Aihe: Yamaha EX-5
1 2
JPQ
14.06.2009 22:56:04

teroyk: Ei. En ole kaupitellut sitä kellekkään.

Todennäköisesti ei, sillä harva ostaja tietää mimmosesta vehkeestä kyse.

Mikäs siinä, jos on AN- ja VL-plug-in cardit motiffissa ja ei kaipale FDSP juttuja, niin kyllähän helposti motiffiin kallistuis.

Ei se maailman nopein ole, mutta siedettävä.

Yamahan veti monia hyviä soittimia siinä vuosituhannen vaiheessa pikaisesti markkinoilta ja valmistuserät jäivät pieniksi.

Niin on tehnyt moni muukin firma. Monia laitteita aliarvostetaan.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Leikari
15.06.2009 00:45:45
teroyk: Ei. En ole kaupitellut sitä kellekkään.

ajattelinkin niin päin, että olisitko sinä ollut joka silloin osti

Mikäs siinä, jos on AN- ja VL-plug-in cardit motiffissa ja ei kaipale FDSP juttuja, niin kyllähän helposti motiffiin kallistuis.

mulla on s90es:ssä vl, fm ja piano plug-in-kortit - sampleria ei siihen kaipaakaan

... niin, olin kyllä hieman h.netin ex-lootasta kiinnostunut silloin ennen s90es:n ostoa - - meni vaan pikkuisen turhan kalliiksi ja muutenkin jo olin päättänyt hommata kunnon koskettimiston samalla
teroyk
15.06.2009 15:04:04
Leikari: ajattelinkin niin päin, että olisitko sinä ollut joka silloin osti

Juu en ollut minä. Tuo on ollut minulla jo pitemmän aikaa.
Hipelius
13.08.2009 01:29:56
Liityn kerhoon, torilta poistin itselleni sinisen EX5:n masterkiippariksi. Nopeasti kokeiltuna soundipuolikin on jees, padit varsinkin.
Kaakatus
06.10.2009 14:20:24
Mistähän tähän laitteeseen onnistuisi löytämään SCSI-laajennuksen, vai onnistuuko ollenkaan? Korppujen kanssa leikkiminen kun ei isompien sämplejen kanssa onnistu.
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Leikari
06.10.2009 15:19:57
Kaakatus: Mistähän tähän laitteeseen onnistuisi löytämään SCSI-laajennuksen, vai onnistuuko ollenkaan? Korppujen kanssa leikkiminen kun ei isompien sämplejen kanssa onnistu.

luulenpa, että ainoa tapa on ilmoitella ja etsiskellä jos joku omasta laajennuspalilkastaan (?) luopuisi - kysypä Jammun huollosta, että olisiko heillä tietoa/lojumassa nurkissa tai että ilmoittaisi jos scsin sisältävä raato tulisi käsittelyyn

helppoahan ei ole myöskään scsi-liitäntäisen tietokoneen löytäminen/ylläpitäminen (minullakin joku yli 7 v vuotias kone jemmassa pelkkää rautasampleritukea varten + pari itsenäistä scsi-kovalevyä ja zip-asemaa)
ptpt88
28.11.2011 00:17:50 (muokattu 28.11.2011 00:45:22)

Toivottavasti ei bump'paaminen haittaa mutta mielestäni keskustelun jatkaminen olisi edelleen ajankohtaista. Omaani räkkiversiota olen jo pari vuotta käytellyt ja yhä hämmästelen siitä että miten monipuolinen tämä laite on... meinaan että synien kohdalla on yleensä niin että ne tekevät monta asiaa ok mutta yhtä asiaa hyvin. Tämän EXän kohdalla taas tämä tekee niin pahuksen monta asiaa niin harvinaisen hyvin. En myöskään ole vielä tähän päivään mennessä ole törmännyt synaan josta löytää oikeasti erittäin upeita presettejä, siis sellaisia tehdaspresettejä jotka antaisi mulle aihetta päästää suustani sellaisen sanan kuin "vau". =)

Tässä mun itse tekemä demo:

http://www.youtube.com/watch?v=gKJsiObwONI

Hassua oli se että mun suureksi yllätykseksi juuri tämä mun tekemä demonstraatio linkitettiin vintagesynth.com'iin demoksi! En ihan ajatellut sen olevan niin hyvä.

On yksi parhaimmista digisynista, ellei parhain, ainakin monipuolisuutensa takia. Erittäin harvinaisen lämmin saundi, varmaankin pahuksen hyvät DAC muuntimet ja saundeillaan syö Tritonin välipalaksi ja uskallan väittää, jopa Motifit myös. EX synissa on tietenkin huonoja puolia, kuten vähäinen DSP teho (yhdistelemällä eri synteesiä esim AN + FDSP keskenään rajoittaa melkoisesti multitimbral yhdistelyä kun tuleekin vastaan "DSP FULL" ilmoitus), hidas SCSI sekä jotkin vähäiset bugit ja timing virheet.

Paras lähestymistapa tälle synalle on se että se on harvinaisen hieno syna, eikä workstation vaikka niin sitä yleensä mainostetaan. Onhan siinä 128 äänen polyfonia AWM osiolla, 16 osainen multimbraali performance osio sekä 16-raitainen sekvensseri jolla saa tehtyä valmiita kappaleita, mutta kuten sanoin mikäli vähänkin käyttää muita synteesejä niin tulee seinä vastaan aika nopeasti.

Tämä syna on myös lähes täydellinen sampleri, oma stereo input nauhoittamiseen ja erittäin vaikuttavat editointi mahdollisuudet.

FDSP on kyllä täysi uniikki ja ehkä VL synteesin ohella parasta antia. Se on periaatteessa ikään kuin efektiosio, mutta se on täysin nuottikohtainen, eli siis niitä voi säädellä täysin vapaasti kutakin itsenäistä kosketinta kohti.

"FDSP provides 10 algorithm. Some algorithm is useful to improve electroacustic tones (Electric Piano and Electric Guitar) while others reproduce classic (PWM, Phaser, Flanger) or unusual effects (Water, Tornado, Seismic).

For instance, "EG pickup" effect can modify in a very sophisticated way an electric guitar sound. Tonal changes, in fact, are due to pick-up electromagnetic characteristics (single coil or humbucking) and position or depend from picking position and distance between pickup and strings. "EG pickup" effect parameters allow to change all the above mentioned characteristics."

Tuon ansiosta synassa on käsittämättömän upeat Rhodes ym. saundit ottaen huomioon synan ikä. FDSP synteesiä ei harmi kyllä jatkettu muuhun synaan joten EX-5, EX-5r ja EX-7 ovat ainoat sitä käyttävät.

FDSP synthesis types:
01: Electric Piano Pickup
02: Electric Guitar Pickup
03: Water
04: Pulse Width Modulation
05: Flange
06: Phaser
07: Self FM
08: Tornado
09: Ring Modulator
10: Seismic

Water efekti on hyvä esimerkki FDSP:n mahtavista jutuista. Käytännössä se efekti muuntaa minkä tahansa saundin (myös samplet) muistuttamaan virtaavan veden ääntä. Kuuntele esimerkki:

http://www.youtube.com/watch?v=gKJsiObwONI saundi alkaen kohdasta 01:42

EXän hinnoista, itse maksoin omastani 400e sisältäen 4U roudauskelpoisen räkkikotelon eli sain mukavalla hinnalla ostettua. Yleensä menevät niin että EX-5 sekä kiippari että räkkiversio vaihtelee suuresti 600-400e välillä ja EX-7 (budjetoitu "lite" versio) menee sitten yleensä halvemmalla, 400-300e. Minusta 500e on edelleen ihan asiallinen hinta varsinkin EX-5 kiipparista. Räkkiversiosta on vain karsittu muutama nappi ja harmi kyllä ribbon controlleri ym.

Lisää demoja:

http://home.casema.nl/tgv/demoex5.mp3

http://www.synthmania.com/ex5r.htm

Unohdin mainita että yksi uniikeimmista ja hyödyllisimmistä ominaisuuksista on tämän arpeggiaattori. Lainaus SoundOnSound arvostelusta:

"Yamaha are evidently trying to outclass everyone else with the EX5's arpeggiator, turning it into a 4-track 'live sequencer' with all the recording and editing functions you'd expect from a workstation sequencer.There are 50 preset and 50 user arpeggio memories. Each Voice can be assigned any one of these arpeggio memories, and you can also program default arpeggio on/off status, arpeggio tempo and arpeggio trigger key range per Voice, and assign one of the six controller knobs to control the tempo live. Pre-recording a sequence of notes may seem an odd thing to do with an arpeggiator, where the notes are defined at the 'playback' stage. However, the EX5 treats recorded arpeggiator notes not as pitches per se but as octave numbers and key numbers relative to C. These number sequences, in conjunction with the selected note search mode (for example, 'note up 1 oct') and the actual notes that you play on the keyboard, determine the note sequence played -- whether the arpeggio trigger notes are played as a chord or individually, whether they are played up or down in sequence, and whether some notes are transposed into different octaves. Recorded note velocities and durations can also be superimposed on your trigger notes. Now imagine that you can have four tracks going on simultaneously, each 'superimposing' its own note sequencing on the arpeggio trigger notes! You can get some pretty complex live sequences going, all triggered from a few held notes."

Esim. on mahdollista tehdä sellainen konfiguraatio että soittaa kaikkia 4 raitaa yhtäaikaa, mutta siten että jokaiselle on oma velocity säätö että esim raita 1 soi vain mikäli velocityn taso on alle 80 ja raita 2 alle 100, raita 3 alle 127 jne. Joko niin että kaikki soivat toistensa kanssa tai niin että vain yksi soi kerrallaan ja vaimentaa muut. Tällä tavalla velocityn mukaan voi triggeroida haluamaansa raitaa ja vaihdella täysin spontaanisesti raitojen välillä miten haluaa.

Arpeggiaattorissa on kerta kaikkiaan käsittämättömän paljon mahdollisuuksia ohjelmoimiseen (niinkuin myös kaikissa muissakin alueissa). Sen lisäksi että voi vaikuttaa velocityn, nuottien, raitojen sekä muiden toimintoihin niin on myöskin mahdollista ohjelmoida itse saundien filtteriä, modulointeja ym! arpeggiaattorissa on mahdollista tehdä sellainen sekvenssi että se ei toista nuotteja, vaan filttereitä! Tämä tarkoittaa sitä että arpeggiaattorin soidessa vaihtelee filtteriä vaikka velocityn tai tahdistuksen mukaan ja tuloksena on tosi upeita LFO:lta kuulostavia tai jopa wavesequencing tyyppisiä saundeja.

Jännä juttu että synan omat presetit eivät edes vihjaile näinkin monipuolisesta ohjelmoinnin mahdollisuuksista... siitä huolimatta vaikka presetit ovat jo itsessään äärimmäisen upeita.
I'm totally opposed to all these I'm totally opposed to all these expensive bullshit computers. They can do whatever you want but not in the time you want. One said to me: "With this new computer I can create something in one or two minutes'. This is an e
JPQ
28.11.2011 09:06:38

Komealta kuulostaa rumasana tässä alkaa rautasyniäkin kaivata vaikka inhoan niiden näyttöjä noh vanhempien mallien lisäksi vähän pelottaa ostaa käytettyjä kun liikkuu niin paljon hämäriä kauppiaita nykyisin. ps. siis digisyniä rautana...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)