Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klassisen musiikin nykytila
1 2 3 4 5 6 7
badcompany
19.02.2010 23:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko se näin huonossa jamassa
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/kulttuur … /arkistot/kulttuuri/2010/02/1061174
 
Tande
20.02.2010 01:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauri Tähkää kuuntelevat tuulipuku-suomalaiset eivät osaa arvostaa klassisen musiikin hienoutta. Valitettavasti
 
In Rock.
Nazareth
20.02.2010 05:02:29 (muokattu 20.02.2010 05:02:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Lauri Tähkää kuuntelevat tuulipuku-suomalaiset eivät osaa arvostaa klassisen musiikin hienoutta. Valitettavasti
 
No eikös se ollu niin että soittajia vaan ei enää löydy niin paljoa? Kyllä arvostusta löytyy.
 
Sitkeä rotta.
damn u
20.02.2010 07:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: No eikös se ollu niin että soittajia vaan ei enää löydy niin paljoa? Kyllä arvostusta löytyy.
 
Niitä soittajia ei oikeasti löydy koska klasari ei kiinnosta enää siinä määrin kuin ennen. Kyllä sen esim. opetustyössä ja koesoitoissa huomaa. Ulkomaalaiset tuloo ja vie meidän orkesterit.
 
badcompany
20.02.2010 10:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: No eikös se ollu niin että soittajia vaan ei enää löydy niin paljoa? Kyllä arvostusta löytyy.
 
eikös tämä voi johtua siitäkin,että kaikki klasarisoittimet ovat niin vaikeita että nykyään pikku skidi ei jaksa treenata montaa vuotta. ja sitten eikös nahkatakkirokkarina veteoaa enemmän naisiin hoho
 
sub zero
20.02.2010 10:57:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … ta+on+jo+huutava+pula/1135251880876
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
ubik
22.02.2010 09:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassista musiikkia vaivaa mielestäni turha elitistimäinen asenne, esim. avo vaimoni halusi aikoinaa aloittaa sellon soittamisen (ikää tuolloin 14 vuotta) opettajan vastaus "olet jo liian vanha aloittamaan, pysy pianossa" eikä oo ihan ensimmäinen vastaava tapaus mistä oon kuullut. + uusien säveltäjien puute. pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen mutta jos edelleenki konsertti sisältö koostuu vanhojen mestarien teoksista niin ei välttämättä aivan kaikkiin vetoa.
 
Hauler
22.02.2010 10:31:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ubik: Klassista musiikkia vaivaa mielestäni turha elitistimäinen asenne, esim. avovaimoni halusi aikoinaa aloittaa sellon soittamisen (ikää tuolloin 14 vuotta) opettajan vastaus "olet jo liian vanha aloittamaan, pysy pianossa" eikä oo ihan ensimmäinen vastaava tapaus mistä oon kuullut. + uusien säveltäjien puute. pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen mutta jos edelleenki konsertti sisältö koostuu vanhojen mestarien teoksista niin ei välttämättä aivan kaikkiin vetoa.
 
Ah, mutta juuri toissaviikolla oli Sibelius-akatemialla konsertti, jossa soitettiin, yhtä musiikkiteatteriteosta lukuunottamatta, vain 2000-luvulla sävellettyä musiikkia. Konsertti oli varsin mainio. Suurin osa sävellyksistä oli hyviä, lisäksi pari erinomaista, eivätkä loputkaan olleet huonoja. Ja, itse asiassa kun nyt vilkaisin RSO:n kalenteria niin löytyy ohjelmistossa varsin kohtuullinen määrä uusia sävellyksiä.
 
sellisti
22.02.2010 11:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ubik: Klassista musiikkia vaivaa mielestäni turha elitistimäinen asenne, esim. avo vaimoni halusi aikoinaa aloittaa sellon soittamisen (ikää tuolloin 14 vuotta) opettajan vastaus "olet jo liian vanha aloittamaan, pysy pianossa" eikä oo ihan ensimmäinen vastaava tapaus mistä oon kuullut.
 
Ko. opettajan asenne kuulostaa kieltämättä vähän oudolta, mutta en mä ymmärrä miten tuossa elitismistä olisi kysymys, ennemminkin siitä että vanhempana niitä asioita on paljon vaikeampi oppia kuin lapsena. Itselläni aloitti just 14-vuotias oppilas sellonsoiton, ja eihän siinä iässä enää ammattilaiseksi oikein ehdi mutta oikein hyvälle tasolle parhaimmillaan kyllä jos motivaatiota riittää.
 
+ uusien säveltäjien puute. pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen mutta jos edelleenki konsertti sisältö koostuu vanhojen mestarien teoksista niin ei välttämättä aivan kaikkiin vetoa.
 
Onhan niitä säveltäjiä vaikka kuinka. Tässä vaan on se ristiriita, että toiset vaatii sitä uutta mutta melkoisen äänekäs ryhmä on myös sitä mieltä että uusi musiikki on paskaa ja konserteissa ei käydä jos ei saada kuulla sitä tuttua ja turvallista klassis-romanttista ohjelmistoa. Kyllähän Suomessa kuitenkin aika paljon soitetaan uusinta musiikkia.
 
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
damn u
22.02.2010 13:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ubik: Klassista musiikkia vaivaa mielestäni turha elitistimäinen asenne.
Ei musiikki ole elitististä, ihmiset ovat.
 
Makkari
22.02.2010 16:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Niitä soittajia ei oikeasti löydy koska klasari ei kiinnosta enää siinä määrin kuin ennen. Kyllä sen esim. opetustyössä ja koesoitoissa huomaa. Ulkomaalaiset tuloo ja vie meidän orkesterit.
 
Mutta onko tämä ongelma? Haittaako se ketään?
 
Teijo K.
22.02.2010 17:16:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän sitä uskoisi, kun uutisissa oli tänään että musiikin ammattilaisia koulutetaan tällä hetkellä ihan liikaa. Vai onko ne ylimäärät kaikki niitä tanssimuusikko amk? Viulunrakentajakaveri sanoi, että naisistuminen kyllä uhkaa ainakin paikallista osastoa kun poikia ei vaan jaksa napostella treenaaminen riittävästi. Tiijä sit.
sellisti
22.02.2010 19:24:25 (muokattu 22.02.2010 19:29:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makkari: Mutta onko tämä ongelma? Haittaako se ketään?
 
Ei se sinällään mikään ongelma ole, orkesterien etuhan se on jos saavat korkeatasoisia soittajia, ulkomailta sitten jos ei koti-Suomesta löydy.
 
Mutta jostainhan se tosiaan kertoo, jos samaan aikaan puhutaan klassisten muusikoiden ylikouluttamisesta ja kuitenkin orkesteripaikkoja menee jatkuvasti ulkomaalaisille. Jonkun verran taso lienee siis laskenut, ja tuo ylikoulutus on kyllä oikeasti ongelmallista. Ammattiin valmistavat oppilaitokset kuten AMK:t ja toisen asteen opetusta antavat oppilaitokset haluavat kynsin hampain pitää kiinni valtionosuuksistaan ja sitä myöten opiskelijapaikoistaan, joten pääsykokeista on otettava sisään tietty määrä ihmisiä vaikkei kaikkien taso olisikaan sitä mitä halutaan. Kaikille valmistuneille ei millään riitä töitä, tosin tilanne saattaa hieman helpottua kun suuret ikäluokat alkavat jäädä eläkkeelle. Se, miksi se ammattiopiskeluun hakeutuvien yleinen taso sitten olisi laskenut johtuu taas peruskoulutuksesta (musiikkiopistot). Joko se ei ole enää riittävän laadukasta tai sitten musiikkiopistojen pääsykokeisiinkaan ei enää tule riittävästi hakijoita jotta sieltä löytyisi joukosta niitä tulevia ammattilaisia.
 
Vaikka olenkin klassisen puolen ammattilainen, niin minuakin aika lailla risoo tuo tiettyjen vanhan liiton tyyppien harrastama muiden genrejen dissaus. Ikään kuin sillä ei olisi mitään arvoa että Suomesta on viime aikoina tullut ihan hitosti kansainvälisestikin arvostettuja ja merkittäviä kilpailuvoittoja ottaneita muusikoita muiltakin kuin klassisen musiikin alalla. Jos klassinen musiikki onkin jonkinlaisessa alennustilassa, niin syy ei ainakaan ole minkään muun musiikkityylin. Tietenkin jos on elänyt aikana jolloin klassinen on ollut se ainoa tyyli jota on voinut opiskella ja sen valta-asema silloin erittäinkin voimakas, niin ymmärtäähän sen että ei siitä niin helposti sitten haluttaisi luopua, etenkin jos ei itsellä ole juurikaan ymmärtämystä muita musiikin lajeja kohtaan. Mutta luulisi nyt vähänkin terveellä järjellä varustetun ymmärtävän että musiikinopiskelumahdollisuuksien monipuolistuminen on pelkästään erinomaisen hieno juttu. Jos siitä seuraa se, että klassinen puoli menettää potentiaalisia lahjakkuuksia ja nuorena "väärälle puolelle", niin sehän tarkoittaa vain sitä että klassisen puolen pitää itse katsoa peiliin ja miettiä mitä se voisi tehdäkseen lisätäkseen omaa kiinnostavuuttaan eikä nillittää julkisesti muista musiikkityyleistä ym. Vähän tuntuu että korkealentoisimmillaan tuo klassisen puolen keskustelu alkaa olla jo vähän irti todellisesta elämästä, tai ainakin nykyajasta.
 
Siltikin klassinen musiikki on parasta. ;)
 
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
Euphonium
22.02.2010 21:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti:
 
Siltikin klassinen musiikki on parasta. ;)

 
Aloittaessani 70-luvulla opettelemaan kitaransoiton alkeita, klassisen musiikin edustajien tekemässä kitarakoulussa, jonka perin isältäni, väitettiin, että se että kevyt musiikki tuntuu paremmalta, kuin klassinen johtuu siitä, ettei ole tutustunut klassiseen musiikkiin ja että jos klassiseen musiikkiin tutustuu paremmin, se antaa paljon enemmän, kuin kevyt musiikki. Siihen aikaan oli myös väitteitä, että pop-musiikki on nuorisomusiikkia ja kun ihminen vanhenee, hänen musiikinmakunsa jalostuu pois pop-musiikista.
 
Olen harrastajana soittanut noin kolmekymmentä vuotta pasuunaa soittokunnassa, jonka ohjelmisto on suurimmaksi osaksi klassista musiikkia ja olen tämän harrastuksen vuoksi myös kuunnellut klassista suhteellisen paljon, joten minun kohdallani ei ainakaan voi sanoa, etten ole tutustunut klassiseen. Soittokuntahomman lisäksi olen myös soittanut ja soitan tälläkin hetkellä kitaraa harrastajapohjalta toimivissa rock-bändeissä.
 
Vaikka olen siis tutustunut myös klassiseen musiikkiin, kun kuuntelen musiikkia nauttiakseni, kuuntelen kevyttä musiikkia (yleensä rokkia tai bluesia).
 
MINULLE kevyt musiikki on parasta
 
sub zero
22.02.2010 21:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Olen harrastajana soittanut noin kolmekymmentä vuotta pasuunaa soittokunnassa, jonka ohjelmisto on suurimmaksi osaksi klassista musiikkia
 
minkä tyyppistä klassista musiikkia soittokunta soittaa?
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
sub zero
22.02.2010 21:58:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Jos siitä seuraa se, että klassinen puoli menettää potentiaalisia lahjakkuuksia ja nuorena "väärälle puolelle", niin sehän tarkoittaa vain sitä että klassisen puolen pitää itse katsoa peiliin ja miettiä mitä se voisi tehdäkseen lisätäkseen omaa kiinnostavuuttaan eikä nillittää julkisesti muista musiikkityyleistä ym.
 
Äh, nykyään klasarille altistuminen on monella nuorella jo niin vähäistä, ettei klasari saa käytännössä paljon mahiksia monenkaan kohdalla. Tähän vielä yhdistettynä klasarimusiikin imago-vaikeudet, mitkä on hyvin ratkaisevia musavalinnoissa nuorilla.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Euphonium
22.02.2010 22:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: minkä tyyppistä klassista musiikkia soittokunta soittaa?
 
Olemme vuosien varrella soittaneet tietysti monenlaista. Esimerkiksi eräässä kirkkokonsertissa ohjelmassa oli Wagnerin, Ketelbeyn, Schubertin, Puccinin ja Bachin sävellykset. Muissa konserteissa on usein soitettu mm. suomalaisia sävellyksiä, kuten Sibeliusta, Merikantoa tai Paciusta. Tietysti on soitettu paljon myös uudempaa, nimenomaan puhallinorkesterille sävellettyä musiikkia.
 
Epämuusikko
22.02.2010 22:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: eikös tämä voi johtua siitäkin,että kaikki klasarisoittimet ovat niin vaikeita että nykyään pikku skidi ei jaksa treenata montaa vuotta. ja sitten eikös nahkatakkirokkarina veteoaa enemmän naisiin hoho
 
Valitettavaa on, että näin luullaan.
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
tcitc
23.02.2010 00:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen oli enemmän mustaa pedagogiikkaa, joka taisi ruumiillistua parhaiten itänaapurista tulleiden opettajien muodessa. Tärkeintä oli saada aikaan osaavia oppilaita jotta opettaja saisi nostettua omaa statustaan. Nykyään kun tämä on vähenemässä ja oppilaskeskeisyys nostaa päätään, ei ole enää niitä pakolla puristettuja ammattilaisia tulossa vaan niitä joita ei tarvitse aivopestä hommaan. (lähde: osittain amkissa opittua, osittain mutua)
 
Monilla (minua opettaneilla) klassisen musiikin ja sen pedagogiikan opettajilla tuntuu olevan aikamoinen verho silmien edessä. Verhon ja silmien välissä on klassinen musiikki ja verhon toiselle puolelle jää "rytmimusiikki". Tästä kertoo esimerkiksi opettajien tietoisuus nykyartisteista. Jos puhutaan radiossa soivasta "humpasta" niin tiedetään Sillanpään Jari ja Ville Valo. Musiikissa ollaan kamalasti jäljessä, koska paras musiikki keksittiin jo 1400-1900 välillä, lopusta ei niin väliä.
 
Itse pääsin amkiin sisälle (ihan opettajani sanojen mukaan) persoonani, en taitojeni ansiosta, joten tuo on ihan totta että paikat täytetään ihan vaan sen valtiontuen toivossa jos ei muuta.
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
ubik
23.02.2010 08:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo ehkö se on itellään tuo asenne vaa jotenki ennakkoluulonen, pahoittelen. Se on hyvä juttu jos on osaavia uusia säveltäjiä, itellä tosin on tuo "nykymusiikki" jättänyt vähän kylmäksi, siis tää "kilkutellaan putkia ja sävellykset koostuu randomeista nuotti pyrähdyksistä" aiheuttaaha sekin voimakkaita tunteita mut eipä juurikaan sellaisia tunteita joita välttämättä haluaisi kokea vapaaehtoisesti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «