Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä olisi hyvä tietää ennen oopperan sävellystä?
1 2 3
northern
26.10.2009 16:33:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jonkun aikaa on jo päässä pyörinyt että olisi hienoa tehdä heviooppera. Sinfoniaorkesterin lisäksi orkesteriin kuuluisi siis myös sähkökitara ja mahdollisesti myös rummut. Laulunkaan ei tarvitsisi ihan kokoajan olla perinteistä ooppera laulua. Mitään ylitaiteellista ei olisi tarkoitus tehdä, vaan yritän tehdä musiikista helposti lähestyttävää vaikkei oopperaa olisi koskaan kuullutkaan.
 
En ole kuitenkaan itse nähnyt elmäni aikana taikahuilun lisäksi koskaan muita oopperoita, tai saanut minkäänlaista koulutusta oopperan tai sinfoniaorkesterille säveltämisestä. Siksi kysynkin että mitä asioita oopperaa säveltäessä olisi huomioitava? Myös sitä olen miettinyt että mikä oikeastaan erottaa oopperan musikaalista?
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
sub zero
26.10.2009 16:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oopperassa on niin paljon erilaisia tyylejä... Esimerkiksi johonkin kuuluvat vuorosanat toiseen eivät. Sitten voi olla jatkuva musiikinvirta, josta ei voi erottaa erikseen aarioita taikka sitten ei. Resitatiivien osuus voi olla suuri, kuten barokissa, tai pienempi. Näihin eri aikojen tyyleihin kannattaisi tutustua, että voi saada ideoita, minkätyyliseksi oman teoksensa haluaa tehdä (suomenkielisestä wikipediasta "oopperan historia" antaa varmaan alkuunsa perustietoja eri oopperalajeista).
 
Jos haluat säveltää sinfoniaorkesterille, niin pitäisi osata orkestraatiota vähän... Toki joku ulkopuolinen voi tehdä sen puolestasi. Itse ehkä jättäisin orkesterin tässä vaiheessa pois. Riittäisi varmaan alkuunsa sinfoninen metalli tyylilajiksi hevioopperaan...
 
Tärkeää oopperan onnistumiselle on jotenkin se, että miten se dramaattisuus (tai huumori) siinä kantaa ja kannattaisi melkein tutustua sekä hyviin että huonoihin oopperoihin, jotta voi ymmärtää niiden välisen eron. On kirjoitettu, että monet tulivat hyviksi oopperasäveltäjiksi vasta nähtyään epäonnistuneet ensityönsä lavalla. Monille säveltäjille tätä mahdollisuutta ei tullut, eivätkä he siten kypsyneet tässä taiteenlajissa. Monet suuretkin säveltäjät epäonnistuivat...
 
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
Thevisa
26.10.2009 16:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ajattelit kysyä netistä, että miten tehdään homma, jota varten ihmiset joutuvat opiskelemaan vuosia? Pidä hevisi erossa oopperoistani!
 
sub zero
26.10.2009 17:13:36 (muokattu 26.10.2009 17:13:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Eli ajattelit kysyä netistä, että miten tehdään homma, jota varten ihmiset joutuvat opiskelemaan vuosia? Pidä hevisi erossa oopperoistani!
 
Heh heh, et usko että tää jätkä tulee tekemään jotain hienoa? :D
 
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
northern
26.10.2009 20:56:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Eli ajattelit kysyä netistä, että miten tehdään homma, jota varten ihmiset joutuvat opiskelemaan vuosia? Pidä hevisi erossa oopperoistani!
 
No parempi sekin kuin tehdä työ kokonaan ilman apua kysymättä ;)
Ajattelin että täällä ihmiset varmaan osaisi auttaa minua pääsemään alkuun ton työn kanssa. Tarkoitus olisi tosiaan tehdä hyvin kevyt ooppera ja luulen että siihen voisi minunkin taidot riittää, vaikkei takana olekkaan vuosien opiskelua sibelius akatemiassa.
 
Jotain tän tyyppistä siis olin aatellut:
http://www.youtube.com/watch?v=cFBIr3Vx16w
 
Turisaksen jäsenet ei (minun tietojen mukaan) ole opiskelleet orkestraatioiden tekemistä, mutta komeastipa soi orkesteri taustalla, joten ajattelin että ehkä minäkin tuon tapaiseen voisin pystyä. En sitten tiedä kuinka mahdollisia noi jutut tuolla olisi oikeilla soittimilla soittaa. Voisiko tätä turisaksen levyä pitää oopperana jos se esitettäisiin lavalla? Tässäkin levyllä kaikki kappaleet kertovat samasta tarinasta.
 
En tiedä saanko tota valmiiksi koskaan, mutta nyt on pikkuhiljaa ajatuksia tosta lähtenyt kertymään ja vähän toi kokonaisuus hahmottumaan, joten olen alkanut laittaa ideoita ylös. Tarina on luultavasti joku fantasiaseikailu keskiajalla. Ei mikään kauhean omaperäinen idea, mutta tarkoitus onkin tehdä helposti lähestyttävä teos.
 
Tässä vielä muutama esimerkki minkä tyylistä lopputulosta haen:
 
http://www.youtube.com/watch?v=xyJy3SEKAsQ
http://www.youtube.com/watch?v=lPXylcRUX_k
http://www.youtube.com/watch?v=kELmzVCPLUs
http://www.youtube.com/watch?v=bMjS4EDnQnk
 
Saa laittaa myös omia ehdotuksia vastaavista bändeistä/kappaleista jos tulee mieleen :)
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Schnowotski
26.10.2009 21:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: ain tän tyyppistä siis olin aatellut:
http://www.youtube.com/watch?v=cFBIr3Vx16w

 
Jos haluaa sovittaa rokkibiiseihinsä jotain orkesterijuttuja niin on ehkä tosiaan syytä käyttää vähän vaatimattomampia termejä kuin oopperan säveltäminen. Tuollaisia perusjuttujahan pystyy melko helposti tekemään korvakuulolta seurailemalla sointukiertoja, sovittamalla melodioita orkesterisoittimille, tuplaamalla niitä kivasti, tekemällä jotain ostinaatokuvioita ja niin pois päin.
 
Eikä siinä tarvitse kauheasti tietää siitä miten ne soivat kun nuokin on tehty sampleina joten jos jokin ei kuulu hyvin niin nakkaa vain mikseristä liukua vähän auki ja aikaa kokeiluun on lähestulkoon loputtomasti. Tietenkin se, että ensin pitäisi jostain saada hommattua sen verran hyvät samplet, että niillä kehtaa tehdä jotain. Tuppaavat olemaan aika hintavia. En tiedä mitä Turisas käyttää.
 
Tietenkin hommaa helpottaa jos on vähän perustietoja harmoniasta ja siitä miten tämä länsimainen säveljärjestelmä toimii.
 
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
Sergei Fallinen
27.10.2009 18:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos meinaa oopperan säveltää niin suosittelen alottaan parin oopperan kuuntelemisella
 
northern
28.10.2009 11:28:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti ei ole käytössä kauhean hyviä sampleja ja midiohjelmia olen käyttänyt nuottien kirjoitukseen. Olen yrittänyt nyt paljon kuunnella eri orkesteriteoksia jotta oppisin mielessäni kuulemaan miltä teos oikeilla soittimilla kuulostaisi ja millaisia eri ääniä mistäkin soittimesta saa irti.
 
Edelleen minua askarruttaa kysymys kuinka määritellään ooppera?
Wikipedia kertoo:
Ooppera (lat. opera, sanan opus eli työ tai teos monikko) on näyttämötaidemuoto, jossa yhdistyvät musiikki ja näytelmä. Oopperassa on usein täysimittainen sinfoniaorkesteri. Pääosassa ovat kuitenkin laulajat.
 
Eli eikös toi turisaksen levy täyttäisi nuo kriteerit jos laulajat sijoitettaisiin lavalle laulamaan ja näyttelemään?
 
Tällaisen linkin löysin netistä ja siitä on ollut paljon hyötyä. Saa vähä käsitystä mitä kaikkea eri soittimilla pystyy ja ei pysty soittamaan:
http://www2.siba.fi/aleatori/index.php?id=18&la=fi
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
hörhö
28.10.2009 11:47:40 (muokattu 28.10.2009 20:13:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Eli eikös toi turisaksen levy täyttäisi nuo kriteerit jos laulajat sijoitettaisiin lavalle laulamaan ja näyttelemään?
 
Joo, ja moni leffasoundtrack olisi elokuva jos se liitettäisiin osaksi elävää kuvaa. Tai loru on romaani jos siitä kirjoitetaan kirja.
 
Only sick music makes money today - Friedrich Nietzsche 1844-1900
LesPaul70
29.10.2009 07:45:52 (muokattu 29.10.2009 07:46:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Valitettavasti ei ole käytössä kauhean hyviä sampleja ja midiohjelmia olen käyttänyt nuottien kirjoitukseen. Olen yrittänyt nyt paljon kuunnella eri orkesteriteoksia jotta oppisin mielessäni kuulemaan miltä teos oikeilla soittimilla kuulostaisi ja millaisia eri ääniä mistäkin soittimesta saa irti.
 
Vinkki 1: Älä vain kuuntele orkesterimusiikkia, jos aiot itse ruveta säveltämään sitä. Se on vähän sama kuin aikoisi peliohjelmoijaksi ja harjoittelisi sitten ohjelmointia pelaamalla paljon konsolipelejä. Hanki käsiisi partsikoita ja tutki niitä, niin opit sitä oikeaa asiaa.
 
Toi, miten yksittäiset soittimet wörkkivät, on vain jäävuoren huippu. Se todellinen juju on siinä, miten eri soittimet saa pelaamaan yhteen. Ja siinäkään ei ole mitään yhtä "oikeaa" tapaa, vaan paljon riippuu siitä, minkätyylistä äänivaikutelmaa hakee. Kuuntele orkesterimusiikkia/oopperoita ja kun kuulet jotain mistä pidät, tutki partituurista, miten se on tehty.
 
Seuraava askel tästä onkin sitten tutkia ja analysoida jonkin oopperan partsikkaa vähän laajemmalti ja tarkastella, miten teos on rakennettu. Kunnollisen analyysin tekeminen tietysti edellyttää jonkin verran teorian tuntemusta ja kokemusta esim. sointu- ja muotoanalyysien teosta. Mutta jos haluaa itse rakentaa toimivan koneen, auttaa kummasti jos ensin tutkii, miten jokin toinen toimiva kone on rakennettu.
 
Vinkki 2: Miditiedostot sopivat hyvin sen tsekkaamiseen, että ei ole vahingossa kirjoittanut jotain väärin (esim. yllättäviä dissonansseja), mutta jos aiot tarjota jollekin oikealle orkesterille partsikkaa, hanki oikea nuotinnusohjelma ja tee sillä. Finale, Encore, Sibelius tai vastaava.
 
Orkesterisoittimille kirjoittaminen on muutenkin mielenkiintoista touhua. Puhaltimista monet kun transponoivat.
 
northern: Edelleen minua askarruttaa kysymys kuinka määritellään ooppera?
Wikipedia kertoo:
Ooppera (lat. opera, sanan opus eli työ tai teos monikko) on näyttämötaidemuoto, jossa yhdistyvät musiikki ja näytelmä. Oopperassa on usein täysimittainen sinfoniaorkesteri. Pääosassa ovat kuitenkin laulajat.

 
Paska määritelmä. Tuossa ei oteta kantaa musiikin sisältöön ja rakenteeseen. Eihän se erota edes M.A. Nummista & Pedro Hietasta Verdistä, saati sitten musikaalia tai operettia oopperasta.
 
Angloamerikkalaisessa maailmassa termi "ooppera" on kärsinyt muutenkin melkoisen inflaation. Siellä sanotaan oopperaksi monenkinlaista kevyttä musikaaliviritelmää.
 
Onko tähtäimessäsi tehdä enemmän tuollainen The Who -tyylinen "rock-ooppera" vai sellainen, joka olisi Sibiksen proffienkin mielestä täysverinen ooppera? Ensimmäisestä ehkä kannattaisi aloittaa.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
ralliolli
29.10.2009 12:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wagnerin ja miksei Straussinkin (Richardeja molemmat) oopperoita olisi ihan hyvä tuntea ennen säveltämistä. Johtoaihetekniikka, libretot, orkestrointi jne. - edellämainituilta herroilta kelpaa ottaa mallia vieläkin.
 
"Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450)
northern
29.10.2009 17:55:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi, miten yksittäiset soittimet wörkkivät, on vain jäävuoren huippu. Se todellinen juju on siinä, miten eri soittimet saa pelaamaan yhteen. Ja siinäkään ei ole mitään yhtä "oikeaa" tapaa, vaan paljon riippuu siitä, minkätyylistä äänivaikutelmaa hakee. Kuuntele orkesterimusiikkia/oopperoita ja kun kuulet jotain mistä pidät, tutki partituurista, miten se on tehty.
 
Lähinnä olen yrittänyt nyt kuunnella miten eri soittimia on käytetty esim. "tossa on kivan kuulosia lyhyitä juoksutuksia huilulla, voisin kokeilla jotain saman tyyppistä...". Mistähän noita partituureja löytäisi? Vielä ei kuitenkaan korva erota kaikkia soittimia toisistaan, joten nuottien saaminen käteen varmaan avaisi noita teoksia paljon paremmin.
 
Vinkki 2: Miditiedostot sopivat hyvin sen tsekkaamiseen, että ei ole vahingossa kirjoittanut jotain väärin (esim. yllättäviä dissonansseja), mutta jos aiot tarjota jollekin oikealle orkesterille partsikkaa, hanki oikea nuotinnusohjelma ja tee sillä. Finale, Encore, Sibelius tai vastaava.
 
Omistan overture nimisen ohjelman jota olen käyttänyt jos tarvitsee nuotit tehdä jollekkin soittimelle. Hieman vaan kankea ohjelma käyttää omasta mielestäni, joten olen power tab nimistä ohjelmaa käyttänyt ideoiden ylös pistämiseen.
 
Orkesterisoittimille kirjoittaminen on muutenkin mielenkiintoista touhua. Puhaltimista monet kun transponoivat.
 
Tuolta aleatorin sivuilta onneksi löytyy ohjeet mitä soittimia pitää transponoida ja mihinkäkin suuntaan.
 
Onko tähtäimessäsi tehdä enemmän tuollainen The Who -tyylinen "rock-ooppera" vai sellainen, joka olisi Sibiksen proffienkin mielestä täysverinen ooppera? Ensimmäisestä ehkä kannattaisi aloittaa.
 
Toi Who on luultavasti lähempänä lopputulosta, vaikken ihan tuollaiseenkaan pyri. Noista mun aiemmin laittamista linkeistä varmaan saa aika hyvän käsityksen mitä olen hakemassa. Täysveristä oopperaa tuskin kannattaa alkaa säveltämään jos ei ole koskaan edes musiikkiopistossa opiskellut. Enemmän haen jotain elokuvasoundtrack tyylistä soundia kuin Mozartia.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Timo.T
31.10.2009 20:15:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Eli jonkun aikaa on jo päässä pyörinyt että olisi hienoa tehdä heviooppera. Sinfoniaorkesterin lisäksi orkesteriin kuuluisi siis myös sähkökitara ja mahdollisesti myös rummut. Laulunkaan ei tarvitsisi ihan kokoajan olla perinteistä ooppera laulua. Mitään ylitaiteellista ei olisi tarkoitus tehdä, vaan yritän tehdä musiikista helposti lähestyttävää vaikkei oopperaa olisi koskaan kuullutkaan.
 
En ole kuitenkaan itse nähnyt elmäni aikana taikahuilun lisäksi koskaan muita oopperoita, tai saanut minkäänlaista koulutusta oopperan tai sinfoniaorkesterille säveltämisestä. Siksi kysynkin että mitä asioita oopperaa säveltäessä olisi huomioitava? Myös sitä olen miettinyt että mikä oikeastaan erottaa oopperan musikaalista?

 
sanoisin etta libreton tekeminen. ellet ole kirjoittanut tarinoita jo paljon, tai vaikka olisit, se draaman rakenteen jasentely lavalle on minun mielestani vaikeinta. ja jos lauletaan jatkuvasti on hyvin vaikeaa vieda draamaa eteenpain kiinnostavasti.
 
tama on tietenkin odottaen etta tiedat miten saveltaa orkesterille jo.
 
Sharkman
07.11.2009 14:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Saa laittaa myös omia ehdotuksia vastaavista bändeistä/kappaleista jos tulee mieleen :)
 
Rhapsody - The Wizard's Last Rhymes http://www.youtube.com/watch?v=NO7LbnnxvEc
 
Tälle biisille olen joskus hihitellyt. Siinä on otettu joku levytys Dvorakin sinfoniasta ja pändi on soittanut päälle vielä kitaravalleja.
 
Yleensähän nuo orkesterijutut tehään kai niin, että palkataan joku sen alan ammattilainen tekemään ne sovitukset. Aika harvalta pändiltä löytyy tarvittavia taitoja sinfikselle säveltämiseen.
 
Olen myös hihitellyt tälle suuruudenhullulle projektillesi. Jos meinaat sitä tyrkyttää johonkin soitettavaksi niin sit täytyy osata nuotintaa ammattimaisen näköisiä orkesteripartituureja ja tietysti kitarastemmat pitää olla myös nuotteina, ei tabeina. Ei anna kapellimestarille hyvää vaikutelmaa, jos isket amatöörimäisen partsikan tiskiin ja sanot vielä perään että mulla ei muuten oo mitään koulutusta tähän hommaan.
 
And you hear yourself mumbling... Dogs fucked the Pope... no fault of mine.
Timo.T
07.11.2009 15:56:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sharkman: Rhapsody - The Wizard's Last Rhymes http://www.youtube.com/watch?v=NO7LbnnxvEc
 
Tälle biisille olen joskus hihitellyt. Siinä on otettu joku levytys Dvorakin sinfoniasta ja pändi on soittanut päälle vielä kitaravalleja.
 
Yleensähän nuo orkesterijutut tehään kai niin, että palkataan joku sen alan ammattilainen tekemään ne sovitukset. Aika harvalta pändiltä löytyy tarvittavia taitoja sinfikselle säveltämiseen.
 
Olen myös hihitellyt tälle suuruudenhullulle projektillesi. Jos meinaat sitä tyrkyttää johonkin soitettavaksi niin sit täytyy osata nuotintaa ammattimaisen näköisiä orkesteripartituureja ja tietysti kitarastemmat pitää olla myös nuotteina, ei tabeina. Ei anna kapellimestarille hyvää vaikutelmaa, jos isket amatöörimäisen partsikan tiskiin ja sanot vielä perään että mulla ei muuten oo mitään koulutusta tähän hommaan.

 
ei tabeissa ole mitaan vikaa jos osaa kayttaa, ja joissakin asioissa ei notaationa voi kirjoittaa, tassa esimerkki:
 
http://www.aaroncassidy.com/music/pleats.htm
 
varsinkin erinakoiset viritykset kitaralla on helpompia, ja toi esimerkki molempien kasien itsenaisyydesta on toinen mita ei notaatioon saa tehtya sitten mitenkaan, toisaalta se tarkoittaa myos etta saveltaja on myos itse edes vahan kokeillut etta niita sormituksia. mutta kylla suosittelis molempia vahintaan jos johonkin teet.
 
hienoa jos tammoisen projektin saat tehtya.
 
baron
11.12.2009 05:10:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran libretosta että:
"Yleisin kuoleman aiheuttaja oopperassa on tikari. Sillä aikaansaadut vammat johtavat hitaasti etenevään kuolemaan, joka antaa mahdollisuuden näyttävään kuolinkohtaukseen. Niin tuli- kuin teräaseiden käytössä oopperan henkilöt ovat huolimattomia, ja siksi maaliinkin päätynyt osuma tuottaa useimmiten viipyilevän kuoleman toisin kuin amerikkalaisissa elokuvissa"
(Minna Lindgren: Duodecim 23/2009)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
11.12.2009 09:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sen verran libretosta että:
"Yleisin kuoleman aiheuttaja oopperassa on tikari. Sillä aikaansaadut vammat johtavat hitaasti etenevään kuolemaan, joka antaa mahdollisuuden näyttävään kuolinkohtaukseen. Niin tuli- kuin teräaseiden käytössä oopperan henkilöt ovat huolimattomia, ja siksi maaliinkin päätynyt osuma tuottaa useimmiten viipyilevän kuoleman toisin kuin amerikkalaisissa elokuvissa"
(Minna Lindgren: Duodecim 23/2009)

 
Kyllä. Ja on tärkeää että kuolettavan iskun saanut henkilö jaksaa vetäistä vielä kymmenen minuutin aarian ennen kuin noutaja ottaa omansa.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
Dr Dominant
11.12.2009 09:33:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sen verran libretosta että:
"Yleisin kuoleman aiheuttaja oopperassa on tikari. Sillä aikaansaadut vammat johtavat hitaasti etenevään kuolemaan, joka antaa mahdollisuuden näyttävään kuolinkohtaukseen. Niin tuli- kuin teräaseiden käytössä oopperan henkilöt ovat huolimattomia, ja siksi maaliinkin päätynyt osuma tuottaa useimmiten viipyilevän kuoleman toisin kuin amerikkalaisissa elokuvissa"
(Minna Lindgren: Duodecim 23/2009)

 
Mahtavaa tekstiä!! Olen itse kirjoittamassa lähitulevaisuudessa pienoisoopperan jossa kuoro ja solistit ovat lapsia. Lapset (tällä hetkellä 4.-luokkalaisia, esityshetkellä 6.) ovat tähän mennessä ideoineet ooperalle kaksi perusaihetta, joista toinen oli talvisota ja toinen star wars!?!?! Mitä tästä voi päätellä - kuolema rulettaa aiheena niillekin jotka eivät ole vielä lainkaan tutustuneet oopperaan taidemuotona ;-) Aihe jätettiin toistaiseksi auki, koska ainakaan allekirjottanut ei koe suurta paloa kirjoittaa talvisotaoopperaa lapsille ... siitä huolimatta että lasermiekan tai pystykorvan tuottama kuolo olisikin näyttämöllä herkullista dramatisoitavaa.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Dr Dominant
11.12.2009 09:37:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kyllä. Ja on tärkeää että kuolettavan iskun saanut henkilö jaksaa vetäistä vielä kymmenen minuutin aarian ennen kuin noutaja ottaa omansa.
 
Hehheh!! Todellakin - entäs jos tekisikin toisin: talvisotaooppera jossa solistit (pienilukuinen määrä laulajia edustaen piskuista suomea) teurastaisi koko kuoron (suurilukuinen määrä laulajia edustaen mahtavaa neuvostoliittoa). Nerokkaat suomalais(lapsi)sotilaat lumipuvuissaan motittaisivat neuvostokuoron ja loppujen lopuksi kuorovainaasta lähtisi konkreettisen taivaallinen sointi. Saiskohan tällä teoksella Nobelin rauhanpalkinnon?! 8P
 
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
11.12.2009 09:45:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Hehheh!! Todellakin - entäs jos tekisikin toisin: talvisotaooppera jossa solistit (pienilukuinen määrä laulajia edustaen piskuista suomea) teurastaisi koko kuoron (suurilukuinen määrä laulajia edustaen mahtavaa neuvostoliittoa). Nerokkaat suomalais(lapsi)sotilaat lumipuvuissaan motittaisivat neuvostokuoron ja loppujen lopuksi kuorovainaasta lähtisi konkreettisen taivaallinen sointi. Saiskohan tällä teoksella Nobelin rauhanpalkinnon?! 8P
 
Tossahan on ideaa!!!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «