Räkkipeli 07.10.2009 21:01:00 | |
---|
Kyllä se Seventh Son onpi kyllä se mahtava levy juum. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
bfoc 07.10.2009 22:57:33 | |
---|
TheNamelessGuy: Pitää kyllä arvostaa sitä miten paljon kappaleita näkyy saavan irti Em C D -sointukierrosta. Nii. Siihen kun tuuppaa a, b, c, d, e ja f -osat, muutaman modulaation ja tahtilajivaihdoksia sekäpä kolmen kitaran harmoniat niin hyvä tuloo. Sinänsä ilman ylläolevia ja vähän eri soinnuilla vois tulla Ramonesia (jota on kivempi kuunnella vähän vähemmissä erissä mielestäni). sutiojrikellA |
Musta Arkipyhä 08.10.2009 08:53:02 (muokattu 08.10.2009 08:54:43) | |
---|
TheNamelessGuy: Jos minua tarkoitat niin arvostan kyllä Maidenin tuotantoa huomattavasti ja omistan heiltä 8 levyä (neljä enemmänkin on ollut mutta olen myynyt ne). Tuontyyppinen sointukierto tuntuu vaan löytyvän kutakuinkin joka toisesta kappaleesta, tarkoitin lähinnä että hienosti ovat mielestäni kuitenkin välttäneet sen että kappaleet myös kuullostaisivat täysin samanlaisilta. Ei muuten löydy.Nimittän kovin monesta Maiden-biisistä edes varsinaisia sointukulkuja.Kuten usein hevissä mennään pääasiassa vitosilla (jotka eivät oikeastaan ole sointuja) ja riffeillä.Tällöin musiikin soinnutus ei kerro itse musiikista oikeastaan mitään ja on sinällään absurdi tapa lähestyä tuollaista riffipohjaista kamaa. Kyse ei ole siitä onko Maiden hyvä vai ei vaan siitä ettei millään Em-C-D kuviolla soiteta Maidenin biisejä läpi.Tai jos soitetaan niin tehdään selkeä virhe. Perusasiat haltuun,please..Ei nää nyt voi olla liian vaikeita tajuta jos jopa minä ne älyän. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
Yrms 08.10.2009 10:19:43 | |
---|
No hei :D Onhan toi nyt aivan selvää että Em C (G) D-kierto löytyy aivan törkeän monesta biisistä, monesti niissä on vaan päällä joku tajuton kitaramelodia joka tekee biiseistä niinkin hienoja mitä ne ovat. Uudelle levylle Maiden voisi tuoda enemmän riffejä säkeistöjen taustalle. www.mikseri.net/blindways |
MegaMan 08.10.2009 10:30:12 | |
---|
No hei :D Onhan toi nyt aivan selvää että Em C (G) D-kierto löytyy aivan törkeän monesta biisistä, monesti niissä on vaan päällä joku tajuton kitaramelodia joka tekee biiseistä niinkin hienoja mitä ne ovat. Uudelle levylle Maiden voisi tuoda enemmän riffejä säkeistöjen taustalle. Juu kyllä se vaan näin on. Mä ainakin hyvin usein oon törmänny nimitykseen "perus Maiden-kuvio" , kun on tarkoitettu tätä Em-C-(G)-D-soinnutusta. Eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin. Se tekee Iron Maidenista nimenomaan Iron Maidenin. Minä juon kossua!!! |
sellisti 08.10.2009 12:06:25 | |
---|
Tuo Em-C-D -väite esitetään usein aika kärjistetysti. Ei tietenkään ole kysymys siitä että niiden biisien kantavana rakenteena olisi joku noin simppeli sointukulku. Ennemminkin niiden hienojen kitara- ja tuplakitarariffien ja melodiakulkujen alle vaan sattuu sopimaan joku tuollainen sointuprogressio, ja se kuulostaa hyvältä. Onhan niissä biiseissä tietenkin sen lisäksi variaatioita ihan hitosti ja tosiaan niitä väliosia, temponvaihdoksia sun muita niin paljon ettei bändin tuotantoa voi tosiaan ihan pelkän sointuanalyysin pohjalta lähestyä. Mutta sehän se on vaikea (ehkä vaikein?) taito; että osataan tehdä jostain näennäisen yksinkertaisesta asiasta se "oma juttu", josta artistin tunnistaa mutta joka ei silti kuulosta itsensä toistamiselta, ainakaan niin paljon että alkaisi ärsyttää. Samahan se on sen AC/DC:n kohdalla, jonka joku tässä vertauksena mainitsi. Sieltä löytyy se A-G-D -kaava ties kuinka monesta biisistä, ja ehkä vielä pelkistetymmässä ja paljaammassa muodossa kuin Maidenilla. Muttei sekään lopulta ole niiden biisien keskeinen idea. Saahan sitä vaikka minkä pitkän linjan artistin tuotannon kärjistettyä yksinkertaiseksi ja itseään toistavaksi jos ottaa kokonaisuudesta yhden osatekijän ja korostaa vain sitä. Ihan sama kuin sanoisi että Beatlesin biisien lyriikat toistavat itseään koska joka toisesta biisistä löytyy sana "love". "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
Snapo 08.10.2009 12:10:56 | |
---|
sellisti: Ihan sama kuin sanoisi että Beatlesin biisien lyriikat toistavat itseään koska joka toisesta biisistä löytyy sana "love". Tai Whitesnaken :) Economy on köyhille. |
timus 09.10.2009 12:07:22 | |
---|
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums"
-Larry Mullen Jr (U2). |
Musta Arkipyhä 09.10.2009 15:19:34 (muokattu 09.10.2009 15:23:30) | |
---|
MegaMan: Juu kyllä se vaan näin on. Mä ainakin hyvin usein oon törmänny nimitykseen "perus Maiden-kuvio" , kun on tarkoitettu tätä Em-C-(G)-D-soinnutusta. Eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin. Se tekee Iron Maidenista nimenomaan Iron Maidenin. Yrms ja MegaMan: Suosittelen edes perusteorian haltuunottoa.Jos saatte soitettua Maidenin biisejä tolla sointukuviolla teillä on sävelkorvassa jotain vikaa. Ottakaa akustinen ja vetäkää noilla soinnuilla jokin Maiden-biisi läpi niin melkein voisi luvata syövänsä hatullisen paskaa jos oikein menee. Sellisti: Tiedän ,että kyseessä on kärjistys ,mutta samalla se näyttää monelle muuttuvan totuudeksi.Eritoten niille jotka eivät teoriaa hallitse lainkaan. Yleisesti:Ylipäätään ,että joku sointukulku olisi jollekin bändille "ominainen" on melko absurdi.Varsinkin Em,C,D löytyy niin helvetin monesta biisistä ,että jos tuo olisi joku Maidenin "ominaispiirre" niin kaikki Kari Tapiosta Alla Pugatsovaan olis täynnä "Maiden-vaikutteita" (huom.kärjistys). Tokihan Maidenilla oma soundinsa ja sävellyksellinen ominaispiirteensä on ja bändi itseään toistaa ,mutta ei se noihin kolmeen sointuun perustu.Se on silkkaa roskapuhetta.Olen jauhanut tästä jo aiemmin ja enää ei jaksa.Jos ei viitsi ottaa teorian alkeita haltuun edes sen verran ,että tajuaa ettei ko.väitteelle ole perusteita niin enpä mahda mitään. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
TheNamelessGuy 09.10.2009 16:08:46 (muokattu 09.10.2009 16:19:24) | |
---|
PsychedelicWarlord: Yrms ja MegaMan: Suosittelen edes perusteorian haltuunottoa.Jos saatte soitettua Maidenin biisejä tolla sointukuviolla teillä on sävelkorvassa jotain vikaa. Jokunen biisi mitä tuli mieleen joissa on hyödynnetty vastaavaa sointukiertoa: Running free, Invaders, Hallowed be thy name, Caught somewhere in time, Dejavu, Evil that men do, Infinite dreams, Die with your boots on, The Trooper, Revelations, Aces high, The duellists, Back in the village, Rime of the ancient mariner, Fear of the dark, Futureal, Different world Kai niitä paljon muitakin on, en nyt jaksanut alkaa kuuntelemaan kaikkea läpi (kerran kyllä suunnittelin etsiväni kaikki nuo sointukierrot). En sano että tuo olisi huono asia mutta ei tuota kyllä voi kieltääkään. Enkä sano että joka biisi menee tuolla tavalla (eikä välttämättä juuri e-mollista) mutta aina osa tai pari perustuu tuohon. Edit: Yleinen sointukiertohan tuo on, mutten kyllä keksi yhtään bändiä jolla tuota esiityisi yhtä usein kuin Maidenilla. |
MegaMan 09.10.2009 16:11:43 | |
---|
Yrms ja MegaMan: Suosittelen edes perusteorian haltuunottoa.Jos saatte soitettua Maidenin biisejä tolla sointukuviolla teillä on sävelkorvassa jotain vikaa. Ottakaa akustinen ja vetäkää noilla soinnuilla jokin Maiden-biisi läpi niin melkein voisi luvata syövänsä hatullisen paskaa jos oikein menee. Sä oot nyt ymmärtäny jotain väärin. Eihän kukaan nyt varmaa tarkota että joka ikinen Maiden-biisi menee vain ja ainoastaan alusta loppuun kaavalla: Em-C-D. Tässä nyt vaan haettiin sitä jujua että tuo kyseinen kaava on vaa Iron Maidenilla, etenkin Harrisin biiseissä, aika ominainen. Sitä paitsi Maiden sattuu olemaan ainakin meikäläisen lempipändi nro uno joten ei tässä kukaan Maidenia dissaa eli ei nyt tarvi ottaa noin hyökkäävää asennetta. Minä juon kossua!!! |
krautio 09.10.2009 18:02:06 | |
---|
Harrisin neroushan piilee siinä, että hän on osannut (tietoisesti/tietämättä) tehdä loistavia melodioita ja riffejä tuon Em-C-D sointukierron päälle. Sointukierron simppeliys on saattanut paljastua mulle vasta, kun on ottanut kitaran käteen ja ruvennut miettimään, että mitäs tämä biisi pitääkään sisällä. Varsinkin 80-luvun biiseissä mua ei edelleenkään häirtse tuo "maiden-kierto", mutta jotenkin 2000-luvun tuotannossa se on turhan päällekäyvän kuuloista. t. Köpe MegaMan: Sä oot nyt ymmärtäny jotain väärin. Eihän kukaan nyt varmaa tarkota että joka ikinen Maiden-biisi menee vain ja ainoastaan alusta loppuun kaavalla: Em-C-D. Tässä nyt vaan haettiin sitä jujua että tuo kyseinen kaava on vaa Iron Maidenilla, etenkin Harrisin biiseissä, aika ominainen. Sitä paitsi Maiden sattuu olemaan ainakin meikäläisen lempipändi nro uno joten ei tässä kukaan Maidenia dissaa eli ei nyt tarvi ottaa noin hyökkäävää asennetta. "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
Rhapa 09.10.2009 18:17:41 | |
---|
krautio: Harrisin neroushan piilee siinä, että hän on osannut (tietoisesti/tietämättä) tehdä loistavia melodioita ja riffejä tuon Em-C-D sointukierron päälle. Sointukierron simppeliys on saattanut paljastua mulle vasta, kun on ottanut kitaran käteen ja ruvennut miettimään, että mitäs tämä biisi pitääkään sisällä. Varsinkin 80-luvun biiseissä mua ei edelleenkään häirtse tuo "maiden-kierto", mutta jotenkin 2000-luvun tuotannossa se on turhan päällekäyvän kuuloista. t. Köpe Valaise minua sen verran, että miksi pitää kuitata omat viestit nimimerkillä, kun lainatessa se nimimerkki näkyy joka tapauksessa ENSIMMÄISENÄ? Toinen mikä ihmetyttää, on lainaaman tekstin sijoittaminen loppuun, kun se automaattisesti tulisi toisin päin ilman turhia toimenpiteitä. cautta carvaisten civesten! |
Yrms 11.10.2009 21:09:05 | |
---|
PsychedelicWarlord:... Joo, perusteoriat on käyty ja miltei jokainen maiden-biisi sujuu kitaralla mutta pysyn edelleen väitteessäni että törkeän montaa biisiä viedään tolla sointukierrolla, onko siinä sitten mitään pahaa niin se on jokaisen oma asia :) Mitä turhaa vaihtaa sointukiertoa joka toimii... Onko tää näin vakavaa? www.mikseri.net/blindways |
PsychedelicWarlord: Yrms ja MegaMan: Suosittelen edes perusteorian haltuunottoa.Jos saatte soitettua Maidenin biisejä tolla sointukuviolla teillä on sävelkorvassa jotain vikaa. Ottakaa akustinen ja vetäkää noilla soinnuilla jokin Maiden-biisi läpi niin melkein voisi luvata syövänsä hatullisen paskaa jos oikein menee. Ei kai täällä nyt kukaan ole väittänyt että ne biisit pystyis vetämään pelkillä soinnuilla. Ei se nyt suurta teoriatuntemusta vaadi huomata että noita sointukulkuja sieltä tosiaan aika paljon löytyy, mutta onhan niiden sointujen päällä nyt aivan helvetisti muutakin tavaraa, kun bändissä on kolme kitaristia. Tuo pelkistä soinnuista tolkuttaminen on iänikuinen provo, johon on turha reagoida kovin voimallisesti. "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen |
AS_Fanatic 19.10.2009 16:20:10 | |
---|
Kenelläkään Adrian fanaatikolla vastauksia näihin, eli minkä ikäisenä Adrian aloitti kitaran soiton, onko hän ottanut kitaratunteja ja mitkä bändit/muusikot ovat hänen suurimpia innoittajiaan? |
Landstr 19.10.2009 16:29:36 | |
---|
AS_Fanatic: Kenelläkään Adrian fanaatikolla vastauksia näihin, eli minkä ikäisenä Adrian aloitti kitaran soiton, onko hän ottanut kitaratunteja ja mitkä bändit/muusikot ovat hänen suurimpia innoittajiaan? Otti ainakin Murraylta käsittääkseni tunteja joskus, korjatkaa jos olen väärässä? www.mikseri.net/refrainexitium |
timus 19.10.2009 17:28:35 (muokattu 19.10.2009 17:31:26) | |
---|
Landstr: Otti ainakin Murraylta käsittääkseni tunteja joskus, korjatkaa jos olen väärässä? Ainakin muistelen jostain Maiden-stoorista lukeneeni, että osti ekan sähkökitaransa viidellä punnalla juuri Murraylta. Itse asiassa hieman nyt selailtuani Run To The Hills -kirjaa, kertoo siellä Dave antaneen saman kaupan seurauksena hieman opetustakin Adrianille. Varsinaisen kitaransoiton Adrian kertoo samassa kirjassa aloittaneensa kotoa löytyneellä "vanhalla espanjalaisella kitaralla", mutta tosissaan soitto alkoi juuri Murrayn kautta. Ja lisäyksenä vielä, että samassa kirjassa Adrian kertoo alkuaikojen suuren innoittajan olleen Deep Purplen. "The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums"
-Larry Mullen Jr (U2). |
M4ss3 m/ 19.10.2009 20:03:59 | |
---|
For the Greater good of god biisiä kuunnellessa pistää korvaan, että tässäkin olisi koko ajan tuo E-C-G-D. |
Stalkah 19.10.2009 20:20:30 (muokattu 19.10.2009 20:22:14) | |
---|
M4ss3 m/: For the Greater good of god biisiä kuunnellessa pistää korvaan, että tässäkin olisi koko ajan tuo E-C-G-D. Different Worldissa on säkeistön toisessa kierrossa muuten sama kaava (E-C-G-D, eka on E-E-C-D). Aika härskisti vanhat pierut ovat kuitenki saaneet sen kuulostamaan erilaiselta :P E: Jahas, The Longest Dayssa on kanssa tuo E-C-G-D-kierto säkeistössä kunha rummut tulevat kompin kera mukaan (1.33). |