Aihe: Mandoliinin kaula poikki, noviisi pulassa.
1 2
Apaas
06.01.2009 22:56:00

Eikö tuossa ole se riski että lapa liukuu pois paikoiltaan kun liima on liukasteena välissä?
cimar
07.01.2009 18:40:01
joo on siinä sellainenkin mahdollisuus,siinä tapauksessa voi poistaa eka nauhan
ja porata vaikka millin reiän nauhan urasta ja laittaa vaikka ohut naula uran
reikään väliaikaisesti liimausta varten,vielä parempi jos laittaa molemmille reunoille niin pysyy suorassa,poistaa naulat kun liima on kuivunut ja laittaa nauhan takaisin,nauha taas pitäis kuumentaa että saa siististi sen pois,tuntuu varmaan
monimutkaiselta mutta sen takia sen korjauskin maksaa.Niitä nauloja ei kannata mennä vasaralla lyömään ettei kaula halkea.
samipa
07.01.2009 21:24:47
Niitä nauloja ei kannata mennä vasaralla lyömään ettei kaula halkea.

...joo, kova jätkä painaa ne sormella puuhun ku puuhun !! :o)

tai fiksu jätkä ruuvaa skrugarilla :)

-Sami
Apaas
08.01.2009 09:25:25

Eipä tuo monimutkainen juttu ole. Näin toimitaan. Tämä kiven tuttava ei ole kiinnostunut asiasta, on "erikoistunut" esähköisiin soittimiin enemmän. Irroitan liimat itse,ostan titebondia, ja sitten sukuloimaan. Näytin Hessulle soitinta ja sanoi homman onnistuvan helposti, on tehnyt samanlaisia korjauksia ennenkin,tosin kyseessä ei ole ollut soitin :)
Jymi
08.01.2009 09:43:29 (muokattu 08.01.2009 09:44:47)
Tällainen työjärjestys mitään ?

1. Otelauta irti kokonaan (lämmöllä ja vesihöyryllä)
2. kaulanpalojen putsaus erikeeperistä. Koskeutteutta hyväksikäyttäen tässäkin ?
3. Kaulan kasaan liimaaminen.
4. Nyt putsata ja tasoittaa sen pinnan johon otelauta liimataan.
5. Otelaudan liimaus. Ja tietenkin oikeaan kohtaan, ettei tule intonaatio-ongelmia.
6. pintakäsittely
kivi
08.01.2009 12:18:07 (muokattu 08.01.2009 12:32:11)
Jopas Kivi on kovin kannustava. En ole itse vielä onnistunut saamaan yhtään kitaraa valmiiksi, mutta uskono pystyväni moiseen urakkaan. Jos minulta olisi kaula nasahtanut omasta kitarastan samalla tavalla poikki, en todellakaan olisi tiennyt kuinka asiassa edetään ja olisin varmasti miettinyt myös tuota hiomista, jos välissä olisi ollut jo valmiit, kovat liimat. Olen vähän närkästynyt kysyjän puolesta, koska niin helposti samaistun hänen taitoihinsa moisen ongelman suhteen. Tosin nyt kun tieto on lisääntynyt niin saattaisin jopa korjata lohjenneen kaulan liimoja rapsuttamalla ja jigiä apuna käyttäen :)

-Sami

Joo, mutta en siltikään kadu tai pyydä anteeksi. Mä elätin itseni 1980-luvulla jossain vaiheessa kunnostamalla, säätämällä, purkamalla ja kokoamalla kitaroita, ja voin sanoa että käsieni kautta on kulkenut satoja ja taas satoja skeboja. Kaikki kamalimmat asiat mitä niissä tuli vastaan olivat joka ainoa seurausta siitä, että innokas mutta kärsimätön kotinikkari oli yrittänyt korjata jotain. Mä en ole nähnyt montaakaan edes siedettävää "amatöörin korjausta".

Nytkin olen varma, että jos kysyjä suunnittelee uuden kaulan tekoa, hän ottaa ensimmäisen vastaantulevan puupalikan ja alkaa veistää siitä (ehkä puukolla?), eikä varmastikaan hae kunnolla kuivunutta soitinpuuta. Tuloksena on elävä ja käyrtyvä kaula sitten. Maniskassa on hurja veto, kaularautakaan ei ole turha ajatus.

Mitä kitaran tekemiseen tulee, suosittelen jotain rakennussarjaa, tai sitten halvan kiina-kitaran customointia. Eihän se tietenkään ole oikeaa kitaran rakentamista ...mutta mä olen saanut monen kitaran osat ostamalla markalla niitä koulun teknisessä käsityössä tehtyjä kitarahirvityksiä ja varovasti purkamalla niistä käyttökelpoiset osat. Hiukan tietysti itketti kun näki niitä Warmothin bodyja ja kauloja jotka oli porailtu pilalle miten sattuu, olipa joku kaveri koonnut stratonsa kiireessä kolmen tuuman sinkkinauloillakin, jotka oli kaulan liitoksessa lyöty bodyn ja kaulan läpi ja kärjet kauniisti kotkaamalla upotettu otelautaan. Ei saakeli!

Onneksi amatööri yleensä pilaa puut ja ostaa liian kalliit rautaosat (jotka voi pelastaa), sillä kompensoi kivasti halpiskitaroita joissa puut on ok mutta rautaosat kuraa. Yhteensä voi saada aikaan ihan toimivia soittimia kaiken maailman skuikeroista.
;-)

PS. Oletusarvoisesti amatöörin kitarankorjauksista tulee mieleen Aron soittimessa joskus näkemäni Gibson johon omistaja oli "vaihtanut humpparit" P90-mikkien tilalle käyttäen työvälineinä vasaraa ja talttaa kuten koulun veistossa aikoinaan. Ei v***u mikä näky. Se oli kuin avolouhos. Ja kehysten puutteessa joku kallis merkkihumppari naulattu suoraan taltalla suppiloksi avarretun mikinkolon pohjaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Apaas
08.01.2009 17:00:54

Joo, mutta en siltikään kadu tai pyydä anteeksi. Mä elätin itseni 1980-luvulla jossain vaiheessa kunnostamalla, säätämällä, purkamalla ja kokoamalla kitaroita, ja voin sanoa että käsieni kautta on kulkenut satoja ja taas satoja skeboja. Kaikki kamalimmat asiat mitä niissä tuli vastaan olivat joka ainoa seurausta siitä, että innokas mutta kärsimätön kotinikkari oli yrittänyt korjata jotain. Mä en ole nähnyt montaakaan edes siedettävää "amatöörin korjausta".

Nytkin olen varma, että jos kysyjä suunnittelee uuden kaulan tekoa, hän ottaa ensimmäisen vastaantulevan puupalikan ja alkaa veistää siitä (ehkä puukolla?), eikä varmastikaan hae kunnolla kuivunutta soitinpuuta. Tuloksena on elävä ja käyrtyvä kaula sitten. Maniskassa on hurja veto, kaularautakaan ei ole turha ajatus.

Mitä kitaran tekemiseen tulee, suosittelen jotain rakennussarjaa, tai sitten halvan kiina-kitaran customointia. Eihän se tietenkään ole oikeaa kitaran rakentamista ...mutta mä olen saanut monen kitaran osat ostamalla markalla niitä koulun teknisessä käsityössä tehtyjä kitarahirvityksiä ja varovasti purkamalla niistä käyttökelpoiset osat. Hiukan tietysti itketti kun näki niitä Warmothin bodyja ja kauloja jotka oli porailtu pilalle miten sattuu, olipa joku kaveri koonnut stratonsa kiireessä kolmen tuuman sinkkinauloillakin, jotka oli kaulan liitoksessa lyöty bodyn ja kaulan läpi ja kärjet kauniisti kotkaamalla upotettu otelautaan. Ei saakeli!

Onneksi amatööri yleensä pilaa puut ja ostaa liian kalliit rautaosat (jotka voi pelastaa), sillä kompensoi kivasti halpiskitaroita joissa puut on ok mutta rautaosat kuraa. Yhteensä voi saada aikaan ihan toimivia soittimia kaiken maailman skuikeroista.
;-)

PS. Oletusarvoisesti amatöörin kitarankorjauksista tulee mieleen Aron soittimessa joskus näkemäni Gibson johon omistaja oli "vaihtanut humpparit" P90-mikkien tilalle käyttäen työvälineinä vasaraa ja talttaa kuten koulun veistossa aikoinaan. Ei v***u mikä näky. Se oli kuin avolouhos. Ja kehysten puutteessa joku kallis merkkihumppari naulattu suoraan taltalla suppiloksi avarretun mikinkolon pohjaan.

Minäkin olen nähnyt omatekoisen voiveitsen. Se oli vitun ruma. Kiitos sinulle, Kivi.
iepi
08.01.2009 17:11:34

Minä oon ymmärtäny että se on ruuveilla kiinni se mikki kehyksissä, ja kehys kitarassa. Ainakin niin minä sen laitoin.

Oliko se mikkikehys naputeltu taltalla ja vasaralla irti siitä kitarasta, ja sitte naulattu se uus mikki sinne pohjaan? Ei vissiin oo tullu mieleen ostaa ruuvimeisseliä.
Aika kallis, taijan tehä sen ite.
Numb
08.01.2009 17:20:31

Minä oon ymmärtäny että se on ruuveilla kiinni se mikki kehyksissä, ja kehys kitarassa. Ainakin niin minä sen laitoin.

Oliko se mikkikehys naputeltu taltalla ja vasaralla irti siitä kitarasta, ja sitte naulattu se uus mikki sinne pohjaan? Ei vissiin oo tullu mieleen ostaa ruuvimeisseliä.

Humppari ei mene p90:n paikalle ilman puutöitä. p90 on pienikokoisempi.
A waist is a terrible thing to mind.
iepi
08.01.2009 17:32:03
Humppari ei mene p90:n paikalle ilman puutöitä. p90 on pienikokoisempi.

Ahaa, nyt tiedän tuonkin.
Aika kallis, taijan tehä sen ite.
Apaas
08.01.2009 23:05:55 (muokattu 08.01.2009 23:28:35)

Tällainen työjärjestys mitään ?

1. Otelauta irti kokonaan (lämmöllä ja vesihöyryllä)
2. kaulanpalojen putsaus erikeeperistä. Koskeutteutta hyväksikäyttäen tässäkin ?
3. Kaulan kasaan liimaaminen.
4. Nyt putsata ja tasoittaa sen pinnan johon otelauta liimataan.
5. Otelaudan liimaus. Ja tietenkin oikeaan kohtaan, ettei tule intonaatio-ongelmia.
6. pintakäsittely

Näin tämä tuntuu minustakin fiksuimmalta. Otelauta tosiaan on jo valmiiksi irti, pieni säle kaulaa on siinä vain kiinni alkuperäisellä liimallaan. Erikeepperit lähti kankaanpalalla,haalealla vedellä ja teräväkulmaisella kovakumin palasella pois hyvin. Tarkasti piti hankailla,liimaa kun oli joka syyn välissä. No se on ohi nyt.

Kunhan Hessulla on aikaa ja olen käynyt ostamassa liimaa lepikältä, olen vierestäkatsojana hommassa.

Kivi.

Kaikki kamalimmat asiat mitä niissä tuli vastaan olivat joka ainoa seurausta siitä, että innokas mutta kärsimätön kotinikkari oli yrittänyt korjata jotain. Mä en ole nähnyt montaakaan edes siedettävää "amatöörin korjausta".

Kantasi on asiasta tullut selville, se oli pahan luokan moka, miksi hangata suolaa haavoihin?

Jos näkisit katsoa tarkemmin kutriesi takaa, huomaisit että tarkoitus ei ole työstää kaulaa itse, vaan osaavan ihmisen kanssa joka tietää mitä tekee. Ja pala mahonkia on tullut myös viesteissäni esille, leppävirran soitinrakentamolta.

Mitä kitaran tekemiseen tulee, suosittelen jotain rakennussarjaa, tai sitten halvan kiina-kitaran customointia.

Kerro kokemuksiasi mielellään asiaa koskeviin ketjuihin, tässä on kyse mandoliinin korjaamisesta. Kitaranrakennussarjat sikseen.

Ymmärtänet että alkaa vituttaa kun hippi aukoo päätään syyttä suotta, se ei edistä tätä asiaa millään lailla.
samipa
09.01.2009 02:38:22 (muokattu 09.01.2009 02:41:21)
Tää on hassu palsta.. joku kysyy ohjeita. Toinen sanoo, ettei mitään kannata itse tehdä, jos ei ole syntynyt puusepäksi. Sit mä yritän vähän viilentää kritiikkiä ja palata aiheeseen eli saada tämän päivän kulutusyhteiskunnassa ihmisiä korjaamaan ja tekemään itse, ja mikä tärkeintä nautinnollisia puutöitä puuhastelemaan. Sit kerrotaan omista hyvistä löydöistä, joita on tullut joiden yläasteikäisten kitaraprojekteista tehtyä ja parjataan kaikki itse yrittäminen suohon, siis varsinkaan jos ei ole seppä jo syntyessään.. Hmm. olen kai jo aika lailla aikuinen (joskin provosoidun kovin herkästi) kun ikää on hieman yli 30. Peili on aika hauska keksintö aina välillä :o)

Ja hei Kivi, mitäpä sitä suotta pyytelemään anteeksi, ethän sinä ole pahaa tehnyt, et vain ollut kovin kannustava ja olit enemmänkin huolissasi siitä, ettei toisen tunnearvoltaan kallis soitin mene lopullisesti pilalle.

Puuhastelen tällä hetkellä ihmisten ja ihmisryhmien parissa. Täytyy sanoa, että olisi kyllä ihme, jos täällä soitosta ja/tai rakentelusta pitävien keskuudessa ei joskus tunteet kuumenisi.

Joten tämmöstä näin yöllä mielessä. Päiväunet vähän venähti.. Kiitti ja moi !

-Sami
Apaas
16.11.2009 13:39:51 (muokattu 16.11.2009 13:41:06)

söhellys. anteeksi.
Jymi
16.11.2009 13:55:17
Apaas: söhellys. anteeksi.

No kun kerran söhelsit, niin kerrohan samalla mikä on soittimenkorjauksen tilanne..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)