Aihe: Hevi ei olekaan yksinkertaista
1 2 3 4 5 6 7
aristoteles666
27.11.2009 09:26:38

eikö se riitä että jos biisi on hyvä, siis hyvä, niin se on sitä riippumatta genrestä tai monimutkaisuudesta/yksinkertaisuudesta.
Jokku
27.11.2009 09:34:20

aristoteles666: eikö se riitä että jos biisi on hyvä, siis hyvä, niin se on sitä riippumatta genrestä tai monimutkaisuudesta/yksinkertaisuudesta.

Eikun hevi ja metalli on melua ja paskaa eikä siinä ole mitään musikaalisuutta.
akisetä
27.11.2009 12:36:45
Yksinkertaiselta kuulostava ei kuitenkaan ole välttämättä yhtäkuin yksinkertaisesti tai helposti tehty. Ja vaikka olisikin, jos täyttää tarkoituksensa, mitä väliä?

Aivan totta. Genrestä riippumatta. Tästä tuli muuten mieleen eräs hauska ilmiö liittyen heviin, johon täällä törmää aika ajoin.. Ei meinaa aina pokka pitää, kun täällä palstoilla monesti kokeneemmat soittajat (erityisesti jo keski-ikää lähestyvät) kehoittavat nuoria musiikilliseen kaikkiruokaisuuteen ja pitämään mielen avoinna eri musiikkityyleille. Se on tottakai hyvä neuvo, mutta sitten kuitenkin rivien välistä paistaa selkeästi "...kunhan se kaikkiruokaisuus ja avoimuus ei koske millään tavalla hevipaskaa"-asenne. Joo vähän off-topic, mut tuli vaan mieleen.
Sergei Fallinen
27.11.2009 13:34:28
Jokku: Eikun hevi ja metalli on melua ja paskaa eikä siinä ole mitään musikaalisuutta.

Näinpä, ihan niin kuin jazz vielä joskus 1900-luvun alkuvuosina

aikalaisarvio suomesta v.1919 (toki jazzin määritelmä vähän eri silloin):

"Jazz on muuan raakalaismaisimpia, järjettömämpiä ja tietysti rumimpia hyppelyitä, mitä tylsät neekeriaivot ovat keksineet"
kaljataiteilija
27.11.2009 14:56:37
Sattuipa nyt monta kertaa tämä topikki silmään.....

Tämä on oma kantani keskusteluun aiheesta :
Oikeastaan heavy ei ole sen monimutkaisempaa tai vaikeampaa kuin esim blues, rockabilly, punk tai muu vanhempikin rokki/musa yleensä.
Heavyn elementtejä pidetään kenties haastavimpina ,mutta se ei välttämättä selviä kuulijalle tai kerro kaikkea musiikkityylistä.
Se että on kosketinsoittimet, nopeat kitarasoolot ja nopeat riffit , nopeita "vaihtoja" , tuplabasarijuttuja ym.ym. ei kerro kuitenkaan sen enempää siitä musiikin "vaikeudesta", mitä monilla tuntuu olevan käsitys juuri heavysta, taikkapa jazzista.
Masoko
27.11.2009 17:00:25
Borlag: Aivan, säröjä on erilaisia. Ota ne pumpulit pois korvista ja kokeile vaihteeksi kuunnella, vaikka et siedäkään sitä. Nämä kaksi asiaa ovat täysin toisistaan erillään.

Säröjä on varmasti tuhansia kuten mäkkärissä on monentyyppisiä hamppareita. En kuitenkin lähtisi vertaamaan niitä gourmet ruokaan. Vaikkakin niissä hamppareissa voi löytyä erilasisa kastikkeita on ne kuitenkin kaikki sitä samaa paskaa.

Borlag:Ei kaikki opiskele musiikkiopistoissa ennen metallimusiikin soittamista. Jos metalli on se musiikkityyli jota he haluavat soittaa, sen ei pitäisi olla sinulta pois.

Tietty. Onhan Suomi sentään vapaa maa.

Borlag:Miten on mahdollista että kaltaisesi muusikko joka säveltäjäksikin itseään kehtaa kutsua, ei omaa pienintäkään tietämystä näinkin laajasta musiikkilajista kuin mitä metalli on? Miten on mahdollista että tämä samainen muusikko ei omaa pienintäkään taitoa kuunnella mitä musiikissa tapahtuu, tai analysoida mikä musiikissa mahtaisi miellyttää kyseisen tyylin faneija? Itsellä on muutamiakin teorioita siitä että miten tuo olisi mahdollista, yksikään niistä ei ole kovinkaan mairitteleva sinua kohtaan.

Tiedän hyvin mitä metalli on. Mä en vaan pidä siitä ja se ärsyttää sinua. Mä kuuntelen kaikkea klassisen musiikin ja funkin väliltä mutta en mitenkään ymmärrä mite hevissä miellyttä. Huonon kitaristin huomaa heti siitä jos se pitää Metalicaa esikuvanaan.

This is the real deal:
http://www.youtube.com/watch?v=f_1M2Y90xTI
Teijo K.
27.11.2009 17:34:07

Masoko: Säröjä on varmasti tuhansia kuten mäkkärissä on monentyyppisiä hamppareita. En kuitenkin lähtisi vertaamaan niitä gourmet ruokaan. Vaikkakin niissä hamppareissa voi löytyä erilasisa kastikkeita on ne kuitenkin kaikki sitä samaa paskaa.

Tiedän hyvin mitä metalli on. Mä en vaan pidä siitä ja se ärsyttää sinua. Mä kuuntelen kaikkea klassisen musiikin ja funkin väliltä mutta en mitenkään ymmärrä mite hevissä miellyttä. Huonon kitaristin huomaa heti siitä jos se pitää Metalicaa esikuvanaan.

This is the real deal:

Tommostakin heviä sitten on olemassa. Ihan jees mutta vähän tylsää pitemmän päälle. Mun mielestä toi on meinaan ihan sitä heviä. Hevisoundit ja hevisoolot. Vähän jatsvaikutteita ja instrumentaalimuoto ei vielä pelasta.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Rahkonen
27.11.2009 17:48:39

Masoko: Säröjä on varmasti tuhansia kuten mäkkärissä on monentyyppisiä hamppareita. En kuitenkin lähtisi vertaamaan niitä gourmet ruokaan. Vaikkakin niissä hamppareissa voi löytyä erilasisa kastikkeita on ne kuitenkin kaikki sitä samaa paskaa.

This is the real deal:

Näistä sun puheista voi päätellä, ettet todellakaan ymmärrä "heviä", vaikka niin väitätkin. Toki parin Manowarin biisin perusteella on helppo lytätä kokonainen musiikkityyli.
aristoteles666
27.11.2009 22:17:34

no en nyt tuollaistakaan tajua, että pitäisi ymmärtää jotain musiikkityyliä,
eiks hyvä biisi riitäkään.
TaikuriHärvä
27.11.2009 23:11:59
Rölli

Rölli on vuosina 19862001 valmistunut televisiosarja. Sarjaa on esitetty useaan otteeseen YLE TV2:n Pikku Kakkosen yhteydessä.
Rölli on Röllimetsässä asusteleva tuntemattomaan lajiin kuuluva olio. Hänen mielestä olisi mukava irvistellä yhdellä hampaalla ja säikytellä muita. Rölli haluaisi olla paha ja ilkeä peikko, jota kaikki pelkäisivät, mutta se ei aina tahdo onnistua. Sydämessään Rölli ei halua kenellekään pahaa.

Metalli on ihan mukavaa musiikkia, kuuntelisin sitä jos tykkäisin siitä vielä. Black Sabbathit yms. toki uppoavat, olenkohan ikinä koskaan tarpeeksi viisas kuuntelemaan pelkästään jazzia, joka on sekin ihan mukavaa musiikkia.
Ei se ole koira, se on Mustanaamio.
baron
27.11.2009 23:47:31

KaleviHärvä: Metalli on ihan mukavaa musiikkia, kuuntelisin sitä jos tykkäisin siitä vielä. Black Sabbathit yms. toki uppoavat, olenkohan ikinä koskaan tarpeeksi viisas kuuntelemaan pelkästään jazzia, joka on sekin ihan mukavaa musiikkia.

Mä tykkään jatsista mutta en kuvittele olevani mitenkään viisas tai että mun suosikkimusani olisi jotenkin parempaa/hienompaa kuin joku muu, esim hevi jota myös kuuntelen mielelläni.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
TaikuriHärvä
28.11.2009 00:31:38 (muokattu 28.11.2009 00:32:38)
baron: Mä tykkään jatsista mutta en kuvittele olevani mitenkään viisas tai että mun suosikkimusani olisi jotenkin parempaa/hienompaa kuin joku muu, esim hevi jota myös kuuntelen mielelläni.

Njoo, no saattoipa tuossa mun provonkatkuisessa postissa nostaa päätään eräänkin kaikelle muulle musiikille liian edistyneen hepun puheet(ei esiinny tietääkseni tällä foorumilla). Usein nämä tasantarkkaan yhteen musiikin lajiin mieltyneet kaverit vaan ovat aika 'köyhiä' eivätkä omaa kovin hyviä näkökulmia varsinkaan muun kuin sen mieleisensä musiikin arvioimiseen, jos senkään. Jatsin tilalle olisin voinut lyödä minkä tahansa muun musiikin lajin tuossa edellisessä.
Ei se ole koira, se on Mustanaamio.
rintapek
28.11.2009 00:53:23

Jokku: Eikun hevi ja metalli on melua ja paskaa eikä siinä ole mitään musikaalisuutta.

Noin muuten sanottiin biitleksistä kuuskytluvun alussa... ja lopussakin...

Hmmm... mun stressiklubi ny vetää mitä tahansa mikä toimii. Jos ei toimi, ni ei vedetä. Toimivien joukkoon mahtuu aikas monta ns vaikeaa biisiä. Toimimattomien joukkoon mahtuu aivan liian monta simppeliä kolmen soinnun rokkia, jotka jokainen joskus soittanu taatusti osaa vaik unissaan.

Yksinkertaista? Vedä vaik JaakkoTeppoa? Mut koita tehdä se hyvin.
One kind of music only - the good kind
south_of_heaven
28.11.2009 04:13:02
Masoko: Mä en vaan pidä siitä ja se ärsyttää sinua.

Sä et pidä siitä, ja se on siinä, end of story. Turha täällä sun on jauhaa aiheesta enää yhtään enempää.
Life in plastic, it's fantastic!
sellisti
29.11.2009 00:53:22
Masoko: Tiedän hyvin mitä metalli on. Mä en vaan pidä siitä ja se ärsyttää sinua.

No haloo, ei täällä kenenkään henkilökohtaiset mieltymykset toisia ärsytä. Sellainen sen sijaan saattaa ärsyttää jos joku jankuttaa sivutolkulla kuinka paskaa joku musiikkityyli on yrittämättä ymmärtää mikä siinä saattaa muita miellyttää. Myönsit sentään että kyse on omasta ymmärryksen puutteestasi, joten ehkä kantasi on tullut jo selväksi.
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
Karipiirto
01.12.2009 10:29:18 (muokattu 01.12.2009 10:29:36)

Yleistät edelleen niin perkaleesti että. Lopeta nyt jo. Sama kuin sanoisit että kaikki suklaasta pitävät ovat punaniskoja vain koska pitävät suklaasta.

This is the real deal:

Katson ehkä joskus.
Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista.
Wolfhound
01.12.2009 15:26:39

Masoko: (aiemmin)Siinä on kyse ainoastaan nopeudesta, metelistä ja ulkonäöstä. (ja sitten) This is the real deal:

Huh, Satrianin ehkä paskin "biisi" (Cool#9) ikinä (ja se onkuitenkin tehnyt aika läjän semmosiakin mistä mä tykkään paljonkin): ei mitään fiilistä vaan kokoelma jazzahtavia kitaranrunkkauskikkailuja - mistäs tässä sitten on kysymys jos ei "nopeudesta, metelistä ja ulkonäöstä" :O
Teijo K.
01.12.2009 15:38:18

Wolfhound: Huh, Satrianin ehkä paskin "biisi" (Cool#9) ikinä (ja se onkuitenkin tehnyt aika läjän semmosiakin mistä mä tykkään paljonkin): ei mitään fiilistä vaan kokoelma jazzahtavia kitaranrunkkauskikkailuja - mistäs tässä sitten on kysymys jos ei "nopeudesta, metelistä ja ulkonäöstä" :O

Aivan ovelasta trollista

:)
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Bee-äf
03.12.2009 13:32:18
Hevi on vähän hämmentävä genre - kun kattelee noiden festareiden bändilistoja niin siellä on kaikkea laidasta laitaan. En minä ymmärrä millä perusteella joku Nightwish ja Entombed lasketaan saman musiikkityylin edustajaksi?

Yleensä musiikkityyleissä on aina jokin ydinominaisuus: Rokissa pitää olla draivia, funkin pitää panna perse pyörimään, jazzimiehen pitää olla hip ja cool ja niin eespäin.
Hevistä minä en mitään yhteistä nimittäjää tiedä? Onko se kuitenkin pelkästään kledjut vai tuplabasari ja gainit kaakossa? Vai Iron Maiden?
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)