Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Karkaako kapula?
1 2 3
Niq
06.10.2009 00:52:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö kapulaotteesi ole optimaalinen ja kapulan painopiste kohdallaan? Pidätkö liian "takaa" kapulasta ja kontrolli häviää?
 
Nou hätä, ongelmaasi on ratkaisu: pieni lovi puukolla tai viilalla siihen kohdille missä etusormen pitäisi olla ja johan alkaa pysyä. Soittelin tämän keksinnön tajuttuani parin tunnin treenit ja kapula pääsi lipsumaan vain muutaman kerran, vaikka aiemmin se on ollut todella iso ongelma. Ja kapulan karatessa kesken biisiä se oikea kohta löytyi helposti uudestaan.
 
Oikea kohta itselläni oli Vic Firthin 7A- kapulan amerikan lipun kohdilla. Painopisteen voi helposti määrittää pitämällä kapulaa rennosti vain etusormella ja peukalolla ja sitten pomputellen kunnes löytyy sellainen kohta kapulasta että se pomppaa kalvosta takaisin keveästi ja muutenkin liikkuu ihan peukalon ja etusormen voimalla.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
sahkuifk
06.10.2009 01:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saman lipun päällä lepää peukku mulla. Mutta en oo siihen mitään merkkejä värkkäilly, koitan vähän katella käsiin jos alkaa tuntuun oudolta.
 
Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
wavelength
06.10.2009 08:48:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Eikö kapulaotteesi ole optimaalinen ja kapulan painopiste kohdallaan? Pidätkö liian "takaa" kapulasta ja kontrolli häviää?
 
Nou hätä, ongelmaasi on ratkaisu:
Opettele soittamaan!
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Kailis
06.10.2009 08:52:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei karkaa ei. Muuttelen sitä otekohtaa vähän tilanteen mukaan mutta kontrollissa on juu.
 
Niq
06.10.2009 09:23:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: Opettele soittamaan!
 
No sitähän tässä tehdäänkin. Helpompi kuitenkin kesken soiton löytää se oikea kohta näin. Eihän tuo siis karkaamista estä, mutta jotenkin pysyy tietoisena paremmin siitä onko kapula nyt kunnolla. Koska en minä ainakaan pysty keskittymään biisiä soittaessani johonkin kapulaotteeseen kun pitää kuunnella muita. Auttoi minua, mitäs väärää siinä sitten on?
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kailis
06.10.2009 09:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttoi minua, mitäs väärää siinä sitten on?
 
Ei niin mitiä. Noilla ylikoulutetuilla nuorilla kolleilla vaan on tapana ylimielisyyttään viskellä tuollain.
 
hansakemanelius
06.10.2009 09:55:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ei karkaa ei. Muuttelen sitä otekohtaa vähän tilanteen mukaan mutta kontrollissa on juu.
 
Niin muuttelen minäkin. Kun katselee pro-rumpaleiden videoita niin huomaa että
monet pitävät kiinni jostain ihan muusta kohdasta kuin mitä koulussa opetetaan.
Katso vaikka Jussi Lehtosta kohdassa 5:15
http://www.youtube.com/watch?v=M9wA7sGn7Xw
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
wavelength
06.10.2009 10:09:53 (muokattu 06.10.2009 10:10:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ei niin mitiä. Noilla ylikoulutetuilla nuorilla kolleilla vaan on tapana ylimielisyyttään viskellä tuollain.
 
Sas muuta. Soittokilometrien karttuessa sitä vain huomaa, että se kapula joko on kohdillaan tai ei ole, ja jos se ei ole, se siirtyy maagisesti kohdilleen heti kun asian huomaa... ja vaikkei siirtyisikään, niin ei se silti menoa kamalasti haittaa.
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Strumbali
06.10.2009 10:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen tipahti vasemman käden kapula pari kertaa (putkeen) treeneissä. Piristi kummasti. ;) Mulla on aika löysä ote ja vasemman käden kapula saattaa viskautua ylösvedossa johonkin huittisiin. Mutta ei se otekohta ole juurikaan tuntunut oudolta viimeaikoina.
 
HOJO
Cimble
06.10.2009 12:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ilmenee joskus sellainen, että jossain kohtaa saattaa alkaa oikean käden peukalonjuuri jotenkin kramppaamaan. Siinä on sitten vähän tuskaista jatkaa soittoa niin, ettei se vaikuttaisi. Ainakin koskee ja on melko akrobatiaa pitää se kapula kädessä ja soittaa. Kädessä se kapula silti aavistuksen omaisesta karkailusta huolimatta pysyy, eikä kukaan varmaankaan huomaa mitään.
 
Tuo kramppailu saattaa johtua tiedostamattomasta jännityksestä vaikkapa keikan alkupuolella, tai se voi olla vaan pelkästään persoonallisesti fyysinen ilmiö. Joskus olen juonut riittävästi nestettä ennen keikkaa estääkseni kramppailun... ;) Ja myös venytellyt kämmentä ja peukalonjuurta. Ja lääketieteellisten huhujen mukaan esim. magnesium ehkäisee.
 
Mutta en puolla sitä, että se johtuisi vääränlaisesta otteesta. Soittoni on hyvässä ja pahassa keskitasoa fyysisempää, joten sekin voi joskus edesauttaa kramppailua. En ole silti mikään "kapulan väärinpuristaja", vaikka tyyli vaatiikin jossain määrin kämmenvoimaa.
 
Joskus paljon nuorempana saattoi kapula lennellä kädestä harjaantumattoman otteen takia, mutta soittokilometreillä asia tosiaan yleensä korjaantuu.
 
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
Niq
06.10.2009 12:38:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se kapula mullakin kädessä pysyy, mutta lyöminen vaatii vähintään tuplaten voimia kun pitää liian takaa kiinni kapulasta eikä pomppua voi käyttää hyväksi juurikaan.
 
Ja kapulaote on mielestäni oikea ja se kapula pysyy just siinä missä pitääkin kun esmes treenailen pädillä. Eikö kellään oikeasti ole ollut samankaltaista ongelmaa?
 
Itse heräsin oivaltamaan ongelman Jojo Mayerin Secret Weapons -dvd:tä katsellessani. Löytyi se syy miksei hommat lähde setin ääressä niinkuin pädiin lähtee.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
jonteroo
06.10.2009 13:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomasin rudimenttejä hakatessa, että vasen käsi meinasi välillä karata kapulan takaosaa kohti. Vetäsin vaan tussilla viivat peukaloiden kohdalle. Nyt parin viikon treenin jälkeen alkaa pysyä ote mukavasti kohdallaan.
 
Strumbali
06.10.2009 14:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö: Itselläni ilmenee joskus sellainen, että jossain kohtaa saattaa alkaa oikean käden peukalonjuuri jotenkin kramppaamaan. Siinä on sitten vähän tuskaista jatkaa soittoa niin, ettei se vaikuttaisi.
 
Ei kai se kapulaote käänny jännityksestä aavistuksen "ranskalaiseksi". Siis niin, että peukalonkynsi osoittaa kattoon päin ja peukalo rasittuu... minulle tuo ranskalaistuminen aiheuttaa joskus hieman arkuutta ranteisiin, jos treenaan liian voimakkailla lyönneillä, mutta tuo on tiedossa.
 
Tuossa joku video:
http://www.ehow.com/video_2376677_playing-french-grip.html
 
HOJO
Kailis
06.10.2009 14:11:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.ehow.com/video_2376677_playing-french-grip.html
 
"Most players, specially on drumset, dont stick with one grip"
 
Ihanaa kuulla järkeäkin välillä.
 
wavelength
06.10.2009 14:26:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö: Itselläni ilmenee joskus sellainen, että jossain kohtaa saattaa alkaa oikean käden peukalonjuuri jotenkin kramppaamaan. Siinä on sitten vähän tuskaista jatkaa soittoa niin, ettei se vaikuttaisi.
 
Itselläni tuli samanlaisia ongelmia, kun piti soittaa liian ohuella ja kevyellä kapulalla liian lujaa. Paksumpaan vaihtaminen auttoi.
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Cimble
06.10.2009 15:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Strumbali: Ei kai se kapulaote käänny jännityksestä aavistuksen "ranskalaiseksi". Siis niin, että peukalonkynsi osoittaa kattoon päin ja peukalo rasittuu... minulle tuo ranskalaistuminen aiheuttaa joskus hieman arkuutta ranteisiin, jos treenaan liian voimakkailla lyönneillä, mutta tuo on tiedossa.
 
Jaa-a, enpäs pysty kumoamaan, joskaan en myös tukemaankaan millään tavalla. Tutkinpa ens kerralla asiaa...
 
Siksi se tulee mielestäni vain oikeaan käteen, kun mulla oikea tekee aika paljon enemmän työtä, varsinkin soittaessa tiukkaa ja tiheää haitsutusta. Mutta en ole huomioinut peukalon asentoa kramppauksen syntyhetkillä.
 
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
Cimble
06.10.2009 15:17:53 (muokattu 06.10.2009 15:18:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: Itselläni tuli samanlaisia ongelmia, kun piti soittaa liian ohuella ja kevyellä kapulalla liian lujaa. Paksumpaan vaihtaminen auttoi.
 
No tässä tullaan taas perimmäisten kysymysten äärelle. Minun pitäis soittaa hiljempaa ja lyödä hillitymmin. Tai jos vaihdan paksumpiin kapuloihin, tatsi voi häiriintyä ja meteli on entistä kovempi.
 
Joskus vuosia sitten vaihdoin 2B-paksuuden 5B:hen, koska paksummat alkoivat tuntua kömpelöiltä ja raskailta. Sen jälkeen olen joskus kokeillut eri paksuuksia, mutta kyllä se minun soitto ja mieltymykset 5B:n vaatii. Ja aika lailla aina samanpainoisetkin.
 
Tosin uskon siihenkin, että oikean käden asennon tarkkailu ja tarkempi kapulavaihtoehtotutkimus saattaisivat poistaa ongelman. Kaikki muukin pitäis osata tutkia haitsun paikasta ja korkeudesta lähtien. Mieltymykset vastaan ergonomia, ääh...! ;) Ja kun ongelma ei vaivaa kuin hetkittäin, mutta mukavaahan se ei ole.
 
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
kimizu
06.10.2009 16:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö: Itselläni ilmenee joskus sellainen, että jossain kohtaa saattaa alkaa oikean käden peukalonjuuri jotenkin kramppaamaan. Siinä on sitten vähän tuskaista jatkaa soittoa niin, ettei se vaikuttaisi. Ainakin koskee ja on melko akrobatiaa pitää se kapula kädessä ja soittaa. Kädessä se kapula silti aavistuksen omaisesta karkailusta huolimatta pysyy, eikä kukaan varmaankaan huomaa mitään.
 
Mulla on rokkikeikoilla usein tätä samaa, peukalon tyvi puutuu, tai vaihtoehtoisesti etu- ja keskisormi siten, että ei sormia kunnolla tunne. Kapula pysyy kuitenkin kädessä kun vain uskoo että siinä se on vaikka sormia ei tunnekaan ja puristaa ei voi. Tähän auttaa tietoinen rentoutus ja kapulaotteen muutos lennossa. Joskus pidän kapulaa kiinni nimettömällä ja pikkusormella ja peukalo/etusormi ovat vain kevyesti kapulan ympärillä tukemassa.
 
Yleensä setin loppua kohden helpottuu kun paikat on kunnolla lämmenneet. Viime aikoina olen itseasiassa alkanut päästä eroon koko vaivasta, luojan kiitos. Olisiko rokki-tekniikka pikkuhiljaa parantunut :)
 
Olen oppinut elämään asian kanssa ja tuo mainittu "ranskalainen ote" saattaa olla syynä ongelmaan. Käsi kääntyy huomaamatta ja ongelmat alkavat. Kovaa ja fyysisesti soittaessa ei pitäisi turhaan yrittää millään sormitekniikalla kikkailla vaan käyttää enemmän pomppua, koko kättä ja rannetta. Rauhallisemmilla keikoila tai treeneissä ei ongelmaa ole. Kapulana käytän yleensä 5A:ta, hiljaisemmassa soitossa 7A.
 
Pitäisi varmaan treenailla jollain 5B:llä padiin ja hinkata pomppu kuntoon niin ettei tarvitsisi puristaa kapulaa ollenkaan, sillä varmaan pääsisi viimeisistäkin ongelmista käsien kanssa eroon?
 
Timing stinks but cheerfully winks...
Timi
06.10.2009 19:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ranskalainen"Herkempää?Silleen voi käyttää muitakin sormia apuna.
 
Vaikea.Mutta varma!
kimizu
06.10.2009 22:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timi: "Ranskalainen"Herkempää?Silleen voi käyttää muitakin sormia apuna.
 
Kakkos-nelosen mättäminen +200 bpm tempossa ei ole kovin herkkää, lähinnä "turpiin vaan ja onnea" :)
 
Timing stinks but cheerfully winks...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «