![]() 10.03.2010 15:06:48 | |
---|---|
krk: Se alkuperäisten bluesukkojen metodi on nimenomaan ollut juuri se suora kopioiminen ja matkiminen (tai opettaja-oppilas -asetelma, jossa on kysymys täsmälleen samasta asiasta), en edes keksi mitään muuta mahdollista tapaa. No ilmankos he kaikki kuulostavat niin samalta mun korvaan ;-) Nää sokeat sitruunapiirakat yms. kuivakat puuvillapelloilla yliahavoituneet kaverit. Heidän jälkeensä kaikki merkittävät soittajat ovat tehneet sitä, claptonit ja kumppanit mukaan lukien. Ja kyse on nimenomaan "pilkulleen" opettelusta ja osaamisesta. Näin näennäisen yksinkertaisessa musiikissa kysymys on niistä kaikista pienistä yksityiskohdista ja niiden muodostamasta kokonaisuudesta. Jaaha..no ilmankos mä en ole koskaan pitänyt Claptonin soitosta hirveesti vaikka arvostankin häntä muusikkona ja lauluntekijänä kyllä. Cream-osastot kolahti toki aikanaan kitaransoitonkin osalta. En mä jaksa noita wanhoja juttuja muutenkaan enää kuunnella, jotkut jaksaa, vuosikymmenestä toiseen, mun wanhat vinyylit saa ihan rauhassa pölyyntyä. En millään ymmärrä sitä että täällä väitetään likkien ja soolojen plokkaamisessa olevan jotain häpeällistä ja siihen liittyvän jotain mystistä "nurjaa puolta". Häpeällistäkö? No en kai mä noin ole sanonut? Nurja puoli voi olla se, LUE tarkemmin mitä kirjoitetaan, että jotkut kopio juttuja (mm. nuoret hevipaavot) kopioimisen vuoksi ymmärtämättä hevon vittuakaan siitä mitä he kopioivat ja miksi. Kyseessä on ns "perse edellä puuhun" -efekti. Se että vuosia tai jopa vuosikymmeniä yhtä ja samaa musalajia harrastaneet jaksaa kopioida edelleen jonkun lickeja toimii varmaan heille ja se heille suotakoon kaikin mokomin, mun juttu se ei vaan ole, eiköhän pikkujärvisiä/claptoneita/kingeja/svr-osastoja ole ihan tarpeeksi ilman muakin? Harmittelen lähinnä sitä ettei itse ole tullut tehtyä sitä enempää, koska se on niin aikaa vievää - tosin myös äärimmäisen palkitsevaa. Kuten sanottu, 40 vuotta musiikin harrastamista, monenlaisen musan soittamista ja ammatikseen keikkalua n 30 vuotta...uskoisin (toivon) että mulle on jäänyt siitä jotain sellasta kaaliin että kaikkein olennaisinta ei ole tässä kohtaa alkaa kopsaaman jotain albertkingien lickeja tms...mä pidän soittamisesta, mutta varsinaisena luupäänä en halua tietoisesti opetella toisten juttuja, jos mä saan uudelleen virinneestä päivittäisestä ja aika runsaasta, jopa monipuolisesta musan kuuntelusta ja itsekseni treenaamisesta jotain uusia juttuja soittooni niin se on ihan helvetin hyvä ja riittää mulle ;-) Eihän se likkien plokkailu (huom. myös muiden instrumenttien kuin kitaran) todellakaan tarkoita sitä että KAIKKI mitä sitten sen jälkeen itse soittaa on yksi-yhteen plagiointia jonkun aikaisemmin esittämästä. Ei-ei. Edelleen ; mä sanoin jo aiemmin että jos asioita ei osaa soveltaa käytäntöön niin plokkailu menettää merkityksensä, luetko sä näitä juttuja ollenkaan? Mitä järkeä on soittaa suoraan ja tietoisesti jotain plokkaamaansa lickia? Kopioiminen on harjoitusta, väline, jolla kehitetään omaa sanavarastoa, omaa tatsia, omaa kuuntelua, omaa näkemystä, omaa soittotekniikkaa, omaa ilmaisua. Kyllä, se vaatii viitseliäisyyttä ja asennetta. Mitä enemmän sitä tekee, sitä enemmän siitä saa irti. Erilaisten soolojen plokkailu ja nuotinnus kuuluu käsittääkseni opistojen ohjelmaan, tottakai siitä on hyötyä JOS asialla on päämäärä ja se plokkaaminen on osana treenausta. Itsetarkoituksena ja irrallisena se on perseestä, MUN mielestä. Miten pitkään likkien plokkailua sitten on hyvä harjoittaa? Yksinkertainen vastaus: niin kauan kuin haluaa kehittyä. Miksi pitkään soittanut muusikko, en puhu nyt välttämättä itsestäni, ei vois luoda "omaa" soittotyyliään treenaamalla, soittelemalla niitä näitä, kehittelemällä omia juttuja, en mä ymmärrä tuota plokkaamisen ylistämistä ainoana keinona oppia soittamaan uskottavasti saati että se olisi lähes ainoa ja oikea keino kehittyä soittajana. Tämä voi kuulostaa kovalta, mutta väitän että soittaja, joka sanoo että "ei tässä enää ketään tarvitse kopioida, olen jo niin kova" on samalla hyväksynyt että oma kehitys on pysähtynyt. Joo, aika moni jazz-muusikko on näin todennut siis että ei kuuntele enää muitten soittoa ettei saisi vaikutteita, jos vähän karrikoidaan ;-) Eikä siinä mitään, ihan rauhassa saa olla sitä mieltä, ja se taso jolle on päässyt voi todella jo ollakin ihan helvetin kova. Eiköhän tässä maailmassa saa olla ihan just sitä mieltä mitä haluaa? Pikkujuttuja 50:n vuoden päästä, enivei ;-) Mutta turha on siitä huolimatta tällaisenkaan mestarin tulla sanomaan että likkien kopioimisessa olisi jotain "nurjaa". Eikä kukaan todellinen mestari tällaista väittäisikään. Itse koen olevani niin tähtitieteellisen kaukana mestareiden tasosta että haluan kehittyä vielä tässä iässäkin (pian 48 v.). No kopioikaa ihan rauhassa ja niin paljon kuin sielu sietää, mä en jaksa, kuuntelen musaa ja yritän sieltä saada uusia juttuja soittooni, kuin myös soittelen nykyään helvetin paljon itsekseni, myös ilman taustoja, yritän kehittää tatsia ja haen erilaisia juttuja sitä kautta, se sopii mulle. Järkevää treenausta löytyy mulle ilman plokkailuakin. Toki Viinakaisen jazz-kirja odottaa harjoituksineen, siinä on hommaa kyllikseen, jos sen joskus saa edes aluille. Siellähän on aika vaativia biiseja, kuin myös plokkaustehtäviä. Ja kyllä, musiikissa pitää minunkin mielestäni olla kysymys jostain muusta kuin soittotekniikan esittelystä, musiikilla pitää kertoa jotain, välittää tunnetta jne.. Mutta millä ihmeellä soittaja voi sitä "tunnetta" ja "elämää" ilmaista ellei soittoteknisin keinoin? Rupea, särmää, epävirettä, huonoa timea, tätähän tässä haetaan?Pitäskö opetella ikäänkuin soittamaan huonommin että olis uskottava blueshahmo?Joskus tuntuu että näin on asia... Mä olen tietyistä asioista varmasti eri mieltä kuin moni täällä, ehkä se johtuu osittain siitä että pystyn näkemään ns metsän puilta, ikänsä bluesin kanssa puuhaillut on saattanut tietämättään jämähtää tiettyihin juttuihin. Eikä tämä ole mitään vittuilua vaan asiallista keskustelua ja mielipiteiden esittämistä, se kai täällä vielä sallitaan? | |
![]() 10.03.2010 15:07:47 | |
J.Hollström: Muutens kiva tää uus tausta, mut toi basso kuulostaa ihan norsun pierulta. Ois vaan soitettu normaalioktaavista eikä tommosesta alavirelaatikosta. Noh noh! Taustoista ei parane valittaa:D Itsekin kiinnitin asiaan hieman huomiota, mutta so not. Tänään vois olla aikaa riipasta tähänkin jotain, eli taidanpa osallistua. | |
![]() 10.03.2010 15:44:18 | |
Tuo Maihinnousu kun ei näy toimivan, niin mikä olisi seuraavaksi paras/helpoin media laittaa niitä ääninäytteitä? | |
![]() 10.03.2010 16:02:42 | |
qtm: Tuo Maihinnousu kun ei näy toimivan, niin mikä olisi seuraavaksi paras/helpoin media laittaa niitä ääninäytteitä? Mikseri.net ainakin on yksi, liekö sitten paras ja helpoin, vaatii tietty käyttäjätilin tekemisen sekin, oikealla ylhäällä on linkki "liity käyttäjäksi" http://www.mikseri.net/ Mikseri.net on viimeaikoina toiminut melkeinpä paremmin kuin maihinnousu. | |
![]() 10.03.2010 16:03:01 (muokattu 10.03.2010 16:29:57) | |
WanhaWetäjä:Rupea, särmää, epävirettä, huonoa timea, tätähän tässä haetaan?Pitäskö opetella ikäänkuin soittamaan huonommin että olis uskottava blueshahmo?Joskus tuntuu että näin on asia... Kannattais WanhanWetäjän lukee tarkemmin esim. Stratomasterin kirjoittelemia juttuja: Stratomaster:Mulla on joskus hiukan särähtänyt "korvaan" tuo, mitä puhut teknisestä osaamisesta. Aika monessa kirjoituksessasi toteat mielestäni hieman vähättelevästi, että "pallinaamat" hallitsee nämä hommat "teknisesti", ikään kuin muut bluesin soitossa oleelliset seikat (tunne, eletty elämä, tuska ja mitä ne sitten onkaan) puuttuisivat ja olisivat jotenkin luontevammin teknisesti "huonompien" soitossa läsnä. Jos on jotain sanottavaa, ja haluaa sanoa sen, tarvitaan siihen myös tietty määrä soittimen hallintaa ja musikaalisuuttakin. Muuten homma menee helposti puolivillaiseksi kaahaukseksi. Kyllä mun mielestäni esim. napakasti timessä soitettu likki on paljon vaikuttavampi kuin tahattomasti kiilaava ja rytmisesti löperö yritys vähän sinne päin. Tuo epätarkkuus ei tee siitä yhtään enempää bluesia. Kyllä Robert Johnsonkin aika kohdilleen soitti. Jos ajatellaan vaikka tästä roots-jengistä omia kestosuosikkejani Kuhaa, MadMasaa ja BigPapaa (onhan niitä toki muitakin), niin en minä ensimmäiseksi heitä sanoisi teknisiksi kitaristeiksi, maailmahan on väärällään nopeita ja muutenkin teknisesti taitavia tiluttajia. Toki näillä roots-hemmoilla on tarvittava tekniikka, mutta kyllä kaikkia heitä yhdistää huomattava musikaalisuus ja ymmärrys bluesin perinteestä. Subjektiivistahan tää tietysti on, mutta jopa noiden minuutin pätkien perusteella minä löydän noiden äijien vedoista monenlaisia tunneskaalan sävyjä, mielikuvitusta, dramatiikkaa, nyansseja, särmikkyyttä ja kauneutta sekä perinnettä ja omaa persoonaa sopivasti yhteensulautuneena. Olet ilman muuta oikeassa, ettei tekniikka saa olla itsetarkoitus, näinhän pitäisi kai olla kaikessa musiikissa. Mielestäni tätä ongelmaa ei ole kenelläkään tästä roots-skabojen vakiojengistä. Suosittelen myös ehdottomasti, että kuuntelee parempiaan ja ottaa vaikutteita sieltä, mikä omasta mielestä kuulostaa hyvältä. Niin minäkin teen koko ajan. Se oma juttu ja oma persoona on tietysti ihan hienoa, mutta ei kannata pelkästään kulkea korvat ummessa, siinä nousee kehittymisessä helposti tie pystyyn. Erilaisista vaikutteista ja kokemuksistahan sen oman jutun lopulta pitäisi suodattua. WanhaWetäjä:kuuntelen musaa ja yritän sieltä saada uusia juttuja soittooni, kuin myös soittelen nykyään helvetin paljon itsekseni, myös ilman taustoja, yritän kehittää tatsia ja haen erilaisia juttuja sitä kautta, se sopii mulle. Kyllä tätä samaa juttua tekee aika moni täällä, ihan kuin olisit pyörän keksinyt uudestaan. WanhaWetäjä:Erilaisten soolojen plokkailu ja nuotinnus kuuluu käsittääkseni opistojen ohjelmaan, tottakai siitä on hyötyä JOS asialla on päämäärä ja se plokkaaminen on osana treenausta. Itsetarkoituksena ja irrallisena se on perseestä, MUN mielestä. Kukahan sitä esim. roots-skabalaisista Itsetarkoituksellisesti ja irrallisesti tekee? Mun mielestä on hienoa että porukka tutkii perinnettä haluaa olla tietoinen siitä mitä kaikkea se pitää sisällään. Esim. Bluesin eri alagenret ja niitä riittää. Tässä jotain: Acid blues Blues-rock Blues shouter Boogie-woogie British blues Canadian blues Chicago blues Classic female blues Contemporary R&B Country blues Delta blues Detroit blues Gospel blues Hokum blues Jazz blues Jump blues Kansas City blues Louisiana blues Memphis blues Piano blues Piedmont blues Punk blues Rhythm and blues Soul blues St. Louis blues Swamp blues Texas blues West Coast blues For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 10.03.2010 16:08:37 | |
qtm: Tuo Maihinnousu kun ei näy toimivan, niin mikä olisi seuraavaksi paras/helpoin media laittaa niitä ääninäytteitä? En tiedä onko paras vaihtoehto, mutta minulla backuppina on tämä: http://www.mikseri.net/ "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
![]() 10.03.2010 16:23:19 | |
qtm: Tuo Maihinnousu kun ei näy toimivan, niin mikä olisi seuraavaksi paras/helpoin media laittaa niitä ääninäytteitä? Dropbox on ylivoimainen. Ilmainen ja suoraan toimiva linkki ilman ylimääräistä shittua ympärillä. | |
![]() 10.03.2010 16:27:30 | |
JCM: Noh noh! Taustoista ei parane valittaa:D. Täytyy yrittää keksiä tikusta asiaa välillä tänne sekaan. | |
![]() 10.03.2010 16:40:01 | |
J.Hollström: Täytyy yrittää keksiä tikusta asiaa välillä tänne sekaan. Niin, tuota taustan kritisointia lukuunottamatta keskustelu onkin säilynyt kypsän asiallisella tasolla... ;) "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
![]() 10.03.2010 17:01:45 | |
WanhaWetäjä Nää sokeat sitruunapiirakat yms. kuivakat puuvillapelloilla yliahavoituneet kaverit. ... En mä jaksa noita wanhoja juttuja muutenkaan enää kuunnella, jotkut jaksaa, vuosikymmenestä toiseen, mun wanhat vinyylit saa ihan rauhassa pölyyntyä. Tunnut pitäväsi itseäsi ylivertaisena (mm.) puuvillapeltojen kavereihin verrattuna - pieni nöyryys mistä tossa keskusteltiin voisi olla paikallaan itse kullekin. Mitäs uusia juttuja muuten (eikä siis niitä samoja vuosikymmeniä vanhoja) Carlton tai Ford on tehneet, eli se mitä nyt kuuntelet? Tai Bonamassa, jonka koko olemassaolo perustuu täysin pelkkään toisten juttujen plokkailuun? Se että vuosia tai jopa vuosikymmeniä yhtä ja samaa musalajia harrastaneet jaksaa kopioida edelleen jonkun lickeja toimii varmaan heille ja se heille suotakoon kaikin mokomin, mun juttu se ei vaan ole, eiköhän pikkujärvisiä/claptoneita/kingeja/svr-osastoja ole ihan tarpeeksi ilman muakin? Missaat (toivottavasti) tahallasi pointin. Selostin aika seikkaperäisesti (samoin Teemu Viinikainen) plokkaamisen merkityksen yhtenä harjoitusmetodina. Olisko muuten pikkucarltoneita jo tarpeeksi? Justhan sä itse tunnustit että yritit aikanaan opetella hänen soolonsa, ja aprikoit nyt että pitäisköhän palata asiaan, elikö oliskohan se kopiointi sittenkin sunkin juttus? Vai tapahtuiko tämä tiedostamattomalla tasolla? :-) no ilmankos mä en ole koskaan pitänyt Claptonin soitosta hirveesti vaikka arvostankin häntä muusikkona ja lauluntekijänä kyllä. Carlton on tehnyt sitä, Robben Ford on tehnyt sitä, Bonamassa ei ole muuta tehnytkään kuin sitä... ilmankos sä jaksat heitä kuunnella :-) "Son, can you play me a memory?
I'm not really sure how it goes,
But it's sad and it's sweet and I knew it complete,
When I wore a younger man's clothes"
- Billy Joel | |
![]() 10.03.2010 17:05:12 | |
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 10.03.2010 17:21:45 | |
http://www.youtube.com/watch?v=BIvka3SSv9Y&feature=related On se ja vois riipasta pari olusta fiilistellessä. SDMF | |
![]() 10.03.2010 17:23:05 | |
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 10.03.2010 17:50:39 (muokattu 10.03.2010 17:51:38) | |
Kukas se siellä kitarassa: http://www.youtube.com/watch?v=NBYvmfLbaho Backing Vocals Harmonies - Herb Pedersen , Michael Georgiades Bass - Joe Osborn Congas, Bongos - Miss Bobbye Hall* Drums - Jim Gordon Electric Guitar, Acoustic Guitar - Dean Parks , Larry Carlton Engineer, Mixed By - Joe Sidore Percussion - Gary Coleman Piano - Larry Knetchel Piano, Organ - Jim Webb* , Michael O'Martian* Producer - Johnny Rivers Saxophone - Jackie Kelso , Jim Horn Trumpet - Chuck Finley* Vocals, Guitar Rhythm - Johnny Rivers For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton | |
![]() 10.03.2010 20:33:22 | |
Täähän oli yllättävän paha tää skaba nro. 119. Onko nää useinkin yhtä hankalia? Sävellaji sinänsä helppo, mutta piru vie, kun pitäis muka jotain tyylinmukaista keksiä. Hoh. No, siellä lepää ny, menköön:) | |
![]() 10.03.2010 20:43:42 (muokattu 10.03.2010 20:47:34) | |
JCM: Täähän oli yllättävän paha tää skaba nro. 119. Onko nää useinkin yhtä hankalia? Sävellaji sinänsä helppo, mutta piru vie, kun pitäis muka jotain tyylinmukaista keksiä. Hoh. No, siellä lepää ny, menköön:) Musta tuntuu että jokanen skaba on vaikee mut soittelinkin sitten mitä sattuu ja siellä se taas lepää :D Pitää koittaa olla aina eka soittaja niin ei ehdi masentua kun kuuntelee muiden vetoja, paljon on vielä taivalta edessä ennenkun alkaa sitä oikeeta fiilistä ja taitoa kuulemaan mun soitossa. SDMF | |
![]() 10.03.2010 20:49:47 | |
Grugi: Musta tuntuu että jokanen skaba on vaikee mut soittelinkin sitten mitä sattuu ja siellä se taas lepää :D Just kuuntelinkin ton sun vedon. Kommentteja sitten äänestyspäivänä;) Itse kuuntelin taustan peräti useaan otteeseen ennen kuin aloin soittamaan, eli pohjatyö oli "hyvin" tehty. Hoho. En tiä miks, mutta tuntu hirveen vaikeelta kehittää mitään luontevaa siihen, mut jotain kuitenki sain aikaseks. Onneksi. En ois kyllä muuten kehdannut laittaakaan kuulolle. | |
![]() 10.03.2010 20:50:48 | |
Grugi: Pitää koittaa olla aina eka soittaja niin ei ehdi masentua kun kuuntelee muiden vetoja, paljon on vielä taivalta edessä ennenkun alkaa sitä oikeeta fiilistä ja taitoa kuulemaan mun soitossa. Ainakaan ennen kun itse nauhoittaa niin ei kannata kuunnella yhtään ainutta kilpailuvetoa. Sen olen pitänyt ohjenuorana. ..sit saa masennus tulla jos on tullakseen kun äänestys alkaa:D | |
![]() 10.03.2010 20:57:39 | |
JCM: Ainakaan ennen kun itse nauhoittaa niin ei kannata kuunnella yhtään ainutta kilpailuvetoa. Sen olen pitänyt ohjenuorana. ..sit saa masennus tulla jos on tullakseen kun äänestys alkaa:D :D No juu ei mulle masennus tule näistä kisoista millään, kuuntelen aina muiden vedot ennen omaa jos niitä on ehtinyt tulemaan että tiedän edes vähän missä mennään. Koitan vaan soittaa aina paremmin kun edelliseen skabaan jos vaan mitenkään mahdollista. Jos olis sillon 15v sitten alkanut kunnnolla treenaamaan soittamista niin vois olla eri ääni kellossa mut eipä tässä kiire ole kun on koko loppuelämä aikaa harjotella. Tääl on nää vanhat naamat joiden soittoa voi vaan ihailla ja kuvitella että kyllä mäkin sitten joskus repäsen oikeen kunnolla (toki nuoremmissakin on sitä osaamista kauhia määrä). SDMF | |
![]() 10.03.2010 21:28:26 | |
Grugi: :D No juu ei mulle masennus tule näistä kisoista millään, kuuntelen aina muiden vedot ennen omaa jos niitä on ehtinyt tulemaan että tiedän edes vähän missä mennään. Koitan vaan soittaa aina paremmin kun edelliseen skabaan jos vaan mitenkään mahdollista. Jos olis sillon 15v sitten alkanut kunnnolla treenaamaan soittamista niin vois olla eri ääni kellossa mut eipä tässä kiire ole kun on koko loppuelämä aikaa harjotella. Tääl on nää vanhat naamat joiden soittoa voi vaan ihailla ja kuvitella että kyllä mäkin sitten joskus repäsen oikeen kunnolla (toki nuoremmissakin on sitä osaamista kauhia määrä). Itse en uskalla kuunnella yhtään vetoa ennen kuin alan soittamaan. Vaikuttaa heti soittooni, alan matkimaan heti ku joku hyvä veto tulee tjsp:) Mieluummin silleesti puhtaalta pöydältä vetoa kehiin. Kuten itsekin sanoit, että ois paras aina olla ekana soittajana;) Se on vähän niinku sama asia, kun malttaa olla kuuntelematta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)