Aihe: Runkopuuksi saarni vai leppä?
1 2
Juzzu
10.03.2004 07:40:41
Itse päädyin saarniin. Perusteluna lähinnä miellyttävä ulkonäkö, soundipolitiikasta ajattelin että katsotaanhan mitä siitä syntyy. http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/Runkoetuviistosta1.jpg

Ja siitähän syntyi melkoisen paljon yläpäätä soundiin, tosin esim. kaulamikillä soundi on ihan hyvin balanssissa (löytyy kyllä alapäätä ja keskialuetta) ja kevyellä tone/volasäädöllä saapi myös säädettyä miten hyvin tuo yläpää leikkaa läpi.

Sustain on varsin pitkä, kitaran akustinen soundi taas hiljaisempi kuin olisin odottanut. Semmoinen stratomainen kellosoundi on enemmän vai vähemmän hakusessa, vaikka siitä aavistus kuuluukin.

Aika ränttätänttärok-soundi, lyhyesti.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
P2
10.03.2004 13:59:37 (muokattu 10.03.2004 14:01:22)
Vai tarkoititko tällä, että Weezreillä on perinteinen strato-saundi? Missä mielessä? Weezerillä ainakin on humbuckerit eli ei siinä mielessä perinteinen strato.

Juu ja myös kiinteä talla. Mutta eikö siinä osista kootussa stratossa ainakin ollut leppärunko, jos en ihan väärin muista? Itsellä on itsetehty leppärunkoinen strato kahella humpparilla ja ebenpuu otelaudalla, varsin messevät soundit siitä lähtee, mikkeinä Sd:n alnico pro II kaulassa ja diMarzion Norton tallassa.

Edit: Niin, kyllä leppäkin seethruna toimii, naturalina voi olla vähän tylsän näköinen, itellä on seethru tumman vihreä.
JuSu
10.03.2004 14:46:21 (muokattu 10.03.2004 14:47:29)
Itse päädyin saarniin.

Minäkin varmaan kallistuisin saarnin puoleen. Omat kokemukset rajautuvat yhteen saarnirunkoiseen projektistratoon ja halpikseen, jossa päällä ja takana paksut saarniviilut ja välissä mitälie agathista. Nuo molemmat soivat varsin muikeasti, yllättäen tuo halpis oikeinkin kivasti, hieno stratosoundi.

Hyvin ovat soineen kohtaamani leppärunkoisetkin, mutta on tuossa saarnissa jotain minun korvaani miellyttävää. Mutta tapaus- eli kitarakohtaista varmasti on tämä.

JuSu
"You're in big trouble, lil pal - I eat pieces of shit like you for breakfast!" "You eat pieces of shit for breakfast??" -Happy Gilmore
Mr.Purple
10.03.2004 15:08:09
Soinnillisesti oon testaillu vaan vähän rinnakkain noita kahta. Mut jos vaan on mahis saada oikeeta suosaarnia niin kyllä minä ainakin siitä lankun tekisin. Sitä on kehuttu sen soundinsa ansiosta yhdeksi parhaista runko matskuista...ja nyt kun ei sotketa sitä normaalia saarnia tähän ni kaikki on ok. Tietääkseni oikee suosaarni on aika haluttua ja kallista matskua.
Mr.Purple
p130
10.03.2004 15:25:26

Lähimmällä Fender-kauppiaalla saattaisi hyvinkin olla molemmista materiaaleista tehtyjä stratoja. Ei kun kiinnostuneena ja "kovasti ostoaikeissa" testailemaan...

Niin se sinua miellyttävä vaihtoehto löytyy!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Gaines
10.03.2004 15:58:29
Näin pääpiirteittäin olen antanut itseni ymmärtää...

Pohjois-Amerikkalainen leppä (Alder) on suht paljon käytetty runkopuu, koska on kevyttä ja sitä kautta soundit täyteläiset. Esim. käytetty Fenkkujen sunbursteissa.

Pohjois-amerikkalainen saarni (Northern Hard Ash) on taas ominaisuuksiltaan kovempaa ja raskaampaa, tosiaan myös näyttävää syykuvioiden myötä. Saundit kirkkaat ja kuulaat.

Suosaarni (Swamp Ash, Southern Soft Ash) on kotoisin jenkkien etelämailta ja on kevyempää matskua. Saundimaailma kirkasta. Vanhojen Fenkkujen rungoissa käytettiin paljon, taitaa saatavuus olla ongelma nykyään?

Kotimaisista puista harmaaleppä on kevyt materiaali, saundipuoli lienee pehmeän sorttista.
- Call me the Breeze -
MikeS
10.03.2004 16:35:29
Kiitoksia paljon auttavaisista ja perusteilluista kommenteista, ne auttavat jo eteenpäin. Taidan kallistua lepän suuntaan, vaikka se ei niin komealta näytäkään. Olen etsinyt esim. www.warmoth.comista kuvia maalatuista bodyista, mutta läpinäkyvällä värillä maalatuista bodyista on vain vähän kuvia, ja ne tuntuvat kaikki olevan juuri saarniin tehtyjä. Yhtään kuvaa ei ole transparent-leppä bodystä :-(
On kai se uskottava, että ihan hyvältä se näyttää.

Mitä tulee Weezer-kaverin humppa-stratoihin, jiosta jo olikin puhetta, niistä pari onkin tosiaan ollut leppää. Valtaosa on yllättäen ollut vaahteraa (!), varmaan ihan käsittämättömän kirkkaat saundit ja painoa riittää. Sen vaihtoehdon rukkasin ekana pois, vaikka vaahtera hienolta näyttääkin...

Eli leppä body + vaahtera-kaula + ruusupuu otelauta = the ultimate (traditional) setup?

Jos sattuu jossain silmään kuvia leppäisistä kepeistä joissa on läpinäkyvä maali, laittakaa linkkiä, tänks!

MIKKO
P2
10.03.2004 16:40:48
Eli leppä body + vaahtera-kaula + ruusupuu otelauta = the ultimate (traditional) setup?

Jos sattuu jossain silmään kuvia leppäisistä kepeistä joissa on läpinäkyvä maali, laittakaa linkkiä, tänks!

On kyllä aika perinteinen, ja hyväksi todettu. Valitettavasti omasta kepistä ei oo netissä yhtään kuvaa, mutta yritän jossain vaiheessa saada, leppä ei kyllä ole mitenkään ihmeellisen näköinen puu, mutta kyllä se seethru siinäkin toimii.
JuSu
10.03.2004 16:59:58

No tuossa, leppärunkoinen sunburst Fernandes.

http://www.fernandesguitars.com/images/retrorocketx1_3sb.jpg

JuSu
"You're in big trouble, lil pal - I eat pieces of shit like you for breakfast!" "You eat pieces of shit for breakfast??" -Happy Gilmore
MikeS
10.03.2004 17:28:59
Mutta hei, onko tässä nyt kyse loppujen lopuksi suuresta vai pienestä erosta? Ok, noissa puissa on erilaiset saundit, mutta onko kyse yöstä ja päivästä? Olen nähnyt jossain puhuttavan vähän kuin yhteen hengenvetoon lepästä ja saarnista. Esim. Seymour Duncanin sivuilla olevassa ToneWizardissa leppä ja saarni on niputettu yhteen bodyvaihtoehdoissa.
MikeS
11.03.2004 16:56:17
Kertokaapa: onko olemassa jotain periaatetta sille millaiset runkopuut sopii yksiin minkäkinlaisten mikkien kanssa? Eli kun mulla on tulossa kitaraan mikit, joissa on 'keskiäänikuoppa' (keskiääniä vähän suhteessa ylä- ja alaääniin), kannattaako ottaa runkopuuksi samanlaisen keskiäänikuopan antava puu vaiko päinvastoin keskiäänivoittoisempi puu? Siis kannattaako mikeillä ja bodylla mennä samaan suuntaan vai eri suuntaan?

Toisin sanoen kysymykseni on edelleen: saarni (vähemmän keskiääniä) vai leppä (keskiääniä enemmän) ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)