Aihe: Piraatit, mp3, tekopyhyys.
1 2 3 4 5
Jamminen
10.03.2004 17:09:22
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen ajatusten vyyhti. Itse en ole koskaan miettinyt, miksi ostan levyni, tänä yönä mietin.

Jotenkin tuo tekopyhyyden määritelmä nyt sekoittaa pakkaa...Jos Ville ostaa levyn ja vetää Pekkaa turpaan, niin hän on tekopyhä VAIKKA on ostanut levyn?

Eli on tekopyhä koska on ostanut levyn JA omien sanojensa mukaan painaisi nappia JA vetää turpaan?

Nyt täytyy miettiä, täyttyykö tekopyyhyden vaatimukset, ja sitten kysyn itseltäni, onko sillä sitten mitään väliä, että on tekopyhä...

Palataan asiaan...
Maybe nothing matters anyway...
Gypsy
10.03.2004 17:39:38 (muokattu 10.03.2004 18:11:44)
Jos Ville ostaa levyn ja vetää Pekkaa turpaan, niin hän on tekopyhä VAIKKA on ostanut levyn?

Kyllä. Ville vetää Pekkaa siitä syystä turpaan, että se ei kiinnosta Pekkaa paskan vertaa, onko kopioiminen rikollista ja miten se vaikuttaa artistin jääkaapin lampun toimintaan.

Oikeestihan Villee ei itteekään kiinnosta homman rikollisuus ja artisti sen enempää kun Pekkaakaan. Ville vaan haluaa aidon asian. Pekalle kyllä kelpaa poltettukin.

LISÄYS: Eli on tekopyhä koska on ostanut levyn JA omien sanojensa mukaan painaisi nappia JA vetää turpaan?

Villehän ei oo missään välissä sanonu painavansa nappia. Se oli mun oma päätelmä. Ville ostaa levyn vaan saadakseen kunnon levyn kansipapereineen eikä sen takia, että "rikos on väärin" ja "mä tuen artistia". Nää kaks viimeks mainittua syytähän ei Villeekään kiinnosta paskaakaan. Sillon ei oo mitään syytä olettaa, että Ville EI painais nappia. Villehän saa kansipaperit ja muut nappia painamalla, ja mikä parasta, sukanvarteenkin jää pari kymppiä. Miks ville ei painais nappia?

Mutta, niille joiden mielestä kopioiminen ei oo varastamista. Mitäs sanotte, jos mä väärennän muutaman sata tuhatta euroo? Eli kopioin. Eihän se oo keltään pois. En mä sitä keltään sillon varasta, mä vaan kopioin. Eikä se kyllä inflaatiookaan tee kun on kuitenkin kyse vaan muutamasta sadasta tonnista. Ei ollenkaan paha idea. Uskokaa pois, mä pystyisin nukkuun ihan hyvin yöni vaikka väärentäisinkin. Silti mä tiedän, että se on väärin. Mä pystynkin myöntään ittelleni, että mä olen ihan rosvo. Myöntäkää tekin ja jättäkää jeesustelu ja uskottelu pois.

LISÄYS: Toxic: Se ei "tunnu silleen" oikeelle ku miettii et se on poltettu jossain virolaisessa räkäsessä Peessä

Niin, huomautan vaan, että ne venäläiset piraatit ei oo YLEENSÄ poltettuja vaan painettuja ihan niinkun aidot levytkin.
Miinusnappi hukassa?
Sammakko
10.03.2004 18:17:29

Mä en jätä ostamatta piraattia pelkästään sen takia että tukisin artistia tai saisin paremman levyn vaan myös sen takia etten todellakaan halua tukea mitään räkä-turpa-rikollista-ryssää eli samaa joka tekee töitä hepuilla jotka pyörittää kaikkea muutakin paljon isompaa rikollista-persereikä-huoraus-paskaa. En jeesustele vituttaa vaan kaikenmaailman mafi-runkkari-limaperse-paska.
Billsner
10.03.2004 18:22:06
räkä-turpa-rikollista-ryssää

Eipäs yleistetä, mutta muuten olet kyllä ihan oikeassa.
"Go for the eyes Boo, go for the Eyes!"-Minsc
Jani The Rock
10.03.2004 21:56:53

Mä en jumakauta imuroi edes lattioita saati sitten biisejä. Toistaiseksi on vielä ollut rahaa ostaa ihan oikeita levyjä, joissa on kansilehdet ja kaikkea muuta kivaa.
Rough and tough and plenty mean.
TurOl
10.03.2004 23:02:08
Gypsy, miksi muilla ihmisillä ei voisi tai saisi millään olla moraalia näissä asioissa jos sinulla ei sitä ole? Onko se mahdoton ajatus, että jotkut haluavat ostaa rehellisellä työllä tehtyjä levyä ja toisaalta vaikka ostaa vaatteensa muualta kuin H&M:stä, koska ei halua tukea riistotoimintaa vaikka se maksaisikin itselle enemmän? Ehkä minunkin kannattaisi lyhytnäköisesti ajateltuna kopioida musiikki internetistä, mutta maailmassa on muitakin ihmisiä kuin minä, joilta kopioiminen ja piraatit vievät leivän.

Hyvillä laitteilla saisin varmasti tehtyä alkuperäisen kaltaisen levyn, jos haluaisin. Joten ne kansiläpyskät eivät ole todellakaan se tärkein syy "oikeiden" levyjen ostoon. Esim. ostin juuri Mogwai-nimisen yhtyeen uusimman levyn, jonka kansilehdessä lukee ainoastaan yhtyeen nimi.

Kuvittele, että olet töissä jossain. Olet tehnyt kuukausitolkulla työtä, mutta palkkapäivänä et olekaan varma, saatko penniäkään työstäsi. Oletetaan, että työnantajasi voisi halutessaan jättää huoletta ja seurauksitta palkkasi maksamatta. Mutta onko mahdotonta ajatella niin, että työnantajalla on moraalista selkärankaa ja halu maksaa sinulle ansaitsemaasi palkkaa? Minusta ei.

Maailma on paha paikka, mutta ei kaikkien ihmisten täydy olla kyynisiä ja moraalittomia. Niin, ja jos asioista haluaa saada aikaan hyvätasoista keskustelua, kannattaisi vähentää sitä raivoamista ja muita testosteronin liikaerityksen aiheuttamia vaikutuksia.

(paljon asiaa ja väsynyt kirjottaja, joten pahoittelen tekstini mahdollista sekavuutta)
Gypsy
11.03.2004 01:30:19 (muokattu 11.03.2004 02:43:53)
miksi muilla ihmisillä ei voisi tai saisi millään olla moraalia näissä asioissa jos sinulla ei sitä ole?

Ei saisi olla? Tottakai saa, ja mitä useemmalla on, sen parempi. Vaan kuinka useella sitä oikeen tosissaan on.

Onko se mahdoton ajatus, että jotkut haluavat ostaa rehellisellä työllä tehtyjä levyä ja toisaalta vaikka ostaa vaatteensa muualta kuin H&M:stä, koska ei halua tukea riistotoimintaa vaikka se maksaisikin itselle enemmän?

Ei oo mahdoton ajatus. Mutta, kun seuraa ihmisten ajatusmaailmaa tästä kopiointihommasta ja mitä ihmiset ylipäätään on mieltä netistä lataamisesta, niin... Kerronpa esimerkin. MTV3:n uutisissa kyseltiin kadulla ihmisiltä, mitä ne on mieltä piraattilevyistä. Yks ehkä viiskymppinen ämmä sano, että "juu, ehdottomasti olen piraattilevyjä vastaan, täytyy ostaa oma polttava, että pääsee lataan ja poltteleen." Eli ilmeisesti tää ämmä oli vaan venäjän mafiapiraatteja vastaan, mutta netistä ladattavat on OK, tai sitten sillä ei hissi noussu ylimpään kerrokseen. Tää tuntuu olevan ihmisten ajatusmaailma usein. Ei monetkaan edes miellä netistä ottamista varasteluks, se on vaan kopiointia, muka. Varastelua se on, niinkun alkuun sanoinkin. Miks ihmiset sitten jättäis lataamatta jos sieltä pystyis lataan ihan kunnon kiinteetä tavaraa ja ajatusmaailma on tää?. Ihmiset varastelee työpaikaltakin, eikä sekään oo varastelua, niinhän ne sanoo, se kuuluu työetuuksiin.

No, niinkun mulle, monelle muullekkaan ei kelpaa netistä ladatut ja poltetut levyt. Eli mennään ja ostetaan kaupasta. Saadaan hienot tai vähemmän hienot kannetkin mukaan ja kunnon aito levy eikä mitään poltettua paskaa mistä ei oo mihinkään. Eli, nyt yhistetään se, että porukan mielestä netistä lataaminen ei oo varastamista + se, että sieltä tosiaan pystyis jollain keinolla ottaan kiinteetä tavaraa + se, että useilla levyn ostoon vaikuttaa suurilta osin se, että "se on aito", "siinä on munaa" jne... Kyllä tän perusteella nappia painettais niin, että se menis rikki. Aina jeesustellaan kuinka halutaan auttaa artistia. Paskanmarjat. Harvempi oikeesti on sillä asialla. Tosin niinkun sanoin, niitäkin löytyy.

Hyvillä laitteilla saisin varmasti tehtyä alkuperäisen kaltaisen levyn, jos haluaisin. Joten ne kansiläpyskät eivät ole todellakaan se tärkein syy "oikeiden" levyjen ostoon.

Monelle tuntuu olevan. Niinkun tässäkin ketjussa on tullu esille. Ja missään et kyllä pysty painaan yhtä levyä, missä on laadukkaat kannet ja halpakin vielä.

Kuvittele, että olet töissä jossain. Olet tehnyt kuukausitolkulla työtä, mutta palkkapäivänä et olekaan varma, saatko penniäkään työstäsi. Oletetaan, että työnantajasi voisi halutessaan jättää huoletta ja seurauksitta palkkasi maksamatta. Mutta onko mahdotonta ajatella niin, että työnantajalla on moraalista selkärankaa ja halu maksaa sinulle ansaitsemaasi palkkaa? Minusta ei.

Ei, mutta kuinka useet levyn ostajat tuntee olevansa työnantajia ja palkanmaksajia artistille levyn ostohetkellä, oikeen isossa mittakaavassa? Ei ihmiset ajattele noin. Suurimman osan ajatus on se, että mun euro ei tunnu sen pussissa missään. JOS ihmisten ajatusmaailma olis toinen, niin maailmassa ei nähtäis nälkää. Ei oikeestaan kukaan viitti pistää 20 centtiä päivässä sivuun ja pistää sitä kuukauden välein meneen nälänhätään. Koska ihmisten ajatusmaailma on just se, että "kun vaan mä teen niin, niin ei se vaikuta mitään". Näitä ei oikeen voi verrata. Miljoona palkanmaksajaa ja yks palkanmaksaja. Eri asia. Jos kymmenen tyyppiä työntää autoo niin muutaman on helppo lusmuilla. Jos yks on työntämässä niin asia on ihan eri.

Jos/kun mä ostan levyn, niin se johtuu itsekkäistä syistä. En mä sillon koe olevani oikeutettu jeesusteleen ja saarnaan moraalista niille, jotka levyjä polttelee. Mutta tottakai, mitä enemmän porukka levyjä ostaa, sen parempi. Kyllähän se monesti vituttaa, että samoja levyjä kuuntelet kun ei oo varaa ostaa uutta musaa. Ei tuu silti otettua netistä vaikka tässähän se auki on ja helposti pystyis ottaan vaikka kuinka. Pyhimys en kuitenkaan oo enkä leiki olevani, syyt ottamatta jättämiseen kun on mitkä on.

Niin, ja jos asioista haluaa saada aikaan hyvätasoista keskustelua, kannattaisi vähentää sitä raivoamista ja muita testosteronin liikaerityksen aiheuttamia vaikutuksia.

Täytyy myöntää, alotus oli huono, ja siinä oli epäolennaisia asioita, mitä ei tarvittu ja mitkä vaan sekotti. Korjasinkin koko alotuksen. Tai oikeestaan en korjannu vaan pyyhin lopun pois.

LISÄYS: Kun siitä on kopioimisjutuissa väännetty paljon, onko kopioiminen paha asia vai ei kun se ei ole varastamista vaan kopioimista, niin mites tää:

Gypsy: Mutta, niille joiden mielestä kopioiminen ei oo varastamista. Mitäs sanotte, jos mä väärennän muutaman sata tuhatta euroo? Eli kopioin. Eihän se oo keltään pois. En mä sitä keltään sillon varasta, mä vaan kopioin. Eikä se kyllä inflaatiookaan tee kun on kuitenkin kyse vaan muutamasta sadasta tonnista.

Kuka vastaa?
Miinusnappi hukassa?
Kakemakeväke
12.03.2004 15:18:16
Nyt on miinus-nappi hukassa, kun sitä tarvittais.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Gypsy
12.03.2004 15:27:35 (muokattu 12.03.2004 15:33:25)
Nyt on miinus-nappi hukassa, kun sitä tarvittais.

No nimenomaan.

Sivulta 2 muistaakseni: LISÄYS2: Mun allekirjotus taitaa muuten toimia nyt ekan kerran kunnolla.

LISÄYS: Mut hei, pistäkää ne miinukset tonne mun omalle sivulle.
Miinusnappi hukassa?
Kakemakeväke
12.03.2004 15:48:07
No nimenomaan.

Sivulta 2 muistaakseni:

LISÄYS: Mut hei, pistäkää ne miinukset tonne mun omalle sivulle.

Ääh... Pikkumaisten puuhia. En vaan tykkää sun tyylistä kertoa mielipiteesi (saatika mielipiteestäsi, mutta se onkin vain mielipiteeni), se oli tarkoitus sanoa.
Gypsy
12.03.2004 15:55:43
Paitsi että ei ollu mielipide. Jos artistin tulot ei ihmistä kovin paljoo kiinnosta, niin ostamalla silti levyn, ihmisestä ei sen pyhimyksempää tuu.
Miinusnappi hukassa?
Kakemakeväke
12.03.2004 16:53:04
Ei ollut mielipide? Koska Gypsystä absoluuttinen totuus on tullut?
Teijo K.
12.03.2004 16:53:55

Eikös hän ole aina sitä julistanut. ;-)
Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi
Gypsy
12.03.2004 17:21:29

Ei ollu ei. Eikä Gypsy oo absoluuttinen totuus. Gypsyltä kyllä tosin kuullaan ne absoluuttiset totuudet.

Koska? 09.03.2004 17:54:05. Mutta toi nyt vaan yksittäistapaus. Paljon on ollu sitä ennen, ja jälkeen.
Miinusnappi hukassa?
Kakemakeväke
12.03.2004 18:56:42
Ei ollu ei. Eikä Gypsy oo absoluuttinen totuus. Gypsyltä kyllä tosin kuullaan ne absoluuttiset totuudet.

Sä et voi olla tosissas.

Koska? . Mutta toi nyt vaan yksittäistapaus. Paljon on ollu sitä ennen, ja jälkeen.

Sä et voi olla tosissas.
Gypsy
12.03.2004 19:00:22
Sä et voi olla tosissas.

No en helvetissä oo.

Mutta nyt loppu turinointi. Yrität vaan saada mun ketjun lukkoon beibe.
Miinusnappi hukassa?
rok
13.03.2004 12:26:37
Ei paljoa jotain beatlesiä, led zeppeliiniä tai vaikka jimiä tartte tukea. en edes tiedä mihin rahat jimin levyistä menee..

Niimpä, onhan se kiva aatella että tukee jotain tiettyä artistia, mutta kuinka moni tietää mihin ne rahat oikeestaan menee..? Buddy Miles ja Billy Cox ei oo ilmeisesti saanu latiakaan henkan kanssa tekemistään biiseistä/levytyksistä joidenkin ikiaikaisten sopimuspapereitten vuoks, että silleen....
"Floor it, that's technical talk!"
Gypsy
13.03.2004 17:09:18 (muokattu 13.03.2004 17:24:36)
Tässä on nyt sama homma kun duunin tekemisessä.

Jos joku ei tee duunia, niin kovasti rupee porukka jauhaan yhteiskunnasta ja yhteiskunnan eteenpäin viemisestä. Kuinkakohan moni on niistä syistä duunissa? Kuinkakohan moni niistä taas tekee puhtaasti itsekkäistä syistä sitä? Eli esim. rahasta. Kovasti kyllä kuitenkin leikitään pyhimystä ja jeesustellaan.
Miinusnappi hukassa?
toxic
13.03.2004 17:14:47 (muokattu 13.03.2004 17:15:16)
Gypsy: Niin, huomautan vaan, että ne venäläiset piraatit ei oo YLEENSÄ poltettuja vaan painettuja ihan niinkun aidot levytkin.

Kyllä se siellä on ihan poltettu, tai ainakin ne mitä olen sitten ostanut. Pelit siis. Niitten se kiiltävä puoli on sellane ihan oudon näköne ja ne on venäjän kielisiä. Siis "sieltä" ostetut.
Ja on muutama musiikki cd tullu ostettua, mut en kuuntele sitä ku se bändi on ihan paska ja se cd toimii oikeastaa metronomina ku siitä kuuluu sellasta klikkiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)