Aihe: Tuntemattomat/unohdetut säveltäjät?
1 2
megatherium
09.02.2010 19:18:11 (muokattu 09.02.2010 19:32:32)
Synnynnäinen draamalliselta vaistoltaan ilmiömäinen näyttämölahjakkuus pohjolan pucciniksi tai suomen menotiksi tituleerattu tauno pylkkänen jonka näyttämöteokset olivat suuria tapauksia jo synnyinaikanaan kuten tuntematon sotilas, pylkkäsen kirjoittaessa kansallisesta merklkiteoksesta maresta lähtien laulullisesti kiitollista hehkuvin linjoin kasvavia melodisia kaarroksia huipentuen nimihenkilön aariassa intohimoisissa nousuissa pari kertaa a-säveleen viulujen kaksintamana vaikka harmoninen kieli oli myös vahvaa rinnakkaisine sointukulkuineen, septimisointuineen ja avoimine kvinttisointuineen kallaksen arkaaista maailma tavoitellen vaikuttaessaan välittönästi tunteisiin ja affekteihin pakahduttavassa hurmiossa nuoren säveltäjän mestariteosta kuunnellessani 2-näytöksen ratkaisuhetkissä hiestä valuvana joka 10:llä musiikkidraamallaan kuuluu maansa valioihin saadessaan vahvoja virikkeitä Launiksen kullervosta.

Mummoni yläkerrassa taisi asua sukulaisensa pylkkäsen topakka täti-ihminen joka kävi usein kahvittelemassa tämän luona kun olin lähettinä kauppakorkeassa työharjoitteluaikana vaikka säveltäjä oli adoptoitu näyttelijätärperheeseen ja ammensi valmiutensa dramaatikkona hilma rantasen harjoituksia oven takana salaa kuunnellen ja pihalla teatterileikkejä harrastaen.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Paupali
05.09.2010 22:59:15
Spotifyn kätköistä löysin tänään sellaisen mielestäni aika kivan säveltäjän kuin Alexander von Zemlinsky.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alexander_von_Zemlinsky

Ei ollut itselle ainakaan tuttu yhtään. En kyl vielä tiedä sanoinko kivaksi liian aikaisin, tuttavuus on hyvin tuore. Ensivaikutelma jees. =)
"Epäilen kykyjäni, en usko itteeni mutta oon silti ylpee ja seison tekojeni takana. Olisi täydellistä jos saisi painella menemään sen vanhan kunnon kaverin, uhon kanssa. Vitut muista, vittuun kaikki. Täältä pesee."
Zeraph
06.10.2010 14:24:10

Minä

Olen tällä hetkellä freelanceri mutta jos biisit kolahtaisivat oikeassa paikoissa voisi työ löytyä jostain vaikka pelifirmassa. Olen kohtalaisen tuottelias (n. 30 biisiä vuodessa)

Virtual Orchestra

Leo Wilhelm Lindroos - Virtual Symphony

http://www.mikseri.net/artists/?id=119567
Hauler
07.10.2010 16:34:29
A. Rosetti kuuluu kyllä ehdottomasti tähän kategoriaan. Monet hänen sinfonioistaan eivät lainkaan kalpenen Mozartin tai Haydnin 70-80 -lukujen sinfonioiden rinnalla vaan ne voivat rauhassa seistä ylpeänä niiden rinnalla. Sävelsi myös lukuisia hyviä konserttoja. Ilmeisesti teki myös mainioita vokaaliteoksia, joita en harmikseni ole vielä kuullut.

Konsertto viululle d-molli:
http://www.youtube.com/watch?v=HdbE … A403F22&playnext=1&index=11

Sinfonia g-molli:
http://www.youtube.com/watch?v=_olQ9hZn7Vs&feature=related

P.s.
Méhul:http://www.youtube.com/watch?v=66R0jqJMmZ8
sub zero
07.10.2010 17:09:36 (muokattu 07.10.2010 17:10:09)
noissa ei-unohdetuissakin riittää niin ***keleesti kuunneltavaa, että tarvitseeko näitä unohdettuja tosiaan kaivaa esiin?

(edit: jos keskittyy kuuntelussaan maantieteellisesti tietylle alueelle, juttu on jo vähän eri)
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Hauler
07.10.2010 17:26:04
sub zero: noissa ei-unohdetuissakin riittää niin ***keleesti kuunneltavaa, että tarvitseeko näitä unohdettuja tosiaan kaivaa esiin?

(edit: jos keskittyy kuuntelussaan maantieteellisesti tietylle alueelle, juttu on jo vähän eri)

Totta kai, hyvä musiikki on hyvää musiikkia vaikka säveltäjä olisi jäänyt unhoon, ja kaikki hyvä musiikki (eikä oikeastaan aina tarvitsisi olla aivan sitä "huippua") ansaitsee tulla kuulluksi. Mutta, aivan oikeassa olet siinä, että tavaran määrä on suorastaan päätä huimaava.
megatherium
14.10.2010 18:42:35 (muokattu 19.10.2010 19:40:17)
Hauler: Totta kai, hyvä musiikki on hyvää musiikkia vaikka säveltäjä olisi jäänyt unhoon, ja kaikki hyvä musiikki (eikä oikeastaan aina tarvitsisi olla aivan sitä "huippua") ansaitsee tulla kuulluksi. Mutta, aivan oikeassa olet siinä, että tavaran määrä on suorastaan päätä huimaava.

Riittävän monet eivät ilmeisesti ole oman musiikillisen reseptiokykynsä ja makunsa kehityskaaressa tulleet sellaiseen pisteeseen että ennenkuulemattomien fasinoivien ja imponoivien säveltäjien musiikkiin tutustuminen ja uudenlaisten ja erilaisten musiikillisten elämysten ja kokemusten avautumisen mahdollisuus saati tietoisuus oman musiikkikulttuurin tarjoamien kykyjen ja rikkauksien laajuuden kasvamisesta houkuttelisi tällaiseen repertoaariin ja levyluetteloihin kuulumattoman musiikin etsimistä vaan ovat ikänsä pinttyneitä ja kaavamaisia klassisen mozart-, beethoven, brahms-tyylille alttiita faneja.

olen itse tullut siihen vaiheeseen että vatsikään löytämieni säveltäjien ohella suurin mielenkiintoni kohdistuu kuuntelijana pikemminkin esittämättömään kansallisromanttisen tai modernimman tradition edustamiin saavutuksiin ja siihen kauinka tavattoman rikas tuntemattomaksi jäänyt musiikkikulttuurimme itse asiassa voi ollakin pedanttisemman ja kaavamaisen käsitysten sijaan jotka suosivat pientä osaa säveltäjistä.

yksi syy tähän on se että harmoninen ja melodinen tyyli on paljon haaastellisempaa myöhäisromanttisessa kuin klsssimin yksinkertaisemmassa musiikissa saati jonkin orffin pop-maailmaa kiehtovassa uusprimitiivisyydessä, jossa harmoninen tai kontrapunktinen ajattelu on olematonta.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)