Gallante 26.01.2010 21:01:49 | |
---|
levesinet: Sorabjilta löytyy 1001 sivua Messa Alta Sinfonicaa. Oikein. Hauska huomata, että joku muukin tietää jotain Sorabjista. |
levesinet 26.01.2010 23:52:20 | |
---|
Olipa kerran Charles-Valentin Alkanin veli, Napoléon, joka vaikutti Pariisin konservatoriossa. Napoléonin aikana -hehheh- konservatorioon saapuu sukujuuriltaan ulkomaalainen henkilö, jonka opinnot keskeytyvät ikävästi rahanpuutteeseen, minkä vuoksi hän jää ainakin säveltämisen osalta enimmäkseen itseoppineeksi. Hän päätyy elättämään perhettään soittamalla patarumpuja orkesterissa, ja myöhemmin tapaamme hänet hakemassa itselleen töitä nuottien puhtaaksikirjoittajana. Hän antaa käsialanäytteen säveltäjä Pierné'lle, joka kiinnostuukin nuoteista musiikkina. Se on työnhakijan oma sävellys kolmenkymmenen vuoden takaa, ja -mikä mielenkiintoisinta- Pierné näkee edessään Debussyn uudistuksellista läpimurtoa ennakoivia ideoita ajalta ennen Debussyn uudistuksia. Musiikkipiireissä syntyy vähän levottomuuksia... Ravelkin kommentoi: "Nyt tiedämme, mistä Debussyn impressionismi on peräisin." Kenestä on kysymys? |
levesinet 27.01.2010 20:37:17 (muokattu 27.01.2010 23:00:22) | |
---|
Helpotetaan. Näin kirjoitti Pierre Lalo sanomalehteen: Suuren luokan tapahtuma Concerts Colonne'lta! Ensi kertaa esitetään ..., jonka sävelsi tuo merkillinen muusikko ..., jonka Pierné tapasi kurjuudessa, hakkaamassa pianoa illallisravintoloissa, puhtaaksikirjoittamassa musiikkia, ajat sitten kunnianhimonsa hylänneenä, mutta joka oli kuitenkin säilyttänyt (epäilemättä salaisesti toiveikkaana) useita tärkeitä nuoruutensa palossa kirjoittamiaan orkesteripartituureja. 52-vuotiaalla köyhyyden uuvuttamalla ... on hankaluuksia kestää koetus: debyytti suuren yleisön edessä. Aitiossa havaitsen, että häntä säälitään. Sali on tupaten täynnä. Kaikki uteliaat pariisilaiset ovat täällä, vaanimassa, myhäillen, valmiina ivailemaan. Outo teos, joka tuo mieleen yhtä lailla Berlioz'n kuin edistyksellisimmät modernit impressionistimme, vaikka se onkin sävelletty 1883 (Faunin iltapäivä on vuodelta 1892); se on voimakkaan realistinen teos, raakaa maalailua, -jähmeää, rämeää ja ankaraa. Kuolemanhiljaisuus vallitsee koko esityksen ajan. Ja sitten kuhina yltyy salissa; yleisö, orkesteri, kaikki ovat seisaallaan, taputtaen ja vaatien säveltäjää. Hän saapuu esiin uupuneena, vetäytyäkseen kuin vainottu villieläin. Varsin liikuttava hetki... Mitä moinen mies olisikaan tehnyt, jos olisi saanut kokea menestyksen aikaisemmassa vaiheessa? Ja näin ylionnellisen päivän jälkeen ties vaikka hän kuolisi huomenna nälkään! Mahdotonta on pidättäytyä kaikilta näiltä aatoksilta, eikä oikein löydy kylmäverisyyttä musiikin kriitilliseen arvioitsemiseen. Kuitenkin taiteilijan ja teoksen tarinan aiheuttamasta liioittelustani huolimatta jäljelle jää vaikutelma jostakin suuresta ja kiistatta omaperäisestä. |
sellisti 27.01.2010 22:58:37 | |
---|
levesinet: Kenestä on kysymys? Tietoa ei ole, mutta kiinnostus heräsi siinä määrin että google löysi nimen niillä muutamilla tiedonmuruilla joita vihjeessä annettiin... katsotaan nyt kuitenkin jos joku tietää, googletus on vähän huijausta tässä skabassa. "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
levesinet 27.01.2010 23:00:37 (muokattu 27.01.2010 23:37:18) | |
---|
sellisti: Tietoa ei ole, mutta kiinnostus heräsi siinä määrin että google löysi nimen niillä muutamilla tiedonmuruilla joita vihjeessä annettiin... Joo, orkesteriteos perustuu vuonna 1858 julkaistuun tarinaan egyptiläisestä muumiosta. katsotaan nyt kuitenkin jos joku tietää, googletus on vähän huijausta tässä skabassa. Eikä ole ;) |
levesinet 28.01.2010 19:43:44 | |
---|
Tulihan kenraalitauko. Mulla ei ole mitään lisättävää, joten avanti! |
sellisti 29.01.2010 14:23:36 | |
---|
levesinet: Tulihan kenraalitauko. Mulla ei ole mitään lisättävää, joten avanti! No se taitaa olla se Ernest Fanelli, mielenkiintoinen hahmo tosiaan kun wikipediaa luin. Mutta tietoa ei tosiaan ollut kyllä omasta takaa. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Fanelli En ehdi nyt just miettiä uutta kysymystä, jos joku muu haluaa jatkaa niin vassokuu, tai voin itse vähän myöhemmin. "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
levesinet 29.01.2010 15:39:32 | |
---|
sellisti: No se taitaa olla se Ernest Fanelli, mielenkiintoinen hahmo tosiaan kun wikipediaa luin.Naxosin sivuilla kuvaillaan aika kivasti itse musiikkia. Kuuntelinkin teoksen, mikä vaikuttaa vähän köyhältä verrattuna Debussyyn ja hänen seuraajiinsa, mutta kyllä siinä tosiaan on impressionismin tunnusmerkkejä. Suosittelen tutustumaan, JOS on kiinnostunut aiheesta musiikinhistoriallisessa mielessä. http://www.naxos.com/mainsite/blurb … is%20Recording&language=English |
sellisti 29.01.2010 23:05:53 (muokattu 29.01.2010 23:09:27) | |
---|
Joo, vois tuohon Fanelliin hieman tutustua. Laitoin googleen hakusanaksi Fanelli, niin hakukone nokkelasti kysyi "tarkoititko 'flanelli'?" :D Mutta kysytääs tällä kertaa kotimaista hahmoa: Tämä suomalainen muusikko-säveltäjä oli vuosisadan alkupuolella kansainvälisen läpimurron kynnyksellä solistina. Hänellä oli kiinnityksiä ympäri Eurooppaa, kun yllättäen kotisuomesta tuli suruviesti - veli oli kuollut tapaturmaisesti. Peruen kaikki hienot kiinnitykset hän palasi Suomeen ja palatessaan hänellä oli mukanaan säveltämänsä teos, jota nykyisinkin usein esitetään siunaus- ja muistotilaisuuksissa. Kenestä on kysymys? "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
levesinet 30.01.2010 00:34:43 | |
---|
sellisti: Kenestä on kysymys? Pianisti Ilmari Hannikaisesta. |
sellisti 30.01.2010 08:50:24 | |
---|
levesinet: Pianisti Ilmari Hannikaisesta. Jep, se tuli äkkiä. Matkamiehen virsi on tuo teos jota paljon soitetaan. Uuttapa sitten vaan. "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
levesinet 30.01.2010 12:31:24 | |
---|
Kuka Jaltalla ja Bakussa asti soittotaitoaan hionut suomalainen kylvi harpputaidetta Jokelan ympäristöön? |
Sipilä 30.01.2010 15:17:11 | |
---|
levesinet: Kuka Jaltalla ja Bakussa asti soittotaitoaan hionut suomalainen kylvi harpputaidetta Jokelan ympäristöön? Lilly Kajanus-Blenner |
levesinet 30.01.2010 15:30:25 | |
---|
Sipilä: Lilly Kajanus-Blenner Kyllä vain, Robert Kajanuksen tytär, joka siskonsa kanssa sattumoisin opetti Ilmari Hannikaisen veljeä Väinöä. Vuoro Sipilälle. |
Sipilä 30.01.2010 15:42:02 | |
---|
Enpä ole aikasemminkaan arvoituksia laittanut vaikka oikein olen vastannut. Annan vuoroni sille joka ensinä ehtii. |
Sipilä: Enpä ole aikasemminkaan arvoituksia laittanut vaikka oikein olen vastannut. Annan vuoroni sille joka ensinä ehtii. No jospa minä sitten vaikka. Stravinskyn Kevätuhrin ensiesityksen aiheuttama skandaali on tuttu tarina. Kertoman mukaan yleisön joukossa oli tuolloin mm. kaksi aikalaissäveltäjää, joista toinen marssi ulos kuulemastaan syvästi loukkaantuneena kun taas toinen yritti hillitä kohisevaa yleisöä saadakseen kuulla lisää tuota ihmeellistä musiikkia. Ketkä säveltäjät? "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
sub zero 31.01.2010 23:00:52 | |
---|
sellisti: Ketkä säveltäjät? Puccini ja Bartók |
sellisti 31.01.2010 23:31:40 | |
---|
sub zero: Puccini ja Bartók Mun tiedon mukaan ei, mutta voi olla että sulla on parempaa tietoa. :) Oon sen tiedon varassa minkä oon joskus jostain muistaakseni lukenut. "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen |
levesinet 01.02.2010 19:14:48 | |
---|
Saint-Saëns ja luultavasti Ravel |
sellisti 01.02.2010 23:56:11 (muokattu 01.02.2010 23:57:04) | |
---|
levesinet: Saint-Saëns ja luultavasti Ravel Saint-Saëns on ainakin oikein, mutta jälkimmäisen kohdalla mulla on sinnikkäästi eri nimi mielessä. Vinkki: Stravinskyn maanmies. "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen |