Aihe: Bassolinjaskaba 40:n äänestys
1 2 3 4
J.Hollström
10.02.2010 21:32:25
Teijo K.: Vähän samaa mieltä pisteistä. Mutta kyllä mulle on noista asiapitoisista kirjoituksista napsuteltu plussaa ainakin kohtuudella. Etenkin kontrajutuista ja semmoisista.

Kontrasta saa aina pelkkää plussaa.
Antti K.
10.02.2010 21:42:20 (muokattu 10.02.2010 22:00:23)
J.Hollström: Kontrasta saa aina pelkkää plussaa.

Kontra: Ei kontrollia! E: http://www.perunamaa.net/sarjakuvarock/moog/galleria/levyt/ei.html

* hymiö *
Muusikon "paras" ystävä...
poppamies
10.02.2010 21:54:44

Siinä ei menny yhtään kun laskin omat pisteet...
Lord Of The Strings
sirdickyj
10.02.2010 22:30:13
J.Hollström: Mun mielestä nää pisteet vois jäättää täältä pois kokonaan. Kommentit pitäis riittää. Jos joku tykkää oikeesti, niin voi painaa tota plussaa, niin nimimerkki näkee itse jos plussia on tullut. Olis sillekin featurelle oikeeta käyttöön. Nythän sitä ei painele kukaan vaikka antais minkälaista infoo täällä josta on ihmisille oikeasti hyötyä. Ei sen puoleen että niilläkään kukaan eläis, mutta...

jaa? etkös sä joku tovi siteten laittanu pelkät pisteet?

mulle on joskus sitten taas helpompi osoittaa niinku joku silka soittajan hattuun pisteen muodossa, ja noi pisteet on tiettyjä ristiriitojen korjaajia.

Mä saatan antaa pisteen, vaikken tykkäis itse hommasta, koska se juttu on kuitenkin kiistatta hyvin vedetty, esim. Johannes tossa shuffleskabassa.

Mun mielestä jees.
Tiukempaa linjaa
J.Hollström
10.02.2010 22:33:34
sirdickyj: jaa? etkös sä joku tovi siteten laittanu pelkät pisteet?

Varmaan, ja useinkin. Sillä välttää sen ettei tarvi kirjoitella mitään, tai edes kuunnella jos ei jaksa.
sirdickyj
10.02.2010 22:43:16 (muokattu 10.02.2010 22:43:32)
J.Hollström: Varmaan, ja useinkin. Sillä välttää sen ettei tarvi kirjoitella mitään, tai edes kuunnella jos ei jaksa.

aha, ok.

niin kyllä välttääkin, tosin en mä taas sit oikein tohon lähtis, ite. Yritän kyllä kuunnella aina noi siten, että pystyisin keskittymään ees vähän.

Mä muistan vaan yhen skaban, missä laitoit vaan pisteet. Eikä se mitn, sekin on jees.
Tiukempaa linjaa
J.Hollström
10.02.2010 22:50:25
No eipä täällä oo tota pelkkää pistehommaa oikeastaan kauheasti liikenteessä. Mikä on kiva juttu. Sikäli kun täällä ei ole mitään "palkintoa" voittajalle niin musta se on ihan sama ynnätäänkö noita pisteitä vai ei. Kitaristithan kisaa siitä kuka saa tehdä (tai kopioda netistä) seuraavan taustan ja vetää seuraavan skaban.
BigPapa
10.02.2010 22:53:28

J.Hollström: No eipä täällä oo tota pelkkää pistehommaa oikeastaan kauheasti liikenteessä. Mikä on kiva juttu. Sikäli kun täällä ei ole mitään "palkintoa" voittajalle niin musta se on ihan sama ynnätäänkö noita pisteitä vai ei. Kitaristithan kisaa siitä kuka saa tehdä (tai kopioda netistä) seuraavan taustan ja vetää seuraavan skaban.

No pääasia kai, että jonkinlainen tausta olis mihin ois mukava soitella.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
J.Hollström
10.02.2010 22:58:34
BigPapa: No pääasia kai, että jonkinlainen tausta olis mihin ois mukava soitella.

Sooloohan niihin kitarakisoihin aina vingutetaan. Tuskin täällä kauheen monta kertaa viittis veivata kolmen soinnun bluesiin bassolinjaa. Vaikka semmosiakin täällä on ollu.
BigPapa
10.02.2010 23:01:15 (muokattu 10.02.2010 23:03:42)

J.Hollström: Sooloohan niihin kitarakisoihin aina vingutetaan. Tuskin täällä kauheen monta kertaa viittis veivata kolmen soinnun bluesiin bassolinjaa. Vaikka semmosiakin täällä on ollu.

No se on vähän miten bluesiinkin suhtautuu, sitäkin on niin monenlaista sitä bluesia.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
jaakonam
10.02.2010 23:16:32

sirdickyj: mulle on joskus sitten taas helpompi osoittaa niinku joku silka soittajan hattuun pisteen muodossa, ja noi pisteet on tiettyjä ristiriitojen korjaajia. Mä saatan antaa pisteen, vaikken tykkäis itse hommasta, koska se juttu on kuitenkin kiistatta hyvin vedetty, esim. Johannes tossa shuffleskabassa. Mun mielestä jees.

Eipä ole tullut kuin muutamaan kisaan vasta osallistuttua ja kun yli neljässäkymmenessä mennään jo, saattaa vähän väsyttääkin jo joitakin kommentoijia, ihan ymmärrettävää. Mutta olen itse yrittänyt sanoa kommenteissani vähän jotain muutakin kuin että hyvä/huono soundi tai että pysyy/ei pysy timessa. Senhän kuulee melkein jokainen, kun hetken ajatuksella keskittyy siihen vajaan kahteen minuuttiin per soittaja. Arviointi ja pisteytys on tietenkin lähtökohtaisesti subjektiivista pl. itsestäänselvyydet esim. tekniikassa, mutta kyllä omia kommentteja kirjoittaessani toivon, että joku kommentoi takaisin sitten just niitä kehittämisen kohteita ja pienenä motivaatiopiikkinä ehkä jotain mikä meni hyvinkin.

Se, että valitseeko shufflen johonkin linjaan vai ei tai esim. vetääkö tähän viimeisimpään kahdeksasosilla vai ei on makukysymys, koska ainakin mulle pointti on kuunnella just niitä erilaisia tulkintoja ja sitten treenailla omaan korvaan parhaiten toimivista jutuista jotain.

Kyllähän täällä iso osa esillä olevista soittoniekoista on sen tason vetäjiä ja vähintään teini-ikäisen verran instrumenttinsa kanssa sinuiksi ehtinyt tulla, ettei tässä varmaan monelle ole sinänsä ylivoimaista haastetta, vaan kysymys on viihteestä ja leikkimielisestä vuorovaikutuksesta. Uskoisin.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
poppamies
11.02.2010 07:51:27

jaakonam: ...olen itse yrittänyt sanoa kommenteissani vähän jotain muutakin kuin että hyvä/huono soundi tai että pysyy/ei pysy timessa... Se, että valitseeko shufflen johonkin linjaan vai ei tai esim. vetääkö tähän viimeisimpään kahdeksasosilla vai ei on makukysymys...

Jos ei kannata kommentoida soundia, tekniikkaa ja tyyliä niin ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin säästä puhuminen.
Lord Of The Strings
J.Hollström
11.02.2010 07:59:27
Joo, hyvln nää rullaa, ei siinä mitä. Pisteetkin on ok antaa jos haluaa. Tulepaahan voittajalle kunkku olo kun harjaa skabat.
jaakonam
11.02.2010 09:32:40

poppamies: Jos ei kannata kommentoida soundia, tekniikkaa ja tyyliä niin ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin säästä puhuminen.

Sehän se pointti onkin: totta kai kannattaa, mutta kun suomen kielessä on noita laatusanoja ja -ilmauksia muitakin kuin "hyvä" ja "huono".
jaakonam
15.02.2010 20:05:58

Taas meni taiteellisissa linjauksissa vähän kahteen tai oikeastaan kolmeen leiriin. Shufflella perusjunttaa, ilman shufflea ja osasto "jotain ihan muuta". Levylle varmaan pääsee, jos valinta osui jompaankumpaan ensimmäisistä ja teknisesti suoritus on hyvä. Mutta nyt ei tehdäkään levyä, vaan puhuttelevaa bassolinjaa. Yksi ylimääräinen tai se viimeinen pariton piste lorahtaa sille, jonka soitannasta tuli kuuntelijalle ns. hyvä mieli.

Kiitän myös muita aktiivisia soittajia ja kuuntelijoita arvokkaista kommenteista. Tämä on kivvvaa.

Poppamies: Yltiöpositiivinen pomppuboogie. Jos osaan tulkita musiikkia oikein, nuottivalinnat ehkä hieman erilaiset kuin olisi odottanut. Linjassa kauttaaltaan enemmän svengiä enemmän kuin tarkkuutta. En tällaista olisi itse keksinyt, mutta eihän sen basson aina tarvitse möyriä alarekisterissä, edes tällaisessa rokissa.

J.Hollström: Pedantisti mennään shufflella vaikka maailman tappiin. Mikäs siinä, kun osuu kohdalle ja uppoaa, sehän toimii kuin ruisleipä ja maitolasi. Miksaaja on ilmeisesti ollut jälleen kerran J. Hollströmin rautakouran valvonnassa, kun soundipolitiikassa ei suurempaa ruuhkaa etualalla ole. Ja sehän on hyvä se. Ollaankohan tässä lähinnä esikuvan tyyppistä tulkintaa? Ei pysty tarkistamaan nyt, kun ei ole myfacetube auki. Muttamutta, liika kliinisyys vähän mättää. Pölhöintähän on se, että itsekin olisin varmaan pompsutellut shufflellla menemään, jos olisi eväät riittäneet.

Big Papa: On tämä hirveää jöötiä tämä soundi. Ei siis kakkajöötiä, vaan lähinnä että tulee oikeaa ja vasenta laitaa ja välillä keskeltäkin. Ei ainakaan kitaristi tunge tontille. Minkälaisilla vehkeillä tämä onnistuu? Samaa on ollut ilmassa muissakin vedoissa. Pätevä shuffle tässäkin, joka erottuu edukseen, kun demppaus on jätetty vähemmälle. Väliosassa touhutaan vähän ylempänä sauvakävelyllä, ennen kuin tullaan takaisin ruotuun. Tanakkaa, toimivaa, ehkäpä paras yhdistelmä tuota shufflea ja sopivin annoksin kevyttä vaihtelua.

Esa H: Selvästi erilaiset rytmivalinnat kuin enemmistöllä. Kyllähän tämäkin toimii, mutta jossain väliosan nuottivalintojen tai sitten vain tuon erilaisen rytmityksen maastossa on pieni hiekkaeste. Soundi ei ole rikki, koska tällä puhinalla voisi kuunnella ihan kokopitkän setin. Vaikeita makuasioita. Ihan tyhmää puhetta sinänsä, kun suorituksessa tai taiteellisessa valinnassa ei ole vikaa.

Johannes t: Aika melodinen linja verrattuna shuffle-jengin valintoihin. Tuo naukuva slide-mallinen otelautatoiminta vaikuttaa soundiin ainakin sen verran, että linjan ryhti vähän vetelöityy. Kontrastin huomaa kohdissa, joissa tuota liu'uttelevaa fraseerausta ei ole. Mutta selvästihän tässä on tavoiteltukin erilaista lopputulosta kuin kuulija periaatteessa odottaa. Väliosasta en perustanut niin paljon kuin ensimmäisestä puolesta minuutista.

sneaky snake: Kuka antoi basistille vappupillin ainakin kolme kuukautta liian aikaisin? Linja elää laidasta laitaan, ähkyn rajoille asti on tungettu tavaraa. Olisipa hauska kuulla tämä veto ihan kuivalla soundilla alusta loppuun. Rytmiä on ja ajoitukset osuvat kohdalleen, mutta soundi pilaa minun kuuntelukokemuksessani kaiken.

omarklah: Alku lupaava, hyvät pörinät soundissa, tykkään tuollaisesta lievästä reunamurosta. Sitten väliosan alku karkaa vähän liian sfääriin, jotta linja olisi ihan yhtenäinen ja soundikin ohenee samalla aika reippaasti. Peruskaurapuurolla mutta pienillä koukuilla soitettu osasto tuntuu toimivan tässä linjassa parhaiten. Biisin voi vetää selvästi kahdella tavalla: joko jämäkästi tykittäen ja letkeästi keinutellen ja tässä tuo tietty letkeys toimii. Liputamme kuitenkin tanakan pohjan puolesta, siksi hyvästä suorituksesta huolimatta ei tällä kertaa pisteitä.

jogo3000: Tuhtia soundia ja vähän nauhatkin siellä taitavat napsua. Hyvin nousee lähdöstä melodialla, joka kaikkea järkeä vastoin sopiikin tähän taustaan. Väliosassa on aika paljon tavaraa kävelyn lisäksi, mutta lopun röyhkeä poistuminen etukautta, keskeltä ja pokat kaulassa on loistava idea. Tämä on sen hyvämieli-pisteen arvoinen!

jaakonam: Tuplailin ihan pokkana kitaroita, kun en osaa vielä vetää shufflea tarpeeksi hyvin ja tarpeeksi pitkään. Mutta senkin uhalla ja oikeastaan siitä korvaukseksi uskalsin lopussa vähän luritella. Kauttaaltaan linjassa pari timeongelmaa ja tuottaja olisi varmaan korjannut muutamat iskut ja nuotit ihan kohdalleen. Soundiin jälleen erittäin tyytyväinen. Halvallakin saa soundia ja mopolla pääsee, eikä aina edes rotkoon saakka.

sirdickyj: Ihanan tanakka tuo soundi, presarista ilmeisesti lähtee oikein kunnon pötkylää. Oliko suoraan linjaan vai oliko ryyditetty jollain välipolkumokkulalla tai muulla efektillä soundia? Yksikseen lopussa soivasta bassosta voisi kuvitella, että jotain maustetta on mukana, ehkä? Väliosassa nuo ekat äänet muistuttivat ihan huiluääniä, en ihan saanut kiinni, mutta linja on muuten kauttaaltaan hillitty ja varma. Peruslinjan jytke on hyvää meininkiä, jota arvostan suunnattomasti. Jotkut yksinkertaiset asiat on todella vaikeita, mutta kun ne tehdään hyvin, lopputulosta kuuntelee mielellään ja moneen kertaan. 1 piste, ehdottomasti.

2541: Mahtisoundi. Klangia ja botnea ja rupea ja keskimiddleä ja ylämummoa. Onko tuossa alussa ja lopussa delay vai kaiku, vai miten ääni "aukeaa" noin? Shufflella painetaan päälle ja vastoin odotuksia linja pysyy alusta loppuun. Väliosassa teki mieli huidella, mutta peruskuviossa ja rytmissä pysytään. Viimeisten tahtien nostattelut aivan paikallaan.

Teijo K: En tiedä, oliko tämä boogiedoogie vai kävelyä, mutta pirtsakka esitys Poppamiehen tapaan. Soundi jälleen pumpsahtelee ilahduttavasti taustan mukaisesti ja rytmiä on soitannassa jaossa kaikille halukkaille. Perusboogie pysyy tanakasti koko helahoidossa ja alarekisteriäkin löytyy. Ei tarvitse kikkailla, kun perusasiat toimivat hyvin.

hollstro: Nohevat shuffle-tumpsuttelut saattelevat tätäkin vetoa. Pleku(ko-kö?) napsuu kohdille ja soundi on riittävän tukeva, kun tyylin mukaisesti linja on kerran tuollainen katkova. Väliosaan tultaessa käydään vähän ohuilla jäillä, mutta hienoisen koukkauksen jälkeen paluu peruskuvioon tekee hyvää. Vähän sama fiilis tulee linjan kliinisyydestä, kun kuuntelee tätä ja paria muuta selvästi shuffleen taipunutta vetoa. Teknisesti moitteetonta pumppausta, mutta ei kuitenkaan sytytä ihan juhannuskokkoja, korkeintaan pienen roskispalon. Suorituksena hyvä, soundi vähän kärsii "naksumisesta", mutta kokonaisuudessaan linja kaipaisi jonkun koukun kuitenkin...

Antti K: Reuna mörisee tässäkin soundissa kivasti. Keinuhepalla mennään, mutta laahaako vähän tahti? Konerumpali on armoton, koska veikkaan, että livenä ja lavan edessä meininki olisi muikeaa ja tämä linja toimisi aika hyvin. Väliosassa on vähän sellaista haistakaa jo -meininkiä. Oikein! Röyhkeyttä pitää olla. Mutta pelit on kuitenkin sen verran kovat näissä karkeloissa, että pisteet jäävät saamatta.

Tämänkertainen voittaja raadin yksimielisellä päätöksellä:

BigPapa: 2 p.

Ja loput pistesijat aakkostettuna:

2531: 1 p.
J.Hollström: 1 p.
jogo3000: 1 p.
sirdickyj: 1 p.
Teijo K.: 1 p.
2541
15.02.2010 20:11:53

jaakonam:

2541: Onko tuossa alussa ja lopussa delay vai kaiku, vai miten ääni "aukeaa" noin?

Se on tuplattu ja panoroitu laitoihin. Pikku tribuutti (D-vireen ohella) Roy Woodille (The Move).
BigPapa
15.02.2010 20:15:49 (muokattu 15.02.2010 20:28:29)

Jaakonam: Minkälaisilla vehkeillä tämä onnistuu?

Tässä oli Fender Mustangi ja Guitarportin PodFarmista joku oisko ollu 1974 Rock-Classic amp mallinnus ja kaapin kuvajainen oli 2x15 Doubleshow. Eli ilmeisesti jokin Ampeg ja Fenkun kaappi? Basso soitettu kahteen kertaan plekulla, toinen kaulanjuuresta ja toinen tallanvierestä. Sitten jollain tapaa sekootin ne taustaan.
Tossa uudessa skabassa on tosiaan plonksahteleva tai mikälie soundi niinkuin J.Hollström sanoikin. Eri mallinnus ja eri soittotapa, eli sormikoittomeinigillä vedetty.
jaakonam
25.02.2010 18:41:14

Pistetäänpäs yhteisöllisyyden nimissä ja talkoohengessä nippuun.

Tämänkertainen voittaja oli... tadaa! ... lukuisilla hellittelynimillä tunnettu ja tälläkin kertaa erään nimensä veroinen jäsen 2541 kokonaista 13 pisteen potilla -- reilu enemmistö siis tykkäsi. Onnittelut.

Top 3 jäsentyi näin:

2541: 13 p.
Johannes_t: 10 p.
sirdickyj: 8 p.

Loput pisteitä saaneet järjestyksessä eli bubblin' under:

Big Papa: 7 p.
hollstro: 7 p.
J.Hollström: 6 p.
jogo3000: 5 p.
Teijo K: 5 p.
omarklah: 4 p.
Esa H: 3 p.
sneaky snake: 3 p.
Antti K: 2 p.
Poppamies: 1 p.
jaakonam: papukaijamerkki

Tarkistuslaskenta on niille jotka viitsivät ja kommentoida voi, jos laskento ei osunut kohdalleen. Puhun varmasti koko konkkaronkan puolesta, kun välitän tässä kiitokset järjestäjälle ja taustan värkänneelle hollstrolle.

Ja jos jollain on valmista settiä takataskussa, tapaamme varmaan karkelossa numero 42.
hollstro
25.02.2010 19:22:14

jaakonam: Pistetäänpäs yhteisöllisyyden nimissä ja talkoohengessä nippuun.

Kiitos paljon avusta.

Markku
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)