ajs 07.03.2004 18:32:54 (muokattu 07.03.2004 18:33:31) | |
---|
Mielestäni Olli Mustonen on juuri tätä; teknisesti valtavan suvereeni soittaja, mutta tekninen suvereenius ei muodostu hänellä itseisarvoksi, vaan se toimii tehokkaasti musiikillisen tulkinnan apuvälineenä. En tiedä, minkälaisen käsityksen tuosta tekstistäni sai, mutta juuri tätä tarkoitin. Räiskyvän persoonallisuuden puutteella en tosiaankaan tarkoittanut soiton persoonattomuutta (vaikka onhan Mustonen vielä melko kesy esim. Alexander Toradzeen verrattuna...), vaan sitä, että hän on ulkomusiikillisesti "ihan tavallinen ihminen"; joskushan tuntuu siltä, että virtuooseina pidetään vain kaikkein eksentrisimpiä tyyppejä... "Käsittääkseni kuitenkin Rossinin ja populaarimusiikin ongelma on näiden "musiikin muotojen" soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuudessa sekä melodisessa arkipäiväisyydessä ja persoonattomuudessa." -megatherium |
Lauri K 07.03.2004 21:23:52 | |
---|
Kukas soittaa parhaiten Bachia? Itse en keksi ketään Gouldia parempaa. |
En tiedä, minkälaisen käsityksen tuosta tekstistäni sai, mutta juuri tätä tarkoitin. Räiskyvän persoonallisuuden puutteella en tosiaankaan tarkoittanut soiton persoonattomuutta (vaikka onhan Mustonen vielä melko kesy esim. Alexander Toradzeen verrattuna...), vaan sitä, että hän on ulkomusiikillisesti "ihan tavallinen ihminen"; joskushan tuntuu siltä, että virtuooseina pidetään vain kaikkein eksentrisimpiä tyyppejä... Niin kai se joidenkin kohdalla on... no, eksentrikot ovat asia erikseen, mutta kyllä virtuoosi tarkoittaa jotain ihan muuta kuin ulkomusiikillisia seikkoja. Erikoinen luonne ei vielä tee soittajasta virtuoosia. "Do you think I care for your lousy fiddle, when the Spirit speaks to me..?!?" -Beethoven |
-Maestro- 09.03.2004 01:45:15 | |
---|
Teknisesti paras on todennäköisesti Marc-Andre Hamelin. Huikeita on toki monia, ja kaikilta löytyy joku esitys joka pistää miettimään, mutta silti kallistun teknisen osaamisen kannalta Hameliiniin:) Liszt lienee ainoa joka voisi olla parempi, ja sitä emme koskaan tule tietämään. Loistavia virtuooseja on myös Cziffra, Argerich, Horowitz, Volodos, Hoffmann...miksei Kissin...soittaahan se alle minuuttiin Kimalaisen lennon:) Ja onhan noita, mutta noi nimet tulee ekaks mieleen. Ja ajattelen nyt vain teknistä puolta. Jazzin puolelta tulee mieleen Michel Camilo ja Marian Petrescu. Jazz on tosin alue jota en kuuntele mutta Camilolla on Horowitzin oktaavit ja Petrescu on aikas hyvä. Ja varmasti on muitakin. Se vähä mitä minä Mustosta olen kuullut niin on toki virtuoosi mutta en kyllä pidä yhdestäkään hänen esityksestä. Soittais joskus legatona jotain...en tiedä soittaakö hän nykyään samalla tavalla mutta silloin kun muutaman biisin kuuntelin niin kova oli klangi, melkein staccatoa koko ajan. |
hörhö 09.03.2004 10:01:56 | |
---|
Kukas soittaa parhaiten Bachia? Itse en keksi ketään Gouldia parempaa. Eipä tule mullekkaan mieleen yhtä mielekkäitä tulkintoja. Varsinkin Goldberg-variaatiot ovat mielestäni hienoin tulkinta, mitä koskaan on tehty. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
pianistityttö 09.03.2004 19:35:08 | |
---|
Kukas soittaa parhaiten Bachia? Itse en keksi ketään Gouldia parempaa. En taas itse tykkää kovin paljon. Mielestäni hän soittaa Bachia aivan liian nopeasti ja tulee välillä sellainen tunne, että hän pyrkii näyttämään "kattokaas miten nopeesti tää menee..." Ja puhumattakaan siitä muminasta ja lauleskelusta siinä soiton lomassa, mielestäni hän pilkkaa Bachin musiikkia! "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
Lauri K 09.03.2004 22:53:55 | |
---|
Hehe. tuohan on täysin makuasia, mutta omasta mielestäni Gouldin kosketus on paras. |
Inkkunen 21.03.2004 19:26:39 | |
---|
Mä oon uus täällä enkä tiedä mihin ekana kirjoittaisin..? :) Et ei kannata välittää jos vähän haahuilen mutta mutta... Mun lempi pianisti on ehdottomasti Keiko Matsui. Ei varmaan kovin monelle tuttu....? |
ajs 21.03.2004 20:26:00 | |
---|
Mun lempi pianisti on ehdottomasti Keiko Matsui. Ei varmaan kovin monelle tuttu....? Hänhän on enemmän jazz-/fuusiopianisteja, mutta kyllä hän ainakin minulle on tuttu nimi. Olin viime vuoden Pori Jazzissakin varta vasten hänen esiintymisensä takia. Hauska täti, tosin olisi enemmänkin voinut soittaa siellä konsertissa. "Käsittääkseni kuitenkin Rossinin ja populaarimusiikin ongelma on näiden "musiikin muotojen" soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuudessa sekä melodisessa arkipäiväisyydessä ja persoonattomuudessa." -megatherium |
Huevos 22.03.2004 00:16:35 | |
---|
En taas itse tykkää kovin paljon. Mielestäni hän soittaa Bachia aivan liian nopeasti ja tulee välillä sellainen tunne, että hän pyrkii näyttämään "kattokaas miten nopeesti tää menee..." Ja puhumattakaan siitä muminasta ja lauleskelusta siinä soiton lomassa, mielestäni hän pilkkaa Bachin musiikkia! haha. kuulin tässä joku aika sitten ensimmäistä kertaa gouldin bach tulkintaa...onhan se varmasti aika erikoista, mutta mä pidän siitä enkä tosiaan usko että se millään lailla pilkkaa bachia- päinvastoin. |
Inkkunen 23.03.2004 15:01:21 | |
---|
Hänhän on enemmän jazz-/fuusiopianisteja, mutta kyllä hän ainakin minulle on tuttu nimi. Olin viime vuoden Pori Jazzissakin varta vasten hänen esiintymisensä takia. Hauska täti, tosin olisi enemmänkin voinut soittaa siellä konsertissa. No joo mut siis tarkotin silleen silleen tuttu.... Jee jee. |
hörhö 23.03.2004 15:26:06 | |
---|
Gould on muuten melkoisen veikeä tapaus. Hän inhoaa Mozartia, mutta on levyttänyt sitä piruillessaan. Ne levyt ovat hyvä kertaluontoinen vitsi, jos kirjastossa satutte asioimaan, mutta en ihan ostamaan suosittelisi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Huevos 24.03.2004 12:12:37 | |
---|
miten helvetissä joku voi inhota Mozartia? |
hörhö 24.03.2004 13:06:17 | |
---|
miten helvetissä joku voi inhota Mozartia? No en minäkään sitä mitenkään kunnolla jaksa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
ajs 24.03.2004 14:47:22 | |
---|
No en minäkään sitä mitenkään kunnolla jaksa. En minäkään yleensä, mutta voisi jopa sanoa, että koin erään parin kuukauden takaisen pianokonsertin jälkeen ns. valaistumisen ko. säveltäjän suhteen. "Käsittääkseni kuitenkin Rossinin ja populaarimusiikin ongelma on näiden "musiikin muotojen" soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuudessa sekä melodisessa arkipäiväisyydessä ja persoonattomuudessa." -megatherium |
pianistityttö 24.03.2004 15:38:09 | |
---|
miten helvetissä joku voi inhota Mozartia? Niinpä.. Oon Mozartin musiikkiin hulluna! Ainakin tällä hetkellä... Sit välillä iskee Beethoven-, Chopin- tai Rahmaninov-buumi.. :) "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
sellisti 24.03.2004 15:49:18 | |
---|
Tuli pianistitytön allekirjoituksesta mieleen, että Artur Rubinsteinilta kysyttiin kerran, että jos hän saisi ottaa autiolle saarelle mukaansa yhden ainoan klassisen musiikin teoksen levytyksen niin mikä se olisi? Rubinstein vastasi hetkeäkään epäröimättä, että Mozartin pianokonsertto nro 23 A-duuri. Se onkin todella upea teos. "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
Pimputtaja 24.03.2004 19:53:00 | |
---|
miten helvetissä joku voi inhota Mozartia? Joo.. en minäkään ymmärrä miten joku voi Mozartia inhota. Mozart on ainakin mulle yks läheisimmistä säveltäjistä ja on ollut sitä aina.. Ei Mozartia saa inhota.. :) "I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz- |
ajs 25.03.2004 17:14:19 | |
---|
Tuli pianistitytön allekirjoituksesta mieleen, että Artur Rubinsteinilta kysyttiin kerran, että jos hän saisi ottaa autiolle saarelle mukaansa yhden ainoan klassisen musiikin teoksen levytyksen niin mikä se olisi? Rubinstein vastasi hetkeäkään epäröimättä, että Mozartin pianokonsertto nro 23 A-duuri. Se onkin todella upea teos. Tuo sattuu olemaan ehdottomasti myös minun suosikkiteokseni Mozartin tuotannosta, ja tällä hetkellä yksi klassisen musiikin suosikkiteoksiani muutenkin. Varsinkin Adagio-osa on uskomattoman kaunis. "Käsittääkseni kuitenkin Rossinin ja populaarimusiikin ongelma on näiden "musiikin muotojen" soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuudessa sekä melodisessa arkipäiväisyydessä ja persoonattomuudessa." -megatherium |
megatherium 25.03.2004 18:10:41 (muokattu 27.03.2004 13:09:31) | |
---|
Tuo sattuu olemaan ehdottomasti myös minun suosikkiteokseni Mozartin tuotannosta, ja tällä hetkellä yksi klassisen musiikin suosikkiteoksiani muutenkin. Varsinkin Adagio-osa on uskomattoman kaunis. Kyllä, muistan aina kun erästä ranskalaista Mozart-draamasarjaa TV.stä katsottuani itkeä pillitin aina sarjan alkukuvien ja siihen elimellisesti liitetyn tunnarin aikana käsittäen juuri tuon fis-molli-osan pakahduttavat alkutahdit, jotka soivat taustalla, kun isä Leopold kantaa pientä Wolfgang-poikaansa yösydännä sylissään matkavaunuista majataloon (tai toisinpäin); voi miten herkkää, voi miten liikuttavaa: Ihan tippa meinaa tulla silmään vielä nytkin tätä kirjoittaessani. Mozartin varhainen 18-vuotiaana Münchenissä säveltämä pianosonaatti n:o 2 ja sen hidas osa muuten ennakoi tätä suurta soittimellista draamaa pianokonsertossa numero 23, KV 488. |