Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studion rakentaminen, auttakee hyvät miehet!
1 2 3
kuitjo
04.10.2009 23:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä rakennetaan pientä studiotilaa autotalliin. Olisko joku viisaampi ja kertoi onko noilla pohjilla mitään tekemistä kyseisen asian kanssa. 3D kuvassa näkyy pelkistettynä huoneiden muodot: Pää mitat tarkkaamon osalta on leveyttä 4440mm ja syvyyttä 3950mm äänitystila taas pituutta 4590 mm ja leveyttä 3040
saisko toimivan ratkaisun näillä pohjilla? Mitä kaikkea pitäis huomioida. Itse en osaa käyttää mitään hienoja laskureita eikä ole taas vara palkata ketään neroa suunnittelemaan kokonaisuutta :)
Kaikki hyödyllinen tieto ja opastus otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!
Tässä kuvalinkki:http://kotisivukone.fi/files/freebaja.palvelee.fi/studio_2_.png
 
Ps. tilaa pitäis 50 m2 :stä jäädä vielä hiukan varastoksikin.
 
kiiski
05.10.2009 09:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tilanne tällä hetkellä se, että huone on kokonaan tyhjä? Siis onko noita seiniä vielä olemassa?
 
Itse koittaisin joko jakaa huoneen vähän karkeammin kahtia tai sitten tekisin yhdistetyn soittotilan/tarkkaamon. Nykyisellään tuo käytävähässäkkä syö tilaa aika paljon.
 
keskiorv
05.10.2009 10:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Itse koittaisin joko jakaa huoneen vähän karkeammin kahtia tai sitten tekisin yhdistetyn soittotilan/tarkkaamon. Nykyisellään tuo käytävähässäkkä syö tilaa aika paljon.
 
Jos on tarkoitus pääasiassa äänitellä itseä ja/tai kavereita, kannattaa todellakin harkita yhdistettyä soittotilaa / tarkkaamoa. Kahden erillisen huoneen rakentaminen noin pieneen tilaan johtaa akustisesti vaikeisiin lopputuloksiin (=liian pieniin koppeihin).
 
Suunnitelmassasi tuo käytävä haukkaa todellakin aika ison osan käytettävissä olevista neliöistä. Ja kun rakennat nuo seinät riittävän paksuiksi (siis sellaisiksi, että ääni todella pysähtyy niihin) menetät jälleen neliöitä. Lisäksi joudut rakentamaan hemmetinmoisen määrän bass-tarppeja, jotka edelleen vievät joka nurkasta tilaa.
 
Jos haluat ilmaisia neuvoja, niin pistä suunnitelmasi kuvien kera Gearslutzin studio construction- osioon. Sieltä löytyy muutenkin hyviä vinkkejä pienen pajan perustamiseen, rakentamiseen, akustointiin ym.
 
http://www.gearslutz.com/board/studio-construction-acoustics/
 
Niq
05.10.2009 10:30:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Itse koittaisin joko jakaa huoneen vähän karkeammin kahtia tai sitten tekisin yhdistetyn soittotilan/tarkkaamon. Nykyisellään tuo käytävähässäkkä syö tilaa aika paljon.
 
Jep. Mä ihan maalaisjärjellä ajateltuna jakaisin tilan kolmeen osaan ja sitten soittotilan ja tarkkaamon väliin laittaisin sitä varastotilaa jonnin verran mikäli se on tarpeen. Toimisi se ns. turha tila sitten ainakin eristeenä.
 
Joku tavallinen valvontakamera ja monitori tulee muutenkin monin verroin halvemmaksi kuin se vähintään nelinkertainen ikkuna, mikäli näköyhteys pitää soittotilaan saada.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Mikael
05.10.2009 10:58:52 (muokattu 05.10.2009 11:40:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän studio on rakennettu juurikin about ton kokoiseen tilaan. Soittotila ja tarkkaamo ihan kenkälaatikkopohjalta. Pohdintojen jälkeen päädyttiin tähän ratkaisuun, sillä noin pieneen tilaan ei kannata mitään kikkailua ruveta tekemään tai muuten häviää turhan iso prosentti neliöistä rakenteisiin. Kandee huomioida että seinien vahvuudet ovat äänirakentamisessa ihan toista luokkaa kuin perus asumishommassa jos haluaa että niistä on myös äänieristyksen kannalta mitään hyötyä.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
vanaha kettu
05.10.2009 12:13:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko mahdollista tehdä yhdistetty soittotila/varasto? Säästyisit noilta turhilta käytäviltä ja saisit enemmän tilaa soittotilalle.
 
Mikael
05.10.2009 12:23:42 (muokattu 05.10.2009 12:24:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanaha kettu: Olisiko mahdollista tehdä yhdistetty soittotila/varasto? Säästyisit noilta turhilta käytäviltä ja saisit enemmän tilaa soittotilalle.
 
Meillä on hyllyjä sekä soittotilassa että tarkkaamossa, sekä soittotilan toiseen päähän varastoitu siististi kaikki styrkkarit. Mielummin niin että kamaa poistamalla saa lisää tilaa kuin että tila on valmiiksi rajoitettu. Noin pienessä tilassa tulee väistämättä olemaan jatkuva tarve tilalle...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
05.10.2009 15:01:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin tekisin noihin neliöihin yhdistetyn soittohuoneen ja tarkaamon. Se äänieristäminen (jaakustoiminenkin jossain määrin) nimittäin tulee syömään tilaa aikalailla. Nurkkaan sitten vaikka pieni eriö laulajalle ja vahvistimille, jos tarvetta on. Muista myös ilmanvaihto.
 
kuitjo
05.10.2009 22:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vastauksista. Hyviä pointteja!
 
Seiniä ei ole muuta kuin nuo ulkoseinät! Eli vielä on kaikki auki ja muutokset mahdollisia...
Ollaan parhaillaan eristämässä ulkoseiniä ja tekemässä tilasta ensiksi lämmin.
Niin, ongelma on juuri se että lämmintä varastotilaa pitäisi myös olla ja tuolle käytävälle oli tarkoitus rakentaa pitkät hyllyt! Mutta onneksi ollaan vielä suunnitteluvaiheessa
Olen tutustunut näihin sivuihin ( http://www.johnlsayers.com/index.html) ja katsellut malleja sivuilla esiintyvistä tiloista. Siellä on aika pieniäkin "laulukoppeja" )
Tosin olisi syytä tarkentaa meidän tilojen käyttötarkoitusta. Teemme osan musasta koneella ja lähinnä laulut, basso, kitarat ja jotain muita pikku soittimia äänitetään livenä. Muut tulee koneella esim. rummut. Joskus lisätään aitoja perkussioita jne...
Mutta tuon tilan yhdistäminen... pitääpä pohtia asiaa?
 
Miten riittää eritykseksi jos sisältä päin lähdetään? Kaksinkertainen kyprox, 100 mm villaa (kyprox?) 50 mm ilma rako, 150 mm villaa, tuulensuoja levy ja ulkoverhous?
Nyt lähden parinpäivän työreissulle ja palaan keskiviikkoiltana lukemaan jälleen teidän hyviä vastauksia :)
Kiitos vielä kerran!
 
Leikari
06.10.2009 11:30:51 (muokattu 06.10.2009 11:32:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitenkäs on tarkoitus eristää - kuulumasta ulos vai ulkoa sisälle ? mikä on ääneneristävyyden tavoite?
 
muista, että äänieristys ja akustointi ovat kaksi eri asiaa - miten raskaammilla rakenteilla eristät sitä enemmän saatat tarvita akustointia.
 
ääni kulkee iloisesti myös yläpohjan/katon kautta
 
muista rakenteeseen höyrysulku oikeaan paikkaan - noiden ulkoseinän(?) "väligyprockki" -viritelmien kautta voi tulla ongelmia - läpiviennit ja aukotukset tulisi miettiä samalla detaljeina myös
 
mitä vähemmän kikkailee sitä paremmat mahdollisuudet onnistua ellei ole kikkailemisen asiantuntija
 
lähtisin myös yhdestä selkeästä tarkkaamo/soittotilasta - laululle - ja miksei samalla instrumenteillekin - voi sitten tehdä kopin suojaamaan ulkopuolisilta ääniltä tai ääntä vuotamasta liikaa tarkkailijan korviin . Varastoitavat tavarat ja kalusteet todennäköisesti parantavat akustiikkaa (sironta, vaimentuminen - tavaroiden laadusta riippuen). Jos esim. katon kautta vuotaa bassoa niin sitä ei tarvitse niinkään dempata. Tarkkaamo-/miksauspaikan akustinen symmetria ja muutenkin oikeaoppinen sijoittaminen sekä akustiikan hallinta olisi ehkä tärkeintä. Isommassa tilassa onnistunee paremmin.
 
ulkoverhouksena tiili olisi hyvä - sitten onkin vain katsottava, että mikä vuotaa eniten - ovi, ikkunat, tuuletusventtiilit, yläpohja (gyproclevy, villa/ohut pelti)
 
kivi
06.10.2009 11:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuitjo: Teemme osan musasta koneella ja lähinnä laulut, basso, kitarat ja jotain muita pikku soittimia äänitetään livenä. Muut tulee koneella esim. rummut. Joskus lisätään aitoja perkussioita jne...
 
No sitten koko tila tarkkaamoksi vaimennetulla etuosalla ja "elävällä" takaosalla (tuolla 50m2 tarkkaamossa alkaa jo jotain kuullakin) ja iso, kunnolla eristetty laulukoppi nurkkaan (sinne saa myös vahvstimet). Eihän sitä soittotilaa sitten mihinkään tarvi, kun kaikki paitsi rummut on joka tapauksessa parempi vetää tarkkaamossa jos vain saa.
 
Sinänsä tuo tieto konerummuista laittoi tän mun päässäni saman tien "erikoismiesten hommaa" -kategoriaan. Teette niin kuin tykkäätte, jos kerran tarkoitus on tehdä vain kallista harrastustilaa. Mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä että kun kerran tila mahdollistaa kunnollisen tarkkaamon rakentamisen, sitä voi sitten käyttää oikeidenkin projektien parissa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
06.10.2009 20:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä ne oikeatkin kannut voi vetää kunnon isossa tarkkaamossa, jos tarve sitä vaatii. Kun itse äänittää projektejaan ei kuitenkaan soittotilanteessa voi oikein tarkkailla.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
06.10.2009 20:11:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: No sitten koko tila tarkkaamoksi.
 
Näin mäkin tekisin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
samantien
06.10.2009 20:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannatan myös tätä turhien väliseinien tekemättä jättämistä. Mun entinen treenikämppästudio oli 70m2 tila, joka oli aiemman vuokralaisen toimesta jaettu tarkkaamoksi, soittotilaksi ja erilliseksi rumpu/laulukopiksi. Lopputulos oli se, että soittotila jäi liian pieneksi muuhun kun lähimikitykseen, ellei sitten halunnut huoneen vittumaista komerosaundia mukaan äänitteelle.
 
Toki sitä olis voinu parantaa akustoimalla (ja sitä tiettyyn pisteeseen asti tehtiinkin), mutta pieni tila on pieni tila ja se kuuluu lopputuloksessa.
 
Itse olisin mielummin jättänyt väliseinät tekemättä ja käyttänyt koko tilaa soittotilana.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
kivi
06.10.2009 21:17:54 (muokattu 06.10.2009 21:20:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Lopputulos oli se, että soittotila jäi liian pieneksi muuhun kun lähimikitykseen, ellei sitten
 
Ja aivan varmasti tarkkaamo jäi myös liian pieneksi muuhun kuin alustavaan äänentason valvontaan. Vasta noin 20m2:sta ylöspäin alkaa olla sellainen tila että oikeasti voi miksata niin että luottaa kuunteluun. Ja sittenkin voi happi loppua.
 
Ehdotan seuraavaa: huoneen perälle tarkkaamo osoittamaan peräseinää (muista piuhatilat tiskin takana, ja se että takaseinään tulee kivi/betoniseinän kanssa _todella_ paljon akustovillaa jos mieli simuloida tilaa lähikenttämonitorien takana, puuseinään riittää kevyempikin), vastakkaisen seinän nurkkaan iso laulukoppi (pitää mahtua myös bassokaappi ja kitarakaappi), sen viereen lähelle ulko-ovea tavarahyllyt ja niiden eteen vedettävä verho (palosuojattua moltonia tms.) joka samalla vaimentaa pienet resonanssikilinät varastoiduista kamoista ja tekee huoneen siistiksi. Ainoastaan huoneen peräosa akustoidaan kunnolla mukaanluettuna lattia ja kattoheijastusten eliminointi, ovipää jätetään eläväksi ettei ala ahistaa.
 
Näin saadaan sopivassa suhteessa soivaa ja kuollutta tilaa. Sit eikun sijoittelemaan sen mukaan mitä kulloinkin tarvitsee, rummutkin varmasti onnistuu.
 
Miksaaminen on kuitenkin se homma johon käytetään vähintään puoli päivää jokaista varsinaista sisäänsoittotuntia kohden, todennäköisesti enemmänkin, ja tarkkaamo on se mistä tuollaisen projektipajan varsinainen hyöty tulee. Sisäänsoittaminen onnistuu tarvttaessa muuallakin.
 
Liian paljon näkee paikkoja joissa soittotilaan panostetaan "liikaa" ja sitten kuvitellaan että pystytään miksaamaan jossain kopperossa. Se on todella yleinen virhearvio audiohommat osaavillekin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
HTMono
06.10.2009 21:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki hyödyllinen tieto ja opastus otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!
Tässä kuvalinkki:http://kotisivukone.fi/files/freebaja.palvelee.fi/studio_2_.png
 
Ps. tilaa pitäis 50 m2 :stä jäädä vielä hiukan varastoksikin.

 
Anteeksi iso offtopic mutta millä ohjelmalla oikein teit tuon 3d-mallin? Ilmeisesti huoneiden piirtelyyn on joku oma softansa olemassa?
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
jPekka
06.10.2009 21:47:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tietysti ole aivan mahdoton ajatus laittaa ne varastohyllyt sinne varsinaisen studio/tarkkaamon puolellekin, riippuen siitä tietysti mitä niillä säilytetään. Tiheät, epämääräisen muotoiset esineet eri korkeuksilla ovat joskus vallan hyviä akustisia elementtejä. Silloin ei tarvitse uhrata tilaa erilliselle käytävälle. Estetiikkasyistä hyllyn eteen voi virittää kattoon asti ulottuvan paksun verhon, ettei tunne äänittävänsä varastossa.
 
nimimerkki "Kirjahyllyillä kolmelta seinältä akustoitu kotistudio"
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
mhelin
07.10.2009 18:49:23 (muokattu 07.10.2009 19:10:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ainoastaan huoneen peräosa akustoidaan kunnolla mukaanluettuna lattia ja kattoheijastusten eliminointi, ovipää jätetään eläväksi ettei ala ahistaa.
 
Näin saadaan sopivassa suhteessa soivaa ja kuollutta tilaa. Sit eikun sijoittelemaan sen mukaan mitä kulloinkin tarvitsee, rummutkin varmasti onnistuu.

 
Itse tekisin (ja teenkin) toisin päin, eli miksauspään seinään iso difuusori ja soittopään akustiikka mahdollisimman kuolleeksi. Tuollaista sanotaan ESS (early sound scattering) -periaatteeksi akustoinnissa vs. LEDE (living end - dead end) tai RFZ (reflection free zone) jotka ovat keskenään vähän samanlaisia perusperiaatteeltaan. ESSistä artikkeli täällä:
 
http://www.electroacoustics.co.uk/i … x.htm?/articles/essroom/essroom.htm
 
Neljäs akustointitapa on "Non-environment" (googlella varmaan löytyy juttua) jossa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän dempattuja. Se voisi toimia konemusahommissa paremmin koska siinä on tärkeämpää saundin tarkkuus kuin luonnollisuus. Jos samassa tilassa sekä soitetaan/sävelletään tms. ja miksataan niin huoneen molempiin päihin voisi laittaa kaiutinsetin - varsinkin plugarisoittimilla latenssia on muutenkin paljon jolloin lähikenttäkuuntelu (tai kuulokkeilla soittaminen) on melkein ainoa vaihtoehto kuuntelussa. Akustinen latenssihan kasvaa millisekunnin joka 34 cm matkalla jonka äänen on kuljettava.
 
Toinen vaihtoehto (konehommissa) olisi laittaa miksaus- ja soittopaikat (laulukoppia lukuunottamatta) lähelle huoneen keskikohtaa vastakkain, tai jopa niin että keskellä huonetta olisi ympyränmuotoinen pöytä jolle kamat olisi levitelty, ja joka kiipparille olisi omat, pienet lähikenttämonitorit, "pääkuuntelu" miksauspaikalle. Olikohan se tuo Vince Clarkin kotistudio joka oli ympyränmuotoinen huone ja kamat oli sijoitettu ympäri huonetta.
 
Ulkoa:
http://matrixsynth.blogspot.com/200 … 0/vince-clarke-studio-for-sale.html
 
Sisältä:
http://www.flickr.com/photos/neilvance/2250567591/
 
kivi
07.10.2009 20:24:32 (muokattu 07.10.2009 20:26:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Itse tekisin (ja teenkin) toisin päin, eli miksauspään seinään iso difuusori ja soittopään akustiikka mahdollisimman kuolleeksi. Tuollaista sanotaan ESS (early sound scattering) -periaatteeksi akustoinnissa vs. LEDE (living end - dead end) tai RFZ (reflection free zone) jotka ovat keskenään vähän samanlaisia perusperiaatteeltaan. ESSistä artikkeli täällä:
 
http://www.electroacoustics.co.uk/i … x.htm?/articles/essroom/essroom.htm

 
No sen saattoi arvatakin, kun kaikissa muissakin asioissa näemmä kiipeät puuhun latvasta käsin. Tee ihmeessä ja kokeile ja keksi uutta, mutta älä perkele suosittele muille omaa hulluuttasi (ainakaan ennen kuin se on yleisesti hyväksytty).
;-)
 
Tuossa on nyt sama ongelma kuin siinä viime kinassa, jossa halusit muistaakseni parantaa akustiikkaa lisäämällä äänilähteitä - se saattaa parantaa kuuntelun miellyttävyyttä mutta ei missään tapauksessa lisää kuuntelun kriittisyyttä. Samalla tavalla varhainen hajonta ja heijastusten käyttö ei kertakaikkiaan voi soveltua studioon, jossa tarkoituksena ei ole kuulla "paremmin" vaan kuulla kriittisemmin. Äänestä pitää pystyä analysoimaan mitä puuttuu ja mitä on liikaa, ja se on pahasti ristiriidassa sen kanssa että äänestä tehdään akustisesti rikkaampaa ja laajempaa.
 
Sitäpaitsi yksi studiokuuntelun tarkoitus on hakea mahdollisimman suurta vastaavuutta normaalien standardien keskiverron kanssa.
 
tai jopa niin että keskellä huonetta olisi ympyränmuotoinen pöytä jolle kamat olisi levitelty, ja joka kiipparille olisi omat, pienet lähikenttämonitorit, "pääkuuntelu" miksauspaikalle.
 
Keskellä? Nyt meni uskottavuus lopullisesti.
;-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
virtalahde
07.10.2009 21:47:02 (muokattu 07.10.2009 21:48:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Keskellä? Nyt meni uskottavuus lopullisesti.
 
ÄLk ä mustA välittäkö, kä e en vAan tämÄn ym yränmuOOtoisen hu nEEn halki.
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «