Aihe: Djembe
1 2
dictatorsh*t
23.03.2006 22:11:36
Joskus täytyy kyllä hankkia kunnon djembe. Hieno soitin.
pepes
24.03.2006 17:07:12
"Suomen laadukkainta" djembe-opetusta.. hm. Menisin suoraan kysymään Avivin sijaan Alyalta.
Kun vertaa, niin noiden miesten soittotaidoissa on ainakin eroa kuin yöllä ja päivällä... Alyalla on muistaakseni kohtuulliset hinnatkin.. Yhteystiedot löytyy Dafry.netin sivuilta.
Jarkko Laiho
27.03.2006 17:55:30

Minä soitan paljon cajonia. Cajon on todella mukava soitin. Todella monipuolinen ja toimii akustisessa musassa loistavasti ilman rumpaliakin. Sitten kun hallitsee tekniikkaa, niin voi soittaa rumpurolleja siinä kuin rumpusetin soittajatkin. Näyte 4:ssä kotisivullamme on lyhyt cajon soolo (bulerias). Kaikissa biiseissä on muutenkin cajon mukana eikä rumpusettiä käytössä ollenkaan.

http://www.losrocieros.com/sound-1.htm
Renki
31.05.2006 20:06:43

West african percussion site http://home.wanadoo.nl/paul.nas/

Näitä tutkaillessani heräsi kysymys: Mitäs tarkoittaa kun joidenkin rytmien kohdalla on kaksi eri call patteria? Esmes Kakilambe http://home.wanadoo.nl/paul.nas/kakilam.html

Ittellä on sellanen arvaus, että Call 2 on kutsu lopetukseen, mutta mites tää nyt sitten ihan oikeesti on?
Kaikki oikeudet luovutetaan
Renki
04.06.2006 16:06:38

^Hei jeesatkaa nyt joku. Kesä tullee ja puisto kutsuu. Enkä mä millään haluaisi soittaa väärin kun taas tulee sitten joku pultsari neuvomaan.
Kaikki oikeudet luovutetaan
jazzmies
21.06.2006 00:30:34
Ittellä on sellanen arvaus, että Call 2 on kutsu lopetukseen, mutta mites tää nyt sitten ihan oikeesti on?

Itse arvelisin tuota samaa. Omassa Kakilambessamme lopetuskutsu on tosin ollut erilainen tyyliin t . t | t . t | t . t | t . . | 2s ||

Mutta nyt on pakko hehkuttaa!! Aviv oli buukannut malilaisen Sidiki Camaran pitämään stadikalle workshopia viikon 23 lopulla. Luvassa oli kymmenen kalenterituntia djemben soittoa kolmen päivän aikana. Etukäteen jo kauhistelin käsiparkojani, sillä ei ole tullut liioin soiteltua djembeä viime kuukausina vaan lähinnä dudunbata. Pelkoni oli aiheellinen, sillä nyt vasta reilun viikon päästä sormus mahtuu jälleen nimettömään.

Koko viikonlopun työstimme perinteistä malilaista rytmiä, jonka nimi ei millään tarttunut mieleeni. Luonnollisesti lähdimme liikkeelle säestysrytmeistä, joita oli yhteensä kolme. Sitten opiskelimme perinteisiä soolofraaseja rakenteessa ja lopuksi ns. tutti-kohdat.

Sidiki oli opettajana todella johdonmukainen ja aisti hyvin ryhmämme heterogenian. Kolme kaveria oli enemmän soittaneita ja osa vain muutamia kuukausia. Aina kun "me ammattilaiset" ryssimme antoi Sidiki suoraa palautetta mokailijalle elekielellään noin 5 ms. viiveellä.

Aviv oli kuullut Sidikin kalenterin olevan tyhjä perjantai-iltana, joten Aviv järkkäsi afro-jamit Korjaamo-baariin Töölöön. Minä otin keikalle mukaan jazz-rumpusettini ja pyysin mukaan Pekka Rajamäkeä soittamaan bassoa. Aviv pyysi paikalle Jouni Järvelän soittamaan saksofoneja. Aviv soitti dun-rumpuja ja Sidiki Djembeä.

Aloitimme tunniksi kaavaillun settimme Footprintsillä ja jatkoimme Afro Bluella, sillä kaikki osaamamme kuuteen menevät biisit tulisimme soittamaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Aluksi estetiikkamme oli hieman hakuisessa, sillä afro-kamaa ei ole tullut setillä paljoa jammailtua. Kun pikkuhiljaa hylkäsimme swing-fraseerauksen ja aloimme soittaa mitä kuulimme, alkoi lastut lennellä. Jossakin vaiheessa Pekan tilalle tuli Ndioba ja sitten alkoi homma vähitellen selkiytyä.

Aloimme suunnitella keikan lopettamista ja roudailua, kunnes Alya halusi tulla soittamaan toista djembeä ja Maarika balafonia. Sitten alkoi osaltani afro-diletantin taivas, jossa pääsin soittamaan musikaalisen "suuni puhtaaksi". Olin kuin 10 sentin Tony Williams Ego-levyllä Don Aliasin kanssa. Vaikka jollakin hetkellä saksofonisoolo saattoi olla melodisessa funktiossa, tapahtui samanaikaisesti rytmistä vaihtoa etenkin minun ja Sidikin välillä. Tunnin setti oli venynyt yhtäkkiä kaksi ja puoli tuntiseksi ja joskus valitettavasti kunto on veks. Olinpa kerrankin päässynt tiluttamaan kaiken osaamiseni ja kaiken lisäksi vielä ehkä hyvän maun rajoissa. Seuraavan päivän tunneilla Sidiki sanoi nauttineensa suunnattomasti soittamisesta jameissa ja välilämme synkkasi todella hienosti musiikillisesti, vaikka en ollutkaan ehtinyt soittamaan settiä kokonaiseen kolmeen viikkoon. Ehkä jotakin on siis opittu!

Lauantai-illaksi menimme soittamaan eräisiin tripla-30-vuotisbileisiin malinke-rytmejä kolmella djembellä ja dunduneilla. Päivänsankarit eivät tienneet mitään yllätysesiintyjästä, yhdestä maailman parhaasta djembe-rumpalista. Soitin suurimmaksi osaksi dunduneja ja parissa kappaleessa djembeä. Silloin kun Sidiki tarttui dunduneihin, oli teksti ihan mieletöntä. Sellaista motoriikkaa ja koordinaatiota ei ole kenelläkään. Tuntui ihan uskomattomalta soittaa kolme varttia tuli perseen alla Sidikin kanssa sekoamatta kertaakaan roolissani, vaikka korvan juuresta kuului velmua polyrytmi ja -metri asiaa. Kiittelin jälkeenpäin Avivia siitä, että hän on tehnyt loistavaa työtä ensemble-soitollemme ja nyt oli Sidikin aika perehdyttää meidät solismin saloihin. Seuraavan päivän tunneilla Sidiki oli jälleen tohkeissaan siitä, että uskalsimme soittaa pitkiä sooloja ja haastavia fraaseja varsin kimuranttien kuvioiden päälle.

Keskustelut Sidikin anssa olivat lyhytsanaisia, mutta sitäkin asiapitoisempia. Ymmärtämykseni afrikkalaisesen muusikon mentaliteetista rikastui aika lailla ja sain vahvistuksia monille ounastelemilleni asioille. Etenkin sille, että tärkeintä on soittaa eikä spekuloida. Kuten sanottu, tilutin niin kuin perkele setillä ja mitä enemmän polyrytmit alkoivat pursuta, sen tyytyväisempi Sidiki oli. Ihanaa.

Sidiki pyysi seuraavalla Suomen vierailullaan sitä, että soittaisimme koko illan keikan jossakin. No mikä ettei, nähdään Sidiki.
Renki
29.11.2006 12:51:57

^Harmittaa kun ei ollut muka rahaa mennä tuolle Sidikin kurssille. Kaverit mitkä olivat tuolla olleet pitivät kyllä kurssista todella paljon. Ja jäi sitten se keikkakin näkemättä.... prkle. Toivottavasti tulee vielä toinenkin kerta niin sitä en kyllä missaa.
pra
Renki
09.12.2006 10:16:03

Hei!

Semmosta rupesin tässä pohtimaan, että mistähän mahtaisi löytää näitä perinteisiä rytmejä, kunnon nauhoituksilla. Kun ainaskin Mamady Keitan levyissä on tosi monasti todella huono äänenlaatu. Ja sen tähen niitä hieman raivostuttaa ajoittain kuunnella, kun saapi olla koko ajan korvat kippuralla.
pra
Renki
31.07.2007 11:49:04

^Voin tässä nyt vastata itselleni, että ei niissä Mamady Keitan levyissä mitään vikaa ole vaan omissa puukorvissani se vika piilee...
Muistan kun tuolloin oli hirveän vaikeaa kuunnella djembemusiikkia. Siinä kun on niin paljon niitä liikkuvia osia ja aina ei tiennyt, että mitä kaavaa se mikäkin rumpu oikein toistaa. Siksi (kai) kävi niin, että musiikki puuroutui omassa mielessä ja mistään ei saanut mitään selvää. No ehkä soolodjembestä jotakin, mutta kuitenkin.

Nykyään asia on parempaan suuntaan. Voin erottaa joten kuten rummut toisistaan ja tuntuu, että olisi ikään kuin enemmän tilaa kuunnella, musiikki ei tunnu enää niin ahtaalta. Muunkin musiikin ymmärrys on muuttunut, kuule paljon selvemmin mitä mikäkin soitin tekee.

Myöskin soittaminen on parantunut. Nyt oikeasti ymmärtää miltä sen paan ja etenkin peen pitäisi kuullostaa. Mulla oli suuria ongelmia niiden oikeiden saudien löytämisen kanssa, vielä joku aika sitten. Oikeastaan tämä juttu on vasta hiljattain avautunut ja parantamisen varaa on vielä huomattavasti.

Mutta sitten itse asiaan. Löysin sattumalta netistä aivan loistavan djembe ohjeman:
http://www.kora-music.com/jaliya/jaliyapercussion.htm

Jaliya V4, asensin tästä koneelle eilen percussion editionin. Näyttää aivan mahtavalta, ohjelmasta löytyy yli kolmesataa rytmiä. Ja tavallisimista rytmeistä näkyis löytyvän breikitkin. HUH, HUH, musta 50€ tämmösestä paketista ei todellakaan ole paljoa.
You never cannot be good djembe player becose you are White -Savolainen neekeri-
Namorbia
06.10.2009 00:08:35
Olen ajatellut djemben ostoa, mutta budjetti on pieni ja asun kerrostalossa, jossa kaikki kuuluu läpi. Mikäköhän olisi hyvän kokoinen djembe, jotta saundi, etenkin basso, ei olisi liian voimakas mutta kuulostaisi hyvältä eikä olisi liian ahdasta käsille? Osto kallistuu aika pakostakin internetin puolelle, vaikka jokainen rumpu onkin yksilö.
solmo
23.10.2009 12:31:20

B-mies: Olen ajatellut djemben ostoa, mutta budjetti on pieni ja asun kerrostalossa, jossa kaikki kuuluu läpi. Mikäköhän olisi hyvän kokoinen djembe, jotta saundi, etenkin basso, ei olisi liian voimakas mutta kuulostaisi hyvältä eikä olisi liian ahdasta käsille? Osto kallistuu aika pakostakin internetin puolelle, vaikka jokainen rumpu onkin yksilö.

Itse koen djemben soiton kerrostalossa aika mahdottomaksi. Varsinkin, jos asuintalossasi kuuluu kaikki läpi. Mitä tulee tuohon rummun kokoon, voin vain sanoa, notta jos itse olisin ostamassa djembeä, en edes ajattelisi minkään minimallin rummun ostamista, vaikka kuinka asuisin kerrostalossa. Sen sijaan ostaisin ison, kerralla hyvän ja aidon länsi-afrikkalaisen djemben ja etsisin paikan, jossa sitä voi soittaa häiritsemättä naapureita.

Vaikka itsekin soitan djembeä, en ehkä pidemmän päälle jaksaisi jakaa sympatiaa naapurille, joka soittaisi djembeä kotonaan.
jazzmies
26.10.2009 21:09:10
Tuossa olisi pätevä djembe. Oikea soitin, ei mikään matkamuisto. Kyllä lähtisi Sounout siitä että pölähtäisi. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=362767
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
solmo
28.10.2009 17:07:45

Renki: Jazzmieshän selkeesti vitsailee. Tuo on sabar, eikä mikään djemberumpu...
Vai onko edes sabar? Voi se olla ewekin.

Ei ole sabar. Kyllä tuo näyttäis olevan ewe tai sitten kpanlogo tai niiden risteytys. Varmasti mielenkiintoinen runpu joka tapauksessa.
Blain
20.01.2010 23:31:50
Meikäläistä on ruvennut kiinnostaa djembe ja mahdollisesti ostankin sellaisen joskus. Mietin vaan, että pitäisikö ostaa käsintehty vai ns. "kapitalistidjembe"?
Hair growing out every hole of me
Mikael
21.01.2010 09:41:11 (muokattu 21.01.2010 10:24:10)

Blain: Meikäläistä on ruvennut kiinnostaa djembe ja mahdollisesti ostankin sellaisen joskus. Mietin vaan, että pitäisikö ostaa käsintehty vai ns. "kapitalistidjembe"?

Tää on muuten mielenkiintoinen kysymys, sillä mä olin tässä muutama kuukausi sitten Beninissä ja meillä oli mukana Remon hitech-djembe (runko jotain kuitukamaa ja kalvo muovia) joka mun mielestä on soundiltaan aika surkea - siis älyttömän kovaääninen ja metallinen soundi - mutta paikalliset rumpalit ja djembe-rakentajat olivat ihan innoissaan siitä just koska siitä tuli niin lujaa ja leikkaavalla soundilla. Mun mielestä taas paikallisten lämminsoinitset, puiset ja nahkakalvoiset djembet soundasivat todella paljon paremmalta.

Mä kävin muuten Noel Saizonoun opissa ja se oli aivan mahtava kokemus!
http://www.myspace.com/noelsaizonou
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Blain
21.01.2010 10:18:42 (muokattu 21.01.2010 15:23:29)
Mikael: Tää on muuten mielenkiintoinen kysymys, sillä mä olin tässä muutama kuukausi sitten Beninissä ja meillä oli mukana Remon hitech-djembe (runko jotain kuitukamaa ja kalvo muovia) joka mun mielestä on soundiltaan aika surkea - siis älyttömän kovaääninen ja metallinen soundi - mutta paikalliset rumpalit ja djembe-rakentajat olivat ihan innoissaan siitä just koska siitä tuli niin lujaa ja leikkaavalla soundilla. Mun mielestä taas paikallisten lämminsoinitset, puiset ja nahkakalvoiset djembet soundasivat todella paljon paremmalta.

Jees. Pääsisinpä joskus käymään Afrikassa, niin toisin sieltä heti niin monta djembeä kun vain matkatavaroihin mahtuisi. Mulla on vielä aika vähän kokemusta djembeistä, mutta silloin kun olen päässyt lukion musiikintunnilla sellaista soittelemaan, niin perinteinen "köysiviritteinen" on kuulostanut paremmalta kuin modernin mallinen. Lähetin muutamalle suomalaiselle djembesivustolle sähköpostia, että jos Suomesta löytyisi niin ei tarvitsisi tilata ulkomailta. Itse kuitenkin asun niin kaukana suuremmista kaupungeista, että on vaikea lähteä kauemmas testaamaan mitään soittimia, kun ei viitsi ajella monta sataa kilometriä autolla näin talvella. Netistä saisi tilattua helposti kotiin, mutta en ole aivan varma, viitsinkö ostaa sokkona.

Thomannilta löytyi Meinliä jokseenkin edullisesti:
http://www.thomann.de/fi/meinl_adj3l_djemben_set.htm

Schallochia olisi saanut alle 100 eurolla, mutta ne on varmaankin enemmän leluja kuin kunnon soittimia. Tiedoissa vielä luki "Millennium/Schalloch", joka ei kuulosta hyvältä. :)

Itselleni paras koko olisi varmaankin L tai XL, mutta mitä puulajia djembe kannattaisi olla? Onkohan kalvon nahalla paljon merkitystä?
Hair growing out every hole of me
wertyupf
06.07.2013 12:15:18
Vic Firth: Ah.. Djemben soitto on ihanaa..

niin on, mut mistä ihmeestä saisin kuljetus-/suojapussin djembelleni joka on halkaisijaltaan 8 tuumaa. Korkeudesta mulla ei oo mitään hajua... Se pussi olis hyvä olla siksi että kuljettaisin djembeä kouluun sitten kun koulut alkaa ja voisin jammailla djembeä soittavan fysiikanopettajani kanssa :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)