tarvitse c) jaksavat kikkailla eq:lla vaimenneet taajuudet takaisin (sanomattakin selvää, että ei korjaa tilannetta täysin, mutta voi auttaa ainakin jonkin verran). Kannattaa myös muistaa, että jonkinlainen perustietämys täytyy olla MIDI:stä, jotta saa siitä kaiken tarvittavan irti. Tässä vielä vähän plussia ja miinuksia:

+ Hinta
+ Releet!!
+ Käytettävyys (räkkilaitteeksi)
+ Efektien laatu
+ Löytyy kaikki perusefektit
+ Yleisesti hinta-laatu-suhde
+ Webbisivut
- Soundin muokkaantuminen bypass-tilassakin
- Yleisesti vaatii enemmän perehtymistä ja presettien ohjelmoimista etukäteen verrattuna vaikkapa irtoefekteihin
- Jokseenkin epäselkeä näyttö (liikaa tavaraa näytöllä)

PS. Rikkinäisistä linkeistä/kirjoitusvirheistä/ym. kannattaa laittaa pikaviestiä, niin korjataan kuntoon.

PS2. Jos tulee lisää kysymyksiä, niin kysy ihmeessä. Tampereen alueella voi jopa kysyä, josko laitetta voisi päästä vähän testaamaan. Tätä olisin nimittäin itse todella kaivannut ennen omaa ostopäätöstä!

Kuvia tulee, kunhan muistan ottaa kameran treenikselle... Onhan noita tosin nettikin pullollaan.

Versiohistoria:
30.7.2009 Juttu lisätty. Korjailtu kirjoitusvirheitä ja muuta muotoilua.
8.1.2011 Vihdoin saatu ääninäytteet toimintaan taas.

Kirjoittanut Silppuri 30.07.2009


Arvostelu

4,54,54,54,54,5    (39 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Antti1: Erinomainen artikkeli. Hyvä pointti tuo soundinäyte bypassilla, ero on todella merkittävä ja helposti kuultavissa.
7-kielinen mies: Hyvä Sipe...ootko aatellu kirjan kirjoittamista? :) Täytyy ääninäytteet vielä kuunnella kämpillä.
neanderthalis: Tosi hyvä artikkeli! Minkälaista eq käyrää laitoit klippi nro 6:een majorista?
Silppuri: En nyt ihan tarkasti muista, mutta karkeasti ottaen nostin middleä ja leikkasin yläpäätä. Aiemmin en ole oikein kunnollista soolosoundia tuosta 6505:sta saanut, koska se perussoundi on aika diskanttivoittoinen. Näin sooloissa se jäi vähän ohuen kuuloiseksi
pekurides: kiva kun joku näke vaivaa mutta olisin ennen kirjailijan urasi kiinnittänyt huomiota lauseiden jäsentämiseen, erittäin raskasta luettavaa.myös ihmettelen mikset äänittänyt samantien kunnon voluumilla kun reeniksellä olit? :) hyvä muuten.
kipu69: Varmaan paras ja selkein artikkeli mitä olen täällä lukenu. Plussalla ohtaan+++
Jakari: G-Majorin rikkimenemisestä: laitteessa on 2 IC chippiä sisällä jotka on painamalla kiinni piirilevyllä piirin muovisessa kannassa. Ne irtoaa melko helposti kolinasta ja laite alkaa sekoilla tai pimenee kokonaan. Itsellä kävi näin. Kuumaliimaa.
Jakari: Niin ja artikkeli on aivan loistava :) Näitä lisää+++
Silppuri: Nyt näyttää siltä, että Thomanniltakaan ei enää vanhaa G-majoria saa. Oikeastaan hieman jopa toivon, että omani menisi rikki. Thomann nimittäin toimittaa useimmiten takuuseen "vastaavan tuotteen" mikäli rikkinäistä ei ole enää saatavissa. G-major 2! :)
JoeHans: Ääninäytteet olisi mukava saada taas kuultaville.
stpelton: Soundi lähtee sormista. Nuo on vain välineitä.
jmarjama: Mun mielestä ensimmäisen klipin loppuosa kuulosti paremmalta. Siinä vissiin oli G-major välissä??
mcine: Nykyään vaihtoehtona on myös Nova system, halvempi kuin major + iso midipoljin, mutta paljon vähemmän markkiniolla . hyvä artikkeli .. ja hieno laite
rousimikki: Hyvä artikkeli! Itsellä oli G-Major & 6505+ ja nykyään Boss GT-10 (4-kaapelilla kytketty). Kaapeleitten määrä on vittumainen, mutta muuten yhdistelmä toimiin omiin tarpeisiin paremmin.
anttyj: Tätä artikkelia kannatta lueskella useampaankin otteeseen. G-Majorin oma manuaali on valitettavasti enemmänkin myyntiesite kuin käyttäjälle suunnattu selostus laitteen käyttämisestä.
Pelimonni: Jep, Kiitos. Tosi hyvä esittely.
vesinorsu: Hyvä artikkeli. Olin ostamassa G-majorin, mut taitaa jäädä kauppaan
antikristus: Mitenkäs kanavan vaihto systeemit sai kytkettyä 6505 midi footswichin reikään?
timppis: Soundin muokkaantumiseen pieni lisäys, että itse laite ei varsinaisesti syö soundia, vaan on hukkunut todennäköisesti siksi, että G-majorin input-impedanssi on liian pieni useiden vahvistimien efektilenkeille. Asia on korjattavissa sopivilla toimenpiteillä
vesinorsu: No tulpa tämä nyt hommattua kuitenkin ja hyvä masiina on :) Vielä kun pääsee midien maailmaan, niin kyllä tämä hakkaa muut multipaavot.

Yhteensä 20 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti