Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: JKL:n konsa, risut/ruusut?
1 2
Miracle
03.03.2010 15:44:22 (muokattu 03.03.2010 15:45:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko kertoo olennaisen, haku ei tuottanut kovin tulosta.
 
Yhteishaku pamahti kuun vaihteessa käyntiin ja hakupapereitten täyttäminen ajankohtaistui samalla. Toisen asteen musalinjalle olisi rumpalina tarkoitus kolkutella ovia ja pahimmat etelän kylät on hakuvaihtoehdoista jo lakaistu pois, jäljellä listalla tällä hetkellä Oulu ja Jyväskylä. Oulun meininki on aika hyvin jo tiedossa, mutta Jyväskylästä olisi mukava kuulla enemmän. Tähän asti kaikki omiin korviin kantautunut on ollut vain positiivista (kaupungin vireä kulttuurielämä, jne), mutta tarkempikin info kelpaisi, etenkin musaopistosta. Opetuksen laatu/monimuotoisuus, reenitilojen saatavuus/reeniluokkien käyttöaste koulun sisällä, muut muusikot, jamit, asuntotilanne, lähipubit, kaupungin opiskelijaelämä, puistopenkkien väri, anything?
 
Sinänsä tie näyttää vievän JKL:ään ennen pitkää, Musiikkikasvatuksen meininki kun Oulussa ei jatkoa ajatellen näytä kovin hääppöiseltä..
 
EDIT: Le fu, menipä näemmä rumpupalstalle. Olkoon nyt sitten täällä, saapahan perkussiivisempaa näkökantaa.
 
wavelength
03.03.2010 16:56:04 (muokattu 03.03.2010 16:56:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valmistuin vajaa pari vuotta sitten Jyväskylän konservatoriolta, ja mieleen jäi pelkästään positiivisia asioita. Hemmetin hyvät opettajat, hyvä meininki, hyvin vireä kulttuurielämä (= Popparin liki jokailtaiset jamit) ja kaikki muukin on aivan täydellistä... Tosin tällä hetkellä on hieman kinkkinen tilanne käynnissä, sillä viereinen ammattikorkeakoulun musiikin yksikkö on remontissa, ja konsan puolen harjoittelutilat ovat venytetty kahden koulun käyttöön noin parin vuoden ajaksi.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
dumbass
04.03.2010 12:27:35 (muokattu 04.03.2010 13:26:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäistä vuotta laitoksessa, ihmiset on mukavia ja opettajat kanssa. Meininki on rento, vähän turhankin (ts. kursseja peruuntuu helposti ja niitä on suhteellisen vähän), mihin olen saanut vastaukseksi määrärahojen vähyyden. Rumpalin kannalta tilanne on nyt vähän huono, kun rummullisia pelkästään treenaamiseen tarkoitettuja huoneita ei käytännössä ole ollenkaan, kaikki ovat lisäksi opetus- tai bänditreenikäytössä. Nykyään joudun heräämään viimeistään kahdeksaksi harjoittelemaan pariksi tunniksi, ja seuraava vapaa aika on hyvällä tuurilla yhdeksästä yhteentoista illalla. Viikonloppuisin tilanne on tietysti aivan eri. Nyt ei ole kuitenkaan tarkoitus pelotella. Rumpumaikka Väyrysen Raimo on hieno mies, on selkeästi vihkiytynyt asialleen. Noin muutoinkin Jyväskylässä viihtyy mainiosti, kämppä kannattaa tosin hankkia jo keväällä tai viimeistään kesä- heinäkuussa mikäli ei halua laadusta tinkiä. Popparissa pääsee soittamaan hyvien soittajien kanssa joka päivä. Sellainen on puuhamaa!
 
K.Suninen
04.03.2010 18:43:43 (muokattu 04.03.2010 18:43:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dumbass: ..Popparissa pääsee soittamaan hyvien soittajien kanssa joka päivä. Sellainen on puuhamaa!
 
Kunpa oliskin tuollaista täällä päin. Metropolialla tunnet kaikki vuosikurssitoverisi, mutta et ole kuulut puolienkaan soittoa koskaan.. aika antipuuhamaa -fiilis monesti. Jameja on tasan 0 kertaa vuodessa.
 
"Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. "
markkuliini
04.03.2010 18:51:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K.Suninen: Jameja on tasan 0 kertaa vuodessa.
 
Et sä kovin paljoa ole sitten etsinyt. :P
Helsingissä on vakituiset jamit useassakin paikassa. Liberten sunnuntait tulee nyt ekana mieleen. En ymmärtää miksi koulun ne pitäisi järjestää...
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
K.Suninen
04.03.2010 19:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Et sä kovin paljoa ole sitten etsinyt. :P
Helsingissä on vakituiset jamit useassakin paikassa. Liberten sunnuntait tulee nyt ekana mieleen. En ymmärtää miksi koulun ne pitäisi järjestää...

 
En kyllä ookkaa kauheesti jameissa käynyt, myönnettäkööt.. soittopuuhaa on nyt tokan vuoden aikana alkanut kertyyn mukavasti, kun tutustuu porukkaan, mutta silti tuntuu, että soittoa on liian vähän koulussa ylipäätänsä. Tuntuu että konservatorion puolella puuhailevat yhdessä paljon aktiivisemmin kaikkea. Tuntuu, mutta ei ole faktoja.
 
"Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. "
markkuliini
04.03.2010 19:35:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K.Suninen: En kyllä ookkaa...
 
HEI! Jäbällä on mun matsua allekirjoituksena. Aika hyvä läppä, voin rehellisesti nyt sanoa, koska eka nauroin tuolle ajatellen, että kuka tuonkin on keksinyt. Sitten tajusin että sehän on meitsi.
 
Jos tekisit opinnäytetyötä, niin saisit miinusta lainauksen lähteen puuttumisesta. :D
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
dumbass
04.03.2010 19:37:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K.Suninen: En kyllä ookkaa kauheesti jameissa käynyt, myönnettäkööt.. soittopuuhaa on nyt tokan vuoden aikana alkanut kertyyn mukavasti, kun tutustuu porukkaan, mutta silti tuntuu, että soittoa on liian vähän koulussa ylipäätänsä. Tuntuu että konservatorion puolella puuhailevat yhdessä paljon aktiivisemmin kaikkea. Tuntuu, mutta ei ole faktoja.
 
Olen itsekin todennut että koulu ei käytännössä tarjoa juuri mitään muuta kuin mahdollisuuden luoda kontakteja ja harjoitella instrumentin soittoa valtion tuella. Neljä-viisi workshoppia, joista kustakin yksi keikka kolmen vuoden aikana ja olet muusikko? c'mon. Mulla on ollut keskimäärin 10 tuntia koulua viikossa ja viimeisessä jaksossa ei ole nähtävästi mitään. Mutta harvapa konservatoriolle meneekään vain valmistuakseen koulusta, kontaktien ja kokemusten haaliminen sinällään on tärkeämpi asia. Tai näin olen ainakin pähkäillyt ja jutellut.
 
markkuliini
04.03.2010 19:39:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dumbass: Olen itsekin todennut että koulu ei käytännössä tarjoa juuri mitään muuta kuin mahdollisuuden luoda kontakteja ja harjoitella instrumentin soittoa valtion tuella. Neljä-viisi workshoppia, joista kustakin yksi keikka kolmen vuoden aikana ja olet muusikko? c'mon. Mulla on ollut keskimäärin 10 tuntia koulua viikossa ja viimeisessä jaksossa ei ole nähtävästi mitään. Mutta harvapa konservatoriolle meneekään vain valmistuakseen koulusta, kontaktien ja kokemusten haaliminen sinällään on tärkeämpi asia. Tai näin olen ainakin pähkäillyt ja jutellut.
 
Ei koulu opeta soittajaksi. Se vain voi tarjota puitteet ja ohjausta, jotta voit itse opetella soittajaksi.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
dumbass
04.03.2010 19:44:05 (muokattu 04.03.2010 19:51:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ei koulu opeta soittajaksi. Se vain voi tarjota puitteet ja ohjausta, jotta voit itse opetella soittajaksi.
 
Näin on. Mutta eikö se voisi tarjota vähän enemmän mahdollisuuksia osallistua erilaisiin projekteihin? Olin herranjestas musiikkiopistonkin puitteissa enemmän keikoilla kuin muusikoksi valmistava koulu tarjoaa..
 
Soittohommia on kuitenkin onneksi siunaantunut koulun ulkopuolelta treenikalenterin täydeltä. Ilman niitä olisi motivaatio todella alhaalla, kun koko vuoden harjoitellaan yhtä vaivaista tusinaa biisiä kahta keikkaa varten.
 
markkuliini
04.03.2010 19:53:13 (muokattu 04.03.2010 19:54:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dumbass: Näin on. Mutta eikö se voisi tarjota vähän enemmän mahdollisuuksia osallistua erilaisiin projekteihin? Olin herranjestas musiikkiopistonkin puitteissa enemmän keikoilla kuin muusikoksi valmistava koulu tarjoaa..
 
Hmmm... Jotenkin minusta outo ajatus että koulun pitäisi vielä keikkojakin pystyä järjestämään.
 
Itse esim. Joensuussa opiskellessa järjestettiin itse keikkoja mm. Kerubiin, Bepopiin ja Teatteriravintolassa oltiin puolen vuoden ajan viikottain housebandinä. Koulun puolesta oli joskus joku hassu iltama, mutta itse kun järkkäsi niin sai soittaa paljon enemmän.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
dumbass
04.03.2010 20:04:34 (muokattu 04.03.2010 20:08:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Hmmm... Jotenkin minusta outo ajatus että koulun pitäisi vielä keikkojakin pystyä järjestämään.
 
Itse esim. Joensuussa opiskellessa järjestettiin itse keikkoja mm. Kerubiin, Bepopiin ja Teatteriravintolassa oltiin puolen vuoden ajan viikottain housebandinä. Koulun puolesta oli joskus joku hassu iltama, mutta itse kun järkkäsi niin sai soittaa paljon enemmän.

 
Minusta taas on hassu ajatus, että kun koulu valmistaa ammattiin, joka käytännössä on keikkailua, niin sitä keikkailua ei järjestetä. Ei ole mikään itsestäänselvyys että jokaiselle todella omatoimisellekin oppilaalle riittäisi soitettavaa "kun itse järjestää". Joka tapauksessa siitä ei pääse mihinkään, että ainakin meidän koulun resurssit on muutenkin ihan liian vähissä, kun ei suoda edes treeniaikaa kunnolla pitämällä vain muutamaan luokkaa oppilaiden varattavana. Just pointing out, ei liittynyt kyllä tuohon varsinaisesti.
 
En ole tosin muissa ammattikouluissa ollut, joten ei ole oikein kuvaa miten paljon sitä "työharjoittelua" sitten muissa ammateissa käytännössä tulee. Olen kuullut että suuri osa koulutuksestä sitä usein kuitenkin on, miksei muusikon koulutuksessa? Ok, on halvempaa ja helpompaa laittaa oppilas rakennustyömaalle ilmaiseksi töihin kuin järjestää oppilaalle keikkoja baareihin, myönnetään. Siitäpä se ehkä johtuukin.
 
moderndrummer88
04.03.2010 20:49:48 (muokattu 04.03.2010 20:52:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dumbass: Minusta taas on hassu ajatus, että kun koulu valmistaa ammattiin, joka käytännössä on keikkailua, niin sitä keikkailua ei järjestetä.
 
No voi jumaliste :D Tuleeks se koulu järkkäämään sulle keikat sittenkin kun oot valmistunu? Kyllä se keikkojen haaliminen pitää jo ite oppia tässä vaiheessa.
 
Ei ole mikään itsestäänselvyys että jokaiselle todella omatoimisellekin oppilaalle riittäisi soitettavaa "kun itse järjestää". Joka tapauksessa siitä ei pääse mihinkään, että ainakin meidän koulun resurssit on muutenkin ihan liian vähissä, kun ei suoda edes treeniaikaa kunnolla pitämällä vain muutamaan luokkaa oppilaiden varattavana. Just pointing out, ei liittynyt kyllä tuohon varsinaisesti.
 
Itsellä on varmaan tän lukuvuoden ajan ollu vähintään pari keikkaa kuussa keskiarvolla, ja niistä alle yksi kolmasosa on koulun ws. keikkoja ynnä muita projekteja. Muut on sitten ton oman poppisbändin tai jotain turvekeikkaa.
 
Täytyy kyllä sanoa, että on siinä mielessä ollut hyvä juttu, että "jouduin" tänne kajaaniin konsalle. Treenaamaan pääsee ihan milloin vain, kun koulu vain on auki ja treenitilat on aivan loistavat, myös kunnon studio tarkkaamoineen löytyy ja on täysin oppilaiden käytettävissä.
 
En ole tosin muissa ammattikouluissa ollut, joten ei ole oikein kuvaa miten paljon sitä "työharjoittelua" sitten muissa ammateissa käytännössä tulee. Olen kuullut että suuri osa koulutuksestä sitä usein kuitenkin on, miksei muusikon koulutuksessa? Ok, on halvempaa ja helpompaa laittaa oppilas rakennustyömaalle ilmaiseksi töihin kuin järjestää oppilaalle keikkoja baareihin, myönnetään. Siitäpä se ehkä johtuukin.
 
Työharjoitteluahan kertyy alalla kuin alalla minun käsittääkseni se 800 tuntia. Tämä sun pitää saada kasattua keikoista yms. siihen mennessä kun valmistut. Meillä on sellainen systeemi, että ne pitää sit kirjailla sellaiseen päiväkirjaan/rekisteriin netissä ja sieltä opintosihteeri kirjaa ne eteenpäin. En kyllä itekkään varmaan yli puoleentoista vuoteen sitä täytelly, mutta onneks noi keikat ja opetustunnit on aikalailla ylhäällä kännykän kalenterissa...
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
basic88
04.03.2010 23:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miracle: jäljellä listalla tällä hetkellä Oulu ja Jyväskylä.
 
Torniosta myös konsa löytyy vai onko liian pohjoisessa? ;p
 
Ite oon ensimmäistä vuotta opiskelemassa ja ei oo kyllä mitään pahaa sanottavaa!
 
Anonymous-jazz
08.03.2010 23:10:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K.Suninen: Kunpa oliskin tuollaista täällä päin. Metropolialla tunnet kaikki vuosikurssitoverisi, mutta et ole kuulut puolienkaan soittoa koskaan.. aika antipuuhamaa -fiilis monesti. Jameja on tasan 0 kertaa vuodessa.
 
Siellähän vois uudistaa hommaa ja järjestää joka kuukauden lopussa pakollinen drumbattle ja parit arvotaan :)
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Analuuk
09.03.2010 10:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyväskylän konsalla oli hyvät safkat ja vielä pari vuotta sitten treeniaikaakin löytyi suht hyvin. Nykyään laitokseen otetaan tuplasti enemmän porukkaa sisään ja osa tunneista pidetään kai pihalla olevissa barakeissa, kun viereinen AMK:n rakennus on rempassa.
 
Popparin jamit eivät periaatteessa liity mitenkään oppilaitokseen, joten ei täälläkään jameja koulun puolesta järjestetä. Itselläni opiskelu oli hieman toisarvoisessa roolissa konsa-aikana ja kävin koululla lähinnä syömässä ja treenaamassa omien bändien kanssa.
 
Rumpumaikka on todella jazz- ja latinpainotteinen, kun taas itse olen selkeästi pop/rock -soittaja. Loputon jazzsoolojen transkriptiointi ja niiden treenaaminen ei ainakaan tuo opiskelijoille lisää niitä keikkoja... =/
 
Jyväskylässä on kyllä mukavan letkeä meininki ja porukkaa tulee joka puolelta Suomea. Monta hyvää kaveria on jäänyt konsa-ajalta!
 
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Jorbagha
09.03.2010 15:43:20 (muokattu 09.03.2010 15:45:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho! Kohtalo johdatti rumpupalstalle jossa en käy käytännössä ikinä. Mutta mikäs siinä kun täällä kerta keskustellaan rakkaasta aiheesta.
 
Omista opiskeluajoista JAO:lla on jo niin kauan (yli 5 vuotta) että laitoksen nykytilasta en osaa sanoa juuri mitään. Opettajakunta lienee kuitenkin sama ja se on hyvä sillä konsan opettajat ovat pedagogeina ja tyyppeinä alan ehdotonta huippua. Ylipäänsä tekeminen tuolla koulussa oli ainakin omina opiskeluaikoina erittäin hands-on -tyyppistä, eli kaikkiin asioihin oli hyvin käytännönläheinen lähestymistapa soittamisen kautta.
 
Opiskelijoista löytyi samanhenkistä porukkaa helposti ja erihenkisenkin kanssa oli vähintään yhtä hulppeata. Monet konsan aikoina muodostetut bändit toimivat edelleen, samoin opiskelukavereista moni on parhaiden kavereiden listalla edelleenkin. Ja legendaarisia Popparin jameja on ikävä edelleenkin, joka ikinen päivä.
 
Tuo Anan mainitsema (kieltämättä todellinen) jazzpainotteisuus häiritsi jo silloin joitakin, ymmärrettävää sinänsä. Itse jazzorientoituneena soittajana olin vain innoissani kun konsalla kannustettiin tuon tyylisuunnan tutkimiseen aika syvällisestikin.
 
Jyväskylän koululla on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla kova maine. Yleisesti koetaan että JAO:n mankelin läpi käyneillä on erittäin korkeat lähtötaidot jatko-opintoihin. Itse olen tajunnut osittain vasta jälkeenpäin miten monialaista ja asiantuntevaa opetus siellä olikaan. Siellä hankituilla tietotaidoilla on pärjännyt erittäin hyvin.
On joku joskus jopa sanonut että JAO olisi Suomen paras toisen asteen musiikkioppilaitos.
 
Mutta joo, melkoisia ylisanoja tuli keväisen nostalgian puuskassa kirjoitettua. Joka tapauksessa väittäisin että JAO tarjoaa, jos ei parhaan, niin ainakin erittäin varteenotettavan vaihtoehdon pääkaupunkiseudun kouluille.
 
Oonpa aika körny.
Analuuk
10.03.2010 13:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta joo, melkoisia ylisanoja tuli keväisen nostalgian puuskassa kirjoitettua. Joka tapauksessa väittäisin että JAO tarjoaa, jos ei parhaan, niin ainakin erittäin varteenotettavan vaihtoehdon pääkaupunkiseudun kouluille.
 
Varmasti tarjoaa! Ja nyt kun luin uudestaan aiemman kirjoitukseni, niin turhan negatiivinen maku siitä jäi. Oikein mainio koulu on kyseessä. En usko että kukaan on katunut Jyväskylään tuloa. Päin vastoin muistan omana opiseluaikanakin usean soittajan muista konservatorioista vaihtaneen toiseksi tai kolmanneksi vuodeksi Jyväskylään.
 
Uskoisin myös että Jyväskylässä porukka on huomattavasti tiiviimpi kuin Helsingissä. Suuri osa opiskelijoista asuu konsalla sijaitsevissa KOAS:in asunnoissa ja kaikki juoksevat iltaisin samassa baarissa. Ensimmäinen vuosi menikin aika pitkälti opiskelukavereihin tutustuessa. Viikon aikana ainakin kolmella luokkakaverilla oli jonkin sortin kotibileet... Etelä-Savosta Jyväskylään muuttaneena tuli fiilis, että "vihdoinkin samanhenkisiä kavereita".
 
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
jazzmies
10.03.2010 15:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analuuk: Uskoisin myös että Jyväskylässä porukka on huomattavasti tiiviimpi kuin Helsingissä.
 
Ehdottomasti. Ja on kyllä totta, että jazzkouluna JAO on ollut todella merkittävä viimeisen kymmenen vuoden ajan. Kyllä PJK:ssa ollaan jonkin verran kateellisia ex-jazzbaarin ja siellä ja JAO:ssa syntyneiden kokoonpanojen korkeasta kurssista ja menestyksestä suomalaisen jazzin kentällä. Siellä syntyeet kokoonpanot ja sen mukana noussut JAO:n arvo kouluna on saanut myös jazzorientoituneet nuoret opiskelijat hakemaan sinne ensimmäisellä sijalla. PJK:ssakaan ei ole hakijoista pulaa, mutta kylläpä tänne hakeutuu todella monenkirjavaa porukkaa. Jazzhakijat ovat kieltämättä aika harvassa, ja osa JAO:n hyväksytyistä opiskelijoista eivät ole edes hakeneet Stadiin lainkaan.
 
Mutta haluaisin kannustaa myös kaikkia teitä M-nettiläisiä jazzorientoituneita vesseleitä hakemaan myös PJK:oon, sillä meillä on tarjota teille mahtavat työssäoppimismahdollisuudet ulkomaat mukaanlukien. Myös opettajakunnassa löytyy varsin painavaa jazzosaamista, mutta opiskelijan on samalla oltava itseohjautuva ja vastuullinen selviytyjä opintojen alkuvaiheessa, sillä yhteisöllisyyttä ei ehkä JAO:n tavoin ole, jos joutuu asumaan vähäkään kauempana oppilaitoksesta. Kannattee tsekata meidän opiskelijabändi Tinhau Quartet http://www.myspace.com/tinhauquartet. He olivat juuri nauttimassa viikon työssäoppimismatkasta Pietarissa ja sen antimista. Ja rumpalisti Aleksi Kinnusesta tulee ässä jazzäijä.
 
Tällaista täällä, tervetuloa valintakokeisiin!
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Epämuusikko
11.03.2010 13:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Tinhau Quartet http://www.myspace.com/tinhauquartet
 
Näin keikkansa. Taso on kova. Eritoten basisti jäi mieleen. Rumpali on kans ässää.
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «