Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17 18 19 20
kunnasja
06.11.2009 16:56:37
AZa: Pitänee noita vaan alkaa opettelemaan.

Juup. Ei siinä oikein ole oikotietä onneen. Sointujen kautta löytyy yllättäviä juttuja, niitä kannattaa opetella - jatsia ja semmosta.
Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher
Rakki35
09.12.2009 17:47:00
baron
17.12.2009 01:01:44

Rakki35: http://www.youtube.com/watch?v=lGH9b8iQG74&NR=1

Pähkinä purtavaksi

Mä oon joskus jollekin palstalle kirjoittanut että kitaransoitto on p:stä ja mua on haukuttu siitä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
maieouh
15.02.2010 22:48:55
Osaako joku sanoa miten ( http://www.youtube.com/watch?v=H8DmTuHeqZs ) tossa biisissä tehdään ääni joka soitetaan 0:55 kohdassa ? mahtava saundi. muutenkin tosi hyvä soittaja.

Ainiin. miks toi laittaa sormen tollee 0:28 kohdassa?

kiitän.
kid ego
15.02.2010 23:51:37
maieouh: Osaako joku sanoa miten ( http://www.youtube.com/watch?v=H8DmTuHeqZs ) tossa biisissä tehdään ääni joka soitetaan 0:55 kohdassa ? mahtava saundi. muutenkin tosi hyvä soittaja.

Tuo vinkaisu on nimeltään pinch harmonic. Tämän keskustelualueen FAQ-ketjusta löytyy vinkkejä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453

Ennen pinchiä tapahtuva perkussiivinen ääni on nimeltään rake. Se tarkoittaa, että plektralla pyyhkäistään muutamaa kieltä, jotka kuitenkin vaimennetaan plektrakäden kämmensyrjällä tai otelautakäden sormilla, eli kielet eivät varsinaisesti soi.

Ainiin. miks toi laittaa sormen tollee 0:28 kohdassa?

Ilmeisesti vaimentaakseen ylimääräisen, soivan kielen.

kiitän.

Eipä kestä.
janne4444
16.02.2010 09:07:57
Kertokaa ny mulle miten te saa helpommin/nopeemmin soitettua nuo cis ja dis duurisoinnut??? Mulle hankalaa ottaa barrena nopeeta noi soinnut... Eli jos tiedätte jotain helppoja "oikaisuja" noille soinnuille niin olisin syvästi kiitollinen. PS. Olen kattonut chords finderista eri variaatioita, mut kaikki tuntuu niin "vaikeilta"
baron
16.02.2010 10:11:45

janne4444: Kertokaa ny mulle miten te saa helpommin/nopeemmin soitettua nuo cis ja dis duurisoinnut??? Mulle hankalaa ottaa barrena nopeeta noi soinnut... Eli jos tiedätte jotain helppoja "oikaisuja" noille soinnuille niin olisin syvästi kiitollinen. PS. Olen kattonut chords finderista eri variaatioita, mut kaikki tuntuu niin "vaikeilta"

Onko niissä muuta vaikeaa kuin että ei vapaita kieliä? Ota neljän kielen sointu.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kid ego
16.02.2010 11:23:37
janne4444: Kertokaa ny mulle miten te saa helpommin/nopeemmin soitettua nuo cis ja dis duurisoinnut??? Mulle hankalaa ottaa barrena nopeeta noi soinnut... Eli jos tiedätte jotain helppoja "oikaisuja" noille soinnuille niin olisin syvästi kiitollinen. PS. Olen kattonut chords finderista eri variaatioita, mut kaikki tuntuu niin "vaikeilta"

Kyseessä on kuitenkin niin perusasia, että suosittelen opettelemaan nuo barretkin.
maieouh
16.02.2010 18:37:00
kid ego: Tuo vinkaisu on nimeltään pinch harmonic. Tämän keskustelualueen FAQ-ketjusta löytyy vinkkejä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453

Ennen pinchiä tapahtuva perkussiivinen ääni on nimeltään rake. Se tarkoittaa, että plektralla pyyhkäistään muutamaa kieltä, jotka kuitenkin vaimennetaan plektrakäden kämmensyrjällä tai otelautakäden sormilla, eli kielet eivät varsinaisesti soi.

Ilmeisesti vaimentaakseen ylimääräisen, soivan kielen.

Eipä kestä.

Mahtavaa! tiiän kyllä ja osaan noi pinchit ja raket mut ei mul tullu missää vaihees mielee et se ääni tulee pinchin kautta! tai sit toi teki sen niin hienosti niin en erottanu omista sähellyksistäni. kiitos vielä kerran
Headcrusher666
24.02.2010 02:59:09
Onko jollain jotain kikkoja sweellaukseen?
wavelength
24.02.2010 11:06:30

Headcrusher666: Onko jollain jotain kikkoja sweellaukseen?

Käännä volumepotikkaa suuntaan ja toiseen. Avot!
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
12ibanez
01.03.2010 18:37:40
Mitä kaikenlaisia tekniikoita porukat käyttää 1-3 kielen sahauksessa? Täsmentäisikö joku sitä tiettyä "ranneliikettä" jota esimerkiksi tässä videossa käytetään kohdassa 2:53: http://www.youtube.com/watch?v=oUi3FDA-a0o&feature=related
tuo vaan näyttää niin käsittämättömältä, tuosta yhdestä kuvakulmastakin näyttää kuin plekua liikutettaisiin kielten päällä pituussuunnassa. Miten plekua tuolla tyylillä käytetään? Käyttääkö muut tuota samanlaista tyyliä? Jos, niin voisi täsmentää tietämättömälle. :P
Kummiseta
01.03.2010 20:16:51
Onko jollain vinkkiä kuinka saa pinch harmonicista sellaisen todella säröisen ja surisevan? Sellaisen mitä In Flames ja Disturbed viljelee joka lätyllä. Oon testaillu eri mikkien kohdilta ja lisäämällä säröä pedaalista ja gainit tapissa styrkkarissa mutta ei vaan irtoa pirulainen.

Tässä videossa kohta 0:59. Ei koneen kaiuttimista kyllä kuulosta siltä millä levyllä, ainakaan mulla.
12ibanez
04.03.2010 23:35:08
Eiköhän se johdu esim. siitä että miltä kieleltä sen yläsävelen tekee. Riippuu myös millaisia kieliä on käytetty jos se ääni on tietynlainen. Voi olla mahdollista, että myös joitakin efektejä on käytetty/muutettu niitä ääniä toisenlaisiksi niillä albumeilla. En oo pahemmin disturbedia kuunnellut mutta en oo mitää omituista niissä pincheissä huomannut.
kid ego
04.03.2010 23:38:45
Kummiseta: Onko jollain vinkkiä kuinka saa pinch harmonicista sellaisen todella säröisen ja surisevan? Sellaisen mitä In Flames ja Disturbed viljelee joka lätyllä. Oon testaillu eri mikkien kohdilta ja lisäämällä säröä pedaalista ja gainit tapissa styrkkarissa mutta ei vaan irtoa pirulainen.

Tässä videossa kohta 0:59. Ei koneen kaiuttimista kyllä kuulosta siltä millä levyllä, ainakaan mulla.

Kannattaisi laittaa se videolinkki messiin, niin olisi helpompi auttaa.
kid ego
05.03.2010 19:40:49
Kummiseta: Hupsista jäi se linkki pois, mutta löysinpä paremman esimerkin siitä mitä haen:

http://www.youtube.com/watch?v=8ocxkmdadPE

Heti introssa 0:05 ja soolo kun lähtee 2:29 niin siinä tulee useaan otteeseen kyseisiä ääniä ja soolo myös päättyy sellaiseen. Soolon alussa tulee myös kirpeä voimakas feedback joten antaako se osviittaa että jostain pedaalista lyödään lisää ytyä?

Ei kai tuossa muuta ole kuin että sitä pinchattua nuottia venytetään tai sille tehdään vibratoa. Säröä kannattaa olla, mutta rajansa tietysti kaikella. Enemmän se on tekniikasta kuin soundista kiinni.

Edit: Mulla on kitarassa 13-56 kielet.

Ohuemmilla olisi helpompi toteuttaa.
Kummiseta
05.03.2010 20:37:10
kid ego: Ei kai tuossa muuta ole kuin että sitä pinchattua nuottia venytetään tai sille tehdään vibratoa. Säröä kannattaa olla, mutta rajansa tietysti kaikella. Enemmän se on tekniikasta kuin soundista kiinni.

Ohuemmilla olisi helpompi toteuttaa.

Mulla on c-vireessä ja paksuin kieli laskettu vielä nuotin verran alas siitä.
Kissatuoli
18.04.2010 20:27:56 (muokattu 22.04.2010 00:25:41)
Tämmöstä viritysasiaa kyselen.

Vajaa vuoden nyt on ollu ESP:n LTD M-50 mallinen keppi käytössä, ja soitinliikkeessäkin (Tammerpiano ja soitin) kehuivat että se pysyy varmasti hyvin vireessä. Mutta pari kuukautta sitten kun vaihdoin D'addarion 011-052 kielisettiin, niin ei ole kitara tahtonut pysyä vireessä. Vibrakampeen olen tuskin koskenutkaan, eli siinä ei ainakaan pitäisi olla vikaa. Samaisessa soitinliikkeessä ehdotettiin, kun vähän kyselin, että tuon kitarani sinne säädettäväksi kun lisäävät jousia kitaran taakse.

Tuossa kuitenkin ihan huvikseni tein kirurgisen toimenpiteen kitaralle elikkä avasin nuo ruuvit kitaran takaa ja tutkailin jousia. Tulin siihen tulokseen että eihän tuohon mahdu enää enempää jousia, kun siinä viisi näyttää olevan.

Olen myös koittanut kieli venytellä ja viritellä aina pari kertaa päivässä, mutta ei kauheasti auta. Onko tuo mitenkään kotikonstein säädettävissä?

E: Tarkotus oli pistää tietenkin tuonne pikakysymykset osioon, anteeksi tästä.
12ibanez
21.04.2010 20:18:58
Et kertonut että ootko jo kokeillut väkisin vääntää sen pysymään vireessä, venyttämällä kieliä aina ylöspäin että antaa vähän periksi, ja virittämällä sen taas takaisin, ja toistamalla tätä niin kauan ettei enää mene pois vireestä?
Siis venytät kieltä ylöspäi jonku 1-4cm että vire laskee ja sit nostat taas vireen normaaliksi, ja toistan ton homman. Tee noin jokaselle kielelle että pysyvät vireessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)