Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pleksiä rojektiin
1
jupu
23.11.2009 17:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen väsäämässä telen ja straton välimuotoa. Mikitys ja elektroniikka poikkeaa molemmista esikuvista. Tarkoitus on laittaa telen tala- ja kaulamikin väliin straton keskimikki, 5-asentoinen kytkin ja volapotikka.
 
Autotallin kätköistä löysin ohutta vaneria. Voisiko siitä saada väsättyä kelvollisen pleksin? Siis sellaisen, joka kestää paitsi kaljaa myös katseita. Onko kokemuksia moisesta? Pintakäsittely- ja työstövihjeet ovat tervetulleita.
 
Onko muuta kierrätysmateriaalia, jota voisi kokeilla?
 
mikkojen
23.11.2009 21:42:23 (muokattu 23.11.2009 21:43:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupu: Olen väsäämässä telen ja straton välimuotoa. Mikitys ja elektroniikka poikkeaa molemmista esikuvista. Tarkoitus on laittaa telen tala- ja kaulamikin väliin straton keskimikki, 5-asentoinen kytkin ja volapotikka.
 
Autotallin kätköistä löysin ohutta vaneria. Voisiko siitä saada väsättyä kelvollisen pleksin? Siis sellaisen, joka kestää paitsi kaljaa myös katseita. Onko kokemuksia moisesta? Pintakäsittely- ja työstövihjeet ovat tervetulleita.
 
Onko muuta kierrätysmateriaalia, jota voisi kokeilla?

 
Minä ainakin olen tylysti vanerista tehnyt pleksinkorvikkeita. Esim tuossa viime kesän teleprojektissa on vaneripleksi jonka petsasin samalla vihreällä kuin muunkin bodyn. Lopuksi lakkasin diccolla myös pleksin ja ihan käypäinen tuli:
http://muusikoiden.net/dyn/users/59963.jpg
 
Samaten tuossa toisessakin kesäprojektissa tuli käytettyä vaneria. Tuohon tein vanerista teletyylisen potikka + mikkiswitch levyn sekä mikin kehykset (ja näissä pelkkä lakkauskäsittely päällä). Tosin, nuo mikkikehykset ovat niin rumat että ne teen jossain välissä uudelleen. Kuvassa ko. projekti ennen ja jälkeen. Tulipahan samalla todettua että kyllä vasurikepistä oikeakätisen saa kun vaan näkee vähän vaivaa..:
http://muusikoiden.net/dyn/users/60685.jpg
 
carpe diem - memento mori
jupu
24.11.2009 21:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkojen: Minä ainakin olen tylysti vanerista tehnyt pleksinkorvikkeita. Esim tuossa viime kesän teleprojektissa on vaneripleksi jonka petsasin samalla vihreällä kuin muunkin bodyn. Lopuksi lakkasin diccolla myös pleksin ja ihan käypäinen tuli:
http://muusikoiden.net/dyn/users/59963.jpg

 
Jotain tuon tyylistä juuri tuumailin. Ruiskuttelin hiottuun koepalaseen kirkkaan lakan päälle ja se voisi olla ihan käypänen ratkaisu. Mustakin on välillä ollut suunnitelmissa.
 
Onko vielä jotain muita kokemuksia/ideoita jotka saattaisivat toimia?
 
mikkojen
25.11.2009 22:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, yksi vaihtoehto on sitten tietenkin sellainen, mitä tuli kanssa kokeiltua, että liimailin ensin noin 10 cm * 20 cm läpinäkyvistä muovipaloista (taisi olla about 1mm paksua muovilevyä) limittäin 3-kerroksisen pleksiaihion josta sitten leikkelin itse pleksin. Muovilevyn palaset oli töistä jotain ylijäämäkamaa joten tämähän oli kierrätystä parhaimmillaan. Sellaisenaanhan lopputulos oli aivan karsean näköinen, muovit kun olivat läpinäkyviä joten liimat näkyivät yllättäen sieltä välistä. Liima oli jotain kohtuullisen tujua kamaa, tuota lopputulosaihiota kun sai väännellä ja käännellä miten vain eikä se siitä miksikään hajonnut. Niinpä lopuksi päällystin koko pleksin vanhalla tummalla verhokankaalla ja kieltämättä siitä tuli loppujen lopuksi aika uniikin näköinen! =)
 
carpe diem - memento mori
jupu
26.11.2009 12:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkojen: Heh, yksi vaihtoehto on sitten tietenkin sellainen, mitä tuli kanssa kokeiltua, että liimailin ensin noin 10 cm * 20 cm läpinäkyvistä muovipaloista (taisi olla about 1mm paksua muovilevyä) limittäin 3-kerroksisen pleksiaihion josta sitten leikkelin itse pleksin. Muovilevyn palaset oli töistä jotain ylijäämäkamaa joten tämähän oli kierrätystä parhaimmillaan. Sellaisenaanhan lopputulos oli aivan karsean näköinen, muovit kun olivat läpinäkyviä joten liimat näkyivät yllättäen sieltä välistä. Liima oli jotain kohtuullisen tujua kamaa, tuota lopputulosaihiota kun sai väännellä ja käännellä miten vain eikä se siitä miksikään hajonnut. Niinpä lopuksi päällystin koko pleksin vanhalla tummalla verhokankaalla ja kieltämättä siitä tuli loppujen lopuksi aika uniikin näköinen! =)
 
Tuo verhokangas kuulostaa tosi jännältä, Pasilaa mukaillakseni. Miksei kitaran rakennuksessa ja muutenkin elektroniikkatmaailmassa hyödynnetä enemmän tekstiilejä? Minä vaan kysyn.
 
Mitenkähän toimisi jos kitaraan lätkäsis vanhan lp levyn etiketteineen. Voisi olla aika spesiaali. Sitä materiaalia olisi ainakin viljalti tarjolla.
 
jamu
26.11.2009 12:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupu:
Mitenkähän toimisi jos kitaraan lätkäsis vanhan lp levyn etiketteineen. Voisi olla aika spesiaali. Sitä materiaalia olisi ainakin viljalti tarjolla.

 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=31&t=161245&o=0&#p8034942
 
mikkojen
26.11.2009 15:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumaliste, tuota pitää kyllä testata! Löytyy nimittäin tuota lähdemateriaalia täältäkin sen verran paljon! Ja lopputuloskin näyttää mukavan musa-aiheiselta. =)
 
Ja varmaan tuo "liimata kaksi lp:tä päällekkäin ennen kun alan muotoilun, jotta lopputulos olisi hieman vahvempi" ajatus kannattaa kanssa huomioida. Pitääkin lukaista tuo linkin ketju kokonaisuudessaan läpi. Mutta todennäköisesti dremelkopiolla homman saa hoiduksi (kun vain malttaa tehdä vähän kerrallaan eli riittävän hitaasti) ilman mitään lämmityshommiakin.
 
Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea!
 
carpe diem - memento mori
jupu
26.11.2009 16:14:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kokeilla pitää. Kaivoin jo valmiiksi erään monista sheisse-luokituksen saaneista plätyistä koetyöstettäväksi. Saksilla ajattelin yrittää ensin ja sitten kuumennetulla mattoveitsellä. Kun vaan joutais..
 
Puavali
28.11.2009 00:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupu: Juu, kokeilla pitää. Kaivoin jo valmiiksi erään monista sheisse-luokituksen saaneista plätyistä koetyöstettäväksi. Saksilla ajattelin yrittää ensin ja sitten kuumennetulla mattoveitsellä. Kun vaan joutais..
 
Dremel tms?
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
jupu
11.12.2009 19:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisemmissa ketjuissa en ole huomannut kenenkään kokeilleen- tai ainakaan tunnustaneen kokeilleensa- levyn lämmittämistä kuumassa vedessä. Minä tein niin ja leikkasin levyä peltisaksilla. Jälki oli suht koht hyvää siihen asti kun meni taas vituroilleen ja pala lohkesi. Jos etiketin haluaa säilyttää, levy on syytä suojata kirkkaalla lakalla. Muutenkin se on suotavaa.
 
Levyn poraaminen onnistuu puuterällä ihan hyvin Mikkien reiät ajattelin tehdä poraamalla reiän päät ja leikkaamalla välit peltisaksilla.
 
Seuraavaksi Yritän tehdä mikkivalitsimen vaatiman suoran viillon. Luulen että siinäkin tapauksessa päihin kannattaa porata reiät. Ehkä koko homma pitää tehdä poraamalla pikku reikiä peräkkäin piikillä tehtyyn uraan.
 
Lapsilta pihistämäni kirjojen päällystysmuovi tuntuu toimivan hyvin levyn vahvikkeena, kunhan sen on saanut ensin muotoiltua. Kaksi kerrosta tuntuisi riittävän.
 
Kolme älppäriä olen jo uhrannut turhuuksien jumalattarelle. Projekti jatkuu.
 
amistaar
11.02.2010 10:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää tein viime kesänä stratokopiooni vanerista pleksin. Ihan hyvännäköinen siitä tuli, vaikkakin hiomista oli aika paljon.
 
jupu
11.02.2010 20:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikku tauon jälkeen tein taas kokeiluja älppäreillä. Tällä kertaa Toton levy sai kyytiä. Kuumailmapuhaltimella pikkasen tohotin ja sitten saksilla. Ihan ok.
 
Pleksiin taakse olisi hyvä saada liimattua jonkinlainen vahvike volapotikan ja mikkivaitsimen kohdalle. Kannattaisiko etsiä jotain foliopintaista matskua? Ideoita?
 
JOPPA
12.02.2010 17:28:00 (muokattu 12.02.2010 17:29:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän kyllä hyvinkin että kyseiset lp:t ovat tässä tapauksessa niitä long play-levyjä, mutta silti jostain syystä ihan joka kerta kun ne kaksi kirjainta luen, ihmettelen että miten se Les Paul tähän kohtaan nyt liittyy :O
 
Pleksiin taakse olisi hyvä saada liimattua jonkinlainen vahvike volapotikan ja mikkivaitsimen kohdalle. Kannattaisiko etsiä jotain foliopintaista matskua? Ideoita?
 
Mulle tulis ekana mieleen joku ohut vaneeri tai joku sellainen.......
 
E:stä C#:ään
jupu
16.04.2010 09:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivoinpa tämän vanhan ketjun esille, koska pleksi tuli lopultakin valmiiksi. Dremelin eri laikoilla ja terillä työstö oli loppujen lopuksi helpointa. Alapuolelle kiinnitin palasen piirilevyä vahvikkeeksi ja häiriösuojaksi.
 
Kuva on jäsentiedoissani.
 
jPekka
16.04.2010 11:43:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupu: Kaivoinpa tämän vanhan ketjun esille, koska pleksi tuli lopultakin valmiiksi. Dremelin eri laikoilla ja terillä työstö oli loppujen lopuksi helpointa. Alapuolelle kiinnitin palasen piirilevyä vahvikkeeksi ja häiriösuojaksi.
 
Kuva on jäsentiedoissani.

 
Kappas, tyylikäs kuin mikä!
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «