Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hihnalukot
1 2 3 4 5 6
aalataur
29.10.2009 13:46:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä olisivat ihanteelliset ja laadukkaat hihnalukot kitaroihini?
 
- Jackson SL-2 H USA Soloist (Mustat metalliosat)
- Jackson TH1 Professional (Kromi)
- Fender American Deluxe Stratocaster (Kromi)
 
Entä miten niiden asennus kannattaa hoitaa? Niin ettei ole vaaraa että uusittu reikä alkaisi falskaamaan ajan myötä ja parin tonnin kepukka rämähtäisi lattialle kesken soiton? Kannattanee antaa soitinkorjaajan asennettavaksi että tulee hyvää jälkeä kerralla? Missä hinnoissa tuollainen operaatio yleensä liikkuu?
Kirk_Hammett
29.10.2009 13:49:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vaihdoin lukot vaan siten, että otin sen entisen tapin pois ja ruuvasin lukot tilalle. Hyvin on kestänyt kovempaakin käsittelyä. Hifistelijät voivat kertoa omia tapojaan jos mieli tekee.
 
You know it's sad but true...
Temes76
29.10.2009 13:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käytän warwickin lukkoja, kun saa erivärisinäkin. Ihan t-kaupasta. Ei rupea kiinnitysruuvi löystymään kun kunnon liimaa laittaa kierteeseen, siis samoihin reikiin kun missä tehtaan nipukka on ollut. Niin ja antaa liiman kuivua. Ainahan silloin tällöin kuuluu hihnan kiinnitys tarkistaa, ettei kitara tipu. Ite aina ennen treenejä käyn nopeesti läpi. Kierrelukitteet ja liimat takaavat kiinni pysymisen, kun vain vaivaa niiden laittamiseen hiukan näkee.
 
Louhimo
29.10.2009 13:51:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sellainen välikysymys että eihän nikkelipäällysteisistä hihnatapeista ole haittaa nitrolakatulle kitaralle? Tuollaiset tuli ostettua enkä tietenkään muistanut tarkistaa...
 
Mistä pitää painaa et tää tiluttaa?
Dunga
29.10.2009 13:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei tota hommaa saa ite hoidettua niin huhhuh..
 
Schallerin perus straplockit ovat toimineet itellä mainiosti jo vuosia. Jos ei design miellytä niin esim. dunlopilta löytyy näppäriä malleja.
 
War... war never changes.
WinterMad
29.10.2009 13:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhimo: Ja sellainen välikysymys että eihän nikkelipäällysteisistä hihnatapeista ole haittaa nitrolakatulle kitaralle? Tuollaiset tuli ostettua enkä tietenkään muistanut tarkistaa...
 
Eipä tuo lakkapinta ole vielä mitään ainakaan viisivuotisen elonsa Schallereiden kanssa mitään sanonut.
Ota huomioon, että perus-Les Pauleissa rautaosat ovat myös nikkeliä, eikä pinta ole kromattu kuin jossain kitaroissa. Näin siis ainakin minun '03 Standardissa.
 
Trendkeel
29.10.2009 14:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottaa ruuvin pois ja pistää toisen sisään. Ei tommoseen hommaan mitään soitinkorjaajaa tai -rakentajaa tarvita. Vähänku menis Intersportiin ja pyytää myyjää vaihtamaan vanhat kengännauhat uusiin :) Kunhan nyt ruuvaa suoraan eikä ohi sen vanhan reiän, niin ollaan jo vahvasti voiton puolella.
 
Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
aalataur
29.10.2009 14:22:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä, itse tehtävä homma siis. Mietin vaan että jos reikä jää liian löysäksi niin pitääkö sitä tilkitä jotenkin tikuilla/jollakin spesiaaliliimalla ja miten homma kannattaisi toteuttaa. Peukalo keskellä kämmentä näet, mutta enköhän tuosta suoriudu.
Grugi
29.10.2009 14:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Selvä, itse tehtävä homma siis. Mietin vaan että jos reikä jää liian löysäksi niin pitääkö sitä tilkitä jotenkin tikuilla/jollakin spesiaaliliimalla ja miten homma kannattaisi toteuttaa. Peukalo keskellä kämmentä näet, mutta enköhän tuosta suoriudu.
 
Jos on välystä niin erikeepperiä ja tulitikkua reikään. (kitaraan siis)
 
SDMF
Tumppi38
29.10.2009 14:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mitkä olisivat ihanteelliset ja laadukkaat hihnalukot kitaroihini?
 
- Jackson SL-2 H USA Soloist (Mustat metalliosat)
- Jackson TH1 Professional (Kromi)
- Fender American Deluxe Stratocaster (Kromi)
 
Entä miten niiden asennus kannattaa hoitaa? Niin ettei ole vaaraa että uusittu reikä alkaisi falskaamaan ajan myötä ja parin tonnin kepukka rämähtäisi lattialle kesken soiton? Kannattanee antaa soitinkorjaajan asennettavaksi että tulee hyvää jälkeä kerralla? Missä hinnoissa tuollainen operaatio yleensä liikkuu?

 
Viidessä kitarassa Schallerit, toimii ja tekee mitä pitää. -Tumppi
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
wavelength
29.10.2009 14:41:20 (muokattu 29.10.2009 14:42:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asensin hiljattain Schallerit Stratocasteriin ja 335:een. Ruuvien reiät olivat kyllä jämäkät, mutta Schallerin hihnatappien rakenteesta johtuen ruuvit purivat himpun verran originaaleja syvemmälle. Ongelma oli helppo korjata lykkäämällä kitaran kopan ja tapin väliin palanen huopaa. Todennäköisesti jossain on olemassa tähän tarkoitukseen varta vasten tehtyjä huopaprikkoja.
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Chemo
29.10.2009 15:18:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Viidessä kitarassa Schallerit, toimii ja tekee mitä pitää. -Tumppi
 
Sama, viidessä täälläkin ja toimii. On ollut näppärää kun käyttää samoja lukkoja, kaikki hihnat käyvät tarvittaessa kaikkiin kitaroihin.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Jucciz
29.10.2009 15:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuudessa kitarassa Schallerit, toimii ja tekee mitä pitää. Jatsilootaan ja Rickenbackeriin ei oo tullu laitettua. Jälkimmäiseen ei ihan helpolla saakaan.
 
nannne
29.10.2009 15:58:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Selvä, itse tehtävä homma siis. Mietin vaan että jos reikä jää liian löysäksi niin pitääkö sitä tilkitä jotenkin tikuilla/jollakin spesiaaliliimalla ja miten homma kannattaisi toteuttaa. Peukalo keskellä kämmentä näet, mutta enköhän tuosta suoriudu.
 
Mie oon laittanu omiin kitaroihin schallerit niillä samoilla ruuveilla millä ne vanhat tapit on ollu kii.
 
s8na
29.10.2009 16:15:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nannne: Mie oon laittanu omiin kitaroihin schallerit niillä samoilla ruuveilla millä ne vanhat tapit on ollu kii.
 
Mulla ei sopinu vanha ruuvi shallerin holkkiin. Piti laittaa orkkisruuvilla ja oon yleensä porannu sit kitaran ruuvinreikää ohuella poranterällä (aina ohuempi kuin mitä ruuvi!!) lisää syvyyttä montuille.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Ukkovaari
29.10.2009 16:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on ihan perus Shallerin hihnalukot ja ei ongelmia ollut ruuvireikien ym. suhteen. Kitaroina itellä esim. on Iban JS1200 ja Fenkun Deluxe Strato SSH.
 
Hyvin on kitarat pysyneet ja ihan mukavan helppokäyttöset noi.
Ja onhan noita muitakin hihnalukkoja kuin Shallerit.
 
The Clansman
29.10.2009 22:25:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuikitavallinen ruuvi ja prikka toiminee myös jos hihnoja ei tarvitse vaihtaa.
 
Moimies
29.10.2009 22:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Jos on välystä niin erikeepperiä ja tulitikkua reikään. (kitaraan siis)
 
Tähän voi kehittää vaikka mitä mäkkaiver-virityksiä, itse tumppasin noin sentin pätkän ohuen kauitinpiuhan kuorta ruuvinreikään ja napakasti on pysynyt ruuvi ja tappi paikallaan. Schallerit ovat kyllä pätevät, kolmesta luikusta löytyy ja tuleviinkin varmasti ilmestyvät.
 
Melodisen puoleista paahtoa >>> Vengeance Unleashed
markusnurminen
29.10.2009 22:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Idioottivarma keino mitä itse on tullut harrastettua:
 
Ensin vanha tavallinen hihnatappi irti. Sitten hihnan reikä ommellaan (käsin tai koneella, kyllä se lanka nahastakin menee läpi) sen verran tiukaksi että just ja just saa ujutettua sen hihnatapin kapeasta, bodyä vasten tulevasta päästä läpi paikoilleen, ja ruuvataan tappi takasin kiinni. Toimii siis loistavasti mm. Fenderin käyttämillä ja melkein millä vain muilla tapeilla. Gibsonin käyttämien pikkutappien kanssa ei varmaan toimi.
 
Joskus SG:ssä oli myös jotkut basson kielenohjaimet hihnatappeina, jotka on siis semmoiset jöötit että varmana ei hihna tipu, eikä tarvinut edes ommella. Mm. SG:ssä missä toinen tappi tulee bodyn taakse, tavalliset vaikkapa Schallerin lukot voi olla aika väkivaltaiset.
 
wavelength
29.10.2009 22:48:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen: Mm. SG:ssä missä toinen tappi tulee bodyn taakse, tavalliset vaikkapa Schallerin lukot voi olla aika väkivaltaiset.
 
Minä en ainakaan ole onnistunut runnomaan itseäni Epiphone Sheratonin ja Schallerin epäpyhällä liitolla.
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «