Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkiehdotuksia kahteen kitaraprojektiin?
1
jPekka
06.10.2009 22:09:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ei oikein heruttanut vastauksia kitarakamapalstalla, joten kokeillaan täällä:
 
Suunnitelmissa on väkertää pari uutta soittopeliä, toinen rakennussarjasta ja toinen ns. omasta päästä (siellä sitä puuta riittää). Joten nyt pohdiskelen mikrofonivalintoja ja päätin kääntyä arvoisan raadin puoleen. Siis:

1. Les Paul -kopio rakennussarjasta
Tähän haluaisin hyvät vintage-henkiset PAF-tyyliset mikit, mutta mielelläni jemmaisin nostopotikoihin mahdollisuuden vaihtaa mikkien kelat keskenään sarjaan/rinnan. Eli tarvittaisiin nelijohtimiset mikit. Seymour Duncanin Seth Loverit vaikuttaisivat olevan aika lailla sitä mitä haen, muita ehdotuksia?
Ai niin: estetiikkasyistä metallikuoriset mikit. Tästä ei tingitä. 8-)

2. Omasuunnittelema baritonikitara
Omaan, sillai vähän Thinline-tyyliin onteloituun läpikaulaiseen ja pitkälti koivurunkoiseen disainiin tulee Bigsbyn ja Tele-tyylisen tallan yhdistelmä. Kaulamikiksi olen hommaamassa TV Jonesin Classicia, joten sille pitäisi saada pariksi sopiva, sellainen vintage-tehoinen, ehkä vähän tavallista Tele-tallamikkiä keskiäänipitoisempi mutta silti roheasti twangahtava mikki. Kohinattomuus olisi tietysti eduksi, mutta tyylisyistä tykkäisin että mikki näyttäisi vanhalta Tele-mikiltä erillisine napapaloineen: sentyylisiä stacked coil -humppareita on joskus tehty paljonkin, mutta nyt ei ole haeskellessa sattunut silmään. Joten onko tyytyminen puhtaasti yksikelaiseen?
(Kinmanin 60-malli vaikutti kiinnostavalta.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
charvette
08.10.2009 08:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Odotat hetken ja tulee uusi kimppatilaus Tesloista:
http://www.teslapickups.com/vr-60-classic#
 
Itse runttasin rakennussarjastratoon Teslan Vr-Nitrot puolituksilla:
http://picasaweb.google.fi/famous1000/Stratokitti#5388376198732438578
ja jo aukeni toinen äänimaailma verrattuna kaupan kitaroiden mikkeihin.
 
viiris
08.10.2009 11:17:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka:
1. Les Paul -kopio rakennussarjasta

 
Asian vierestä hieman - kysyisin mikä rakennussarja sulla on aikeissa tehdä?
Olen itse suunnittelemassa myös les paul -rakentelua sarjasta, joten kiinnostaa siksi. Oletko saanut sarjan käsiisi jo - jos, niin olis kiva kuulla kommentteja.
Juzzu
08.10.2009 11:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1) Duncanin '59:t kuorilla ja 4-piuhaisena. Suattaa saada suht edukkaasti, ja ovat ainakin ns. varma valinta.
 
Henk.koht. oon tosin sitä mieltä ettei lespoissa lopulta tarvitse niitä sarjaan- ja rinnankytkentöjä eri kelojen kanssa. Käsi ylös ne jotka niiden tuottamia soundeja oikeasti aktiivisesti käyttävät (muutenkin kuin korvikkeena stratoille jne.) ;-)
 
viiris
08.10.2009 11:38:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Henk.koht. oon tosin sitä mieltä ettei lespoissa lopulta tarvitse niitä sarjaan- ja rinnankytkentöjä eri kelojen kanssa. Käsi ylös ne jotka niiden tuottamia soundeja oikeasti aktiivisesti käyttävät (muutenkin kuin korvikkeena stratoille jne.) ;-)
 
Olen samaa mieltä. Les Paulista yleensä haetaan sitä lespaul-soundia.
Oman rakennusproggikseni olis tarkoitus vastata tähän. Eli kitaraan ne mikit, jotka tuottavat perussoundin sopivimmin. Fender-soundeja
meikäläisen taloudesta löytyy jo ihan riittämiin...
jPekka
08.10.2009 14:02:18 (muokattu 08.10.2009 14:02:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viiris: Asian vierestä hieman - kysyisin mikä rakennussarja sulla on aikeissa tehdä?
Olen itse suunnittelemassa myös les paul -rakentelua sarjasta, joten kiinnostaa siksi. Oletko saanut sarjan käsiisi jo - jos, niin olis kiva kuulla kommentteja.

 
Se on täällä palstalla puheena ollut DIY Guitar Shopin Les Paul -kopio spalted maple -kannella: http://www.diyguitarshop.co.uk/kits.htm#s
 
Paketti saapui eilen. Ihan siistiä työtä, kaulan sivulle yläkielten puolille joutuu kyllä liimaamaan pienen puusuikaleen että kaulaliitoksesta tulee tiivis - ja toisen otelaudan alle estetiikkasyistä ettei otelauta näytä roikkuvan sieltä reunasta ilmassa.
 
Minun kappaleeni kuviointi on vähän hillitympää kuin noissa mainoskuvissa: niitä mustia viiruja on vain keskilinjan molemmin puolin. Spalted-viilu näyttää olevan varsin ohut, odotamme mielenkiinnolla kuinka käy kun ensin petsaa ja sitten kevyesti hioo...
 
Mutta ihan asiallista tekoa paketti muuten.
 
Mikkiasioissa päädyin niihin SD:n Seth Lovereihin. Ymmärrän pointin sarjan/rinnaankytkennän tarpeettomuudesta, mutta aion sellaisen kuitenkin tähän projektiin laittaa. Kytkimet tulevat tone-nostopotikoihin, joten esteettinen haitta on olematon.
 
Ja baritonin tallamikiksi valitsin sen Kinmanin 60-lukuversion.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juzzu
08.10.2009 14:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Ymmärrän pointin sarjan/rinnaankytkennän tarpeettomuudesta
 
Eihän ne tarpeettomia ole, jos niitä tarvitsee. Tai vaikkei tarvitsekaan :-)
Itse vaan kolvasin kaikki omat kokeilut irti, nyt on kaikissa lespoissa vain perinteiset kolme asentoa.
 
jPekka
08.10.2009 16:57:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Eihän ne tarpeettomia ole, jos niitä tarvitsee. Tai vaikkei tarvitsekaan :-)
Itse vaan kolvasin kaikki omat kokeilut irti, nyt on kaikissa lespoissa vain perinteiset kolme asentoa.

 
Voin kuvitella. Minulle tällä projektilla on oikeastaan kolme tavoitetta:
- Parannella kitaran petsaus-, lakkaus- ja muita viimeistelytaitoja, loska Lepposen kuuluu olla aika näyttäväpintainen soitin.
- Tutustua liimakaulaliitokseen tuota baritonikitaraprojektia varten.
- Tutustua uudestaan humppari- ja täysin umpilankkuisiin kitaroihin.
 
Olen joskus 80-luvulla omistanut ensin Yamahan SG-kuussatasen ja sitten Ibanezin Artist-sarjalaisen, sen jälkeen kaikki kitarat ovat olleet yksikelaisilla ja tuo eniten Lepposen näköinen (Gretsch Duojet '57 -reissue) vielä "neljäsosa-akustinen" eli suhteellisen isoilla sisäisillä onteloilla varustettu.
 
Etenkin kaulahumppareihin on ollut melkoisen epäluuloinen suhde: Regal-dobroon olen laittanut mini-humpparin resonaattorin ja otelaudan väliin ja se toimii hyvin tietyissä jutuissa. Paras LP jota muistan koskaan kokeilleeni oli sellainen jossa oli PAF tallamikkinä ja minihumppari kaulassa. Siksikin haluan suhteellisen laadukkaat mikit, että kahden ison humpparin yhdistelmästä saisi irti sen mitä irti saatavissa on.
 
Ne sarjaan/rinnankytkimet antavat sitten tilaisuuden ikään kuin peruuttaa takaisin tutumpiin soundimaailmoihin, jos en tosiaankaan tykkää mikkisetistä. 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
jPekka
08.10.2009 17:22:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistin tuonne pari kuvaa rakennussarjasta: http://www.yrttimaa.net/kuvat/studio/LP/
 
Teen tuosta varmaan samanlaisen kuva- ja tekstikertomuksen kuin noista viime- ja toissatalvisista bassoista. Mutta projektin alkaminen menee varmaankin jonnekin marraskuun loppupuolelle.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juzzu
08.10.2009 19:41:16 (muokattu 08.10.2009 19:43:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Ne sarjaan/rinnankytkimet antavat sitten tilaisuuden ikään kuin peruuttaa takaisin tutumpiin soundimaailmoihin, jos en tosiaankaan tykkää mikkisetistä. 8-)
 
Mjooh.. Niin... No mutta mun mielestä LP vaikka mikit "puolitettuna" kuulostaa vaan Lespööliltä mikit puolitettuna, ei se yht äkkiä ala twängäämään. Eli ikään kuin vain yrittäisi olla sitä mitä se oikeasti on.
 
Mutta eiköhän mun pointti tullut jo selväksi, testaaminen on hauskaa ja kokeilla kannattaa aina! Hyviä tunaamisia ja kireitä siimoja! :-)
 
MUOKS: Komia kansi! Mun mielestä toi ei varmaan paljon lakkaa kummempaa tarttisi, kun tummenee se siitä sitten jo. Mutta jos värjäytyttää niin sitten värjäytyttää, teeppä hieno niin pääsee sanomaan että onneks värjäsit!
 
jPekka
09.10.2009 11:14:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: MUOKS: Komia kansi! Mun mielestä toi ei varmaan paljon lakkaa kummempaa tarttisi, kun tummenee se siitä sitten jo. Mutta jos värjäytyttää niin sitten värjäytyttää, teeppä hieno niin pääsee sanomaan että onneks värjäsit!
 
Ihan hyvännäköinenhän se on, mutta kuten aina, salamavalo korostaa loimukuvioita melkoisesti. Joten kyllä minä siihen varmasti ainakin jotakin kolmiulotteisuuden vaikutelman korostajaa pistän. Katsotaan sitten miten siitä eteenpäin. Vähän oli mielessä kokeilla kevyttä, ruskeansävyistä rättilevitys-sunburstia mutta voi olla että siitä ideasta luovun ja säästän sen tempun sitten seuraavaan projektiin (johon luultavasti tulee kanteen paksumpi viilu, josta on varaa hioa mokat pois 8-).
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
jPekka
24.10.2009 12:29:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen petsauspäätökseen. Kansi näyttää nyt tuolta: http://www.yrttimaa.net/kuvat/studi … vunut%20&%20hiottu%20kansipetsi.jpg
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «