Aihe: Lastenmusiikki
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Epämuusikko
11.10.2009 11:47:30
Muutama hyväksi havaittu lastenmusiikkiproggis, joissa on ollut haastetta vanhemmallekin väelle, mutta kaikki on varauksetta diggailleet ikään katsomatta. Toinen on lastennäytelmä, joka on eri puolilla Suomea esitetty, toinen on kokoelma lastenlauluja, joiden esittämiseen joudutaan valjastamaan sekä kuoro että sinfoniaorkesteri.

Risto Räppääjä: Iiro Rantalan musiikilla varustettu lastennäytelmä. Vittu että toimi!

Tunteellinen Siili & Ritmo Animale: Mauri Suménin lastenlaulusarjat. Sama.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
pkangas
24.10.2009 13:34:04

jannu: http://www.youtube.com/watch?v=EBnmIePIsgg

Aika tarttuva kertsi.

Olipa hyvä ralli. Nöh piip piip, nöh piip piip.
Käytöskukan ja Black sabatthin sekoitusta. Toimii!!
Täytyy lähteä, että voi palata.
Prophet
12.11.2009 21:58:00
Niitä parempia lastenlauluja seitkytluvulta.

Anna Babitzin - Kulta polkee fillarillain

http://www.youtube.com/watch?v=V4AzvQQbiDE
nasker
25.11.2009 03:04:26
Torsti Suomi: Itse itseäni lainaten muutama viesti taaksepäin:

"Olen erittäin pettynyt Fröbelin palikoiden toimintaan. Nyt useampia levyjä kuunnelleena huomaan, että yksi olisi riittänyt. Se on itsensä toistamista, samat soundit ja Mats Lillrankin tylsä ääni. "

Mitä jotain? Vai ainoa, jonka tiedät?

Fröbelin palikoissa ei oman käsitykseni mukaan tärkeintä ole mikään soundeilla kikkailu, vaan enemmänkin pedagokisen yhteyden luominen kuuntelijaan (=lapseen) leikittämällä ja opettamalla. Olen itsekin vasta aikuisiällä oivaltanut, miten monessa kappaleessa opetetaan jokin asia hauskalla tavalla, esim. tarinalla, jonka loppuhuipennus on hyvin opettava. Unohtaa ei saa myöskään bändin humoristista otetta koko musahommaan - ja kuuluuhan se laulujen teksteissäkin.

Palikoiden musa svengaa ja saavat nuoren (ja vanhemmankin) kuuntelijan jalan vipattamaan ja hyvän fiiliksen päälle. Siitä tossa bändissä on mielestäni kysymys.

Lisäksi keikkailevana lastenmusiikkiyhtyeenä ahkerin mitä Suomesta on tähän mennessä löytynyt, ja siihen on luultavasti ihan pätevä syykin. Äijäthän rundaa vieläkin - vaikkakaan ei samoissa määrin, kuin 90-luvulla.
rintapek
26.11.2009 00:54:54

nasker: Fröbelin palikoissa

Palikoiden musa svengaa ja saavat nuoren (ja vanhemmankin) kuuntelijan jalan vipattamaan ja hyvän fiiliksen päälle. Siitä tossa bändissä on mielestäni kysymys.

Lisäksi keikkailevana lastenmusiikkiyhtyeenä ahkerin mitä Suomesta on tähän mennessä löytynyt, ja siihen on luultavasti ihan pätevä syykin. Äijäthän rundaa vieläkin - vaikkakaan ei samoissa määrin, kuin 90-luvulla.

Tuo lienee nimenomaan sitä live, ei niinkään levyhommaa.
One kind of music only - the good kind
matti_
17.02.2010 23:37:49 (muokattu 17.02.2010 23:39:46)

Oivoi, täältä löytyi tämmöinenkin ketju!

Itse olen ammatiltani lähihoitaja (lastenhoitaja), työskentelen päiväkodissa, olen 2,5 vuotiaan pojan isä ja teen mahdollisimman laaja-alaista työtä myös musiikin parissa.

Päiväkodissa ja kotona tulee paljon käytettyä musiikkia välineenä tutustuessa uusiin lapsiin (olen siis kiertävä lastenhoitaja). Vaikka kaikki lapset ovat mielestäni erityislapsia, toimii musiikki erityisen hyvin juuri noiden yleisesti määriteltyjen erityislasten kanssa.

Akustinen kitara on joka päivä mukana, mutta viimeaikoina olen testaillut myös huuliharpun ja munniharpun vaikutusta ja sitä, minkälaisiin tilanteisiin ne sopisivat.

En tiedä pitäisikö tästä pedagogisesta puolesta avata ihan uusi ketju, mutta joka tapauksessa, ainakin lähihoitaja koulussa musiikin merkitystä korostettiin a-i-v-a-n liian vähän. En tarkoita että jokaisen tädin/sedän tulisi olla musiikillisesti mahdollisimman orientoitunut, päinvastoin - hyvähän se on että yksi käyttää yhtä välinettä ja toinen toista, mutta lasten kanssa tuntuisi arvossaan olevan aivan muut asiat kuin kitaran vireisyys (joka itselleni ensiarvoisen tärkeä), musiikin teoria, tai varsinkaan nuotit.

Olen parin ryhmän kanssa kokeillut improvisointia pienryhmissä. Äärimmäisen antoisaa puuhaa eskareiden ja vähän nuorempienkin kanssa!

Ja vielä: minulla on vuosia ollut haave coveroida/tributoida Tuppuraisen biisejä. Kuten täälläkin mainittua, varsinkin tekstithän uppoavat aikuisiinkin, jopa paikoitellen paremmin kuin lapsiin (Ruttusen oikosulku). Pari biisiä olenkin jo demonnut. En tiedä onko laillista linkittää niitä tänne, mutta halukkaille voin pistää linkkejä tulemaan.

Oliskohan Tampereella... hmm.. ehkä wanted -palstalla loput.. :)

EDIT: tuli innostuneena kirjoitettua alkutekstissä vähän väärin: Kotona nyt en hirveästi tutustu uusiin lapsiin :/ Mutta kotonakin musiikki on aika paljon esillä...
Torsti Suomi
05.09.2010 00:25:06
Vaan mikäs helvetti tämä Hevisaurus on?

Kiertueella liput konserttiin 32e. Tuskin päästän 5 ja 3v poikia keskenään, joten meidän perheen edustuskulut 96e. Plus t-paidat, tarrat, julisteet, dvd:t summuut. Prkl.
Olipa kerran Ihmemies, Teräsmies ja Batman - samassa baarissa...
tender.insanity
05.09.2010 09:52:29
Omia kokemuksia:

Joskus 4v ikäisenä aloin kuuntelemaan Dingoa ja osasin vaikka kuinka monien biisien sanat ulkoa. Esikoulussa taas olin siirtynyt astetta edemmäs. Muistan, kun sai tuoda sitä musaa, mistä tykkää. Muut toi muumia/rölliä ja mun valinta oli Judas Priestin 'Turbo Lover'.

Ekalla luokalla sitten aloin kuuntelemaan Kissiä ja Alice Cooperia.
Torsti Suomi
05.09.2010 12:20:27
tender.insanity: Omia kokemuksia:

Joskus 4v ikäisenä aloin kuuntelemaan Dingoa ja osasin vaikka kuinka monien biisien sanat ulkoa. Esikoulussa taas olin siirtynyt astetta edemmäs. Muistan, kun sai tuoda sitä musaa, mistä tykkää. Muut toi muumia/rölliä ja mun valinta oli Judas Priestin 'Turbo Lover'.

Ekalla luokalla sitten aloin kuuntelemaan Kissiä ja Alice Cooperia.

No juu. Ja sitten mä heräsin.

"rupesin kuuntelemaan Dingoa"
- nelivuotiaana kuunnellaan sitä, mitä muut laittavat soimaan

"mun valinta oli JP..."
- Taisi isi laittaa levyn mukaan ja ajatteli, saavansa mainetta. Saikin, mutta enemmänkin kyseenalaista.
Funkånaut
05.09.2010 12:30:48

Torsti Suomi: No juu. Ja sitten mä heräsin.

"mun valinta oli JP..."
- Taisi isi laittaa levyn mukaan ja ajatteli, saavansa mainetta. Saikin, mutta enemmänkin kyseenalaista.

Kyl itse pentuna sain valita levyni, ja suosikki oli Black Sabbath. Oli siinä ekalla luokalla opettajilla ihmettelemistä kun muut tuo just Fröbelin palikoita ja minä Black Sabbathia levyraatiin. Arvatenkaan en voittanut raatia.
Nyt lapset lopetatte pelleilyn. Jussimus panee jos panee, muut pojat siirtyy flaksiketjuun. -Modeterminaattori
tender.insanity
05.09.2010 12:48:47
Torsti Suomi: No juu. Ja sitten mä heräsin.

"mun valinta oli JP..."

Kyllä nuo vain olivat oma valinta. Paitsi veljet kuunteli Kissiä. Tietysti veljien musaavalinnat vaikuttivat muhunkin, mutta kuitenkin tosi erilaista musaa kuunnellaan.

Toiset alkavat kuuntelemaan mieleistään musaa jo pienenä ja toiset harhailevat massan mukana kuunnellen, mitä muutkin.
Torsti Suomi
18.10.2010 00:12:04
Torsti Suomi: Vaan mikäs helvetti tämä Hevisaurus on?

Kiertueella liput konserttiin 32e. Tuskin päästän 5 ja 3v poikia keskenään, joten meidän perheen edustuskulut 96e. Plus t-paidat, tarrat, julisteet, dvd:t summuut. Prkl.

Itse itseäni lainaten... tämä ei ole minulle vieläkään auennut.
StJerky
18.10.2010 13:38:57
Torsti Suomi: Vaan mikäs helvetti tämä Hevisaurus on?

Se on jotain ihan kaameaa minusta.
HaloOfFlies
18.10.2010 14:38:28

Heikki Salon uusi Heinälato-orkesteri (?) tuntuu toimivan sekä lapsiin että aikuisiin.

Siis Herra Heinämäen lato-orkesteri

http://www.raahenseutu.fi/cs/Satell … koon+toisten+huoleksi+murheilu.html
It's always funny until someone gets hurt... and then it's just hilarious! S.M.A.K.-jäsen #5
Prophet
19.10.2010 16:32:01
Liisa Lääveriä joutui kuuntelemaan seitkytluvulla.

http://www.aanitearkisto.fi/firs2/fi/nimi.php?Id=L%E4%E4veri+Liisa
Lesko
19.10.2010 21:13:12 (muokattu 19.10.2010 21:13:57)
Ajattelin laittaa pienen maistiaisen uudesta lastenmusiikkiteatteri-orkesterista ja esityksestä, jossa itse olen mukana myöskin. Orkesterin nimi on Peikko-orkesteri ja ollaan huhtikuun jälkeen heitetty n.60 keikkaa ympäri Satakuntaa ja nyt ollaan uutta settiä tekemässä, jota olis tarkoitus alkaa marraskuussa jo esittämään.
Vanhassa setissä on mukana "joillekin" tuttuja biisejä, joista omat peikkomaiset sovitukset ollaan tehty, mutta uuteen settiin sitten kaikki biisit on omia. Tämä video on ns. kooste tuosta esityksestä, joka kestää kokoanisuudessaan n.40 minuuttia! http://www.facebook.com/video/video … 34568854106&oid=111229558916105

E: Näemmä tuon videon näkeminen vaatii, että on rekisteröitynyt facebookiin, mutta muutoin sen pitäisi olla kaikkien nähtävissä! :))
Prophet
30.10.2010 22:06:46 (muokattu 30.10.2010 22:09:38)
...ja joltain neekeriltä se on kuullut laulun tän, joka alkaa näin...

Liisa Lääveri - Inke tinke minki

http://www.youtube.com/watch?v=SVkyoRvBt-c

Elina Salo - Nallen syntymäpäivä

http://www.youtube.com/watch?v=qXH88WxSOP4
Korppula
07.11.2010 20:47:44
Löytyi mielenkiintoinen lastenmusalevy Rokki-Kokki ja niiden viimeinen levy Apinaorkesteri. mukavaa rehtiä lastenmusiikkia. Bändi on keikkaillut kuulemma jo 19-vuotta. Raisiolainen poppoo. Kolme levyä ovat tehneet. Kotisivulla voi kuunnella poikien omat biisit levyltä ja löytyy sieltä levyarvostelukin.

Käykääpä tutustamassa www.rokki-kokki.com
H355U
12.11.2010 19:19:14 (muokattu 13.11.2010 09:45:57)
Hevisaurus rocks! (vitsi) Oikeasti ihan hirveää tuo hevisaurus ja muu nykyajan lastenmusikki.
En allekirjoita mitään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)