Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tilanpuute
1
tonicaster
07.03.2010 13:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Onko kellään muulla samankaltaisia ongelmia harrastuksen kanssa? Nyt ei siis tarkoiteta varastointitilojen puutetta, vaan pikemminkin "tuotanto" tilojen puutetta? Minkälaisissa tiloissa yleensäkin touhuatte?
Itellä on nyt viime aikoina käytetyimmäksi noussut Nikkariverstas, mutta siellä ärsyttää käydä tekemässä muuta kuin kone työstöä..
Viime aikoina oonkin alkanut pohtia tilan vuokrausta, missä pystyis hoitaan käsityövaiheet, jyrsinnät ja muita esim. jossain vaiheessa ostais pylväskoneen, tehdä itelleen "laittoman" paksuus hiomakoneen jne. Samalla hoituis lankkujen varastointikin. Kolikon toinen puoli tässä on taas se että tommoisen tilan vuokrais mielellään ns. kerhomeiningillä, jossa kaikilla olis pääsääntöisesti omat työkalut. Täten ei kulut tulis ihan ylitsepääsemättömiksi.. Tämmöistä tilaa puoltaa myöskin se että voit mennä ja tulla silloin kun kerkeet/huvittaa.
 
Onko saman henkistä pohdintaa ollut muualla? Ja jos pääkaupunki seutulaisissa heräsi asian tiimoilta kiinnostusta, niin asiaa voisi pohtia eteenpäin..
 
gasser
07.03.2010 15:25:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ongelmana on lähinnä kärsivällisyyden, taidon ja ennenkaikkea kunnon järeiden työkalujen puute. Käsikoneita kyllä on jotain, mutta ne on aina vähän semmosia himpuloita verrattuna "oikeisiin" koneisiin. Olohuoneen oon sotkenu kitaranraadoilla ja muulla romulla. Jos loppuu neliöt, niin ainahan sitä voi nakata vaikka sohvat pihalle. Mutta joo, ei sitä tälleen kerrostaloasujana ihan kaikkea pysty himassa tekemään, eikä tee mielikään esim. myrkyttää kämppää jollain maalihuuruilla. Taloyhtiössä olis kerhotilakin, mutta se on sopiva lähinnä tupperware-bileisiin ja vastaavaan hömppään.
 
-?-
MPU
07.03.2010 20:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silläkin uhalla että väännän puukkoa haavassa mulla ei ole tilojen kanssa ongelmaa. Kun kysyit, että missä touhuan niin joko työpaikan käsityöluokassa tai omassa harrastetilaksi pyhitetyssä lattialämmitetyssä autotallissa. Lakkausten kuivatus tapahtuu pannuhuoneessa noin 35-40 asteen lämmössä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
SirElwood
07.03.2010 20:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Silläkin uhalla että väännän puukkoa haavassa mulla ei ole tilojen kanssa ongelmaa.
 
Sama. 14m^2 työhuone löytyy, missä voi häärätä ja möykätä vaikka yöt läpeensä (ei sillä että viittis). Joskin nyt on pienoinen remontti siellä päällä (ikkunat vaihdetaan), joten joudun himpun enemmän siivoamaan kuin tavallisesti, mutta saanpahan samalla lisää tilaa ja enemmän pöytiä ja kaikkea. Maalaukset ja semmoiset haisevat hommat voin tehdä nykyisin toisessa huoneessa, joten hajuhaittoja tai myrkytysjuttujakaan ei enää ole tiedossa. Työkalujakin alkaa olemaan omiin tarpeisiin riittävästi.
 
Nyt kun vielä jaksaisi/viitsisi rakennella jotain!
 
Vapour
07.03.2010 21:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä olen itsekin usein miettinyt! Juottamiset on helppo hoitaa vaikka olohuoneen nurkassa, mutta muuten onkin sitten hankalampaa kerrostaloasujan harrastaminen.
 
Joten olen kyllä mukana ajatuksessa! jos vaikka Helsingin puolelta löytyisi joku teollisuusmesta (Pitskusta esmes)
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
zzy
07.03.2010 21:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrostalossa asuessa ei kotona oikein muuta viitsi kuin elektroniikkaa harrastella. Appiukon luota löytyykin sitte reilu 100m2 lämmitetty halli. Puutöitä ajatellen miinuksena järeämpien koneiden puute, mutta tilaa kyllä piisaa.
 
jPekka
07.03.2010 23:17:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on omalta kannaltani aika ideaali tilanne: Viiden asunnon taloyhtiö siirtyi muutama vuosi sitten öljylämmityksestä kaukolämpöön, jolloin vanhasta, maanalaisesta kattilahuoneesta tehtiin yhteinen nikkaritila. Käytännössä siellä puuhastelemme minä ja yksi toinen talon asukki, joten tilaa levittäytymiseen on: kattilahuone on rakennettu siihen aikaan, kun talo vielä lämpeni koksilla.
 
Kyseisen naapurin kanssa saatiin vielä viime vuonna sovittua, että ostetaan pylväsporakone puokkiin, rupesin juuri miettimään että saisiko häntä innostettua myös vannesahasta...
 
Tilassa on jopa poistoilmapuhallin, joten sivellinlakkauksia ja sentapaisia voi hyvin tehdä. Ruiskumaalaukset eivät kyllä onnistu, mutta kaikkea ei voi saada.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Little Savage
08.03.2010 00:19:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen mä tilanpuutteessa käyttäny kylpyhuonetta ja parveketta jyrsintöjen tekoon. Jotain tukevampaa pöytää olen pitänyt alustana höylätessä käsihöylällä. Nyt on kellaritila vuokrattuna eikä tarvitse olla siivoamisen kanssa niin pirun tarkka.
 
tässä on kaveri joka tekee puutöitä olohuoneessa
http://www.hyperkitten.com/woodworking/molding.php
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
tonicaster
08.03.2010 11:08:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis joo kyllähän minäkin omistaisin tallin jos asuisin hiukan eri paikassa...=)
Ei nämät palkat vielä riitä talliin Espoossa.. Jep, Nikkarin lisäksi olen itsekin hyödyntänyt työpaikkaa, kodin kylpyhuoneita, kaverin työpaikkaa jne... =)
 
Härski ajatus oli mennä aikuisopiskelijaksi puupuolelle (työ ajat sallisivat tällaisen), ja siellä toimia mentaliteetilla: pakolliset alta pois nopeasti ja sitten soitinten pariin....=)
 
Hamara
15.03.2010 18:47:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonicaster:
Minkälaisissa tiloissa yleensäkin touhuatte?

Minulla on eka projekti nyt loppusuoralla ja alunperin oli tarkoitus kotikonstein askarrella mutta kävi hyvä tuuri kun lankkua satuin paikalliselle puusepänpajalle höyläämään. Jauhettiin siinä niitä näitä ja ostin puita siinä samassa hötäkässä ja sittemmin tutustuin paremmin heppuun ja sain luvan käyttää mieleni mukaan tiloja (mm. maalaushuone) ja työkaluja vaikka 24/7. Kotoakin toki lämmin tila ja tarvittavat työkalut löytyy lukuunottamatta isompia koneita.

Että ei muuta kun tutustumaan paikallisiin seppiin.
 
Murgo
15.03.2010 19:05:23 (muokattu 15.03.2010 19:07:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisin harrastetilaongelman tuossa joku aika sitten siirtämällä sängyn ja tietokonepöydän olohuoneeseen ja muuttamalla makuuhuoneen askarteluhuoneeksi jossa on vanha keittiönpöytä yleistyöpöytänä ja filmivanerista tehty tukeva seinään kiinnitetty "koneistuspöytä" jossa on pienoissorvi ja- jyrsinkone. Järjestely on tosin vielä kesken, pitäisi jostain saada halvalla/ilmaiseksi jotain hyllykkönrohjoja kaiken sekalaisen tavaran säilytystä varten.
 
Mitään kovin meluisaa/haisevaa ei tietenkään voi tehdä, mutta kellarissa on taloyhtiön askarteluhuone jossa voi.
 
Jotain hyvää tässä vanhanpojan elämässä, voi vaikka muuttaa makkarin verstaaksi ilman että kukaan urputtaa. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
1275 A+
15.03.2010 19:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on 17 neliötä lämmintä tilaa. Tila juuri kunnestettu, hiukan lisäeristetty
lattia lisäeristetty ja maalattu (helppo pitää puhtaana).
Työkaluja on kertynyt pöytäsirkkeli, vannesaha, oikotasohöylä, yläjyrsin, puruimuri
(ahtaassa paikassa välttämätön), ja tänään laitoin tilaukseen omilla jaloilla seisovan nauhahiomakoneen. Lisäksi perus käsityökaluja (hiomakoneita epäkesko taso ja kolmiokone)
Ja tietty höyläpenkki.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «