Aihe: Vähintään kahden eri säröpedaalin yhdistelmät
1 2 3 4
Midrange
01.11.2009 21:08:24 (muokattu 01.11.2009 21:12:24)
heikkimononen: Mitä ihmettä. Eihän mikään pedaali _voi_ suhista noin paljoa jos se on ehjä. Aivan käsittämätön meteli, ihan millä tahansa mittapuulla.

Totta. Mutta huomaa myös että tuossa videossa ynkän puhdaskin kanava on jo hieman säröllä joka vahvistaa sitä. Ei tuo pedaali täysin puhtaan kanavan kautta tuommoista kohinaa pidä. Mutta mäkin ajan sen ynkän tavoin jo valmiiksi (autolla) yliajetun etuasteen kautta jolloin kohinaa syntyy, minkä noisegatella saa onneksi kuriin.
Jucciz
01.11.2009 21:13:44 (muokattu 01.11.2009 21:19:10)
bonecrusher: Joo, gaten käyttö metallimusassa "äänenpätkijänä" on ihan eri homma kuin signaaliketjun siivoaminen ei-toivotuista häiriöistä. Siihen on yleensä paljon parempiakin konsteja kuin gate, joka ei kuitenkaan poista niitä häiriöitä soivien äänten kohdalta, vaan ainoastaan niiden välistä (eli kun ei soiteta). Laadukkaat vehkeet eivät ole ylivoimaisen kovia kohisemaan (toisin kuin tuo ynkön DOD), niitä kannattaa ihan syystä suosia.

Sanon ihan suoraan: luulis, että Ynkänkin palkoilla ois varaa ostaa vähän vähemmän kohisevia säröpedaaleja/boostereita/preamp:eja kuin tuo DOD, tai vaikka teettää siitä vaikka Insane Kanella low noise -versio, jossa on laadukkaat komponentit. Ihan hävyttömän kauhea suhina tuossa pedaalissa tuon videon perusteella.
Kiinankeisari
01.11.2009 21:13:47
mun käytössä ei pari kolme säröä + joskus fuzzi yhtä aikaa ei oo mitään ihmeellistä jos haetaan sitä kuuluisaa "laulavaa" soolosaundia, gainit kun pitää kurissa niin hyvin pelaa eikä kohise turhia. eihän se tietysti saundaa samalle kun pelkkä putkietusen gaini mutta sitä ei tässä kyllä haetakaan. ts-tyyliset on suorastaan tehtyjä stäkkäämiseen, moni muukin mieto overdrive toimii tosi hyvin.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
Midrange
01.11.2009 21:26:06 (muokattu 01.11.2009 21:26:48)
Sanon ihan suoraan: luulis, että Ynkänkin palkoilla ois varaa ostaa vähän vähemmän kohisevia säröpedaaleja/boostereita/preamp:eja kuin tuo DOD, tai vaikka teettää siitä vaikka Insane Kanella low noise -versio, jossa on laadukkaat komponentit. Ihan hävyttömän kauhea suhina tuossa pedaalissa tuon videon perusteella.

No tottakai se on kauhea suhina kun siinä on molemmat nupit kaakossa miten sitä ei ole alunperin tarkoitettu käytettäväksi. Tuohan pohjautuu pitkälti alkuperäiseen DOD 250 overdrive preamppiin josta saa itseasiassa vieläkin suuremmat kohinat nupit kaakossa (sen keltaisen version gain-nupikassa enemmän säätövaraa). Ja siinä alkuperäisessä mallissa jos missä on laadukkaat komponentit. Ynkkä vain käyttää sitä tuollai, ja sanoisin että kyllä se on noisegaten kanssa hyvä yhdistelmä kun sillä soittelemalla ferrareja pystyy ostelemaan :)

Se että se ei välttämättä istu meidän "aikuisen" soittelijan makuun ei silti tee siitä huonoa ;)
Midrange
01.11.2009 21:31:08
mutta voisiko parempi muuntaja (tällä hetkellä 1-spot) ratkaista/auttaa asiaa. Entä kitaran elektroniikat?

Mulla on tuo 1Spot muuntaja mutta se itseasiassa tuottaa pedaaleihini aavistuksen verran enemmän muuntajapörinää kun Danelectron halpa muuntaja (josta tosin ei pysty jakamaan sitä virtaa kuin parille pedaalille)
Jucciz
01.11.2009 21:37:25
Midrange: Se että se ei välttämättä istu meidän "aikuisen" soittelijan makuun ei silti tee siitä huonoa ;)

Tai sitten Ynkkä ei itekään käytä tuota DOD:ia koskaan noin rajuilla säädöillä, vaan se on väännetty täysille ainoastaan tota mainospätkää varten, jotta saadaan mahdollisimman suuri kontrasti geitatun ja normaalin signaalin välille.
Midrange
01.11.2009 21:52:15 (muokattu 01.11.2009 21:59:59)
Jucciz: Tai sitten Ynkkä ei itekään käytä tuota DOD:ia koskaan noin rajuilla säädöillä, vaan se on väännetty täysille ainoastaan tota mainospätkää varten, jotta saadaan mahdollisimman suuri kontrasti geitatun ja normaalin signaalin välille.

Mahdollista. Muuten, tuo ei oo mainospätkä tuosta pedaalista, melkeinpä vaan amatöörivideo joka on laitettu youtubeen ja jossa ynkällä on vahvarina pikkuinen marsu.. Joka tuutista sitä netissä sanotaan että mies käyttää tuota pedaalia (ja niitä alkuperäisiä DOD 250:a) nupit kaakossa, ja että tuo olisi häneltä itseltään varmistettua tietoa.. Ehkä joku täälläkin saattaa muistaa tarkemman lähteen tuohon..(?)

Ei tuo pedaali ihan noin kovaa kohinaa pidä ainakaan omassa setupissa vaikka etuaste on rutulla jo valmiiksi. Kyllä sitä voi huoletta käyttää nupit kaakossa kuhan muistaa juuri tuon noisegaten.

EDIT: nyt tämä triidi on mennyt ihan pois aiheesta. Olis pitäny uskoa bonecrusheria ja olla provoisoitumatta :(
JHL
01.11.2009 22:49:38

Mulla on jatkuvassa käytössä yksi pedaali joka tekee tavallaan kahden spedun hommat: Fulltone GT-500.

http://www.youtube.com/watch?v=9MDK2Vh7TsA

Itseltäni löytyy tosta vanhempi harmaa versio. Pedaali on nerokas juurikin siksi että siinä on sekä boosteri- että tanakampi distortion-puoli, kun molemmat ovat yhdessä päällä, voit pikku kytkimellä valita kumpi on ketjussa aiemmin. Boosterin olen laittanut tuuppaamaan Orangen Tiny Terrorin lievästi ruttuun, telen etumikillä saa nätin blyysreunaroson tai kitaran volumea hiukan hillitsemällä puhtaan helinän. Distortion taasen pukkaa tallamikillä keskiäänekästä paksua ja rasvaista rokkisäröä (mun mielestä...) tai ei-kevytmajoneesilla kuorrutettua fuusioleadia. Peräkkäin käytän puolikkaita niin että booster ajaa säröpuolta, noin irtoaa mukavasti hallittua kiertoa melko pienellä volalla (no siis rumpusetin yli kuuluu kyllä juu) ja nättiä laulavaa sustainia joihinkin soolo-osoioihin. Nyt kun ton kanssa on tullut joitakin kuukausia pelattua, en ymmärrä miten olen joskus selvinnyt ilman.

Potikoiden asennoista vielä sen verran että boosterista tarjoilen enemmän sekä driveä että leveliä kuin Distortionista, pysyy sirkkelit kurissa. Niin ja tällä setillä vetelen siis rokkia ja fuusiota (tai mitä P.Pohjola ja S.Morse ja kumpp nyt sit onkaan), en alaviremasennushewiä.

Kokoelmista löytyy myös lafkan Fulldrive 2 Mosfet, jossa on samankaltaisia ominaisuuksia, tosin boostia ei saa itsekseen päälle ja soundimaailma emuloi käsittääkseni enemmän Ibaneesin Putki Huutajaa. Toi on tällä hetkellä vähemmällä käytöllä, mutta eiköhän senkin hetki vielä koeta. Ehkä kytken Fulldriven ja GT-500:n peräkkäin...
McLeach
01.11.2009 23:22:34
...ei nyt ihan ehkä sovi tähän, mutta Marshallin bluesbreaker bossin compressor/sustainerilla boostattuna. Styrkkarista pienenpieni särö pohjalle.
Chemo
02.11.2009 05:27:46

Yhdistelmä tämäkin: mä käytän Z.Vex Super Duperia. Siinä on kaksi Super Hard-Onia peräkkäin ja toisessa mastervolume.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Begemoth
02.11.2009 09:13:27
Barber Small Fry+OCD ja leikkaa hyvin läpi.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Rämppy
02.11.2009 09:42:00
Mun suosikki on Boss SD-1, jota boostaan lähes kliinille säädetyllä Boss OD-3:lla. Muutkin overdrivet toimii yleensä mainiosti peräkkäin. Kuitenkin aina niin, että suuremmalle särölle säädetty purkki on ketjussa edellä ja kliinimpi OD perässä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
vipu5
02.11.2009 10:19:24

Rämppy: Kuitenkin aina niin, että suuremmalle särölle säädetty purkki on ketjussa edellä ja kliinimpi OD perässä.

Ei vaan just toisinpäin! (ainakin mun maailmassa ;)
Paitsi jos on fuzzface tyyppinen pöristin minkä edellä ei voi olla bufferia.

TS9 > OCD = mun "hevi"-soundi.
LPB-1 > OCD = IIIISOOO saundi ;D soinnut pysyy silti selkeinä. tyyliin AC/DC, FREE.
Fuzzface > crybaby > ihan mikä vaan särö/rutattu putkivahvistin. = löytyy se rääkyvä kaikkien diggaama soolo saundi.

Muutenkin koittakaapa wahwah tai muu filtteri kahden särön väliin, sieltä löytyy hienoja ääniä.
Artist
02.11.2009 10:34:34
Rämppy: Kuitenkin aina niin, että suuremmalle särölle säädetty purkki on ketjussa edellä ja kliinimpi OD perässä.

Hmm. Mä käytän EH:n LPB-1 boosteria perussäröni jälkeen, jos haluan lisää volaa ja selkeyttä soundiin, lisää säröä se ei noin päin tuo.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
htm
02.11.2009 10:35:36

Mullakin käytössä useampia od- ja fuzz-pedaaleja (keikkalaudassa nyt 2 od:ta ja 3 fuzzia). Perussärönä toimii Maxonin spekseillä rakennettu TS808, jota buustaan monesti heavymmissä biiseissä TS10:llä. Laitan kuitenkin tuohon buusteriinkin pikkasen säröä muakaan, eli se ei vain buustaa, vaan tuo lisää sustainia (kun löytää näille oikean sweetspotin, saa hallittua feedbackiä aikaan helposti, vaikka säröä ei sinänsä ole kovin paljoa) . Olennaistahan on, että näiden toneja säätelemällä saa aikaan vaikka mitä soundia.

Laulavaa sustainia saa taas aikaan siten, että boostaa TS10:iä fuzzilla tai big muffilla (eli toisin päin kun "normaalisti") ja vielä siten, että screamerissä on gain siellä klo 9-10 paikkeilla ja fuzzista tulee se pörinä joka tiukentuu tossa TS:ssä.
heikkiha
02.11.2009 11:29:43 (muokattu 02.11.2009 11:30:58)

Hieman loikkaan aiheesta:

Tavakseni on tullut vahvistimien omien säröominaisuuksien hyödyntäminen, mutta lisämausteena laudassa kulkee mukana Little Big Muff. Se on kuin "kermaviili"... Sekoitan sitä hiukan särösoundiin kun kaipaan lisää paksuutta, sustainia tai vaikka rikkinäisen vahvistimen illuusion. Se on osoittautunut hyvin monipuoliseksi purkiksi. Säädöt on jotain tähän suuntaan: Volume klo 2-4, Tone klo 3-5 ja Sustain klo 7-9.

Tuo ei varmastikaan ole paras mahdollinen Fuzz mutta kun hinta on kohdallaan, tuote kestävä kuin mikä ja tekee tehtävänsä ensimmäisestä kytkemistä lähtien niin en ole ajatellutkaan muita vaihtoehtoja. Pienenä miinuksena kitaristin näkökulmasta voisin mainita hieman ylikorostetut bassotaajudet.
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
wavelength
02.11.2009 12:03:38

heikkiha: Tuo ei varmastikaan ole paras mahdollinen Fuzz mutta kun hinta on kohdallaan, tuote kestävä kuin mikä ja tekee tehtävänsä ensimmäisestä kytkemistä lähtien niin en ole ajatellutkaan muita vaihtoehtoja. Pienenä miinuksena kitaristin näkökulmasta voisin mainita hieman ylikorostetut bassotaajudet.

Ja tähän ongelmaan helpon ratkaisun tuo EQ-pedaali joko ennen tai jälkeen kyseistä pöristintä.
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Hotlicks
02.11.2009 12:23:35
Itse käytän keikalla usein Time Machine Boostilla "potkittua" Fulltone OCD:tä monenlaiseenkin soitantaan: sekä komppiin että sooloon. OCD:stä särö on yleensä vain klo 9:ssä tai 10:ssä, eli ehkä neljäsosan verran auki. OCD noteeraa hienosti sen, jos sen edessä on jokin mööpeli tuomassa lisähönkää. Time Machine Boostissa on sekä normaali koko taajuuskaistan "moderni" boost että vintage-henkisempi treble boost - molemmilla luonnollisesti saa erilaista muroa.

Sama. Mut potkijana on Little Green Wonder. Molemmat pedaalit itse tehtyjä ja todennäköisesti eivät toimi ihan alkuperäisten tapaan, mutta pelaavat kyllä halutusti.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Rämppy
02.11.2009 12:24:38
vipu5: Ei vaan just toisinpäin! (ainakin mun maailmassa ;)
Paitsi jos on fuzzface tyyppinen pöristin minkä edellä ei voi olla bufferia.

TS9 > OCD = mun "hevi"-soundi.
LPB-1 > OCD = IIIISOOO saundi ;D soinnut pysyy silti selkeinä. tyyliin AC/DC, FREE.
Fuzzface > crybaby > ihan mikä vaan särö/rutattu putkivahvistin. = löytyy se rääkyvä kaikkien diggaama soolo saundi.

Nää on tapauskohtaisia asioita. Mulla toimii parhaiten selainen pedaalien järjestys, jossa särön määrä vähenee pedaaliketjun loppua kohti. Toisin päin ainakin mulla särö menee menee helposti mössöksi, mikä ei erotu bändisoitossa. Jälkimmäinen OD ei ole aivan kliini, vaan sellainen miedompi roso. Tällä pedaalilla saatuun soundiin säröä saa lisää potkaisemalla edellä oleva pedaali päälle. Etummaisen OD:n tuottamaan valmiiksi säröisempään soundiin saa taasen lisää volaa polkaisemalla jälkimmäinen OD päälle. Mutta voi ne pedaalit olla päinvastaisessakin järjestyksessä, jos se tuntuu toimivan parhaiten. Riippuu paljon siitä, millaiset on kamat ja mieltymykset.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)