Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistimet, mikä seuraavista olisi "paras" vaihtoehto?
1
Hellureiii
27.12.2009 18:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin neuvoja ja keskustelua aiheesta josta nyt kirjoitan, tämä on pitkä viesti, mutta ajattelin, että kirjoitan parhaani mukaan, millaista laitetta olen etsimässä.
 
Eli minulla olisi jossain vaiheessa alkavaa vuotta tarkoitus ostaa uusi kitaravahvistin.
 
Omia soittokokemuksia vahvistimista minulla on kaikki ollut vain muutamista transistorivahvistimista ja yhdestä putki-etuastevahvistimesta. Vaikka soittamista olen harrastanut jo pitkään, niin en ole koskaan ihmeemmin perehtynyt näihin äänentoistolaitteisiin teknisesti.
 
Joten nyt on pitkään pyörinyt ajatus putkivahvistimesta, sillä kaipaan äänestä jotain muuta kuin mitä olen näistä tarnsistoreista saanut irti.
 
Musiikin tyylilajit omassa soitossa vaihtelevat ihan laidasta laitaan, kevyistä puhtaista melodioista raskaaseen metalliin ja kaikkea siltä väliltä.
 
Ehkä enemmän kuitenkin tarkoitus olisi saada mahdollisimman hyvä vahvistin pitkiin vingutuksiin, pinch harmonicseihin sekä jykevään komppaukseen ihan 6-kielisellä kitaralla ja eniten käytän perus E-virettä. Myös puhtaissa osuuksissa pehmeitä ja hyvällä kaiulla varustettuja sointuja/melodioita.
 
Eli sen verran kun vahvistimista tiedän, osaan sanoa ainankin sen, että vahvistimessa tulisi olla hyvä ja monipuolinen kaiku ja monipuolinen särö, ei kuitenkaan mutainen, vaan sellainen, että raskaillakin säädöillä soitto erottuu eikä puuroudu sekamelskaksi. Mutta tämä pitäisi kuitenkin saada hankituksi kohtuu hinnalla :)
 
Olen katsellut näytteitä erilaisista laitteista ja esimerkkinä ihan ensimmäisenä jonossa kiinnostaa ENGL THUNDER 50 320, toisena LANEY LC-30 tai 50. Sekä omalla tavallaan kiehtoo myös LINE 6 SPIDER 40 w, jonka tuoteselotuksessa lukee, "tube amp with modelling", eli onko kyseessä vain mallintava vai ihan oikea putkivahvistin mallinnuksella? Hieman edullisempana vaihtoehtona olisi Randall RG 50 TC.
 
Pidän erityisesti komppausta ajatellen seuraavasta ENGL THUNDER 50 320-esittelyvideosta jonka linkki on tässä: http://www.youtube.com/watch?v=CCT99vaT2-Y
 
Mutta en ole päässyt kuulemaan vahvistimen kaikumahdollisuuksista puhtaasti kuten taas tässä Laneyn LC-30 mallissa. Tässä on itseäni miellyttävä soundi kaikuun liittyen. Videossa soundi jota tarkoitan tulee vasta vähän reilu ensimmäisen minuutin jälkeen. Tässä linkki siihen: http://www.youtube.com/watch?v=p0HzjfqbIsI
 
En tiedä, mutta kai tuolla ENGL:lläkin tuollaisen aikaan saa?
 
Eli olisin kiitollinen jos asiasta minua enemmän ymmärtävät voisivat antaa mielipiteitään ja neuvoja valintaani koskien. Haluaisin myös tietää mitä eroa ENGL THUNDER 50 E320 on ENGL THUNDER E322-malliin verrattuna kuin hinta? Entä LANEYN LC JA VC-mitä niissä on eroa? Myös muitakin malleja saa ehdottaa, mutta olen laskenut niin, että hinta ei mielellään saisi nousta yli tuon ENGL:n vahvistimen. Eli sen hinta taitaa pyöriä jossain reilun 800 euron paikkeilla.
 
jyrkalt
27.12.2009 18:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noihin spekseihin mulla ei ole kuin yks combo mielessä.
Koch Twintone. Ykkönen tai kakkonen.
Toisaalta ei mikään metallimiehen unelma mutta sanoit vissiin et "edullisesti" pitäs saada. Pedaalia lisäksi jos yypermättöö pitää vetää.
Muuhun menoon on kyllä niin oiva peli.
 
Vähän Koch on ehkä arvokkaampi kuin nuo sun omat ajatuksissas pyörineet vermeet, mut tollasen hankkiminen ei ota aivoon vuosienkaan päästä.
 
jussi1976
27.12.2009 18:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai Marshall JVM 410. Suosittelen kokeilemaan ainakin. On tosi monipuolinen ja käy kyllä laitasta laitaan.
 
wavelength
27.12.2009 19:07:15 (muokattu 27.12.2009 19:08:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twintone on kyllä peli. Upea puhtokanava ja hienostunut säröosasto, jolla pääsee hallitusti pienestä reunasta rapsakan rouheen kautta pyöreästi tuuttaavaan fuzziin. Jousikaiku kuulostaa hyvältä ja on säädettävissä pienestä soundin täytöstä mahdottomaan muljutukseen. Kanavakohtaiset EQ:t ovat maltilliset ja hallittavat. Varsinainen "humpasta heviin"-pänikkä on se.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
päänahka
27.12.2009 22:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Eli olisin kiitollinen jos asiasta minua enemmän ymmärtävät voisivat antaa mielipiteitään ja neuvoja valintaani koskien. Haluaisin myös tietää mitä eroa ENGL THUNDER 50 E320 on ENGL THUNDER E322-malliin verrattuna kuin hinta?
 
Toisessa on jousikaiku, ja toisessa sen potikan tilalla volumepotikka crunch-kanavalle. En suosittelisi Thunderia miksikään joka paikan peliksi. Sen verran kireäsoundinen vehje, ettei mikään kevyempi tavara kuulosta miltään tuon läpi. Ja onko sen kaiun tosiaan pakko tulla vahvistimesta? Se nimittäin rajaa valintamahdollisuuksia aika rankasti.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Hellureiii
28.12.2009 13:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista!
 
Nuo mainitsemanne vahvistimet kyllä varmaan ovat hyviä vaihtoehtoja. Tosin hinta menee ainankin toistaiseksi yli budjetin. Tonnin alla pitäisi koittaa pysyä :) Mutta tietysti ehdottaa saa aina :)
 
Ihan kaikkea haluamaansa ei tietenkään voi vahvistimelta vaatia, varsinkaan jos ei ole rahaa :D Mutta jos saisi sellaisen jolla kuitenkin suurinpiirtein pääsisi noihin tavoitteisiin. Tässä vaiheessa on vissiin iha hyvä lisätä kun tuli mieleen, että särön rankkuuden kannalta en juurikaan etsi mitään kimakkaa säröä, vaan enemmänkin jykevää "rammstein/ruoska" tyylistä soundia (plus siihen päälle sitten sitä "van halen vingutusta" :D).
 
Ja puhdas soitto ei kuitenkaan ole minulla niin kovin paljon käytössä, eli mieluiten siitä sitten vähän miinusta ja plussaa sinne jyskeen puolelle jos molempia ei pysty näillä hinnoilla saavuttamaan.
 
Olen vuosien varrella kokeillut vaikka kuinka monia säröpedaaleja ja olen niihin varsin turhautunut, koska olen huomannut, että parhaiten se jyske lähtee siitä sellaiseen tarkoitetusta vahvistimesta. Tosin voihan olla niinkin, että jos olen käyttänyt sellaisia vahvistimia joista ei itsessään sellaista lähde niin eihän se pedaalikaan kaikkeen pysty. Mutta kaikesta huolimatta mieluiten se saisi irrota suoraan vaihtimesta.
 
Hellureiii
28.12.2009 14:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: Toisessa on jousikaiku, ja toisessa sen potikan tilalla volumepotikka crunch-kanavalle. En suosittelisi Thunderia miksikään joka paikan peliksi. Sen verran kireäsoundinen vehje, ettei mikään kevyempi tavara kuulosta miltään tuon läpi. Ja onko sen kaiun tosiaan pakko tulla vahvistimesta? Se nimittäin rajaa valintamahdollisuuksia aika rankasti.
 
Kiitos!
 
Ilmeisesti tämä kalliimpi on se jousikaiulla varustettu?
 
Kaiun ei välttämättä ole pakko tulla suoraan vahvistimesta, mutta mieluiten kyllä. Erillinen kaikupedaalikaan kun ei kuitenkaan taida ihan halpa olla? Jos nyt siis puhutaan sellaista josta tosiaan irtoaa todella hyvät äänet.
 
Multiefekteissa olen tottunut niiden kaikuja käyttämään mutta en ole oikein pitänyt niistä kun ne tahtovat muokata äänen liikaa "aidosta" soundista pois. Ainankin näin on käynyt näissä halvemmissa joita olen käyttänyt. Tai sitten en osaa käyttää :D Mutta ehdottaa saa toki vaihtoehtoja lisälaitteille ja vahvistimia ilman kaikua.
 
wavelength
28.12.2009 15:30:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Kiitos kaikille vastauksista!
 
Nuo mainitsemanne vahvistimet kyllä varmaan ovat hyviä vaihtoehtoja. Tosin hinta menee ainankin toistaiseksi yli budjetin. Tonnin alla pitäisi koittaa pysyä :) Mutta tietysti ehdottaa saa aina :)

 
Soitinbudjetin suunnittelun perussääntöhän on se, että aina pitää ostaa sellaista kampetta, johon ei oikeastaan olisi varaa. ;) Käytettyjä Twintone-komboja on näkynyt Torilla aina silloin tällöin 700-900 euron hintahaarukassa, ja omani poistin pyörällisen kotelon kanssa alle tonnilla.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
Hellureiii
31.12.2009 01:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän se vähän on :) On vaan niin pirun huonot tulot :)
 
Semmonen tuli tuossa mieleen kun vähän katselin noita lisälaitteita, että jos olisi joku hyvä perus putkivahvari ja sit siihen laittan bossin metal coren ja bossin digital reverbin sekä lisäksi vielä sen bossin noise supressorin estämään ylimääräiset kohinat ni kai niilläkin sitä ääntä saisi jo aika hyvin muokattua sitten biisien mukaan :) Ja jos vielä tunkis perään sen super octave pedaalin, niin eiköhän se pidä huolen siitä, että matalaan komppaukseen tulee se viimeinen silaus :D
 
Tosin nuo kaikki polkimet tekeekin jos sit uutena jonku 400 euroo et siinä mielessä ei sekää sen edullisemmaks tule :D
 
Mut ehkä se helpottas tuota hankintaa ja tuota vaihtoehtoo varmaan kannattas harkita? Jos vaikka hankkis ensin sen vahvistimen ja polkimia pikkuhiljaan kyytipojaks...
 
Mutta jokatapauksessa hankinta ei ole ihan nyt just edessä joten kertokaa nyt hyvät ihmiset lisää mielipiteitä ja ehdotuksia :D
 
vänkylä
31.12.2009 09:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Niinhän se vähän on :) On vaan niin pirun huonot tulot :)
 
Semmonen tuli tuossa mieleen kun vähän katselin noita lisälaitteita, että jos olisi joku hyvä perus putkivahvari ja sit siihen laittan bossin metal coren ja bossin digital reverbin sekä lisäksi vielä sen bossin noise supressorin estämään ylimääräiset kohinat ni kai niilläkin sitä ääntä saisi jo aika hyvin muokattua sitten biisien mukaan :) Ja jos vielä tunkis perään sen super octave pedaalin, niin eiköhän se pidä huolen siitä, että matalaan komppaukseen tulee se viimeinen silaus :D
 
Tosin nuo kaikki polkimet tekeekin jos sit uutena jonku 400 euroo et siinä mielessä ei sekää sen edullisemmaks tule :D
 
Mut ehkä se helpottas tuota hankintaa ja tuota vaihtoehtoo varmaan kannattas harkita? Jos vaikka hankkis ensin sen vahvistimen ja polkimia pikkuhiljaan kyytipojaks...
 
Mutta jokatapauksessa hankinta ei ole ihan nyt just edessä joten kertokaa nyt hyvät ihmiset lisää mielipiteitä ja ehdotuksia :D

 
Testaa ihmeessä Hughes&Kettner Switchblade.Putkivahvistin jossa tulee efektit laitteen mukana(delay,chorus.flanger..) ja ovat vielä laadukkaita.Torilla oli tässä vähän aikaa sitten myynnissä muistaakseni 800 eurolla,eikä tarvitse ostaa eteen mitään mato laatikoita ja kyllä,siinä on myös se sinun kaipaamasi reverb.
 
Hellureiii
31.12.2009 18:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vänkylä: Testaa ihmeessä Hughes&Kettner Switchblade.Putkivahvistin jossa tulee efektit laitteen mukana(delay,chorus.flanger..) ja ovat vielä laadukkaita.Torilla oli tässä vähän aikaa sitten myynnissä muistaakseni 800 eurolla,eikä tarvitse ostaa eteen mitään mato laatikoita ja kyllä,siinä on myös se sinun kaipaamasi reverb.
 
On varmasti hyvä peli tuo Switchblade, mutta eikö tuo Line 6 Spider Valve Mk2 ole periaatteessa samanlainen vempain? En siis väitä etteikö tuo H&K olisi parempi, mutta Line 6 on taas hinnaltaan huomattavasti edullisempi. Ja siinä tulisi myös loopperi joka olisi omia biisejä tehdessä ja yksin treenatessa mukava lisä.
 
Kukaan ei ole muuten kommentoinut kyseistä Line 6- vahvistinta vielä mitenkään :D Kuten jos aiemmin kysyin, niin eikö se ole ihan putkivahvistin jossa vaan on mallinnus lisänä?
 
Hughes & Kettnereistä sen verran, että paras transistori combo kaikista joka minulla on ollut, on ollut Hughes & Kettnerin Warp 7, vaikkakin ilman kaikua. Joten en hetkeäkään epäile tuon valmistajan putkivahvistimia. Niissä vaan tuo hinta nousee aika korkealle noissa putkipeleissä.
 
Käytetyt ovat tietysti asia erikseen, mutta thomanin kolmen vuoden takuu kaikkiin tuotteisiin kiinnostaa aika kovasti, joten sikäli mielellään ostaisin uuden.
 
Yazka
01.01.2010 15:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei ole muuten kommentoinut kyseistä Line 6- vahvistinta vielä mitenkään :D Kuten jos aiemmin kysyin, niin eikö se ole ihan putkivahvistin jossa vaan on mallinnus lisänä?
 
Juuri näin, kyllähän kyseessä on ihan "oikea" putkivahvistin jos tätä mallia tarkoitat:
http://www.thomann.de/fi/line6_spider_valve_mk_ii_112.htm
Harkitsin samaa vekotinta jonkun aikaa.Saahan tuolta monenlaista soundia ulos,mutta ei toi sitte ihan ollut sitä mitä hain.
 
Itse päädyin ENGL screamer nuppiin ja framuksen kaappiin,olen screameriin etusputkimodin jälkeen suht tyytyväinen.(tiedän että ko. yhdistelmä jakaa aika hyvin mielipiteitä,mutta omaan käyttöön sopivuus tietenkin tärkeintä!)
Kannattaa kysellä vaikka pari erilaista nuppia koekäyttöön treenikselle jos mahdollista.
 
"En missään nimessä halua kuulua yhteisöön joka huolisi minut jäsenekseen"
Karipiirto
02.01.2010 02:47:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugerallahan on melko budjettihintaisia pelejä. Niiden 6260-malli, joka siis on melko yksyhteen 5150/6505-kopio ainakin tuntui ihan kelpo ämyriltä. Suosittelen ainakin katsastamaan, mikäli semmoinen vanha kunnon 5150-särö miellyttää korvaa. :)
 
Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista.
Lilli
02.01.2010 09:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Tai Marshall JVM 410. Suosittelen kokeilemaan ainakin. On tosi monipuolinen ja käy kyllä laitasta laitaan.
 
Samoin suosittelen. Hyvän marsusoundikirjon ohessa monipuoliset liitännät lisälaitteille. Torilta sopivan hintaan:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=378085
 
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
Nacher
03.01.2010 16:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugera voisi olla aika kova sana tähän paikkaan, jos budjetti on tiukka. Se on ehkä keskustelluista koneista raskassoundisin. Twintonea en todellakaan Rammstein-soundiin suosittelisi. Thunder ja Screamer jakavat sen verran kovasti mielipiteitä, että niitä on miltei pakko testata itse, ennen kuin voi tietää, sopivatko tarkoituksiin. Itse en pitänyt. Switchblade olisi myös varsin suositeltava kone. Monipuolinen kuin mikä, ja raskainkin osasto irtoaa vähintäänkin kohtuullisen hyvin.
 
Jos vain mitenkään mahdollista, niin budjettia kannattaa yrittää kasvattaa. Pienikin lisäsatsaus tuossa hintaluokassa voi tuoda ratkaisevasti parannusta.
 
The Clansman
03.01.2010 16:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähänlainen olisi Bogner Alchemist 112 combo. Thomannin hinta 777€.
Speksien perusteella varteenotettavan oloinen ja arvostelujen mukaan myöskin. Mutta miltä kuulostaa? Minkäläiset on kliinit, entä särö? Riittääkö raskaampaan rokettirolliin? (esimerkkeinä lordi, turisas)
Haku ei tuottanut tulosta eikä kokeilumahdollisuutta ole.
 
haluaisin haastaa venäjän kaksintaisteluun!
Hellureiii
07.01.2010 12:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan se on, että paras tapa löytää omansa, on tutustua konkreettisesti noihin laitteisiin. Mutta entä nuo Laneyt? Niitäkään ei ole kommentoitu :)
 
vänkylä
07.01.2010 13:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Clansman: Minkähänlainen olisi Bogner Alchemist 112 combo. Thomannin hinta 777€.
Speksien perusteella varteenotettavan oloinen ja arvostelujen mukaan myöskin. Mutta miltä kuulostaa? Minkäläiset on kliinit, entä särö? Riittääkö raskaampaan rokettirolliin? (esimerkkeinä lordi, turisas)
Haku ei tuottanut tulosta eikä kokeilumahdollisuutta ole.

 
Tästä vahvistimesta haluaisi tosiaankin kuulla käyttäjien kokemuksia vai onko se niin paska ettei kukaan kehtaa tunnustaa semmoista omistavansa?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «