Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 511 12 13 14 1544 45 46 47 48
baron
13.12.2009 01:17:43 (muokattu 13.12.2009 01:36:45)

pietari-poika: Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitä nämä soinnut ovat?

Mä taas innostuin yrittämään vaikka ilman kitaraa ja sen soittimen taitoa tuo sävelien esiin kaivaminen on vaivalloista. Jos on kummallista, voi johtua siitä että en ole saanut tabeja oikein nuoteiksi

Villi veikkaus: Eadd9 E H F#
Kuten aikaisemmat mäkin sanoisin Esus2

Mmm.... Oisko tää joku Edim9 tai jotain? E A# F#
F#7. Siitä puuttuu kvintti mutta kuten aikaisemmin todettu, muuntamaton kvintti ei ole tärkeä

Taas villi veikkaus: Esus2? E A D F#
Dadd9

Edit: Pistin näkyviin mitä olin kuvitellut sävelien olevan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
13.12.2009 07:45:54
baron: ... E A D F#
Dadd9

Edit: Pistin näkyviin mitä olin kuvitellut sävelien olevan.

Arvuuttelin itse näitä E-pohjaisena, vaikka vähän tappiseksi menee tulkinta...

Mitä mieltä, Baron, olet tuosta viimeisestä nimenomaan E-pohjilla? Onko koskaan tullut tuollainen "sus2sus4" vastaan?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
baron
13.12.2009 08:45:14 (muokattu 13.12.2009 10:37:40)

Zeeboo: Arvuuttelin itse näitä E-pohjaisena, vaikka vähän tappiseksi menee tulkinta...

Mitä mieltä, Baron, olet tuosta viimeisestä nimenomaan E-pohjilla? Onko koskaan tullut tuollainen "sus2sus4" vastaan?

En ole koskaan nähnyt "tuplasussia" ja jos sussin idis on että terssi pidätetään niin ei sitä kahdesti voi pidättää.
E-sointuna se mun mielestä on E9sus ilman kvinttiä.

Edit: Ai että mä tunnen itseni tyhmäksi (ehkä johtuu siitä että olen?)
Mä oon muuttanut tabut nuoteiksi siten että mielessäni olen kuvitellut kitaran otelaudan ja mennyt siitä C-duuriasteikkosävel kerrallaan alaspäin yrittäen samaan aikaan pitää mielessä monesko nauha.
Nyt mä äkkäsin että voin unohtaa koko kitaran: lisätä vain nauhan numeron verran puolisävelaskelia kielen perusääneen, terssi 4, kvintti 7, septimi 10, oktaavi 12 ja sillä pääsee riittävän lähelle. Tuo päässälasku kyllä onnistuu!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
vesa2
16.12.2009 18:02:16
Soinnut hiukan vähenee kun muistaa mm.nämä vastaavuudet:C6=Am7,C7-5=F#7-5,Cm6=Am7-5,C+=E+=G#+
wavelength
16.12.2009 18:10:45

vesa2: Soinnut hiukan vähenee kun muistaa mm.nämä vastaavuudet:C6=Am7,C7-5=F#7-5,Cm6=Am7-5,C+=E+=G#+

Tosi kuin vesi, tosin Am7b5:llä ja Cm6:lla on aivan eri funktiot.
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
vesa2
17.12.2009 10:13:02 (muokattu 17.12.2009 18:31:18)
baron: Ai tätäkö tarkoitat:
Cmaj7 = Emb6 = G6add11no5 = H(#5)addb9sus

????
Nääkö pitäisi muistaa?

Tarkoitin mm.sitä että kun soitumerkintä on esim.C#m7-5 niin kitaristi ottaa Em soinnun ja basisti C# äänen.Haluan yksinkertaistaa asioita.Ei sointumaailman tarvitse olla salatiedettä.Molli miinusvitosia ei tarvii opetella,mollikuutoset vastaa niitä.
Bedcompany
22.12.2009 16:22:24 (muokattu 22.12.2009 16:23:37)

Varpunen jouluaamuna

Am Dm Am Em
Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
Am Dm G C
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.
Am Em C7 H7
Varpunen pienoinen syönyt kesäeinehen.
Am E7 G#dim Am
Järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.

Mites tuo G#dim olisi paras tapa ottaa?

Mietin itse tämmöstä:

e-0-
h-0-
g-1-
d-0-
a---
e-4-

Oisko muita(paremmin sopivia) tapoja? Oletetaan, että kaikki soinnut soitetaan avosointuina.
baron
22.12.2009 16:44:00 (muokattu 22.12.2009 16:45:06)

Bedcompany: Varpunen jouluaamuna

Mites tuo G#dim olisi paras tapa ottaa?

Mietin itse tämmöstä:

e-0-
h-0-
g-1-
d-0-
a---
e-4-

Oisko muita(paremmin sopivia) tapoja? Oletetaan, että kaikki soinnut soitetaan avosointuina.

Sorry nyt puuttua kitaristien asioihin, soinnun ottamisesta en tiedä mitään mutta sointu on oikeesti G#dim7 ja sen sävelet on G# H D F eli ymmärtääkseni tuon ylimmän kielen sävelen pitäisi olla F.
Periaatteessa G#dim7 soinnun saa kun ottaa minkä tahansa G7 soinnun ja muuttaa kaikki G:t G# säveliksi.
Kitaristit jatkakoon.
wavelength
22.12.2009 17:10:46 (muokattu 22.12.2009 17:14:22)

Jos avosointupakko ei olekaan niin pakollinen kuin luulisi, on tämmöinen dim7-voicing aika hyvä:

4-x-3-4-3-x
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
Zeeboo
22.12.2009 18:19:39 (muokattu 22.12.2009 18:38:39)
wavelength: Jos avosointupakko ei olekaan niin pakollinen kuin luulisi, on tämmöinen dim7-voicing aika hyvä:

4-x-3-4-3-x

Kyllä! Ja ylen hyvältä soundaa, jos edeltävästä E7:sta ottaasellaisen käännöksen, jossa on terssi pohjalla ja seiska latvassa (yksi käännös ns. drop2 hajoituksena). Eli täpläkarttana:

E7:
||---|---|---|---|---|
||---|---|-o-|---|---|
||---|---|---|-o-|---|
||---|-o-|---|---|---|
||---|---|---|---|---|
||---|---|---|-o-|---|

G#dim7
||---|---|---|---|---|
||---|---|-o-|---|---|
||---|---|---|-o-|---|
||---|---|-o-|---|---|
||---|---|---|---|---|
||---|---|---|-o-|---|

baron:... mutta sointu on oikeesti G#dim7 ja sen sävelet on G# H D F
Gyl maar, varsinkin kun melodia käy tuon dimin kohdalla F:ssä. Esmes nuin:

G#dim7
 ||-o-|---|---|---|---|
o||---|---|---|---|---|
 ||-o-|---|---|---|---|
o||---|---|---|---|---|
 ||---|---|---|---|---|
 ||---|---|---|---|---|

Tai jos voi ylempiä asemia käyttää, niin tämä soundaa OK. Tässä on tuo wavelengthin ehdottama mukana:

E7
||---|---|---|---|---|---|---|
||---|---|---|---|-o-|---|---|
||---|---|---|---|---|---|-o-|
||---|---|---|---|---|-o-|---|

G#dim7

ja samaan tahtiin...

G#dim7
||---|---|---|---|---|---|---
||---|---|-o-|---|---|---|---
||---|---|---|-o-|---|---|---
||---|---|-o-|---|---|---|---
||---|---|---|---|---|---|---
||---|---|---|-o-|---|---|---

...ja sitten Am "normaalina"
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Tonski
22.12.2009 18:24:56 (muokattu 22.12.2009 18:25:20)

Zeeboo:

Eikö näitä merkitä sus4add9-sointuina tms? Vastaava on muistaakseni tullu vastaan kerran.
ihku
Zeeboo
22.12.2009 18:44:28
Tonski: Eikö näitä merkitä sus4add9-sointuina tms? Vastaava on muistaakseni tullu vastaan kerran.

Reaalisointumerkeissä on vissiin saman verran käytäntöjä kuin merkkaajia. Olen minäkin sus4add9-merkintöjä nähnyt. Edelleen kolkuttelee sellainen muistihäivä, että terssittömiin sointuihin ei pitäisi merkata add-ääniä. Voipi olla, että muistan pieleen, joten tähän olis kiva saada varmuus jostain.
Bedcompany
22.12.2009 19:46:35 (muokattu 22.12.2009 20:21:40)

baron: Sorry nyt puuttua kitaristien asioihin, soinnun ottamisesta en tiedä mitään mutta sointu on oikeesti G#dim7 ja sen sävelet on G# H D F eli ymmärtääkseni tuon ylimmän kielen sävelen pitäisi olla F.
Periaatteessa G#dim7 soinnun saa kun ottaa minkä tahansa G7 soinnun ja muuttaa kaikki G:t G# säveliksi.
Kitaristit jatkakoon.

Oikeassa olet. Itsekin huomasin tuon virheen, kun soittelin sitä tuossa.

wavelength: Jos avosointupakko ei olekaan niin pakollinen kuin luulisi, on tämmöinen dim7-voicing aika hyvä:

4-x-3-4-3-x

Kiitti, tuo vaikuttaa hyvältä!
baron
22.12.2009 22:24:17 (muokattu 22.12.2009 22:36:36)

Zeeboo: Reaalisointumerkeissä on vissiin saman verran käytäntöjä kuin merkkaajia. Olen minäkin sus4add9-merkintöjä nähnyt. Edelleen kolkuttelee sellainen muistihäivä, että terssittömiin sointuihin ei pitäisi merkata add-ääniä. Voipi olla, että muistan pieleen, joten tähän olis kiva saada varmuus jostain.

Niissä opuksissa, joita mä oon lueskellut, ei tuota kieltoa ole tullut vastaan. Pitäisikö kaivaa että löytäisi jonkun kohdan jossa olisi käytetty?

Edit: Lunttasin Backlundia: Pidätyssoinnun lisäsävelet on 9 ja 13.
Siis 9sus on ainaskin mahdollinen. Merkitäänkö se sitten jos septimi puuttuu add9 vai 9no7 lienee makuasia?
Edit 2: Backlund kirjoittaa että kaikkiin sointuihin voi lisätä noonin. Koskee siis sus-sointujakin.
Tonski
22.12.2009 22:29:45 (muokattu 22.12.2009 22:49:24)

baron: Niissä opuksissa, joita mä oon lueskellut, ei tuota kieltoa ole tullut vastaan. Pitäisikö kaivaa että löytäisi jonkun kohdan jossa olisi käytetty?

Muistan ainakin, että sooloskaba 54:ssa Ambituksen tekemässä taustassa käytettiin tota sointua, ja mahdolliseks korvikkeeksi oli merkitty Gsus4add9:lle C6/9.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 3313&o=40&m=2&#p6098181

Ihan näin välikysymyksenä, mikä sointuaste on RIII?
ihku
Zeeboo
22.12.2009 22:56:37 (muokattu 22.12.2009 22:58:25)
baron: Niissä opuksissa, joita mä oon lueskellut, ei tuota kieltoa ole tullut vastaan. Pitäisikö kaivaa että löytäisi jonkun kohdan jossa olisi käytetty?

Edit: Lunttasin Backlundia: Pidätyssoinnun lisäsävelet on 9 ja 13.
Siis 9sus on ainaskin mahdollinen. Merkitäänkö se sitten jos septimi puuttuu add9 vai 9no7 lienee makuasia?
Edit 2: Backlund kirjoittaa että kaikkiin sointuihin voi lisätä noonin. Koskee siis sus-sointujakin.

Joo, ei mulla ole mitään ongelmaa sus4add9:n lukemisen tai soittamisen kanssa, eikä se niin oudoltakaan näytä. Lähinnä kaivelee muistin pohjilla tuo merkintä. Jostain vain on jäänyt mieleen, ettei sus ja add voisi olla samassa sointumerkinnässä, vaikka ääninä toki voivat olla niinkuin Tonskin mainitsemassa esimerissä.
Zeeboo
22.12.2009 23:01:02
Tonski: ...Ihan näin välikysymyksenä, mikä sointuaste on RIII?

Missä tämä on tulut vastaan?
Tonski
22.12.2009 23:02:44 (muokattu 22.12.2009 23:06:40)

Zeeboo: Missä tämä on tulut vastaan?

Tossa linkissä minkä pistin edelliseen viestiini. Ton kertsiosan analysointi sointuasteittain tuntuu mulle muutenkin vähän oudolta, liekö sitten korkeemman asteen teoriaa. Ei vaan aukee silleen, että Em on se ensimmäinen aste.

E:
Aa, siis onko noi kauttamerkein pistetyt välidominantteja! Millanen on VI/VII? Tolppa I:ssä opetettiin vain viidennen ja seittemännen asteen välidominantit.
ihku
baron
22.12.2009 23:41:30 (muokattu 23.12.2009 08:16:45)

Tonski: E:
Aa, siis onko noi kauttamerkein pistetyt välidominantteja! Millanen on VI/VII? Tolppa I:ssä opetettiin vain viidennen ja seittemännen asteen välidominantit.

Onkohan sun tolppa I:stä aikaa? Dominantti, myös välidominantti merkitään aina V tai sen tapaisella merkillä. Toisen asteen välidominantti (V/II) on aika tavallinen, C-duurissa = A7. Sen sijaan seitsemännelle asteelle ei ole välidominanttia kun se sointu johon pitäisi purkautua ei ole duuri eikä molli vaan vähennetty sointu.

Jos kautta merkinnällä merkitään jotain muuta, esim VI/VII kyseessä ei ole välidominantti vaan jotain muuta jota en välttämättä tiedä?
(Kuudes aste seitsemännelle asteelle: kun C-duurissa seitsemäs aste on Hm7b5 niin sen kuudes aste olisi G7 joka ei tunnu oikein järkeenkäyvälle kun se on yksinkertaisesti viides aste eli V tai V/I)

Edit: Täytyy itse korjata/täydentää ennen kuin muut ehtivät: Myös VII tai bVII asteen soinnulla voi olla dominanttifunktio (relatiivinen dominantti, esim C-duurissa H7 tai Bb7)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)