Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monikanavaisen tilaäänen tallentaminan
1 2
Miikathebest
02.02.2010 20:47:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö täältä alan osaajia?
 
Miten on järkevää äänittää monikanavaisia "leffaääniä"?
Kannattaako kyhätä monella mikrofonilla toimiva (liikkuva) äänitysjärjestelmä, vai onko järkevämpää äänittää erillisiä ääniraitoja tai efektejä ja miksata niistä sopivasti oikeisiin kanaviin?
 
Tarvitaan ääntä liikkuvan kameran otoksiin ja paikallaan olevan kameran + liikkuvan kohteen otoksiin.
 
Olen tekemässä koulussa harjoitustyönä autofilmiä, ja halusin kiinnittää huomioa erityisesti ääniin.
 
Liikaa säröä!
anapena
02.02.2010 21:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Surroundia en ole oikeasti koskaan työkseni äänittänyt, enkä vielä miksannutkaan, mutta toivottavasti sitten joskus...Mono-ja stereotavaraa on takana kuitenkin jo jonkin verran.
Sulla ja muulla työryhmällä lähtee järki, jos rupeat kuvauksissa virittelemään viiden taikka useamman mikin surround-systeemeitä. Suosittelen äänittämään ihan puomimonomikillä ja tarvittaessa langallisilla ja langattomilla nappimikeillä. Joitakin tehosteita voit äänittää jollain kätevällä stereomikillä, mutta monomikki on aivan hyvä valinta siihenkin.
On olemassa tuulisuojan sisään mahtuvia ms-stereo-mikkejä, joiden taltioimasta äänestä voi miksausvaiheessa sitten valita haulikkomikin monoäänen ja 8-mikin avittaman stereoversion välillä portaattomasti. Mutta se vaatii miksausvaiheessa ms-matriisin, ja vähän perehtymistä aiheeseen.
Elikkä sulla on ihan tarpeeksi tekemistä saadaksesi puhdasta ääntä peruspuomilla ja napeilla talteen. Surround-miksauksen teet sitten tarvittaessa jälkityövaiheessa.
Surroundmikrofoniasetelmalla voisin lähteä äänittämään esimerkiksi jotain klassista musaa johonkin akustisesti erinomaiseen tilaan. Muuten en oikein jaksa innostua aiheesta, mutta voinhan tulla joskus toisiin aatoksiin...Kaikenlaista kokeellista voisi tietenkin kokeilla, jos tulee aika pitkäksi.
 
jPekka
02.02.2010 22:09:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.holophone.com/products_porta_mic.html
 
Noita lienee muillakin valmistajilla, ja tuotteiden määrä taatusti kasvaa koko ajan. En tiedä hinnoista ja näppäryydestä.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
02.02.2010 22:12:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: http://www.holophone.com/products_porta_mic.html
 
Noita lienee muillakin valmistajilla, ja tuotteiden määrä taatusti kasvaa koko ajan. En tiedä hinnoista ja näppäryydestä.

 
Jep. Soundfield on yksi:
http://www.soundfield.com/
...mut eivät ole kovinkaan halpoja...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
loosah
02.02.2010 22:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatuksessa ei ole suoraan sanottuna mitään tolkkua. Ei mitään. Järkevintä on, että äänität tarvittavat äänet ihan normaalisti monona tai stereona. Otat paljon irtoääniä kuvaustilanteen ulkopuolella, jos autosi äänet ovat hienoja. Äänisuunnittelu- ja miksausvaiheessa teet sitten "surround" tilavaikutelman panoroineilla, kaiuilla, EQ:illa, levittimillä jne.
 
GIGO
dewil
03.02.2010 11:48:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele, miten isot pojat ovat ko tilanteet hoitaneet ja yrität kopioida parhaasi mukaan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
03.02.2010 14:29:32 (muokattu 03.02.2010 14:35:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest:
Olen tekemässä koulussa harjoitustyönä autofilmiä, ja halusin kiinnittää huomioa erityisesti ääniin.

 
Sitten kannattaa käyttää muutama ylimääräinen päivä (ja yö) ihan erilaisten ambienssien äänittelemiseen rauhassa. Kuvaustilanteessa sulla on ihan tarpeeksi tekemistä puomin ja luurien kanssa, mahdollisesti voit jättää vaikkapa Zoom H2:n johonkin sopivaan paikkaan äänittelemään tilaa kuvauksen aikanakin, tosin se ei yleensä onnistu kun lopputuloksessa joku huutaa puolen minuutin välein "Action" ja "Cut" - näin ainakin mulle on aina käynyt.
 
On erinomaisen kannatettavaa kiinnittää huomiota ääneen. "Most bang for the buck" sanoo amerikkalaisetkin. Jo hyvin tehty stereoääni on jotain mitä ei ainakaan oppilastöissä oo ennen kuultukaan.
;-)
Kokeile rakentaa erilaisia ambiensseja vaikkapa shot-listin tai kuvakässärin mukaan, equta ja kompressoi ne nätisti ja sitten miksailet niitä sisään ja ulos ja panoroit sen mukaan miten kamera liikkuu. Ei haittaa vaikka ambiensseja olisi enemmänkin samalla kertaa auki, jos ne kertovat tarinaa.
 
Hyvä esimerkki poikkeuksellisen erinomaisesta äänityöstä tuolla saralla on taannoinen Band of Brothers -tv-sarja, jossa esimerkiksi Ardennien metsän täyttä äänettömyyttä kuvataan ainakin kymmenellä erilaisella äänettömyysambienssilla sen mukaan miten kamera ajaa.
 
Surround syntyy sitten miksauksessa kameran liikkeiden mukaan.
 
PS. Kun äänittelet niitä autojen irtoääniä, muista merkitä mikä auto on kyseessä. Ei tarvitse olla moottorifriikki erottaakseen autojen moottoriäänet toisistaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
sami_sumea
03.02.2010 15:06:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PS. Kun äänittelet niitä autojen irtoääniä, muista merkitä mikä auto on kyseessä. Ei tarvitse olla moottorifriikki erottaakseen autojen moottoriäänet toisistaan.
 
Hitto mitä hifistelyä :-)
 
Joo, varmaan Ferrarin ja Toyota Yariksen erottaa toisistaan mutta joku raja sentään ;)
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
kivi
03.02.2010 16:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Hitto mitä hifistelyä :-)
 
Joo, varmaan Ferrarin ja Toyota Yariksen erottaa toisistaan mutta joku raja sentään ;)
 
...

 
Tossa just pari viikkoa sit tarvittiin leffaan sellainen ääni kun päähenkilön äiti tulee autolla pihaan ja pysähtyy, sitä ei siis nähdä kuvassa.
 
No, hahmoonhan kuuluu että sillä äidillä on joku aika uus ja ihan pieni auto, joku Micra, Ka tai pikku-Fiat tai vastaava. Ja ne taas ei kuulosta ollenkaan autoilta, vaan lähinnä joltain sähkölaitteilta. Eli katsoja ei kerta kaikkiaan tajua missä mennään, jos soundina on joku hiustenkuivaajan moottorilla varustettu aito ääninäyte.
 
Oli muuten aika riemukasta kun kahdestaan käytiin läpi mun ja kollegan "auto pysähtyy" -kirjastoa. Molemmat nauro katketakseen kun äiti saapui milloin T-Fordilla ("Geez! She sounds such a hillbilly!"), milloin taas äänenä möyrysi mun oma V8-Chevroletini tavalla jossa perusmuorin permanentti suoristuu.
 
Ei se ihan hifistelyä oo. Sitä ei huomaa jos se menee oikein, mutta kaikki huomaa jos se menee väärin.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
anapena
03.02.2010 17:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:Ei se ihan hifistelyä oo. Sitä ei huomaa jos se menee oikein, mutta kaikki huomaa jos se menee väärin.
;-)

 
Juurikin näin.
 
lurkki
03.02.2010 17:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tossa just pari viikkoa sit tarvittiin leffaan sellainen ääni kun päähenkilön äiti tulee autolla pihaan ja pysähtyy, sitä ei siis nähdä kuvassa.
 
Ei se ihan hifistelyä oo. Sitä ei huomaa jos se menee oikein, mutta kaikki huomaa jos se menee väärin.
;-)

 
Jep. Autonovet on toinen pisteääni joita ruuvataan ja ruuvataan. Eihän ne kerrontaan juurikaan vaikuta mutta jotenkin ontto ja leijuva fiilis jää jos ne ei kuulu (unohtuu tehdä). Siksi ne usein kuuluukin. Aika lujaa ;)
 
Miikathebest
06.02.2010 12:55:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä vinkeistä.
Autona Seat Ibiza SC 1.6. Äänittelin pakoääniä, ja yllätyin kuinka rajua pörinää tuli. Tosiaan veikkaan, ettei tarvitse mitään maailman hienoimpia äänia tehdä erottuakseen joukosta edukseen.
 
Liikaa säröä!
jPekka
06.02.2010 13:24:50 (muokattu 06.02.2010 13:25:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lurkki: Jep. Autonovet on toinen pisteääni joita ruuvataan ja ruuvataan. Eihän ne kerrontaan juurikaan vaikuta mutta jotenkin ontto ja leijuva fiilis jää jos ne ei kuulu (unohtuu tehdä). Siksi ne usein kuuluukin. Aika lujaa ;)
 
Jep ja kovin usein todella luonnottoman bassopitoisesti. Tipauttaa realismia kummasti tuollainen hei, kuunnelkaa kun on hienosti tehty ja kuinka teatterissa on hyvä äänentoisto! -efekti.
 
nimim. Proximity-efektin kuulee luonnossa vain, jos pää jää sulkeutuvan autonoven väliin
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
zepeteus
06.02.2010 14:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu myös kuvataanko (tallennetaanko) sisä- vai ulkoääniä. Viimevuotisissa autonovisessioissani ulkopuoliset äänet olivat enemmän läiskettä ja napsetta, sisätiloissa juuri tuota bassoproxya, sitä hakemattakin siis. Tiivis auto ja paine?
 
loosah
07.02.2010 00:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Jep ja kovin usein todella luonnottoman bassopitoisesti. Tipauttaa realismia kummasti tuollainen hei, kuunnelkaa kun on hienosti tehty ja kuinka teatterissa on hyvä äänentoisto! -efekti.
 
Riippuu NIIIN paljon leffan genrestä ja tietenkin itse äänisuunnitelijasta ja hänen tyylitajustaan. Jos katsot uutta bätmäniä, niin tietenkin siellä auton ovet paukkuu ja askeleet jymähtelee. Se kuuluu tarinaan. Haetaan äärimmäisiä tehoja. Realistinen äänisuunnitelu ei ole sen genren juttu. Jossain draamaelokuvassa auton ovilla ei yleensä taas ole kovinkaan suurta kerronnallista merkitystä.
 
Vrt. Trigatut bassorummut ja triplatut särövallit musiikissa. Eihän Metallicalla ja Katri Helenallakaan ole saundillisesti mitään tekemistä keskenään, vaikka monet väittävät kumpaakin musiikiksi.
 
GIGO
kivi
07.02.2010 02:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Eihän Metallicalla ja Katri Helenallakaan ole saundillisesti mitään tekemistä keskenään, vaikka monet väittävät kumpaakin musiikiksi.
 
Ensimmäisen kahden levyn jälkeisellä Metallicalla on paljonkin tekemistä Katri-Helenan kanssa. Vaikeampi on bongata eroja, jos ei satu olemaan genren erikoistuntija so. iskelmänharrastaja jolloin tietysti esim Hetfieldin ja Katri-Helenan äänenkäytölliset eroavaisuudet tulevat selviksi. Sekä se, että KH:n levyillä soittavat Heikki Laurila ja Ray Katz ovat hiukan eri luokan kitaristeja kuin Kirk Hammett.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
07.02.2010 17:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Sekä se, että KH:n levyillä soittavat Heikki Laurila ja Ray Katz ovat hiukan eri luokan kitaristeja kuin Kirk Hammett.
;-)

 
Mutta käyttävätkö wahia yhtä taitavasti? Tuskinpa.
 
GIGO
kivi
07.02.2010 18:44:29 (muokattu 07.02.2010 18:50:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Mutta käyttävätkö wahia yhtä taitavasti? Tuskinpa.
 
Tsekkaapa Uuno Turhapuron tunnari. Ei oo kuultu Hammetilta sellaista wahinkäyttöä kuin on "Uuno, Uuno on numero yksi..."
 
...sitäpaitsi se oli tietty Häkä Katz se toinen kitaristi. Aamuyöllä saattaa joskus seota sanoissaan. Ray Katz on kaiketi 80-luvulla verrattain suositun Electric Blue Peggy Sue And The Revolutionions From Mars -yhtyeen laulaja, jos en väärin muista.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
07.02.2010 20:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tsekkaapa Uuno Turhapuron tunnari. Ei oo kuultu Hammetilta sellaista wahinkäyttöä kuin on "Uuno, Uuno on numero yksi...".
 
Totta. Restaan keissini.
 
GIGO
Pop Corn
08.02.2010 15:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin innokkaana viikonloppu leffavuokraajana ja suomalaistenkin elokuvien ystävänä
olisi pieni toive.
 
Pitäkää huoli että siitä dialogista saa edes selvän!
 
Ei nimittäin oo mikään itsestäänselvyys 2000-luvun kotimaisissa.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «