Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta mikki Les Pauliin
1 2
PA5I
22.11.2009 20:31:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli sitten ostettua Gibson Les Paul Axcess, siis se floydrose versio. Nyt on ekat treenit takana ja joutui heti toteamaan, että mikit menee vaihtoon. Puhdas soundi on ok, mutta särö on räkäinen ja "tuhnu". Mikkeinä kaulassa burstbucker 1 ja tallassa burstbucker 2. Tarkoitus olis soitella Hevirokkia 80-90-luvun hengessä. Auttakaa epätoivoista miestä! Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??
 
In the spirit of Akira Takasaki
T-Stag
22.11.2009 20:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seymour Duncan Custom 5 tallaan ja Jazz kaulaan. Mulla on kolmessa LP-tyyppisessä kitarassa (joista yhdessä nikkelistä valmistettu Floikka) tuo setti ja se toimii hemmetin hyvin. Custom 5:ssä hieman enemmän botnea, karvan verran vähemmän ulostuloa ja siistimpi yläpää kuin usein suositellussa JB:ssä.
 
Midrange
22.11.2009 21:22:21 (muokattu 22.11.2009 21:25:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz voi olla hieman soundiltaan flatti eli kandee ottaa kaulaan joku soundiltaan pyöreämpi humbbari kaulaan. Jazzi on omaan makuun myös liian kirkas. Outputin riittävyys on kans vähän siinä ja siinä
 
Grugi
22.11.2009 21:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SD:n Pearly Gatesit kiinni ni kyllä kelpaa.
 
SDMF
Jucciz
22.11.2009 21:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA5I: Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??
 
Kun nyt kysyit, mä oon laittanut Sheptone PAF Tribute -setin kaikkiin Les Pauleihini. Yhessäkään ei oo vielä harmittanu.
 
http://www.sheptone.com/hum.htm
 
Grabel
22.11.2009 22:35:56 (muokattu 22.11.2009 22:39:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA5I: .. Mikkeinä kaulassa burstbucker 1 ja tallassa burstbucker 2. Tarkoitus olis soitella Hevirokkia 80-90-luvun hengessä. ..
 
No, itse vaihdoin loppukesästä lespani BB Prot juuri näihin BB 1 & 2 malleihin - ja tyytyväinen olen ollut. Ja veivaan aika paljon juurikin tuota (Hevi)rokkia 70-80-90 luvuilta :D Käytetyt vahvistimet voivat tietenkin vaikuttaa mikkikokemuksiin (ja mm. mikkien etäisyydet kielistä) jne..
 
Edit: Jaa, marsua on myös sulla.. onhan ihme, jos noilla mikeillä et saa miellyttävää soundia - etenkin jos paino on enemmän sanassa rokki, kuin hevi.
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
jussi1976
22.11.2009 22:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seymour Duncan Pearly Gates 1+
Sopii Lespaan hyvin.
 
McNulty
22.11.2009 23:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on BKP Stormy Monday ja The Mule nyt kolmessa Paulissa. Yhdessä on Fralinit. Miedommasta päästä humbuckereita ja PAF-replikoita siis. Saattavat olla siun tarpeisiin turhan kesyjä, mutta voin suositella myös BKP VHII ja HolyDiver toimivat kivasti kasaritouhuissa, tuon jo-mainitun Miracle Manin lisäksi.
 
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
Juzpe
23.11.2009 11:43:32 (muokattu 23.11.2009 11:43:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA5I: Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??
 
Deluxessa on Seymour Duncanin P-90 kokoset humbuckerit, jotka on rakenneltu jäljittelemään soundiltaan saman firman Alnico II Pro neck ja Seth Lover bridge malleja. Varsinkin vahaamaton tallamikki on versin herkullinen kun saa vähän vähemmälläkin gainilla kiertoääniä.
 
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
PA5I
23.11.2009 17:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista, jäsen Grabel on tyytyväinen omiin Bursbuckereihinsa. Kyllähän tuo soundi voisi mennä "rokimmassa" meiningissä. Olen soitellut marshall-läjälläni Gibson standardilla (emg 81/85) ja killerillä, jossa passiivimikit ja säröosasto toimii (mielestäni) vakuuttavammin. Ts. särö on selkeä, erotteleva, voimakkaampi ja alaäänet ovat jyhkeämmät. Kaverini kuvasi burstbuckereiden soundia hyvin sanomalla "särön olevan räkäisempi".
 
Itse etsin enemmän hevimpää soundia kuin rokkimeininkiä. Voisi kai sanoa, että etsin kasari hevisoundia, joka on päivitetty 2000-luvulle. Tarkoitus olisi kuitenkin pysyttäytyä passiivi mikeissä. Itsekin mietin juuri tuota SD custom 5/jazz mikitystä. Muutenhan tuo Axcess on moderni les Paul ja tosi hyvä käteen, eikä ulkonäköäkään voi moittia. Mutta se SÄRÖ!!!
 
In the spirit of Akira Takasaki
zuppermuhle
23.11.2009 18:55:49 (muokattu 23.11.2009 18:57:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA5I: Itse etsin enemmän hevimpää soundia kuin rokkimeininkiä. Voisi kai sanoa, että etsin kasari hevisoundia, joka on päivitetty 2000-luvulle. Tarkoitus olisi kuitenkin pysyttäytyä passiivi mikeissä. Itsekin mietin juuri tuota SD custom 5/jazz mikitystä. Muutenhan tuo Axcess on moderni les Paul ja tosi hyvä käteen, eikä ulkonäköäkään voi moittia. Mutta se SÄRÖ!!!
 
Aika härskin näköinen Les Paul kyllä.
 
Nyt kun mainitsit kasarisoundin joka on päivitetty 2000 luvulle niin miten olisi Seymour Duncanin Dave Mustaine setti? Kuuleman mukaan olisi Mustainen suosiman JB/Jazz setin tehokkaampi aktiiviversio.
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
Mr. Speed
23.11.2009 18:57:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veri_heavy: Aika härskin näköinen Les Paul kyllä.
 
Nyt kun mainitsin kasarisoundin joka on päivitetty 2000 luvulle niin miten olisi Seymour Duncanin Dave Mustaine setti? Kuuleman mukaan olisi Mustainen suosiman JB/Jazz setin tehokkaampi aktiiviversio.

 
Eikö tuossa juuri haluttu passiiveja? Ja kyllä luulis särön riittävän vaikka JB:llä. Kyllä se mulla ainakin riittää. Enemmän taitaa vaan olla kiinni siitä mikin ns. ominaisesta soundista. Ei outputista.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Tande
23.11.2009 19:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kun nyt kysyit, mä oon laittanut Sheptone PAF Tribute -setin kaikkiin Les Pauleihini. Yhessäkään ei oo vielä harmittanu.
 
http://www.sheptone.com/hum.htm

 
Aina, kun joku kysyy apua mikkien valitsemisessa, niin Jucciz tarjoaa Sheptoneja.
:-)
 
Jucciz
23.11.2009 19:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Aina, kun joku kysyy apua mikkien valitsemisessa, niin Jucciz tarjoaa Sheptoneja.
:-)

 
Kysymys kuului: "Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??". Vastasin vain. Mutta hyviähän ne on. :)
 
Ziggy Bubba
23.11.2009 20:07:03 (muokattu 23.11.2009 20:07:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kysymys kuului: "Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??". Vastasin vain.
 
Vastaanpa minäkin. Oman Studioni tallaan laitoin perinteisen JB:n ja kaulaan vähän variaatiota tuomaan Duncanin (humpparikokoisen P-90:n) Phat Catin.
 
Useimmat Lepakot ei musta kovinkaan botnekkaita mikkejä kaipaa, siksi tuo JB on musta oiva valinta tällaiseen tuhtisoundiseen kapulaan. Homma voi olla eri vaikkapa Straton kanssa... Phat Catin avulla kapulasta saa jopa yllättävän heleää puhdasta soundia. Mikki toimii kyllä varsin mainiosti myös säröillä, vaikken ihan äärimetalliin tuota hommaiskaan.
 
Tässä vielä ääninäytettä, ekaks Phat Cat puhtailla:
http://maihinnousu.net/s/?song_id=3164
Ja JB reiluilla rokkirutuilla ja karmeella soittosuorituksella (liideissä tais olla kanssa Phat Cattia):
http://maihinnousu.net/s/?song_id=3165
 
Kitaran alkuperäinen tallamikki 498T lähti aika nopeasti vaihtoon, sen verran tukkoinen ja löysä soundi siitä etenkin säröillä lähti. Kitaran oma kaulamikki 490R viihtyi käytössä pidempään, mutta jotain kirkkaampaa kaipasin tilalle.
 
The Crookmachine Project
LesPaul70
23.11.2009 20:15:25 (muokattu 23.11.2009 20:21:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA5I: Tuli sitten ostettua Gibson Les Paul Axcess, siis se floydrose versio. Nyt on ekat treenit takana ja joutui heti toteamaan, että mikit menee vaihtoon. Puhdas soundi on ok, mutta särö on räkäinen ja "tuhnu". Mikkeinä kaulassa burstbucker 1 ja tallassa burstbucker 2. Tarkoitus olis soitella Hevirokkia 80-90-luvun hengessä. Auttakaa epätoivoista miestä!
 
BB1 ja BB2 ovat Alnico kakkosia. Alnico II on erittäin toimiva vintage-soundiin ja cleaniin / pikkurosoon, mutta ei juurikaan käytössä kuumemmissa mikeissä. Yhtenä syynä juuri tuo taipumus sameuteen ja "ponnettomuuteen", kun säröä on paljon. Kuumin tuntemani Alnico II -pohjainen (passiivi)mikki taitaa olla Gibsonin Iommi-mikki, mutta siinä se on naitettu keraamisen mikin pariksi, ja keraaminen mikki tavallaan kompensoi kakkosen puutteita isommalla säröllä soitettaessa.
 
Eli särösoitteluun kannattaa katsastaa Alnico V -pohjaisia ja keraamisia mikkejä, oman mieltymyksen mukaan. Muuten identtisistä mikeistä saadaan yleensä kuumempia keraamisella magneetilla, minkä takia ne ovat suosittuja hard rock- / hevikepeissä. (Soundistakin tulee vähän tiukempi.) Alnico V taas saadaan toimimaan paremmin myös vähemmän kuumissa mikeissä.
 
Monia hyviä AV- ja keraamisia mikkejä ketjussa on jo ehdotettukin. SD:n Custom 5 / Jazz on varmasti toimiva yhdistelmä. Niin on myös "industry standard" JB / Jazz, jos haluaa vähän kireämpää / "kirskuvampaa" soundia kuin C5. Itse asiassa jo Burstbuckerin Pro-versio (Alnico V) voisi olla riittävä parannus, mutta oletan, että haluat kokeilla jotain erilaisempaa.
 
Sitten jos mennään "putiikkimikkeihin", BKP-mikeistä voi melko huoleti minkä vain ja lopputulos on todennäköisesti vähemmän tuhnu kuin useimmilla Gibson-mikeillä. Ei sillä että Gibson-mikit olisivat huonoja, BKP:n mikeillä vain sattuu olemaan etunaan hajakäämintä. Uskoisin, että Bonecrusherin mainitsema Holy Diver tallassa istuisi kuin nyrkki silmään tuohon soundiin mitä haet. Keraamisena ja hiukan tiukempana vaihtoehtona voisi ajatella Painkilleriä. Tai Miracle Man jos haluaa modernimpaa ja skuupatumpaa (EMG-tyylistä) soundia.
 
Kaulapaikaan oma suosikkini BKP:ltä olisi Abraxas, mutta kannattaa varmistaa Timiltä, että tulee käämityksi sopivan kuuma tallamikkiin verrattuna. Muutenkin Tim on paras auktoriteetti vinkkaamaan, mistä mikkiyhdistelmästä parhaiten lähtee haettu soundi, jos BKP:n tuotteisiin päätyy.
 
Mitä mikkejä ootte vaihtanut omiin Les Pauleihinne??
 
Minun Les Paulissani on kiinni BKP:n The Crawler -setti. Tallamikki on Geoff Whitehornin signature-mikki ja kaulamikki teknisesti jokseenkin sama kuin Abraxas. Itse tykkään kuin hullu puurosta, mutta en suosittelisi juuri sinulle - saatat haluta terävämmän tallamikin kuin tuossa setissä oleva.
Lisää aiheesta: http://muusikoiden.net/artikkelit/1154
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Midrange
23.11.2009 20:58:41 (muokattu 23.11.2009 21:16:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: BB1 ja BB2 ovat Alnico kakkosia. Alnico II on erittäin toimiva vintage-soundiin ja cleaniin / pikkurosoon, mutta ei juurikaan käytössä kuumemmissa mikeissä. Yhtenä syynä juuri tuo taipumus sameuteen ja "ponnettomuuteen", kun säröä on paljon.
 
Sameus ei ainakaan omassa Alnico 2 mikissä ole läsnä ollenkaan, päinvastoin! (duncanin alnico pro II neck). Missään muussa humbbarissa en ole törmännyt niin hyvään erottelukykyyn, etenkin keskialueella. Ja tuota tulee käytettyä eniten nimenomaan rankoilla säröillä tiluttamiseen ja muun hard-rockin soittamiseen.
 
Alnico V:sta saa kyllä sitä "extra bitea" mut kaupan päälle tulee usein "icepeak to ear" efekti etenkin korkealta soittaessa. Tuostahan Duncanin JB:ta usein kirotaan kun arvosteluja ja mielipiteitä lukee.
 
Itseasiasassa erottelukyvyltään paskin mikki jonka koskaan olen omistanut on Marzion PAF PRO jossa on Alnico V magneetti. Soundi oli kyllä niin hemmetin puuroinen ja samea kuin olla voi. Vähän kuin olisi suossa taapertanut jos tuota yrittäisi mielikuvaksi pukea. Se on vihdoin tullut opittua ettei magneetin perusteella voi tehdä kuin yleistyksiä jotka eivät varmasti päde ainakaan joka kitaran kanssa.
 
Lespoja harvemmin käytetään sieltä ylärekisteristä sooloiluun ja tilutukseen, joten JB voisi olla hyvä mikki tuomaan kirkkautta lespalle ominaiseen tumman raskaaseen soundiin. Jazzia en kyllä laittais kaulaan kun se on kovin lattea soundiltaan. Mutta kirkkautta siitä ainakin piiisaa vaikka muillekin jakaa.
 
s8na
23.11.2009 21:25:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu lespassa alkujaan Burstbucker prot jotka oli ihan kivat mikit (jäkeenpäin aatellen ehkäpä aivan loistavat). Burstbuckerit päästivät aika paljon läpi plektran ääniä, en pitänyt tästä ominaisuudesta. Ne tosin menivät kaverin tokaihin ja se niistä on nauttinut kovasti blöesiä veivatessa. Ite laitoin tilalle BKP:n Nailbombit ja täytyy todeta että soundi on aika sama kuin Burstbukereissa mutta hieman tummempi paljon suuremmalla outputilla. Burstbuckerit päästivät aika paljon läpi plektran ääniä, en pitänyt tästä ominaisuudesta. Molemmissa oli siis nuo Alnico V magneetit.
 
Nailbombeissa on ehkä pikkuisen enemmän kiertoherkkyyttä, kun vertasin toisessa kitarassa olleisiin Jazz/JB settiin ja joskus outputtia on ehkä hitusen liikaakin. Vanhassa marshalissa tuo nyt ei ole pahasta kun volumea pudottamalla ko. mikki siistytyy ihan mukavasti.
 
Olen myös kokeillu Dimarzion Superdistortionia tallamikkinä ja se tuntui myös hyvältä mikiltä ja oli selvästi kasarihenkinen.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Kalm
23.11.2009 21:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange:
 
Itseasiasassa erottelukyvyltään paskin mikki jonka koskaan olen omistanut on Marzion PAF PRO jossa on Alnico V magneetti. Soundi oli kyllä niin hemmetin puuroinen ja samea kuin olla voi. Vähän kuin olisi suossa taapertanut jos tuota yrittäisi mielikuvaksi pukea. Se on vihdoin tullut opittua ettei magneetin perusteella voi tehdä kuin yleistyksiä jotka eivät varmasti päde ainakaan joka kitaran kanssa.
 
Lespoja harvemmin käytetään sieltä ylärekisteristä sooloiluun ja tilutukseen, joten JB voisi olla hyvä mikki tuomaan kirkkautta lespalle ominaiseen tumman raskaaseen soundiin. Jazzia en kyllä laittais kaulaan kun se on kovin lattea soundiltaan. Mutta kirkkautta siitä ainakin piiisaa vaikka muillekin jakaa.

 
Magneetti voi tosiaan antaa suuntaa, mutta kokonaisuus ja kytkentä määrää tässäkin. Omassa kalustossa on nyt 498T, BB pro, JB, Jazz, AirClassic ja PAF Pro, joissa kaikissa alnico V:t sisällä ja hyvinkin erityyppiset ominaisuudet. (Ovat tosin eri kitaroissakin, niin 1:1 vertailu on about mahdotonta).
 
JB taitaa olla noista se räikein yksilö ja samalla myös huonoin puhtaille soundeille (about siinä 498T:n ja PAF Pron rinnalla). Hyvinä puolina sopivuus Megadeth-osaston rässiin ja tonesäädön "sietokyky", eli on sen verran kirkas että pienellä tonen/volumen pakituksella saa vielä irti suht normi humbuckerisoundin...siis siinä kohtaa kun valmiiksi pyöreämpi ja ruskeampi mikki menisi jo tuhnuksi...).
 
LesPaul70
24.11.2009 09:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: Magneetti voi tosiaan antaa suuntaa, mutta kokonaisuus ja kytkentä määrää tässäkin.
 
Joo, tuotahan tavallaan yritin sanoa yllä. Monet jutut vaikuttavat siihen, millainen mikki on kokonaisuutena, ja valittu magneetti on vain yksi osa yhtälöä. Vasta sitten kun puhutaan muuten identtisistä mikeistä ja vaihdetaan vain magneettia, magneettityyppien erot alkavat tulla esiin. Alnico II on soundiltaan pehmeämpi kuin Alnico V (ja etenkin keraaminen), minkä johdosta siihen perustuvat mikit VOIVAT vaikuttaa hieman munattomilta tai sameilta, kun soitetaan kovalla säröllä. Tämä ei siis tietenkään tarkoita, etteikö ihan hyviä särömikkejäkin voisi tehdä Alnico II -magneetilla, mistä esim. Slashin suosima Alnico II Pro esimerkkinä. Toisaalta esim. BKP käyttää kuumemmissa vintage-tyylisissä mikeissä (esim. Abraxasissa) Alnico II:n sijasta Alnico IV:ää, jonka korkeiden ja matalien taajuuksien toisto on säröllä soitettaessa parempi kuin Alnico II:n, mutta soundityyppi on silti hyvin lähellä Alnico II -tyylistä vintagesoundia.
 
Jotta homma menisi vielä mutkikkaammaksi niin saman magneettityypin sisälläkin on vielä eroja, eli on erilaisia Alnico II -tyypin magneetteja. Ja keraamisia vasta onkin kovasti erilaisia.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «