Aihe: Volyymin riittävyys 100w comboissa ja vahvistimen mikittäminen
1 2 3 4 5
sepisti
29.11.2009 15:21:02
Miikathebest: Lainaan itseäni toisesta keskustelusta:
"Trankkuwahvistimen 50w on täysin sama kuin putkivahvistimen 50w.
Molemmat vahvistimet antavat ulos puhdasta ääntä 50w teholla.
Pääteasteen säröytyessä transistorivahvistin kyykkää, eikä teho/voimakkuus kasva.
Putkivahvistin ei mene kyykkyyn pääteasteen säröytyessä, vaan ääni alkaa rupeutua ja hajota pikkuhiljaa ulostulotehon vielä kasvaessa."

Useimmiten äänenvoimakkuus kasvaa todella paljon käännettäessä nuppia asteikolla 0-3, mutta 5-10 kohdalla voimakkuus ei enää juuri kasva. Ainoastaan päätesärö lisääntyy. Cleanilla soittaessa volumea ei voi useinkaan kääntää yli puolivälin.

Tässähän Miika ei tarkoita puhtaalla äänellä ns. puhdasta soundia. Kun putkivahvistin alkaa mennä "särölle" se ei välttämättä kuulosta särösoundilta. Trankun mennessä ruvelle, se alkaa kuulostaa säröltä välittömästi.
Näin minä tämän kommentin ymmärsin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
kimurantti1
29.11.2009 15:22:28
Menee jo, kirjaimelleisesti, aika hevisti ulos aiheesta, mutta itse asiassa ne kovimmat rumpalit tuolla äärihevipuolella vetää aika maltillisella voimakkuudalla nimenomaan siitä syystä, että tempot on aika kovat ja on mahdotonta soittaa tunnin mittainen keikka tarkasti, jos jokaiseen iskuun käytetään todella iso määrä energiaa.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
29.11.2009 16:02:36

onneksi se strapping young lad rumpali ei ole kuullut tosta.
Dropped C
29.11.2009 16:05:37 (muokattu 29.11.2009 16:09:46)
kimurantti1: Menee jo, kirjaimelleisesti, aika hevisti ulos aiheesta, mutta itse asiassa ne kovimmat rumpalit tuolla äärihevipuolella vetää aika maltillisella voimakkuudalla nimenomaan siitä syystä, että tempot on aika kovat ja on mahdotonta soittaa tunnin mittainen keikka tarkasti, jos jokaiseen iskuun käytetään todella iso määrä energiaa.

Joo, itekkin huomannut tän. Tekniikkametallissa yleensä aika taputtelijoita ne rumpalit... Ihan senkin takia kun käytetään triggereitä. Sit jos soitetaan jotain rokimpaa raskasta, niin sitten voi löytyäkin enemmän niitä apinan raivolla takojia. Varsinkin kun triggerit eivät välttämättä ole edes "sallittuja" k.o. musiikkityylissä.

Aiheeseen liittyen: 50W putken 4x12":n läpi pitäisi riittää melkein tahansa. Sitten jos halutaan basistin tontille puskevaa botnea isolla äänenpaineella, niin 100W voi tulla tarpeeseen.
Joees
29.11.2009 18:27:06
Mr. Speed: En tiedä onko se kuinka saatanan lujaa muihin verrattuna. Niin että kaikki kuuluu ja erottuu. Jopa basarin erottaa :) Tuossa nupissa vaan on todella toimiva masteri. Sillä voi soittaa himassa masteri klo 12:ta ja kanavavolaa säätämällä. Kuulemma ei edes soiteta kovaa verrattuna kämpän toiseen bändiin, jotka on jotain seniilejä ukkoja :) Kyllä sitten kun laittaa volat kaakkoon, niin kaapin edessä saa oivat hartiahieronnat. Kyllä tosta mökää lähtee ihan perkeleesti, mutta se on kontrolloitavissa. Samaa en voi sanoa esim. 6505:sesta.

Mulla on Budda jossa on myös oikeasti älyttömän hyvin toimiva masteri. Ja rumpali ei oo hiljasinta sorttia reeneissä. Keikoilla se osaa himmata kyllä tarvittaessa ihan ok.

Toki mulla on n. 22w masteriton combo jota saa sit jo runtata toisen bändin kanssa kello kahteentoista ja toisen kanssa hieman alle. Eikä sekään kyllä ole vielä reeneissä säröille mennyt humppareillakaan. Paitsi sillon kun mä oon kyykyttänyt sitä kunnolla... ;-) Sillon tosin mä oon jo muita kovemmalla myös.

Mut joo, jokaisella bändillä on oma dynamiikkansa.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
SininenIII
30.11.2009 06:42:32

Volyymi riittää hyvin. Aikanaan soitettiin kahdella Marshallin 80w valvestatella (1x12") death-metallia sekä kämpällä että livenä, kun ei kalliimpiin ollu varaa, helposti riitti. Eikä ollu hiljaa soittava rumpalikaan.
Miikathebest
30.11.2009 16:19:52

SininenIII: Volyymi riittää hyvin. Aikanaan soitettiin kahdella Marshallin 80w valvestatella (1x12") death-metallia sekä kämpällä että livenä, kun ei kalliimpiin ollu varaa, helposti riitti. Eikä ollu hiljaa soittava rumpalikaan.

Itselläni on kokemusta Marshallin 80w valvestatesta pienessä perunakellarissa bändireeneissä. Kaverin mielestä siitä valvestatestaan lähti paras soundi volumen ollessa lähes täysillä - ettei muka soundi aukeaisi aiemmin.
Sitten oli pulmana se, ettei teho riittänyt, eikä soundi ollut tarpeeksi munakas.
Onneksi metal zone auttoi tuomaan soundiin munaskua.
Marsun kovin särökanava ja metal zone, gainit vähintään täysillä.

Itselläni oli DSL50 classic gain-kanavalla, jossa ei ilmeisesti ollut riittävästi munaa. Soundikin meni ihan paskaksi masterin ollessa täysillä.

Näinkin voi käydä. Fiilistä kuulemma latisti se ettei minulla ollut riittävästi säröä.
Liikaa säröä!
Seba
30.11.2009 17:00:52

Miikathebest: Itselläni on kokemusta Marshallin 80w valvestatesta pienessä perunakellarissa bändireeneissä. Kaverin mielestä siitä valvestatestaan lähti paras soundi volumen ollessa lähes täysillä - ettei muka soundi aukeaisi aiemmin.
Sitten oli pulmana se, ettei teho riittänyt, eikä soundi ollut tarpeeksi munakas.
Onneksi metal zone auttoi tuomaan soundiin munaskua.
Marsun kovin särökanava ja metal zone, gainit vähintään täysillä.

Itselläni oli DSL50 classic gain-kanavalla, jossa ei ilmeisesti ollut riittävästi munaa. Soundikin meni ihan paskaksi masterin ollessa täysillä.

Näinkin voi käydä. Fiilistä kuulemma latisti se ettei minulla ollut riittävästi säröä.

Sulta siis puuttui metallinpäättäjäkuningas.
Miikathebest
30.11.2009 17:28:03

Seba: Sulta siis puuttui metallinpäättäjäkuningas.

Piti hetken miettiä... mikä ihmeen metallinpäättäjäkuningas...
Taitaa jäädä puuttumaan jatkossakin.
Liikaa säröä!
jussi1976
30.11.2009 17:29:03 (muokattu 30.11.2009 17:29:29)
Seba, tosta sun allekirjoituksestasi tulee mieleen muuan seinäkirjoitus;

"Kerta pensaassa vastaa kahta käteen."
runrunrun
03.12.2009 13:30:09 (muokattu 03.12.2009 13:35:30)

Jösses. Neil Young ja Keith Richards vetää stadionilla ku stadionilla Tweed Deluxella, 15 wattia tehoa. Osa jengistä vetää esim. Princeton Reverbillä, olikos siinä 12wattia. Eli mikityksen kans mikä vaan toiminee.

Itselläni treeneissä 15wattinen Vox riittää mainiosti myös kliineillä rumpujen yli. 5 wattinen Lionheart toimii myös, cleanit menee hieman ruvelle. Toinen kitaristi soittaa 100 wattisella Mesalla 4x12 kaapin läpi. :D

Ymmärrän kyllä että hevibändeillä ja isommilla kokoonpanoilla homma toimii vähän eri tavalla, mutta että vähän kontrastia tohon hommaan. :)
"Play from your fucking heart!" - Bill Hicks
Satu ja Tuija
03.12.2009 13:50:03
Kokeilemalla selviää. Heti noin alkuunsa suosittelen muutamaakin satawättistä wahvaria, jos tuntuu ettei oo puntissa tarpeeksi painetta makrokupella. Jos ei vieläkään lähe niin ainahan voi soittaa vaikka Eastwaylle.
wavelength
03.12.2009 14:39:16

Vapour: Ongelma hevin soittamisessa hiljaa on rummuilla on se, että kys. musatyyli tykkää voimakkaasta atakista, etenkin teknisemmissä tyylisuunnissa, jolloin ainakin joillakin kiteillä tulee eteen kompromissi soundin ja äänenpaineen välillä. Tosin en ole rumpali itse, enkä kuunnellut hirveesti eri kittejä... Vinkkejä tiukkaan atakkiin ja läskiin iskevään soundiin kevyellä kädellä otetaan kovasti kiitollisena vastaan!

Suurimmat ongelmat tulevat yleensä esiin virvelin ja peltien kanssa, sillä kevyt lyönti kalvon keskelle kuulostaa varsin erilaiselta kuin kanttilyönti kahden metrin korkeudesta, eivätkä "hevisymbaalit" syty kevyestä iskusta. Aggressiivista virvelisoundia pienellä voimakkuudella saa, kun demppaa kalvoa himpun verran ja soittaa kevyitä kanttilyöntejä (kapulan lähtökorkeus siinä kymmenen sentin tietämissä...) hieman kalvon keskikohdasta ohi. Symbaalien pitäisi olla riittävän ohuita, että ne syttyisivät kevyemmällä tatsilla. Tomit ja bassorummun saa melko helposti viritettyä ja dempattua siten, että soundi on iskevä muttei liian voimakas.
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
Jucciz
03.12.2009 14:57:05
Kyllä mää sanon suoraan, että paska on semmonen rumpali, joka ei saa settiään soundaamaan hyvältä hiljaa - tai siis hanki semmoista settiä, joka soi hiljaakin hyvin. Mitä järkeä on edes tehdä jotain sentin paksuisia peltejä, joita pitää lyödä koivuhalolla, ennenkö soundi syttyy oikein?
Satu ja Tuija
03.12.2009 15:08:03
Jucciz: Kyllä mää sanon suoraan, että paska on semmonen rumpali, joka ei saa settiään soundaamaan hyvältä hiljaa - tai siis hanki semmoista settiä, joka soi hiljaakin hyvin. Mitä järkeä on edes tehdä jotain sentin paksuisia peltejä, joita pitää lyödä koivuhalolla, ennenkö soundi syttyy oikein?

Huoh! Tätä vois muuten puida pitkään. Suomessa väännetään basistivitsejä, mutta oman kokemuksen mukaan rumpaleiden pitäis olla moisten kohteena. Usein niillä riittää kyllä kritiikkiä aikas perskuleenkin paljon, mutta samaan aikaan omat "osaamisen tasot" soittamisen suhteen tuntunevat jääneen pimennon puolelle. Viimeksinkin keikalla perjantaina niin vain tuli mieleen Kummelin Monki Mähöset, ku miehet kapuloineen vetää hikihihnoissaan. Jessus...
Mr. Speed
03.12.2009 15:08:13 (muokattu 03.12.2009 15:09:57)
Jucciz: Kyllä mää sanon suoraan, että paska on semmonen rumpali, joka ei saa settiään soundaamaan hyvältä hiljaa - tai siis hanki semmoista settiä, joka soi hiljaakin hyvin. Mitä järkeä on edes tehdä jotain sentin paksuisia peltejä, joita pitää lyödä koivuhalolla, ennenkö soundi syttyy oikein?

Tuota. Enhän mä rumpujen soitosta mitään tiedä, joten siksi kysyn. Mutta kitaralla atakki ja sen voimakkuus on mielestäni suoraan verrannollinen siihen, miten aggressiivinen soundi irtoaa. Eli aggressiivisuutta haettaessa kitara on lyömäsoitin. Oma soittotatsi on ainakin liikkunut melko perkussiiviseen suuntaan. Eli eikö kovempaa soittaessa, varsinkin akustisessa soittimessa, kuten olisi se erilainen soundi sen sijaan, että haluttaisi vain kova soundi. En tiedä voiko skeban soittoa verrata, mutta jos haluaa aggrea, niin kitaraa tulee lyödä. Nypläämällä se kuulostaa vain nypläykseltä, ihan sama kuinka paljon säröä löytyy.

Satu ja Tuija: Huoh! Tätä vois muuten puida pitkään. Suomessa väännetään basistivitsejä, mutta oman kokemuksen mukaan rumpaleiden pitäis olla moisten kohteena. Usein niillä riittää kyllä kritiikkiä aikas perskuleenkin paljon, mutta samaan aikaan omat "osaamisen tasot" soittamisen suhteen tuntunevat jääneen pimennon puolelle. Viimeksinkin keikalla perjantaina niin vain tuli mieleen Kummelin Monki Mähöset, ku miehet kapuloineen vetää hikihihnoissaan. Jessus...

Oli muuten jossain lehdessä (Soundi?) joskus kysely bändin tyhmimmästä jäsenestä. No.. Basistit "voitti" tän kilvan, mutta rumpalit oli yllättävänkin lähellä tuloksissa.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Jucciz
03.12.2009 15:14:03
Kyllä mä oon todistanut ihan riittävän monta kertaa, että napakka rumputyöskentely syntyy tekniikan eikä voiman ansiosta - muutenhan joka ainoa metsuri tässä maassa olisi ihan tajuton rumpali ja soundi olisi heti instant-deathmetal-matskua. Onneksi mulla on suuri ilo työskennellä tällä hetkellä tyylitajuisen ja kuhunkin soittopaikkaan erittäin hyvin voimankäyttönsä sopeuttavan rumpalin kanssa.
Satu ja Tuija
03.12.2009 15:22:36
Jucciz: Kyllä mä oon todistanut ihan riittävän monta kertaa, että napakka rumputyöskentely syntyy tekniikan eikä voiman ansiosta - muutenhan joka ainoa metsuri tässä maassa olisi ihan tajuton rumpali ja soundi olisi heti instant-deathmetal-matskua. Onneksi mulla on suuri ilo työskennellä tällä hetkellä tyylitajuisen ja kuhunkin soittopaikkaan erittäin hyvin voimankäyttönsä sopeuttavan rumpalin kanssa.

Niin mut siinähän se ongelma onkin. Jos joutuu todistamaan tyylin notta "annas ne oksat tänne" ja mennä näyttään, niin rumpalit on niin herkkänahkasta porukkaa, ttä ne ottaa ja suuttuu. Ite oon alottanu rummuilla ja treenannu kaiken maailman Wecklit ja Kikka Koreat että ei ihan paskapuheen tasolle jää. Ei ehkä irtoo enää siihen malliin ku bleiseri päällä 17v kesäsenä, mutta korvat viel toimii. Ainakin jos pitää kritisoida. ;)
sepisti
03.12.2009 15:37:38
Satu ja Tuija: Niin mut siinähän se ongelma onkin. Jos joutuu todistamaan tyylin notta "annas ne oksat tänne" ja mennä näyttään, niin rumpalit on niin herkkänahkasta porukkaa, ttä ne ottaa ja suuttuu. Ite oon alottanu rummuilla ja treenannu kaiken maailman Wecklit ja Kikka Koreat että ei ihan paskapuheen tasolle jää. Ei ehkä irtoo enää siihen malliin ku bleiseri päällä 17v kesäsenä, mutta korvat viel toimii. Ainakin jos pitää kritisoida. ;)

Rumpalia ei saa käskeä. Pitää toimia samalla tavalla kun naisten kanssa. Antaa ymmärtää, että ne itse sai idean päähänsä. Ja taimista ei saa sanoa... Munkin piti puoli vuotta morkata basistin taimia reeneissä, jotta rumpali tajusi, että hänkin voisi asiaan kiinnittää syvempää huomiota. Vähän kärjistetysti, mutta kuitenkin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)