Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Analogisummain.
1 2 3
Teijo K.
30.10.2009 15:06:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, haulla löytyi mahtavaa "keskustelua" aiheesta. :)
 
Mutta jos voitaisiin hypätä sen eipäs-juupas keskustelun yli ja lähteä siitä, että sellaista nyt halutaan käyttää, niin päästään siihen, että mikä summain olisi jossain alle 1500 euron hintaluokassa paras valinta? Mikseri vai erityisesti tähän tarkoitettu laite. Onko noissa mitään eroja edes? Liikkuuko käytettynä vai onko ostettava uusi?
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
sami_sumea
30.10.2009 16:12:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Joo, haulla löytyi mahtavaa "keskustelua" aiheesta. :)
 
Mutta jos voitaisiin hypätä sen eipäs-juupas keskustelun yli ja lähteä siitä, että sellaista nyt halutaan käyttää, niin päästään siihen, että mikä summain olisi jossain alle 1500 euron hintaluokassa paras valinta? Mikseri vai erityisesti tähän tarkoitettu laite. Onko noissa mitään eroja edes? Liikkuuko käytettynä vai onko ostettava uusi?

 
Tommonen?
 
http://www.thomann.de/fi/tl_audio_ebony_a4.htm
 
Tosin mun $0.02 on että tommosella halvalla summaimella tuskin saat parempaa jälkeä aikaan ku ITB-summauksella. Mutta mä oonkin maalta..
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
Teijo K.
30.10.2009 16:52:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Tommonen?
 
http://www.thomann.de/fi/tl_audio_ebony_a4.htm

 
Oletko kokeillut tuollaista?
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
samic
30.10.2009 20:04:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olis kyl kiva kuulla erillaisista summaimista näytteitä.
 
joujou
Danko
30.10.2009 20:26:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: olis kyl kiva kuulla erillaisista summaimista näytteitä.
 
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
studiokekkonen
30.10.2009 23:36:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: olis kyl kiva kuulla erillaisista summaimista näytteitä.
 
Kenny Gioia taisi tehdä sellaisen MARSHissa tai Wombissa joskus aikanaan.
 
Onhan noita tullut vertailtua, joskaan ei A-B:na. Pieniä ovat erot. Monet luulee summabokseja joksikin mystisiksi taikalaatikoiksi. Todellisuudessa summauksen erolla alkaa olla mitään väliä vasta muuten aika korkean laadun saavuttamisen jälkeen. Mikään summaboksi ei tee huonosti miksatusta hyvin miksattua.
 
Ylläoleva näkemys ei liity mitenkään kyseessä olevaan laatikkoon tai kysymyksen esittäjään, kunhan vain totean miten asia on.
 
loosah
30.10.2009 23:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Todellisuudessa summauksen erolla alkaa olla mitään väliä vasta muuten aika korkean laadun saavuttamisen jälkeen. Mikään summaboksi ei tee huonosti miksatusta hyvin miksattua.
 
Juurikin täysin noin.
 
Itse kuvittelin aina, että kun saan paremman kitaran, paremman mikrofonin, paremman etuasteen, paremmat plugarit, paremman summapoken jne, niin sitten lähtee.
 
Ei lähteny.
 
Vittu.
 
Myydäänkö jossain hyviä korvia?
 
GIGO
jPekka
31.10.2009 11:06:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Itse kuvittelin aina, että kun saan paremman kitaran, paremman mikrofonin, paremman etuasteen, paremmat plugarit, paremman summapoken jne, niin sitten lähtee.
 
Niinpä. Taannoin äänitin omaa laulamistani ja totesin jälkeä kuunnellessa, että mikki, etunen ja ad-muunnin ovat nyt sen verran hyviä ettei niitä voi syyttää millään tekosyyllä. Pakko opetella laulaamaan paremmin.
 
Soundi oli kyllä erinomainen, sitä ei voi valittaa. 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Teijo K.
31.10.2009 11:19:22 (muokattu 31.10.2009 11:47:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Kenny Gioia taisi tehdä sellaisen MARSHissa tai Wombissa joskus aikanaan.
 
Onhan noita tullut vertailtua, joskaan ei A-B:na. Pieniä ovat erot. Monet luulee summabokseja joksikin mystisiksi taikalaatikoiksi. Todellisuudessa summauksen erolla alkaa olla mitään väliä vasta muuten aika korkean laadun saavuttamisen jälkeen.

 
Meillähän on ihan järettömän korkea laatu. :)
 
Kaveri testaili miksailla ihan behringerin mikserillä pitkästä aikaa, kasarilla/ysärin alussa hänellä oli ihan kelanauhuri ja mikseri niinkuin kaikilla silloin, ja harrastus sai paljon mielekkäämmän ja hauskemman fiiliksen tolleen kuin koneella summaamalla. Eli nyt sitten kiinnostaa lähinnä paras laite tolla budjetilla.
 
Mäkin voisin periaatteessa soittaa melkein kaiken ihan jollain perus-sähköbassollakin, mutta käytän kontraa, koska se on hauskempaa, ja tekee harrastuksesta mielekkäämmän. Vaikka tolla noin 3000 euron panoksella saisi valkata ihan oikeasti huippusähköbasson mut kontran saa tommosen oppilastasoisen.
 
Mutta siis. Jos niissä ei ole soundillisia eroja niin sittenhän kannattaa ostaa hienoimman näköinen parhailla ominaisuuksilla?
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
studiokekkonen
31.10.2009 16:13:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mäkin voisin periaatteessa soittaa melkein kaiken ihan jollain perus-sähköbassollakin, mutta käytän kontraa, koska se on hauskempaa, ja tekee harrastuksesta mielekkäämmän. Vaikka tolla noin 3000 euron panoksella saisi valkata ihan oikeasti huippusähköbasson mut kontran saa tommosen oppilastasoisen.
 
Mä en ymmärrä että miten noi asiat liittyy toisiinsa? Kyseessähän on kaksi aivan eri soitinta. Sun alkuperäinen kysymys liittyy pieneen yksityiskohtaan suuressa kokonaisuudessa... Ehkä mä en tajunnut jotain.
 
Mutta siis. Jos niissä ei ole soundillisia eroja niin sittenhän kannattaa ostaa hienoimman näköinen parhailla ominaisuuksilla?
 
Tällä periaatteella sä ehkä ostat sen missä on eniten vilkkuvia valoja ja halvimmat osat suhteessa hintalappuun. :) Kauheesti ominaisuuksia noihin ei kannata edes haluta jos multa kysytään...
 
Ilmaisin ehkä itseni huonosti aiemmin, tarkoitin että erot ITB-summaukseen ovat melko pieniä. Laatikoiden välillä on kyllä eroja, sillä niissä on erilaisia vahvistimia.
 
Lyhyesti: jos haluat tällaisen summauslaatikon, hommaa joku audioelektroniikkaa tunteva kaveri joka tekee sulle 1U räkkilaatikkoon passiivisen summaimen (tai tee ite, osat ehkä 100€ tai alle) ja käytä loput rahasi pariin hyvään (2-kanavaiseen!) mikkietuasteeseen, joita voit käyttää normaalikäytön lisäksi summavahvarina. Lopputulos on sama, mutta voit käyttää etuasteita äänittämiseen. Jos et haluu/osaa nikkaroida etkä tunne ketään joka voisi tehdä sen sun puolesta, Roll Musicin Folcrom (http://www.rollmusic.com/folcrom.php) on periaatteeltaan täsmälleen tällainen, mutta aivan kohtuuttoman hintainen siihen nähden mitä laatikko pitää sisällään. Toi on oikeesti vaan kasa vastuksia, liittimiä ja kytkimiä.
 
Jos haluat oikeasti suuren eron, osta miksauspöytä jos saat sen mahtumaan johonkin. Torilla jollain oli just yks vanha Soundtracs myynnissä. Hinta oli 1500. Siinä on oikeesti jo sävyjä.
 
Vaikka sanoit alussa että haluat skipata juupas-eipäs-keskustelun, tää on sellainen aihe jonka tiimoilta liikkuu niin paljon mutu-huuhaa-voodoo-tietoa että ton lyhyemmin ei oikein voi vastata.
 
Teijo K.
31.10.2009 16:25:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Mä en ymmärrä että miten noi asiat liittyy toisiinsa? Kyseessähän on kaksi aivan eri soitinta. Sun alkuperäinen kysymys liittyy pieneen yksityiskohtaan suuressa kokonaisuudessa... Ehkä mä en tajunnut jotain.
 
Molemmissa on samasta asiasta kyse, tehdään harrastuksesta mielekkäämpää ja hauskempaa. Biisit voisi mun tapauksessa soittaa suurimmassa osassa tapauksissa kummalla soittimella tahansa.
 
Ilmaisin ehkä itseni huonosti aiemmin, tarkoitin että erot ITB-summaukseen ovat melko pieniä. Laatikoiden välillä on kyllä eroja, sillä niissä on erilaisia vahvistimia.
 
Noniin, tätä nimenomaan kysyin. Kiitos infosta. Tulihan se sieltä kun vähän potki. :)
 
Lyhyesti: jos haluat tällaisen summauslaatikon, hommaa joku audioelektroniikkaa tunteva kaveri joka tekee sulle 1U räkkilaatikkoon passiivisen summaimen (tai tee ite, osat ehkä 100€ tai alle) ja käytä loput rahasi pariin hyvään (2-kanavaiseen!) mikkietuasteeseen, joita voit käyttää normaalikäytön lisäksi summavahvarina. Lopputulos on sama, mutta voit käyttää etuasteita äänittämiseen. Jos et haluu/osaa nikkaroida etkä tunne ketään joka voisi tehdä sen sun puolesta, Roll Musicin Folcrom (http://www.rollmusic.com/folcrom.php) on periaatteeltaan täsmälleen tällainen, mutta aivan kohtuuttoman hintainen siihen nähden mitä laatikko pitää sisällään. Toi on oikeesti vaan kasa vastuksia, liittimiä ja kytkimiä.
 
Jos haluat oikeasti suuren eron, osta miksauspöytä jos saat sen mahtumaan johonkin. Torilla jollain oli just yks vanha Soundtracs myynnissä. Hinta oli 1500. Siinä on oikeesti jo sävyjä.
 
Vaikka sanoit alussa että haluat skipata juupas-eipäs-keskustelun, tää on sellainen aihe jonka tiimoilta liikkuu niin paljon mutu-huuhaa-voodoo-tietoa että ton lyhyemmin ei oikein voi vastata.

 
Sullahan oli ihan käyttökelpoistakin vinkkiä, kiitos niistä. Mä tiedän jo valmiiksi kaiken tuon huuhaamutu jne. homman. Eli en kaipaa siitä kertausta. ;)
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
studiokekkonen
31.10.2009 16:56:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Molemmissa on samasta asiasta kyse, tehdään harrastuksesta mielekkäämpää ja hauskempaa. Biisit voisi mun tapauksessa soittaa suurimmassa osassa tapauksissa kummalla soittimella tahansa.
 
Hmm... Mä en silti ihan tajua miten se liittyy tähän. Jos jonkun vertauksen haluaa tehdä, summaboksin ostaminen vastaa ehkä vaihtoa vähän paksumpaan kielisettiin... Mutta voi sen varmaan noinkin ajatella! :)
 
Sullahan oli ihan käyttökelpoistakin vinkkiä, kiitos niistä. Mä tiedän jo valmiiksi kaiken tuon huuhaamutu jne. homman. Eli en kaipaa siitä kertausta. ;)
 
Ei kestä!
 
Teijo K.
31.10.2009 17:44:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Hmm... Mä en silti ihan tajua miten se liittyy tähän. Jos jonkun vertauksen haluaa tehdä, summaboksin ostaminen vastaa ehkä vaihtoa vähän paksumpaan kielisettiin... Mutta voi sen varmaan noinkin ajatella! :)
 
Fiilis paranee, harrastus on kivempaa. :)
 
http://www.thomann.de/fi/ams_neve_8816_summierer_mischer.htm
 
Soittelin kaverille ja se oli kiinnostunut tämmöisestä, eli budjetti vähän taisi nousta. :) Toihan olisi laajennettavissa, sitä voisi hyödyntää äänitellessäkin uusilla tavoilla mm tarkkailussa jne. Löytyykö ketään joka olisi päässyt kokeilemaan tällaista?
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
sami_sumea
31.10.2009 23:12:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Oletko kokeillut tuollaista?
 
En, mut mulla on saman putiikin M3 putkitiski, sillä oon joskus summaillut kokeeks. Eip sillä että olisin mitään merkittävää eroa huomannut siihen, et vetää pelkän stereon ko. vempaimen läpi.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
sami_sumea
31.10.2009 23:59:45 (muokattu 01.11.2009 00:09:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm
 
Luotettavat testit tulee aina gearinmyyjiltä :)
 
Nappasin ton ekan Alt Country Rock-esimerkin ihan mielenkiinnosta (kun olen itsekin ihmetellyt onko noissa analogisummausjutuissa jotain perää).
 
Muuten ihan kiva mutta pari "pikku" juttua bongasin:
 
- API-versio on noin 4 desibeliä lujempaa
- Left / right on flippaantuneet
- Splittasin ton API-version left / right-kanaviin, pannasin ne oikein, pistin klipit ja volat kohdilleen ja flippasin vaiheet. Jäljelle jäi oikeaan kanavaan kitara, kaikki muu käytännössä hävisi (jonnekin -40db tietämille).
 
Tarkoittaen siis sitä, että tuohon API-versioon on ton reippaan volan lisäyksen lisäksi pistetty kitaraa lujempaa. Leventää kummasti soundia...
 
Älkää uskoko hypeä. Nyt popcornia ja vastauksia odottelemaan...
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
Danko
01.11.2009 03:20:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Luotettavat testit tulee aina gearinmyyjiltä :)
 
Älkää uskoko hypeä. Nyt popcornia ja vastauksia odottelemaan...

 
oikealta listalta saa siis valkata samat fileet kymmenen eri analogisummaimen läpi käytettynä.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Mikael
01.11.2009 10:27:55 (muokattu 01.11.2009 11:53:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sain tässä just yhden rokki-levyn miksattua ja siitä olis tarkoitus tehdä vertailun vuoksi analogisummatut masterit. Mullakaan ei oo aikaisemmin kokemusta tällasesta laatikossa miksatusta ja analogisesti summatusta hommasta joten siinäkin mielessä kiinnostaa kovin. Summaimena mulla on 10-kanavainen Studer 169 -mikseri (http://muusikoiden.net/dyn/users/56612.jpg ).
 
Tossa näytemeiningissä taitaa olla muuten vähän sama ongelma kuin vaikka mikkinäytteissä - noi varmasti soundaa aika erilaiselta riippuen siitä miten lujaa niitä ajaa, joten yksi näyte ei vielä välttämättä kerro asiasta koko totuutta. Pitäis päästä ite puuhaamaan joksikin aikaa että osais sanoa todella asiasta jotain.
 
Muistaakdeni joskus taannoin oli Raimolla joku ihan hyvä näyte tästä asiasta...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Teijo K.
01.11.2009 14:46:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä sain tässä just yhden rokki-levyn miksattua ja siitä olis tarkoitus tehdä vertailun vuoksi analogisummatut masterit. Mullakaan ei oo aikaisemmin kokemusta tällasesta laatikossa miksatusta ja analogisesti summatusta hommasta joten siinäkin mielessä kiinnostaa kovin. Summaimena mulla on 10-kanavainen Studer 169 -mikseri (http://muusikoiden.net/dyn/users/56612.jpg ).
 
Tossa näytemeiningissä taitaa olla muuten vähän sama ongelma kuin vaikka mikkinäytteissä - noi varmasti soundaa aika erilaiselta riippuen siitä miten lujaa niitä ajaa, joten yksi näyte ei vielä välttämättä kerro asiasta koko totuutta. Pitäis päästä ite puuhaamaan joksikin aikaa että osais sanoa todella asiasta jotain.
 
Muistaakdeni joskus taannoin oli Raimolla joku ihan hyvä näyte tästä asiasta...

 
Ton kaverin kanssa juteltiin ihan äsken puhelimessa pitkät tovit joka tuollaista summainta on ostamassa, ja päädyttiin siihen että ihan senkin takia se kannattaa jos fiilis paranee itselle kun pääsee pitkästä aikaa vääntämään ihan oikeita nappuloita hiirellä klikkailun sijaan. Teki testejä mikserin kanssa ja se nyt vaan oli kivaa. Ja omasta mielestä soundikin oli erilainen. Jotenkin tuntui että stereokuvan hahmottaminen kuulemma helpottui.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
sami_sumea
01.11.2009 21:33:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: oikealta listalta saa siis valkata samat fileet kymmenen eri analogisummaimen läpi käytettynä.
 
Pointtini oli tossa, että noiden "testien" arvo on nolla jos niitä ei tehdä oikein (kalibroida tasoja ja katsota että panning lawit vastaavat toisiaan jne).
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
Teijo K.
01.11.2009 22:41:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Pointtini oli tossa, että noiden "testien" arvo on nolla jos niitä ei tehdä oikein (kalibroida tasoja ja katsota että panning lawit vastaavat toisiaan jne).
 
...

 
En ole ikinä luottanut mihinkään nettitesteihin. Siksi täälläkin jaksaa luuhata kun aina kerran - pari vuodessa käy niin että joku ihan oikeasti on käyttänyt sitä kiinnostavaa vermettä ja osaa sanoa ensikäden tietona asiaa siitä.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «