Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 527 28 29 30 3146 47 48 49 50
Caligari
12.11.2009 02:49:19
Terveisiä maailman suurimmalta hullujenhuoneelta eli World Harmonica Festivaleilta Trossingenista. Mielenkiintoinen ja opettavainen tapahtuma! Lievä bluesin yliannostus, muuten olen kunnossa. Ei silti, tapahtumassa kuultiin mm. maailman ensimmäinen diatoniselle harpulle sävelletty klassinen konsertto, solistina Howard Levy. Monenlaista musiikkia oli onneksi edustettuna, ja oli hauska jamitella erilaisten musikanttien kanssa.

Festivaalin yhteydessä oli myös World Harmonica Contest, johon viitataan usein "huuliharpun olympialaisina" - kisat kun käydään neljän vuoden välein ja kyseessä on kaiketi alan tärkein skaba.

Niin se tuomaristo vaan tällaiselle teinipojallekin pystin nakkasi. Pokkasin pronssipokaalin avoimessa kategoriassa arabialaisella musiikilla. Soitin kahdeksannesta asemasta eli C-harpulla C#-sävellajista. Hiki tuli :D
Teijo K.
12.11.2009 09:34:12

Caligari: Terveisiä maailman suurimmalta hullujenhuoneelta eli World Harmonica Festivaleilta Trossingenista. Mielenkiintoinen ja opettavainen tapahtuma! Lievä bluesin yliannostus, muuten olen kunnossa. Ei silti, tapahtumassa kuultiin mm. maailman ensimmäinen diatoniselle harpulle sävelletty klassinen konsertto, solistina Howard Levy. Monenlaista musiikkia oli onneksi edustettuna, ja oli hauska jamitella erilaisten musikanttien kanssa.

Festivaalin yhteydessä oli myös World Harmonica Contest, johon viitataan usein "huuliharpun olympialaisina" - kisat kun käydään neljän vuoden välein ja kyseessä on kaiketi alan tärkein skaba.

Niin se tuomaristo vaan tällaiselle teinipojallekin pystin nakkasi. Pokkasin pronssipokaalin avoimessa kategoriassa arabialaisella musiikilla. Soitin kahdeksannesta asemasta eli C-harpulla C#-sävellajista. Hiki tuli :D

Mahtava homma, onnea!
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
omni
17.11.2009 12:07:49
Onnitteluni Caligari!!!

Hienoa, että piskuinen Suomikin on tällä soiton saralla edustettuna.

Voisitko muuten vinkata muutamia kuulemisen arvoisia maailmanmusiikin helmiä ihmeteltäväksi.... Spotify/ Youtube akselilta...
Caligari
19.11.2009 00:02:28
Voisitko muuten vinkata muutamia kuulemisen arvoisia maailmanmusiikin helmiä ihmeteltäväksi.... Spotify/ Youtube akselilta...

Tottahan toki! Juuri nyt aktiivisessa kuuntelussa muun muassa (Spotifysta pitäisi löytyä):

Taksim Trio - Taksim Trio
Dharef Youssef - Electric Sufi (oud-jazzia!)
David Krakauer & Socalled - Bubbemeises (klezmer-hiphoppia!)
Hazmat Modine - Bahamut (mielenkiintoista huuliharppua)
Rokia Traore - Tchamantché (afrikka-blues)
Burhan Öcal - Karadeniz
Rabih Abou-Khalil - Odd Times (huikeaa huuliharppua)
Taraf de Haidouks (romaniklassikko)
Mercan Dede (ney-huilun moderni taitaja)

Lisäksi vähän vaikeammin löytyvät, mutta kai netistä noukittavat:

Trio Globo- Carnival of Souls (Huikeaa huuliharppua. Suosikkitrioni.)
Bosporus Bridges -kokoelma ("Turkish Jazz-Funk 1969-1978". Etsikääpä tämä netistä käsiinne. Autenttista kamaa.)

Hohtavaa timanttia, etten sanoisi. Muun muassa näiltä artisteilta poimin inspiraatiota arabia/turkki-settiini. Harpulla kun tuota musiikkia ei paljoa esitetä, niin pitää kopsata sitten ney-huilisteilta sun muilta :D
askarp
24.11.2009 14:11:06
Moro,

Olipa mukava huomata että Suomesta löytyy muitakin diatonisen harpun soittajia joilla on ambitioita laajentaa repertuaaria perinteisestä bluesista jazziin ja mihin vain kromaattisia skaaloja vaativiin musiikin muotoihin!

Itse olen opinnoissa vielä alkuvaiheessa, mutta juuri tänään onnistuin aikaansaamaan viimeisenkin piilossa olevan nuotin C-harpustani: Ykkösreiän overblow eli Eb! Mahtava fiilis! 4-6 reikien overblowt opin joskus loppukesästä ja viime viikonloppuna avautuivat viimein nuo overdrawt rei'istä 7-10 joten nytpä onkin sitten setti täys.

Enää ei tarvitse kuin opetella saamaan kaikki äänet esille heti eikä minuutin suunvääntelyjen jälkeen.. ;) Mutta anyway, motivaatio treenailuun on korkealla ja musiikilliset mahdollisuudet räjähtivät ihan eri ulottuvuuksiin..

Pitääpä laittaa sulle Jantso YV:täkin aiheesta, coachille olis käyttöä vaikken Turussa päin asustelekaan. Olen viimeaikoina ollut Skypen yli yhteyksissä mm. Chris Michalekiin ja sinne nyt ovat vaikeutena ihan jo aikaeroistakin johtuvat jutut. Minusta on hienoa että olet ottanut asiaksesi jakaa oppeja tämän huuliharpun saralla Suomessa. Kaikki kunnia perinteisen harpun soittajille (mm. edesmennyt ukkini), mutta modernissa maailmassa kaivataan uusia uranuurtajia soittimien ja musiikkityylien kehittymiselle.

Tosi hienoa oli löytää kyllä tämä threadi!
Blues Noviisi
02.12.2009 11:59:04
Loistavaa, että löytyi tällainen kotimaan kielellä puhuttu palsta! Avaanpa heti sanaisen arkkuni.

Mittava "urani" huuliharpistina on ottanut tuulta alleen (uraa takana peräti vajaa kuukausi) ja pikkuhiljaa aletaan saada tuosta vinkeästä musiikkilaitteesta jopa yksittäisiä säveliä tonque blockilla ja vihellystekniikalla ja muutama bendikin onnistuttu tekemään! Vielä kun huulikoordinaation saisi sellaiseen kuosiin, että löytäisivät oikeat reiät, jotta voisi helppoja sävelmiä päästänsä soitella. Minkäänlaista musiikillista taustaa en omaa eli pitkä on hämäläisen taival "urasta" uraan. Moninaisen musiikillisen maun omaavana ihmettelin suuresti, miten olen tähän ikään pääsystä huolimatta onnistunut sivuuttamaan Blues -musiikin käytännössä kokonaan! Shame on me!

Opuksien ja netin välityksellä (you tube ym) olen itseopiskeluna koittanut puurtaa, mutta kädestä pitäen rautalangasta vääntäen -opetusta kaipailen...liekö täällä ketään Hämeen suunnalta, joka olisi kiinnostunut opastamaan tuon peltisen pillin saloihin?

Ja jos jollain on tiedossa hyviä vinkkejä, oppaita, nettisaitteja ym. joista voisi apua olla, niin auliisti kiittäen otan vastaan! McKelvyn opasta ja Gussowin oppeja olen ammentanut, mutta tuo mr Gussowin you tube -opastus taitaa olla meikäläiselle vielä liian haasteellista...

Ihan mahtava laite kaikesta huolimatta tuo harppu on! Loppukaneetiksi latteus "Näihin kuviin ja tunnelmiin".
Caligari
02.12.2009 17:03:16
Julkaisivat juuri haastatteluni Blues-Finland.comissa. Paljon höpinää huuliharpusta, sen sovittamisesta muun muassa arabialaiseen musiikkiin ja beatboxaamiseen sekä yleistä blues-uskovaisen mesoamista. Lukaiskaapa jos kiinnostaa.

Haastattelu tehtiin englanniksi, mutta se löytyy sivuilta myös suomeksi. Pidän kuitenkin itse enemmän alkukielisestä.

Englanniksi:
http://www.blueswebzine.com/intervi … _sinister_triple_jay_interview.html

Suomeksi:
http://blues-finland.com/articles/j … inister_triple_jay_haastattelu.html

J-Sin
askarp
03.12.2009 09:02:32
Blues Noviisi: Loistavaa, että löytyi tällainen kotimaan kielellä puhuttu palsta! Avaanpa heti sanaisen arkkuni.

Moro, Itseasiassa kotimaan kielellä löytyy kokonainen foorumi huuliharppuiluun liittyen. Käypä vilkaisemassa tuolta: bluesharppu.foorumit.fi

Sieltä pitäisi löytyä kaikenlaista hyödyllistä tietoa ja linkkejä aloittelijoille. Ja jotta saatisiin taas vähän eloa sinnekin niin kirjoita toki jotain äläkä pelkästään lue..!

Caligari: Julkaisivat juuri haastatteluni Blues-Finland.comissa. Paljon höpinää huuliharpusta, sen sovittamisesta muun muassa arabialaiseen musiikkiin ja beatboxaamiseen sekä yleistä blues-uskovaisen mesoamista. Lukaiskaapa jos kiinnostaa.

Onnittelut Jantso pronssista ja kiitos hienosta ja inspiroivasta haastattelusta! Tuossa oli lyhyeen kirjoitukseen saatu ahdettua todella paljon asiaa, itsellenikin Gussowin youtube lessonit ovat olleet yksi tärkeä osa harppuilumotivaatiota.

Tuolta linkkaamaltani foorumilta muuten löytyy noista Gussow:n youtube-videoista ~70 ensimmäistä lessonia indeksoituna lyhyellä kuvauksella joka helpottaa löytämään millä videolla opetetaan mitäkin. Kuvauksia voisi sinne väsäillä joku muukin kuin minä jos jaksaa..
L-D
03.12.2009 18:36:55
Caligari: Julkaisivat juuri haastatteluni Blues-Finland.comissa. Paljon höpinää huuliharpusta, sen sovittamisesta muun muassa arabialaiseen musiikkiin ja beatboxaamiseen sekä yleistä blues-uskovaisen mesoamista. Lukaiskaapa jos kiinnostaa.

Haastattelu tehtiin englanniksi, mutta se löytyy sivuilta myös suomeksi. Pidän kuitenkin itse enemmän alkukielisestä.

Englanniksi:

Suomeksi:

J-Sin

"Saksan-harppukisoissa soitin (kahdeksannen position) C-harpulla cis-duurissa.
Siitä tuli pronssia, joten sain ainakin juryn vakuuttuneeksi!"

Miehellä täytyy olla lahjoja, hyvä sävelkorva ja pirusti tahtoa kun tuohon haastattelussa ilmenneeseen tasoon olet päässyt.
Hattua nostan !

Steve Guyger kommentti lämmitti syräntä ja ite oon miehen nähny pari kertaa.
Loistava harpisti joka ei turhia kikkaile, oldschool touhua josta itse pidän tosi paljon.
Köllii
18.12.2009 22:08:13 (muokattu 18.12.2009 22:14:11)
http://www.kurtjacob.com.au/images/Seductora.jpg

Löysin tuollaisen huuliharpun kotoa ja tuli kauhea hinku opetela soittamaan...
...En vaan tajua koko huuliharpusta yhtään mitään, osaako joku kertoa jotain tästä harpusta? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta, mitä teillä on :)
elais
19.12.2009 23:44:58

Englanniksi:

Suomeksi:

J-Sin

Arvostan suuresti tuommoista intohimoa musiikkia ja sen tuottamista kohtaan. Jatka samaan malliin!
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
askarp
02.01.2010 08:44:59
Köllii: http://www.kurtjacob.com.au/images/Seductora.jpg

Löysin tuollaisen huuliharpun kotoa ja tuli kauhea hinku opetela soittamaan...
...En vaan tajua koko huuliharpusta yhtään mitään, osaako joku kertoa jotain tästä harpusta? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta, mitä teillä on :)

No tuohan näyttäisi olevan oktaaviharppu. Eli ylempi ja alempi reikä ovat sama nuotti mutta eri oktaaveissa. Hohnerin sivuilla sanottiin tuosta "Seductora is a special model especially created for South-American countries. Its sound is close to the "Unsere Lieblinge" Line."

Eli en tiedä mihin nuotteihin on reiät viritelty ja onko muuta eroa näihin eurooppalaisiin malleihin. Itselläni on yksi vanha oktaaviharppu. Hyvänä vinkkinä on huuliblokata alempi rivi jolloin tuota voi soittaa ikäänkuin bluesharppua ja sitten toistaa sama melodia toisella oktaavilla maustettuna.
matti_
20.01.2010 23:16:33

Kiitos hirveästi kaikille tämän ketjun kirjoittajille. Erityiskiitos tietenkin teille, jotka oikeasti tietoa jaatte. Muutama päivä tämän lukemiseen meni, kun kännykällä pläräsin aina tilaisuuden tullen, mutta kannatti!

Itse olen pyörinyt musiikin parissa 15 vuotta lähinnä kitaristin ominaisuudessa ja sehän on elämäntavan lisäksi muodostunut vuosi vuodelta enemmän ja enemmän jopa osaksi toimeentuloa.

Minulla on aina ollut haaveena oppia soittamaan huuliharppua - sekä sitä "perus" bluesuikutusta, että ihan "perus" -folkkia. Isäni on soitellut harppua telineessä mandoliinin säestyksellä ja kivalta sekin on kuulostanut.

Isä antoi minulla pari harppua muutama vuosi sitten, kun nostin asian esille. Marine Bandin D-harppu ja Hohnerin G-harppu. Aina välillä harpun jostain putkahtaessa olen sinne puhallellut ja todennut että eihän noilla voi yksittäisiä säveliä soittaa. Annoin D-harpun 2-vuotiaalle pojalleni, jolle nuuskamuikkunen on jumala.

Yksi ilta n. viikko sitten lopetin itsepetoksen, eli päätin ottaa selvää miten yksittäisiä ääniä saa ilmoille. Olin myös elänyt siinä uskossa, että diatoninen harppu on liian rajoittunut, että hommaan joskus sen kromaattisen ja sitten opettelen.

Kiitos tämän ketjun ja youtuben, säästin X-vuotta sen puhtaan äänen tekniikassa ja päätin myös oppia bendaamisen.

Alkuperäinen ajatus oli siis itsellänikin käyttää harppua lähinnä akustisen kitaran kanssa lasten parissa (olen lastenhoitaja ja töissä tulee käytettyä musiikkia/kitaraa aika paljon). Nyt minusta tuntuu, että tuohan olisi maailman paras asia moneen tilanteeseen, joissa musiikin vaikutusta tarvittaisiin, mutta kitaraa ei ole saatavilla (näitä tilanteitahan päiväkodeissa piisaa..)

Nyt tavoitteet on karanneet käsistä... tuntuu että en saa tarpeekseni treenaamisesta, nyt kun nuo bendaukset alkavat sujua. Overblow, vai mikä se oli, on kyllä pakko myös opetella, koska haluaisin kuitenkin mahdollisimman kromaattisen skaalan. Siinäkin(kö) venytetään siis alaspäin, mutta puhaltamalla?

-Matti

ps. mukava kyllä huomata kuinka porukka puhaltaa yhteen hiileen.. (/harppuun). Kitaran kanssa olen itseoppinut (=ei kitaratunteja takana), eli enempi sillä hikoillen eteenpäin ja ajan kanssa meiningillä. Harpun suhteen ottaisin kyllä mielelläni opetustakin vastaan, siis tekniikoiden suhteen. Tampereelle siis kevätkurssia buukkaamaan?! Täällä varmaan olisi muitakin halukkaita.
Sergei Fallinen
20.01.2010 23:37:30
matti_: Overblow, vai mikä se oli, on kyllä pakko myös opetella, koska haluaisin kuitenkin mahdollisimman kromaattisen skaalan. Siinäkin(kö) venytetään siis alaspäin, mutta puhaltamalla?

ei alaspäin, vaan nuotti on korkeampi kuin normaalisti kyseisestä reiästä puhaltamalla tulisi. tosiaan vähän vaativampi tekniikka (ja vaatii joillain harpuilla soittimen nikkarointia), joten kannattaa ensin ottaa suosiolla kunnolla haltuun kaikki normibendit
Blues Noviisi
21.01.2010 10:05:20
hibernance: ei alaspäin, vaan nuotti on korkeampi kuin normaalisti kyseisestä reiästä puhaltamalla tulisi. tosiaan vähän vaativampi tekniikka (ja vaatii joillain harpuilla soittimen nikkarointia), joten kannattaa ensin ottaa suosiolla kunnolla haltuun kaikki normibendit

Tälläkin suunnalla on overblowt ja overdrawt treenin alla, mutta eipä luonnistu eipä sitten millään. Jostain lueskelleena olin huomaavinani, että joillain harpuilla se vaan on hieman muita haastavampaa. Itse omistan Lee Oskar C:n ja Hohnerin MB Bb:n. Hohner ei tee mitään ja Oskari alkaa vinkua, kuin porsas ennen joulupöytää. Jotain tuunausvinkkejä olen lueskellut (embossing jne), mutta olisiko jollain vinkkejä suomeksi, joilla tuota vimpainta voisi viritellä, jotta onnistuisin (isompi vai pienempi aukko kieliin? viilausta? vaiko mitä?).

Toinen asia on nuo perus bendit...nämä alkaa jo luonnistua, mutta kovin on tukkoiset soundit matalilla rei´illä. Vika on todennäköisesti omassa tekniikassani, mutta jos jotain vinkkejä harpun virittämiseen olisi heittää, niin olisin kiitollinen. Varsinkin tuosta Hohnerin Bb harpun 2 rei´ästä en saa bendiä lainkaan...tiedän, että kakkonen on haasteellisempi, kun muut (ainakin mulle), mutta luulisi senkin lähtevän edes jollain lailla. Tympeää on soittaa bendejä vaativia kipaleita, kun muuten heleästi soivan biisin bendinuotti tulee semmosena säälittävänä tuhnuna.

Vielä, jos täällä on joku Hämeen suunnalta, joka haluaa kädestä pitäen opettaa tällaista aloittelevaa harppuplanttua, niin kiitoksella otan vastaan!
Hohner Marine Band Bb Lee Oskar C Tombo, Folk Blues E
Sergei Fallinen
21.01.2010 11:07:46
Blues Noviisi: Tälläkin suunnalla on overblowt ja overdrawt treenin alla, mutta eipä luonnistu eipä sitten millään. Jostain lueskelleena olin huomaavinani, että joillain harpuilla se vaan on hieman muita haastavampaa. Itse omistan Lee Oskar C:n ja Hohnerin MB Bb:n. Hohner ei tee mitään ja Oskari alkaa vinkua, kuin porsas ennen joulupöytää. Jotain tuunausvinkkejä olen lueskellut (embossing jne), mutta olisiko jollain vinkkejä suomeksi, joilla tuota vimpainta voisi viritellä, jotta onnistuisin (isompi vai pienempi aukko kieliin? viilausta? vaiko mitä?).

mul onnistuu C-marine bandil 5. ja 6. rei'iltä helposti ilman tuunaustakin, tosin vähän epävireisinä mut kuitenkin ihan ok. Paras toistaseks kokeilemistani harpuist overblowhun. Pitää vaan olla suu oikees asennos ja ilma lähteä oikeaan suuntaan. Vähän sama tekniikka kuin 7-10 nauhojen puhallusbendeis
matti_
23.01.2010 23:31:27

Noniin..

On kyllä tosi mukavaa opetella soittamaan pitkästä aikaa jotain. Kivaa siitä varmaan tekee se, että tässä alkuvaiheessa kehitys tuntuu olevan, ainakin omasta mielestä, jotenkin aika nopeatempoista - ja aina kun seuraavana päivänä ottaa harpun ja alkaa soittaa, niin yllättää itsensä -> yön aikana tapahtuu kummia :)

Kävin ostamassa Tompan satsia odotellessani lähikaupasta Folkmaster A-harpun, josta maksoin 6 euroa. Ensivaikutelma oli tosi miellyttävä mutta sitten tajusin, että ei noiden vanhojen harppujen tiettyjen reikien hankaluus ja tukkoisuus ollutkaan ehkä oma vikani. Folkmasterista sai kaikista reijistä heti ihan oikeat äänet. Päätin sitten koittaa sitä vesilasitemppua tuolle Hohnerille ja ávot!! Parani huomattavasti!

Tuntuisi noissa muovirunkoisissa harpuissa nuo reijät olevan jotenkin suurempia...? Eli Folkmaster ja Lee Oskar. Johtuisiko suuremmista reijistä että niihin on jotenkin hankalampi saada sitä tiukkaa otetta, vai onko muovi vaan minulle liian liukasta, en tiedä... tuntuisi nuo puurunkoiset kuitenkin omalla kohdallani toimivan paremmin, kun saisi vaan tuon turpoamisen kuriin.

Mutta joo... kuinkas moni soittelee tollasen telineen kanssa kitaran tmv. kanssa? Bendaukset onnistuu kyllä, mutta kyllähän nuo wahit ja muut (vai miksi niitä harppupiireissä kutsutaan), on ihan silkka mahdottomuus tehdä, vai hä?

Mietinkin, että jos ja kun tuon harpun telineineenkin joskus keikalle ottaa, niin olisko ihan sairasta pistää harpulle oma wah-pedaali?
uhrak
24.01.2010 00:18:40
Tere

Tilanne olisi se, että kaverille pitäisi ostaa 30v lahjaksi harppu. Varmaankin on keskusteluissa ollut että mikä olisi juuri passeli amatöörille. Mutta kaipaan tuoretta näkemystä millaista nyt suosittelette minkä ostetaan, ettei into lopu kesken jos vaikka väärä on. Itse en noista tiedä yhtään mitään. Eli jos voisi vaikka ihan mallia pistää niin saan korvan taakse, ja onko kyseisissä vehkeissä mahdollisuutta vielä tehdä omistuskirjotus mahdollisuus. Kyse kuitenkin lahjasta niin olisi hienoa kun olisi nimi ja 30v kyljessä. Kaveri pari kertaa kertonut kiinnostuksen kyseiseen soittimeen, ja nuotit on hallussa, joten ei pitäisi olla "vaikea" homma opetella soittamaan sillä.

Kiitos asiallisista vastauksista.
matti_
24.01.2010 01:33:13 (muokattu 24.01.2010 01:37:02)

Mielenkiintoinen pointti tuo "nuotit" ja "ei pitäisi olla vaikeaa" :)

Improvisointi on ollut aina omassa toiminnassa tietynlainen kantava voima. Kitarassa, kiippareista puhumattakaan, ympäristö (yleisö) tavallaan olettaa aina kuulevansa jotain tiettyä, varsinkin coverpuolella - ja toisaalta syystäkin. Eihän se Paranoid ole Paranoid ilman sitä tiettyä riffiä.

Huuliharppu on mielestäni nimenomaan improvisointisoitin. Tokihan sillä voi soittaa melodioita, jotka tietenkin voivat olla tuttuja ja varmasti varsinkin niille, joille se on ensimmäinen instrumentti, tuottaa suurta mielihyvää soittaa vaikkapa vaarilla on saari, ja niin pitääkin.

Mutta.. kyllä harpunsoittajien katsominen on mulle nimenomaan sitä jatkuvaa yllättymistä --> Diatoninen harppu kuitenkin tavallisesti rajoittaa ne soolot tiettyihin skaaloihin, mutta kuitenkaan ikinä ei tiedä mitä se seuraavaksi soittaa :)

...

EDIT: Ehkä pelkästään koko ketjun lukeneena uskaltaisin suositella edelliselle vaikkapa Marine Bandin C-duuri harppua. Jos ne on loppu, ehkä ostaisin etsisin seuraavaksi A-duurin tai jos niitäkään ei ole, niin G-duurin, joka tällä omalla alkutaipaleella on oma suosikkini. Ja Arvokkaammalta näyttänee harppu, jossa on puinen runko. Kannet ainakin musakauppojen harpuissa on tavallisesti sellasta metallia, mihin luulisi kultasepän liikkeessä saavan kaiverruksenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)