Aihe: Mistä se oikein tulee että koulutus muka tappaa luovuuden?
1 2 3 4 5 6 7 8 922 23 24 25 26
Dr Dominant
25.11.2009 20:20:20

Naulan kantaan Tarmo!
"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
29.11.2009 01:15:04 (muokattu 29.11.2009 01:32:24)
detroit442: lauseessa mainittiin "taiteilija" ja "taiteilijan pää".. melko selkee personifikaatio jolla viitataan yksilöön. Joten kyllä siitä just oli kyse, taitelijan henkilökohtasesta kokemuksesta.

No joo, ei sillä ole oikeastaan väliä kumpi asia oli kyseessä koska molempia joka tapauksessa tarvitaan. Henkilökohtaista kokemusmaailmaa josta ammentaa, mutta myös sitä ulkopuolelta tulevaa tietotaitoa, jota ilman ei ole keinoja ja välineitä valjastaa sitä luovuuttaan, oli se sitten vaikutteiden tiedotonta ottamista tai systemaattista opiskelua. Huomauttaisin myös, että musiikki on mitä suurimmassa määrin myös käsityötaito, ei pelkkää jumalaista inspiraatiota.

Mut voidaan toki laajemmaltikin tätä käsitellä, kivvoo hommaahan tää rakentava keskustelu on!

elikkäs..:

Mä en oo nyt ihan varma mitä tuolla vuodatuksella ajettiin takaa. Kyllä säkin varmaan ymmärrät, että joka ikinen taiteilijaksi haluava kehittää itseään jossain määrin matkimalla, oli se sitten kulloinkin tietoista tai ei. Sitä on mahdoton kieltää, vaikka kuinka sarkastiseksi heittäytyisit.
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
badcompany
29.11.2009 23:45:58
Atomic Cafe: Tää on mun lempimusaa:
http://www.youtube.com/watch?v=i2mfaEmOE8Y

tämä on mun lempimusaa
http://www.youtube.com/watch?v=6at4jSG3cUc
Atomic Cafe
30.11.2009 04:09:29 (muokattu 30.11.2009 04:17:45)
badcompany: tämä on mun lempimusaa
http://www.youtube.com/watch?v=6at4jSG3cUc

Tää on Bostonin Vinnie Colaiuta:
http://www.youtube.com/watch?v=6hs3Ozw3zOQ&feature=related
detroit442
02.12.2009 09:58:26
sellisti:
Mä en oo nyt ihan varma mitä tuolla vuodatuksella ajettiin takaa. Kyllä säkin varmaan ymmärrät, että joka ikinen taiteilijaksi haluava kehittää itseään jossain määrin matkimalla, oli se sitten kulloinkin tietoista tai ei. Sitä on mahdoton kieltää, vaikka kuinka sarkastiseksi heittäytyisit.

joo toki. Tää on nyt vaan just tätä meikän satunnaishöpinää, ei kannata välittää sen kummemmi juuh.. prkl miks näppiksiin ei saa alkolukkoja?? Hoho ;)
Driving by on my way to somewhere else
MPU
02.12.2009 10:31:52
Atomic Cafe: . Tämä on hyvin omituista sillä tunnettu totuus on se että jos et ole tarpeeksi lahjakas niin sinusta tulee hyvä opettaja.

Ja kokemuksesi opettajan työstä on...? Mun 15 vuoden työkokemuksen ja näkemyksen mukaan tapaamieni opettajien joukossa on paljon todella lahjakkaita ihmisiä ja päteviä opettajia. Vieläpä samassa henkilössä. Tuo sun lausahdus on mun mielestä ihan silkkaa puppua.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jazzmies
02.12.2009 11:13:35
MPU: Ja kokemuksesi opettajan työstä on...? Mun 15 vuoden työkokemuksen ja näkemyksen mukaan tapaamieni opettajien joukossa on paljon todella lahjakkaita ihmisiä ja päteviä opettajia. Vieläpä samassa henkilössä. Tuo sun lausahdus on mun mielestä ihan silkkaa puppua.
Marko

Hyvä Marko, allekirjoitan täysin.
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Bored
02.12.2009 12:18:40
Tämmöstä keskustelua on tylsää seurata ilman esimerkkejä ja koska tämä sama keskustelu toistuu vuodesta toiseen joka toisessa kuppilassa:

Jos niitä luovia kouluttejuja muusikkoja muka on olemassa, niin voisiko joku luetella muutaman hyvän bändin kahdenkymmenen vuoden aikaikkunasta, siten että koulutettumuusikko(tm) vastaa bändissä säv/sov, eikä ole mikään Idols-bändin kakkoskitaristi?
MPU
02.12.2009 12:55:41
Basisteista vaikka Jack Bruce. Käsittääkseni ei mikään komppibasisti.
Marko
Wolfhound
02.12.2009 13:24:36

Apocalyptica?
Zammy
02.12.2009 13:34:00
Bored: Jos niitä luovia kouluttejuja muusikkoja muka on olemassa

Tähän olisi helpompi vastata jos tuosta koulutuksesta löytyisi paremmin tietoa jostain. Harva muusikko esim. omaa koulutustaan tuo esille, eikä wikipediakaan moista tietoa kovin monesta mainitse.

Mutta esim. Ville Valohan on opiskellut muusikko.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Dr Dominant
02.12.2009 13:55:45

No jos tähän koulutettu muusikko (tm)-määritelmään mahtuu sisään ihmiset jotka ovat olleet muodollisessa koulutuksessa vaikkeivät ole välttämättä valmistuneet, niin sitten ainakin The Police ja Dream Theater tulee näin äkkiä mieleen, ja ei niin rockgenrestä vaikka kotoinen Quintessence ja amerikan ihme Tower of Power.

Yksilöinä esim. Tuomo Prättälä, Teppo Mäkynen ja Marzi Nyman ovat muodollisesti kouluttautuneita, onks ne menettäneet luovuutensa vai oliko niillä sitä ensinkään?

Tässä kysymyksenasettelussa on ongelmallista se, että mitä sillä "koulutettu muusikko (tm)" termillä tarkoitetaan? Aika älyttömän moni muusikko tänä päivänä kevyellä puolella on ainakin ollut jossain koulussa ennenkuin keikkailu alkoi vakavasti haitata opiskelua ja koulun sijasta työelämä vei muusikon mukanaan. Eli vaikka ei ole todistusta taskussa, silti on mielestäni perusteetonta lukea nämä muusikot kouluttautumattomiksi.

Toinen juttu on sitten tietysti toi "hyvä bändi", eihän tohon voi tyhjentävästi vastata mitään, riippuu kysyjästä.

Kolmas juttu on se, että kun otetaan näitä rockpuolen kuuluisia muusikoita esille, niin koulutus kevyellä puolella on sen verta nuorta (35 vuotta suunnilleen nyt) että legendat ovat eläneet sinä aikana jolloin muodollista koulutusta ei ollut lainkaan tarjolla kun he olivat siinä iässä jolloin kouluihin mennään.

Neljäs juttu on se, että luovia muusikoita on muitakin kuin rockbändissä soittavat muusikot. Klasaripuolella niitä on pilvin pimein, kuten myös eri etnisten musatraditioiden parissa. Ja pyydän - älkää nyt vaan tosissanne argumentoiko että kun vetää jonkun muun säveltämää musiikkia, ei voi lähtökohtaisesti olla luova.

Viides juttu on se, että muusikolle on ihan sama hankkiiko koulutuksensa muodollisesti vai epämuodollisesti. Vaan sillä on loppupeleissä väliä miten vetää, ja usein kovat soittajat genrestä riippumatta ovat hankkineet oppinsa varsin värikkäitä reittejä pitkin. Kaikissa tapauksissa kova intohimo musaan, lukemattomat tunnit oman instrumentin treenaamisessa ja luova asenne tekemiseen ovat tosiasia.

Allekirjoitan kyllä omasta kokemuksestani sen, että joistakin ihmisistä oppilaitosympäristö kaivaa esiin sääntöjen noudattajan, mutta väitän ettei näistä ihmisistä siellä koulun ulkopuolella tulisi sen merkittävämpiä tekijöitä. Koulujen sisällä on paljon luovaa potentiaalia, osa häipyy koulusta kun kokee instituution ilmapiirin rajoittavaksi, osa ottaa paperit ulos ja puhkeaa kukkaan vasta koulusta poistuttuaan.

Mitä tästä pitäisi sitten päätellä? Oppilaitokset ovat huono juttu? Väitän etteivät ole - siellä jaetaan tietämystä ja siellä on paljon muusikoita jotka verkottuvat keskenään, parhaimmillaan tuloksena hedelmällistä meininiä. Siksi oppilaitosten olemassaolo tuo lopputuloksen kokonaisuutta ajatellen plussan puolelle.

Huoh :/
"Dr. Dominant, I presume?"
Bored
02.12.2009 14:26:48
Dr Dominant: No jos tähän koulutettu muusikko (tm)-määritelmään mahtuu sisään ihmiset jotka ovat olleet muodollisessa koulutuksessa vaikkeivät ole välttämättä ......

Huoh :/

En tiedä vastasitko minulle, mutta "hyvää bändiä" kysyin siksi, koska luovuuden määrittely on mielestäni vielä ongelmallisempaa kuin "hyvän bändin". Lisäksi keskustelu on kokoajan, ainakin sivunnut, vastakkainasettelua nimenomaan populäärimusiikissa. Tai kaipa jonkun sinfoniaorkesterinkin voisi ihan punkhengellä perustaa :) Esimerkkihenkilöt minun mielestä vaan piristää keskustelua. Tuntuu, että muuten keskustelut aina ajautuu samoihin vanhoihin argumentteihin eikä mitään uusia näkökulmia esitetä.

Minulla ei kunnon mielipidettä ole suuntaan tai toiseen, koska ei ole kokemustakaan musiikin opiskelusta. Toisaalta samalla tavalla ne oppilaitokset tekee joistain ihmisistä sääntöjen noudattajia esimerkiksi luonnontieteissä, ja kuitenkin niitä Nobel-palkintojakin joka vuosi vielä jaetaan.
weelie
02.12.2009 14:39:15
EN juu ole ketjua lukenut, mutta...

Koulutukseen hakeutuvat ne, jolla ei ole tarpeeksi luovuutta uskaltaakseen yrittää ilman. Tai kansantaloustieteilijät ainakin asian näkee. :) Toisaalta jos nuorena tuhlaa aikaansa luovuutta rajoittavaan koulutukseen, ei ole aikaa keskittyä sisältä kumpuavaan luovuuteen. tms. jne.

Mutta kuka on luova ja kuka ei, se on erittäin vaikea kysymys, tietenkin.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
MPU
02.12.2009 14:55:07
weelie:
Koulutukseen hakeutuvat ne, jolla ei ole tarpeeksi luovuutta uskaltaakseen yrittää ilman.

Ohhoh. Meinaat, että työnhakumarkkinoilla on kova sana sanoa, että olen luova, siksipä mulla ei ole näyttää minkäänlaista todistusta mistään. Musiikillisesti en kyllä millään ymmärrä, miten musiikin teorian taitaminen (jota itselläni valitettavasti ei kovinkaan paljoa ole, yritys korjata asia on kova) voisi vähentää luovuuttani.
Marko
Pieni rumpalipoika
02.12.2009 15:05:34

weelie: EN juu ole ketjua lukenut, mutta...

Koulutukseen hakeutuvat ne, jolla ei ole tarpeeksi luovuutta uskaltaakseen yrittää ilman. Tai kansantaloustieteilijät ainakin asian näkee. :) Toisaalta jos nuorena tuhlaa aikaansa luovuutta rajoittavaan koulutukseen, ei ole aikaa keskittyä sisältä kumpuavaan luovuuteen. tms. jne.

Jätkä on selvästi asian ytimessä. Melkein plussan voisi heittää!

Hoho.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
sellisti
02.12.2009 16:16:49
weelie: Koulutukseen hakeutuvat ne, jolla ei ole tarpeeksi luovuutta uskaltaakseen yrittää ilman. Tai kansantaloustieteilijät ainakin asian näkee. :) Toisaalta jos nuorena tuhlaa aikaansa luovuutta rajoittavaan koulutukseen, ei ole aikaa keskittyä sisältä kumpuavaan luovuuteen. tms. jne.

Tälle vois melkein antaa vuoden MuTu-palkinnon. Eikös tuossa sitäpaitsi ole pieni ristiriita, jos sun mielestä koulutusta tarvitsee ne jotka eivät muuten ole tarpeeksi luovia, mutta samaan hengenvetoon toteat että koulutus rajoittaa sitä luovuutta..? Hienoa järkeilyä.

Jos täällä ilmoittautuisi edes yksi ihminen joka sanoisi suoraan että minun luovuuttani musiikkikoulutus rajoitti, niin mun olis vähän helpompi ymmärtää että miksi noin ihmeellisiä käsityksiä musiikinopiskelusta on valloillaan. Toistaiseksi en ole sellaiseen tilitykseen täällä - enkä missään muuallakaan - törmännyt. Luulo- ja huhupuheisiin sitäkin enemmän.
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
weelie
02.12.2009 16:23:31
MPU: Ohhoh. Meinaat, että työnhakumarkkinoilla on kova sana sanoa, että olen luova, siksipä mulla ei ole näyttää minkäänlaista todistusta mistään.

En tarkoita. Sillä työmarkkinoilla ei ensisijaisesti etsitä luovuutta.

Työnantaja katsoo että ne jotka ovat koulun läpi päässeet ovat :
A) pitkäjänteisiä
B) nöyriä tekemään asioita mitä eivät halua tehdä
C) yhteistyökykyisiä (ehkä jossain tapauksissa että sinulla on jotain kontakteja tms)
D) taitotasoltaan ainakin välttäviä (että pääsevät kurssit läpi)

Eri mieltä saa taas olla. Koulukirjoista minä nämä esittämäni argumentit olen oppinut. Joten luova siis en ole. :D

Onko TV-taustabändissä soittavat muusikkona erityisen luovia? En usko, että kaikista luovimpia. Ovat toki varmasti erittäin osaavia.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
jopasoli
02.12.2009 16:28:30
weelie: En tarkoita. Sillä työmarkkinoilla ei ensisijaisesti etsitä luovuutta.

Työnantaja katsoo että ne jotka ovat koulun läpi päässeet ovat :
A) pitkäjänteisiä
B) nöyriä tekemään asioita mitä eivät halua tehdä
C) yhteistyökykyisiä (ehkä jossain tapauksissa että sinulla on jotain kontakteja tms)
D) taitotasoltaan ainakin välttäviä (että pääsevät kurssit läpi)

Eri mieltä saa taas olla. Koulukirjoista minä nämä esittämäni argumentit olen oppinut. Joten luova siis en ole. :D

Onko TV-taustabändissä soittavat muusikkona erityisen luovia? En usko, että kaikista luovimpia. Ovat toki varmasti erittäin osaavia.

Näinhän se on. Jos vetää jonkun staran taustabändissä, on louvuus ja omat näkemykset - mikäli niitä sattuu olemaan - paras laittaa nurkkaan lepäämään. Siellä on tarkotus vetää niinkuin työnantaja haluaa, ei niinkuin itse tykkäisi.
Tämä ei ole provoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)