Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Xylofonin rakennus
1
matti_
19.02.2010 21:10:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tahdon xylofonin. Tahdon tehdä sen itse! Piirustuksia, palikkasarjoja, kokemuksia rakentamisesta..?
 
matti_
20.02.2010 12:05:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetääs nyt vielä vähän tarkennusta.
 
Ensinnäkin, eikö kellään ole mitään kokemusta tuollaisen tekemisestä?
 
Törmäsin sellaiseen puusepän tekemään xylofoniin, joka oli lapsille tarkoitettu. Aika pieni, vajaa kaksi oktaavia ja vain"valkoiset koskettimet". Ajattelin, että jos tekisi vaikkapa kolmen oktaavin version, johon tulisi myös mustat "koskettimet".
 
Tuon näkemäni soittimen rakenne näytti pelottavan yksinkertaiselta.
 
samipa
21.02.2010 17:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Pistetääs nyt vielä vähän tarkennusta.
 
Ensinnäkin, eikö kellään ole mitään kokemusta tuollaisen tekemisestä?
 
Törmäsin sellaiseen puusepän tekemään xylofoniin, joka oli lapsille tarkoitettu. Aika pieni, vajaa kaksi oktaavia ja vain"valkoiset koskettimet". Ajattelin, että jos tekisi vaikkapa kolmen oktaavin version, johon tulisi myös mustat "koskettimet".
 
Tuon näkemäni soittimen rakenne näytti pelottavan yksinkertaiselta.

 
Terve Matti !
 
Tehtiin pari soitinta tuossa taanoin ja ihan hyvin onnistui, varsinkin se valmiiksi asti saatu versio. Meidän soittimet olivat omia viritelmiä eli laatikko tehtiin puusta ja koskettimet alumiinista. Alumiini tietenkin osteltiin romikselta. Kaverilla oli sitten tuollainen viritinmittari, hyvä sellainen, jonka avulla tiedettiin viritellä jokainen kilkutin oikeaan taajuuteen. Ensimmäinen "kosketin" sahattiin vaan alumiinipötköstä oman silmämitan mukaan ja kokeiltiin vire. Sen jälkeen hiottiin rälläkällä alumiinia palasta pois ja saatiin siten tuo vire kohdalleen. Aika nopeasti oppi tuon palikoiden virittelyn.
Tehtiin vekottimet muuten talvella yhden ison firman lämpimässä parkkihallissa. Oli vähän autoilijoilla ihmettelemistä ja vartijat olivat myös ihmeissään, kun yläjyrimen pölyssä pyörittiin puupalikoiden kimpussa.
Minulla on jossakin jokunen sivusto talletettuna koneella, jossa oli ksylofonien rakenteesta. En löydä niitä tähän hätään, mutta ei tuo soivan tekeleen valmistus niin kovin vaikeaa ollut. On varmasti eri asia tehdä jokin kauppaan kelpaava..
 
-Sami
 
matti_
21.02.2010 18:02:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Samipa. Sentään joku löytyi 10 000:n m.nettiläisen joukosta ;)
 
Mulla olisi ajatus tehdä nuo kielet nimenomaan puusta... en tiedä sitten mikä puu siihen parhaiten sopisi. Mutta kun en tiedä että missä määrin laatikon rakenne/materiaalit vaikuttavat saundiin verrattuna kieliin...
 
samipa
22.02.2010 11:43:01 (muokattu 22.02.2010 11:43:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Kiitos Samipa. Sentään joku löytyi 10 000:n m.nettiläisen joukosta ;)
 
Mulla olisi ajatus tehdä nuo kielet nimenomaan puusta... en tiedä sitten mikä puu siihen parhaiten sopisi. Mutta kun en tiedä että missä määrin laatikon rakenne/materiaalit vaikuttavat saundiin verrattuna kieliin...

 
Ole hyvä !
 
En tiedä "oikean" puun laadusta, mutta ruusupuu on ainakin kovaa, joten kestää iskuja ja se on aika yleinen soitinpuu (ja tuo ruusupuu mainitaan ainakin tuolla marimban ohjeessa).
 
Itse meinasin joskus tehdä marimban ja ostin jotain puukeskuksen puuta kieliin. No, puu oli sitten niin kovaa, ettei yläjyrsimen halpisterällä saanut edes jyrsittyä sitä. Katso marimban ohjeita ja tee suoraan sellainen..?
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marimba
 
Olis aika hieno kotona kilkutella ! Taidan vielä tehdä, kun saan tuon oman pajani kellarissa asentoon ja koneet rullaamaan !
 
-Sami
 
Sax-pappa
22.02.2010 14:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Kiitos Samipa. Sentään joku löytyi 10 000:n m.nettiläisen joukosta ;)
 
Mulla olisi ajatus tehdä nuo kielet nimenomaan puusta... en tiedä sitten mikä puu siihen parhaiten sopisi. Mutta kun en tiedä että missä määrin laatikon rakenne/materiaalit vaikuttavat saundiin verrattuna kieliin...

 
Xylofonissa ja marimbassa onkin kielet aina puuta. Metallikielinen on sitten metallofoni.
 
MPU
22.02.2010 15:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cocoboloa taitaa olla kielet ainakon joissain laattasoittimissa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
23.02.2010 23:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Cocoboloa taitaa olla kielet ainakon joissain laattasoittimissa.
Marko

 
Mulla on tota "colocoloa" kotona ja se on aika tunkkainen soinniltaan, kun ei meinaa soida lainkaan. Luulen ettei se ole kovin hyvä ylömäsoittimessa..
 
-Sami
 
JPQ
23.02.2010 23:57:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Mulla on tota "colocoloa" kotona ja se on aika tunkkainen soinniltaan, kun ei meinaa soida lainkaan. Luulen ettei se ole kovin hyvä ylömäsoittimessa..
 
-Sami

 
uteliaana totean että ksylofonin ääni ei sovi todellakaan pitkään kun vertaa vaikkapa marimbaan.
ja suomessa kirjoitus asu lienee ksylofoni ei xylofoni.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kumiankka
24.02.2010 07:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juutuubissa ainakin tuli linkki video jossa nauhahiomakoneella viritetään ruusupuusta tehtyjä kieliä, tietysti työturvallisuusmääräysten vastaisesti hurjan näköistä hommaa, varmaan lähes yhtä helppo olisi pikakiinnittää puupalikka ja pitää kaksin käsin hiomakoneesta
 
Kämis
24.02.2010 08:01:55 (muokattu 24.02.2010 08:04:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei tuo nyt niin hurjan näköistä ollut :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=w-P2nFccG8o
 
Sinäänsä tuo parin oktaavin ksylofonin rakentaminen tuntuisi mukavalta projektilta.
 
Kumiankka: juutuubissa ainakin tuli linkki video jossa nauhahiomakoneella viritetään ruusupuusta tehtyjä kieliä, tietysti työturvallisuusmääräysten vastaisesti hurjan näköistä hommaa, varmaan lähes yhtä helppo olisi pikakiinnittää puupalikka ja pitää kaksin käsin hiomakoneesta
 
MPU
24.02.2010 08:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cocobolo on yksi ruusupuulaji ja ruusupuusta ovat nuo kielet wikin mukaan. Jossain sivuilla muistan nähneeni maininnan juuri tuosta puulajista.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
25.02.2010 09:30:30 (muokattu 25.02.2010 09:31:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Cocobolo on yksi ruusupuulaji ja ruusupuusta ovat nuo kielet wikin mukaan. Jossain sivuilla muistan nähneeni maininnan juuri tuosta puulajista.
Marko

 
Ruusupuita on monia, kuten mahonkejakin, mutta ne kaikki eivät taida olla tarkoitettu kaikkeen. Enkä todella ole perehtynyt tähän kaikkeen kovin tieteelliseltä pohjalta, kunhan päässäni asioita pyörittelen. Ehkä kielten ei tarvitse soida, ehkä tarvitsee? Onko ne pienet koulun ksylofonit metallisilla kielillä jotain muuta? Opettajani ovat huijanneet minua tuolloin kauan sitten ! Tai onko sillä niin väliä, ei tämä maailman ole muutenkaan sellainen paikka kuin koulussa opetettiin, ne kaikki äät ja ööt oikeissa kohdissa (terkkuja kirjailuvirheeni korjaajalle!) ja lintujen iloinen viserrys keväällä.
 
Se kun koputtelen cocoboloa tuo mieleeni jonkun tynnyrissä asuvan pultsarin, joka syö sitä läpikastettua ranskista ja yrittää samalla puhua minulle sieltä tynnyristä. Toki jokainen voi käyttää pelissään mitä puita haluaa ja ehkä tuohon aloittajan haluamaan soittimeen todella on hyvä laitella soimatonta puuta. Tätä se on kun ei tiedä..
 

 
-Sami
 
MPU
25.02.2010 10:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Ruusupuita on monia, kuten mahonkejakin, mutta ne kaikki eivät taida olla tarkoitettu kaikkeen. -Sami
Puhumattakaan siitä, että saman puulajinkin eri kapulat voivat olla soinniltaan ihan erilaisia. Cocoa käytetään otelaudoissa ja akkareiden sivuissa ja pohjissa, joten kaipa siitäkin soivia kapuloita löytää.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
matti_
25.02.2010 20:01:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marimbassa on vissiin sellasia jotain pillejä..?! Mä luulen että mun välineet ja varsinkin taidot ovat sen verran rajalliset, että mahd. yksinkertaisella kaavalla menisin. Ei niiden tarvi, tai itseasiassa ne eivät saakaan soida liian pitkään. En kuitenkaan tykkää metallin saundista tuollaisissa soittimissa, joten kyllä se kai sitten se xylofoni, tai ksylitoli..foni olisi, mikä tehtäväksi tulisi.
 
En tiennytkään että joku puu voi olla niin pirun kovaa ettei sitä sahallakaan saa palasiksi. Ehkäpä soitan suoraan jollekin soitinrakentajalle ja ulkoistan kielien valmistuksen... joskin budjetti voi tulla vastaan.
 
Kämis
25.02.2010 20:24:27 (muokattu 25.02.2010 20:36:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_:
 
En tiennytkään että joku puu voi olla niin pirun kovaa ettei sitä sahallakaan saa palasiksi. Ehkäpä soitan suoraan jollekin soitinrakentajalle ja ulkoistan kielien valmistuksen... joskin budjetti voi tulla vastaan.

 
Kyllä ainakin Intian ja Hondurasin ruusupuut ihan kivasta sahalla katkeaa.
On tullut sahattua otelautoja käsi- ja vannesahalla, höylättyä niitä sähköoiko- ja tasohöylillä ja perusmallisella timpurin käsihöylällä sekä jyrsittyä bilteman jyrsimellä ja 10€ terillä - ja nättiä jälkeä on tullut.
 
samipa
25.02.2010 22:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Puhumattakaan siitä, että saman puulajinkin eri kapulat voivat olla soinniltaan ihan erilaisia. Cocoa käytetään otelaudoissa ja akkareiden sivuissa ja pohjissa, joten kaipa siitäkin soivia kapuloita löytää.
Marko

 
Moi vielä. Nyt kun keskustelu on asiallisella tasolla niin palaan.
 
Eräs kokenut akustisten kitaroiden tekijä sanoi cocobolon toimivan otelaudoissa, mutta muuten... Ainahan siitä voi myös lapaviilun tekaista, se tuskin on akustisen soivin osa. Ehkä tuota cocoboloa on myös erilaista tai joku pala voi soidakin..? Se on puuna melko hartsista ja tuo hartsi taitaa tappaa juuri äänen. Näin olen siis kuullut, muistaakseni eli aika hataralla pohjalla mennään.
Joskus sahasin vannesahalla tuota cocoboloa halki ja terä oli tukkoinen jo kymmenen sentin jälkeen, vaikka kyseessä oli juuri vaihdettu terä ja kunnon saha. Halkaistu puu tihkui melko lailla tuota hartsia (taitaa olla hartsia).
Ääni on mielestäni hyvin tukkoinen tai tunkkainen, kuinka sen kukakin kuulee. Itse en tekisi oman kitarani pohjaa tuosta cocobolosta, en varmaan ksylofonin koskettimiakaan. No, toki jokaisen kannattaa kokeilla omaa korvaa miellyttävän äänen löytämiseksi monia eri puita, sillä eipä sitä musiikkia kannata toisten takia soitella. Vai oliko se niin, että toisten takia kannattaa, ainakin siitä saa rahaa?
 
Puita myydään yhtä paljon kuin on ostajia ja meitä ostajia, sokeita kulkijoita on varmasti paljon.
 
-Sami
 
samipa
25.02.2010 22:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: Marimbassa on vissiin sellasia jotain pillejä..?! Mä luulen että mun välineet ja varsinkin taidot ovat sen verran rajalliset, että mahd. yksinkertaisella kaavalla menisin. Ei niiden tarvi, tai itseasiassa ne eivät saakaan soida liian pitkään. En kuitenkaan tykkää metallin saundista tuollaisissa soittimissa, joten kyllä se kai sitten se xylofoni, tai ksylitoli..foni olisi, mikä tehtäväksi tulisi.
 
En tiennytkään että joku puu voi olla niin pirun kovaa ettei sitä sahallakaan saa palasiksi. Ehkäpä soitan suoraan jollekin soitinrakentajalle ja ulkoistan kielien valmistuksen... joskin budjetti voi tulla vastaan.

 
Älä !! Itse tekemällä saa sellaista kun sattuu tulemaan, näin taisi olla jonkun palstalaisen allekirjoituksessa ja minä myös suosittelen tekemään itse ! Kyllä nuo puut sahalla tuppaa menemään poikki ja halki, joskus vain sattui käsiini joku ihmeellisyys afrikasta ja se oli ihan pirun kovaa kamaa:) Seinäästä lähti pala pois kun lankku kaatui seinän kulmaan, mutta puuhun ei tullut juuri mitään jälkeä. Toivottavasti en paljon liioittele :o) täytynee lampsia kellariin ja kokeilla uudestaan tuota puun kovuutta. Sahautin tuon puun puukeskuksen lähellä olevalla puusepällä ja se vaihtoi terän sirkkeliinsä tuota lankkuani varten.
 
Ei tuo metallinen saundi ollut ollenkaan pahan kuuloinen. Se oli minun mielstä aika pehmeä, johtuiko sitten laatikon valmistuksessa käytetystä puusta. Bauhausin halvinta liimapuulevyä eli taisi olla mäntyä vai menikö päin mäntyä ja se olikin kusta, eikä kö siis kuusta.
 

 
-Sami
 
ps. nää könöt vitsit johtuu siitä ko oon iloinen. Sain vähän töitä ja työttömyydestä johtunut rahattomuuden ahdistus helpotti.
 
kiljava
15.06.2010 08:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappas vaan. Täällähän on keskusteltu ksylofonin rakentamisesta muutama kuukausi sitten.
 
Olen noita laattasoittimia kymmenkunta rakennellut. Aikaa vievää mutta mukavaa hommaa. Parhaat kielet tehdään ruusupuusta, mutta huomattavasti halvempi ja silti oikein hyvä on padouk. Vantaalla ja Turussa sitä myy DLH. Lahdessa on myös yksi tätä puuta myyvä firma. Mm. Yamaha ja Adams tekevät marimboja padoukista.
 
Virittämiseen kannattaa tutustua www.lafavre.us - sivun kautta. Virittäminen kaiken kaikkiaan on haastavaa hommaa. Varsinkin matalien palojen viritys vaatii tutustumista yläsävelsarjoihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «