Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinrakennustilat
1
jukkasil
11.11.2007 22:01:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä kuukauden ajan uudelleenjärjestellyt talomme yhteydessä vapaana olevia tiloja, jotta saisin järkevän soitinrakennusverstaan tehtyä rakennusharrastuksen jatkamiseksi hieman vakavammin/mukavammin kuin tällä hetkellä. Meillä on viime kesästä alkaen ollut vapaana 50 m_ vanha navettatila, johon olen nyt saanut siivottua 30 m_ vapaata tilaa vertastiloja varten. Olen tämän päivän järjestellyt työkoneita ja pöytiä yrittäen saada ne jotenkin järkevästi aseteltua. Tilaa on ihan hyvin, periaatteessa myös n. 10m _ lisää minulla on tällä hetkellä varastotilana itse vertastilan sivussa.
 
Työkoneita minulla on tilaan tulossa:
 
- iso vannesaha omalla jalustallaan,
- pienempi vannesaha
- taso/oikohöylä
- pylväsporakone,
- pöydälle asennettava nauhahiomakone
- käsisähkötyökalut (yläjyrsimiä pari, käsihöylä, käsisirkkeli, porakoneita, hiomakoneita jne)
- kompressori, paineilmatyökaluja + ruiskut (2 kynäruiskua, ala- ja yläpuolisella säiliöllä varustetut isommat ruiskut)
- Nauhaurien sahausjigi
- Viilapenkkejä pari
- Pöytiä kaksi + 2 pienempää work bench-viritelmää
- Vanhasta manuaaliompelukoneesta tehty mikinkäämintälaite
- Normaaleita käsityökalua iso kasa
 
Nämä ainakin pitäisi saada järjesteltyä toimivaksi kokonaisuudeksi tähän tilaan. Lisäksi saanen ainakin jossain välissä isäni tekemät voimavirtamoottoriset pöytäsirkkelin ja puusorvin käyttööni, mutta näitä en yritä tuohon tilaan saada sopimaan, ovat sen verran suuria kooltaan, että jätän nämä suosiolla toiseen tilaan.
 
Minua kiinnostaisikin nyt nähdä toisten harrastajien omista vertastiloista valokuvia ja vinkkejä, miten kannattaisi koneet järjestellä, jotta työt sujuvat ilman turhaa söhläämistä. Valoja jo lisäsin tilaan, sillä niitä ei ole ikinä liikaa, varsinkaan vanhassa navetassa. Sähköjen vetämistä jokaiseen isompaan koneeseen kiinteästi olen miettinyt katon kautta, jotta piuhat eivät olisi aina jaloissa pyörimässä. Samoin aion vetää ainakin yhden paineimaletkunlinjan kiinteästi seinään kiinni. Lämpötilaa tuossa tilassa on normaalisti n. 10 astetta, tulevaisuudessa tulen hankkimaan varmasti ilma-lämpöpumpun sinne, kunhan saamme tilan eristykset paremmin kuntoon. Kitaroiden osat pidän edelleen talon sisällä väliajat.
 
Jep, otan kuvia tilasta, kunhan projekti edistyy.
 
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Riku Rotten
28.11.2009 14:21:50 (muokattu 28.11.2009 14:30:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 747 päivää vanhaan ketjuun!
 
Onkos kuvia jo?
 
Ei vaan, ketjun kaappaus kyseessä.
 
Markkinoilla on tarjolla taso/oikohöylää 300 eeron hintaluokassa, semmoisia pöytämalleja. Työlevbeyttä näyttäis olevan 20 cm. Kysymys kuuluu, että onko noista mihinkään? Kokemuksia?
esimerkki
http://www.ironsec.fi/webmarket/pro … 4?osCsid=tctvdr9i292bi50271mbes3ne2
 
Reilulla satasella saa vannesahaa. Kokemuksia?
 
Ja tiedän, että amattikoneita ei tuolla rahalla saa, mutta josko noilla jokusen kitaran väsäis?
 
iepi
28.11.2009 18:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En menis maksamaan 300€ tuommosesta jos työleveyttä on vaan 20 senttiä, Meillä on muistaakseni leveämpi, mutta tuommonen rimpula seki on, ja aivan pa**a. Säästäisin 300, ja kyselisin joistain ammattikouluista, tai puualan yrityksiltä, josko oisivat vaihtamassa kalustoo. vanhat jykevät konneet on hyviä kun huolehtii terien kunnosta, ja ei tarvii kiroilla sitte huonojen vehkeitten takia. Koulut varsinki voivat myyä vanhoja konneitaan voittoo tavoittelematta.
 
Press spacebar to continue. Lehdistö avaruusbaariin jatkoille.
Riku Rotten
30.11.2009 09:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotioloissa tommonen siirettävä pöytämalli olis kokonsa puolesta passeli.
 
-M-
01.12.2009 09:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reilulla satasella saa vannesahaa. Kokemuksia?
 
Minä aikanaan ostin tuollaisen halpis vannesahan, taisin saada sen tingittyä jopa hiukka alle sataseen. En suosittele varauksetta kenellekään, vaikka sahalla kyllä tarkkaavainen sahuri saa ihan kelvollista jälkeä.
 
Suurin ongelma on toleranssit kaikissa sahan säädöissä. Sahausohjurit voi unohtaa ja pöytä pitää katsoa joka sahauskerralla kohdalleen mielellään suorakulmalla. Mihinkään asteikkoon ei pidä luottaa ja näin ollen kone soveltuu parhaiten tasossa sahaamiseen käsivaralla.
 
Tehoa sahassa löytyy kevyesti kaksituumaisen tavaran pilkkomiseen, paksuunkin materiaaliin pystyy tekemään kaarta ihan kohtalaisesti.
 
Sittemmin ostin laadukkaamman ja hieman isomman sahan ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Jos olet valmis käyttämään aikaa sahan "säätämiseen", niin kyllä näillä halppiksillakin sahaa. Jos kuitenkin sahailet vähänkään enemmän ja haluat tehdä jotain nopeasti, niin panosta pari satasta enemmän.
 
Phuuh...taas susi...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «