Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flamenco-kitaran äänitys
1
Mikael
06.01.2010 13:09:59 (muokattu 06.01.2010 13:23:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan täällä kokemusta flamenco-kitaran äänityksestä? Mulla on alkamassa levyprojekti yhden bändin kanssa jossa on paljon flamenco-elementtejä vaikka musa ei ihan pelkästään flamencoa olekaan. Aika paljon näyttäis olevan flamenco-kitaristeilla mikki just siinä mihin mä en sitä ikinä laita eli siinä kaikuaukon edessä. Mä tässä oon pähkäillyt et jos lähtis liikkeelle isokalvoisella pallokuviolla (U87) siitä keskeltä aukon edestä ja sit parilla pienikalvoisella (KM184) AB-parilla (talla/kaula) ja sit ehkä vielä dynaaminen (421) siihen 87:n kaveriksi varuille - kaikkeahan ei tartte lopulta käyttää ja tossa olis ainakin vaihtiksia + tulis testattua eri metodeita.. Mut jos jollain on jotain hyväksi havaittuja metodeita niin olis kiva kuulla.
 
Toinen mietinnän kohde on koputusten (tanssija) äänitys studio-olosuhteissa.. tää on tosi haastavaa saada kuulostamaan oikeasti tanssijalta eikä vaan joltain epämääräiseltä naputukselta. Viimeksi en mielestäni onnistunut ja mietinkin tässä, että pitäisköhän suosiolla siirtyä äänittämään koputukset johonkin missä on hyvä lattia ja hommaan sopiva akustiikka. Toinen vaihtis olis tietty hoitaa pala sellaista tarkoitukseen suunnisteltua tanssi-lattiaa mitä jossain keikoilla oon nähnyt käytettävän.. ideoita?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Sinap
06.01.2010 13:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normaalisti äänitän kaikki akkarit pelkästään mikitettynä, mutta flamencon kohdalla pyrkisin myös siihen, että kitarassa olis oma mikki, jota voi sekottaa stereomikitettyyn saundiin, jos ei saa tarpeellista atakkia. Muuten en näe hirveesti eroa normi akkaritouhuihin.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Antti1
06.01.2010 13:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinap: Normaalisti äänitän kaikki akkarit pelkästään mikitettynä, mutta flamencon kohdalla pyrkisin myös siihen, että kitarassa olis oma mikki, jota voi sekottaa stereomikitettyyn saundiin, jos ei saa tarpeellista atakkia. Muuten en näe hirveesti eroa normi akkaritouhuihin.
 
Tarkoitatko jonkinlaista kontaktimikkiä, tai kaikuaukkoon kiinnitettävää mikkiä?
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
jPekka
06.01.2010 16:38:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Toinen mietinnän kohde on koputusten (tanssija) äänitys studio-olosuhteissa.. tää on tosi haastavaa saada kuulostamaan oikeasti tanssijalta eikä vaan joltain epämääräiseltä naputukselta. Viimeksi en mielestäni onnistunut ja mietinkin tässä, että pitäisköhän suosiolla siirtyä äänittämään koputukset johonkin missä on hyvä lattia ja hommaan sopiva akustiikka.
 
Olisi luultavasti paras idea. Tanssijathan hifistelevät lattioiden suhteen vähintään yhtä paljon kuin soittajat vahvistimien suhteen: eri tanssityyleissä halutaan eri tavalla joustavaa pintaa. Ja mitä paremmalta lattia tuntuu tanssijasta, sitä paremmat askeleet saat talteen...
 
Muistelen jostakin lukeneeni joskus (heh), että joku (haa!) olisi jopa kiinnittänyt kontaktimikkejä lattiaan osana kokonaisuutta.
 
Kävin pari vuotta sitten djembetunneilla Blue Flamenco -tanssikoulun tiloissa Mannerheimintiellä suunnilleen Stockmannia vastapäätä, tila oli muistaakseni akustisesti aivan kelvollinen. Ja kun kerran satuimme kuuntelemaan flamencoryhmän treenejä ennen omaa tuntia, soundi oli lievästi sanoen huikea. Ehkä sinne pääsisi?
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
06.01.2010 17:15:37 (muokattu 06.01.2010 17:16:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka:
Kävin pari vuotta sitten djembetunneilla Blue Flamenco -tanssikoulun tiloissa Mannerheimintiellä suunnilleen Stockmannia vastapäätä, tila oli muistaakseni akustisesti aivan kelvollinen. Ja kun kerran satuimme kuuntelemaan flamencoryhmän treenejä ennen omaa tuntia, soundi oli lievästi sanoen huikea. Ehkä sinne pääsisi?

 
Mun käsittääkseni sitä tilaa ei enää ole tai ainakin Blue Flamenco on muuttanut tonne Pasilaan ja se uus tila ei oo ehkäpä ihan sellanen äänitysmielessä mahtava vaik varmaan sinänsä treenitilana toimiikin... mut kyllähän noita kelvollisia tiloja löytyy ja ko. tanssijat varmasti tietävät missä tykkäävät vetää :D Flamencoyhdistyksellä on sellainen koottava keikkalattia josta vois varmaan saada palan lainaan studiolle ja sitä mä meinaan aluksi testata, koska sit taas kuuntelun ja monitoroiniin järkkääminen on kuitenkin studiossa helpompaa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Jäärä
07.01.2010 10:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
 
Toinen mietinnän kohde on koputusten (tanssija) äänitys studio-olosuhteissa.. tää on tosi haastavaa saada kuulostamaan oikeasti tanssijalta eikä vaan joltain epämääräiseltä naputukselta. Viimeksi en mielestäni onnistunut ja mietinkin tässä, että pitäisköhän suosiolla siirtyä äänittämään koputukset johonkin missä on hyvä lattia ja hommaan sopiva akustiikka. Toinen vaihtis olis tietty hoitaa pala sellaista tarkoitukseen suunnisteltua tanssi-lattiaa mitä jossain keikoilla oon nähnyt käytettävän.. ideoita?

 
Ot: Meinaatko äänittää tanssijat erikseen ja miten meinaat hoitaa niille kuuntelun?
 
Ot 2: Kannattaa pyytää tansiijat riisuuntumaan alasti, ettei tule mitään ylimääräisiä suhinoita. Öljyäminenkin lienee kannattavaa.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jPekka
07.01.2010 13:00:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä:Ot 2: Kannattaa pyytää tansiijat riisuuntumaan alasti, ettei tule mitään ylimääräisiä suhinoita. Öljyäminenkin lienee kannattavaa.
 
Ot 3: Sit kandee äänittää nauhamikillä joka rullaa just sopivasti yläpäätä veke niin että se öljyn litinä ei hypi korville niin pahasti.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Laaksonen
07.01.2010 13:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen mietinnän kohde on koputusten (tanssija) äänitys studio-olosuhteissa.. tää on tosi haastavaa saada kuulostamaan oikeasti tanssijalta eikä vaan joltain epämääräiseltä naputukselta. Viimeksi en mielestäni onnistunut ja mietinkin tässä, että pitäisköhän suosiolla siirtyä äänittämään koputukset johonkin missä on hyvä lattia ja hommaan sopiva akustiikka. Toinen vaihtis olis tietty hoitaa pala sellaista tarkoitukseen suunnisteltua tanssi-lattiaa mitä jossain keikoilla oon nähnyt käytettävän.. ideoita?
 
Yksi villi idea tuli että käy hakemassa lukkopontillista laminaatti rautakaukaupasta ,mieluitin käyttöluokka yli 32 ja vähintään 8mm paksua.
ja siihen vielä alusmateriaali, niitä on aika paljon erivaihtoehtoja pahvia, solumuovi ja muovia missä on styrocksi palloja sisällä. Niin myyjä varmasti osaa auttaa tuossa, nuo meinaan vaimentavat ääntä kukin erinlailla.
 
Niin osta joku neliömäärä ja kokoa lattia lattian päälle ja pura kun et enään tavitse, tommosen esim 4 neliön alueen tekee varmaan 15min kun ei tarvi niin tarkasti laittaa paikalle kunhan muistaa laittaa saumat limittäin.Mikitä tuo niin luulisi tuosta saundin irtoovan jo.
 
Mikael
07.01.2010 14:19:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä: Ot: Meinaatko äänittää tanssijat erikseen ja miten meinaat hoitaa niille kuuntelun?
 
Tanssija erikseen ja kuulokekuuntelu. Kyseessä on siis pelkästään flamenco-koputusta ei niinkään muuta tanssimista, joten johdollinen kuuloke toimii ihan ok.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Antti1
07.01.2010 14:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tanssija erikseen ja kuulokekuuntelu. Kyseessä on siis pelkästään flamenco-koputusta ei niinkään muuta tanssimista, joten johdollinen kuuloke toimii ihan ok.
 
Johto vielä jonkun koukun kautta katosta? Luulis pelittävän, eikä olevan tiellä.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Mikael
07.01.2010 14:24:08 (muokattu 07.01.2010 14:32:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: Yksi villi idea tuli että käy hakemassa lukkopontillista laminaatti rautakaukaupasta ,mieluitin käyttöluokka yli 32 ja vähintään 8mm paksua.
ja siihen vielä alusmateriaali, niitä on aika paljon erivaihtoehtoja pahvia, solumuovi ja muovia missä on styrocksi palloja sisällä. Niin myyjä varmasti osaa auttaa tuossa, nuo meinaan vaimentavat ääntä kukin erinlailla.

 
*Menee rautakauppaan ja etsii rautakaupan myyjän.*
-Moi, osaisitkos neuvoa että millaista laminaattia kannattais ostaa kun meinaisin äänittää flamenco-tanssijan koputuksia? Missä laminaatissa olis paras soundi tällaiseen hommaan?
:D Hoho!
 
Sinänsähn tällanen olis ihan kelpo innovointiprojektin ja testaoilun kohde, mut tällä kertaa mä luulen että se tarkoitukseen suunniteltu espanjalaistenkin tanssijoiden suosima keikkalattia on ihan sinänsä jees. Mä lähinnä mietin noita mikkitekniikoita ja tilan vaikutusta asiaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
anapena
07.01.2010 19:29:56 (muokattu 07.01.2010 19:30:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähtisin kokeilemaan pallokuvion mikillä ihan siitä lattian tuntumasta. Mixei jopa stereona.
 
hullujussi
14.01.2010 12:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tarkoitatko jonkinlaista kontaktimikkiä, tai kaikuaukkoon kiinnitettävää mikkiä?
 
yksi tapa äänittää flamenco kitaraa on laittaa mikki 45 asteen kulmaan 14 nauhan kohdalle niin että se kitaran koppaan päin. jos käytät golpe älä missään tapauksessa käytä mitään kitarassa kiinni olevaa mikkiä. ( siis golpe on isku sormella kitaran kanteen jolla kitaristi "merkkaa" kompaksen eli rytmin.
 
Chaplin
17.01.2010 02:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijaa haulikolla jalkoihin ja tila sillai kun oot tehny sen ennenkin..
 
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
kivi
17.01.2010 16:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hullujussi: yksi tapa äänittää flamenco kitaraa on laittaa mikki 45 asteen kulmaan 14 nauhan kohdalle niin että se kitaran koppaan päin. jos käytät golpe älä missään tapauksessa käytä mitään kitarassa kiinni olevaa mikkiä. ( siis golpe on isku sormella kitaran kanteen jolla kitaristi "merkkaa" kompaksen eli rytmin.
 
Just.
 
Terveisiä muuten Andalusiasta, palasin just, ja kyllä siellä oli niin Cordoban kuin Granadan puut täynnä appelsiinia ja sitruunaa vaikka lunta välillä vihmoikin. Ja flamencoa oli baarit täynnä. Paikallinen kikka näkyi olevan laittaa just tuollai kulmittain kitaraan nähden ihan tavallinen 57, ja ajaa sitä aika kirkkaasti, muuten tietysti kitaran saa mikittää kuten muutenkin (paitsi ilman kontaktimikkejä).
 
Jos kitaristi jostain syystä haluaa laittaa kontaktimikit, kannattaa tsekata mitä Tommy Emmanuel käyttää, sillä se nimittäin kuulostaa aina hyvältä vaikka kuinka koputtelisi ja raapisi. Mut muuten tosiaan ei.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hullujussi
18.01.2010 11:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sama juttu kun äänittää cajonia(se laatikko jonka päällä istutaa ja ja hakataan etu levyä) taka reiän ala reunaan mikki n. 10cm päähän ja suunnataan se laatikon ylä reunaan eikä sinne sisälle niin ku paljon näkee tehtävän täällä suomessa .BUENO SUERTE
 
JoKo
18.01.2010 11:16:55 (muokattu 18.01.2010 11:17:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sama juttu kun äänittää cajonia(se laatikko jonka päällä istutaa ja ja hakataan etu levyä) taka reiän ala reunaan mikki n. 10cm päähän ja suunnataan se laatikon ylä reunaan eikä sinne sisälle niin ku paljon näkee tehtävän täällä suomessa .BUENO SUERTE
 
Mä olen saanut hyviä cahon-soundeja ottamalla botnen pöntön reiästä D12/MD421 tyyppisillä mikeillä ja läpytyksen edestä vaikka 57/MD441:sellä.
 
kivi
18.01.2010 14:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hullujussi: sama juttu kun äänittää cajonia(se laatikko jonka päällä istutaa ja ja hakataan etu levyä) taka reiän ala reunaan mikki n. 10cm päähän ja suunnataan se laatikon ylä reunaan eikä sinne sisälle niin ku paljon näkee tehtävän täällä suomessa .BUENO SUERTE
 
Erittäin hyvä vinkki. Pitää varmaan aika lähiaikoina mikittää yhden perkussionistin cajone, niin menee yhdellä mikillä. Cajones sitten kahdella jos haluaa munakkaan soundin, eh?
 
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hullujussi
18.01.2010 15:58:18 (muokattu 18.01.2010 16:05:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo sen takaa mikitetyn cajonin idea on siinä että ei ole mitään roinaa käsien tiellä ja se että mikki suunnataan sinne etu levyn ylä osaan päin jossa ne"virveli saundit" on. ihan 57 aa olen kayttänyt niin talossa kuin puutarhassaki. .
Tuohon koputusten tallentamiseen on vaikeampi vastata.Aikoinaan eräässä flamenco tanssi studiossa oli tehty tanssikoroke noin 5-8 cm korkea joka toimi tavallaan kaiku koppana .Kun taas esimerkiksi Savoy teatterissa lattialle laitetaan mikit lojumaan. Olisiko kenties joku vanha lankku lattia toimiva
Yksi tärkeä asia tuli vielä mieleen täytyy muistaa että flamenco tanssijat käyttävät nauloja kengissään.Ja ne tekee kyllä selvää lattiasta kun lattiasta.
Si vale, coño por percussionista !!
 
Mikael
19.01.2010 09:52:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta vaan vastauksista. Kitaran sain hyvin talteen kuten aluksi suunnittelinkin, paitsi että KM184:t vaihdettiin vanhempiin ja vähän tummemmpisävyisiin KM84:siin.
 
Cajónia mä oon äänittänyt studiossa MD421:llä takaa ja pienikalvoisella (KM184) XY-parilla siitä etuyläviistosta noin 70-100cm etäisyydeltä kohdistettuna soittimen yläreunaan. Pitääkin testailla tuota takamikin suuntausta - itellä on vaan tapan kallistaa cajónia vähän taaksepäin välillä soittaessa mikä vähän hankaloittaa tarkkaa suuntaamista.
 
Tanssijaa varteen mä saan Flamenco-yhdistykseltä palan keikkalattiaa ja testailen sen kanssa. Laitan varmaan muutamia eri mikityksiä varmuuden vuoksi...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «