MuzaK 30.09.2009 09:15:14 | |
---|
Ostin pikku riskillä 50's Classicin tilaamalla ulkomailta kun olin pöhkönä luottanut nettifoorumien infoon kyseisen mallin kaulasta, mukamas paksu vintage-tyyppinen profiili mitä silloin hain. Eikä ole! Kolmea mallin kitaraa olen kokeillut ja kaikki kaulat ovat ohuita rimpuloita aika jyrkällä V:llä. ELI, tieto mitä täälläkin jaetaan on subjektiivista ja parasta on vaan käydä kaupassa kokeilemassa ihan itse. |
EDIT: Eiku. Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut. |
jii.haanpaa 30.09.2009 13:28:45 | |
---|
MuzaK: Ostin pikku riskillä 50's Classicin tilaamalla ulkomailta kun olin pöhkönä luottanut nettifoorumien infoon kyseisen mallin kaulasta, mukamas paksu vintage-tyyppinen profiili mitä silloin hain. Eikä ole! Kolmea mallin kitaraa olen kokeillut ja kaikki kaulat ovat ohuita rimpuloita aika jyrkällä V:llä. ELI, tieto mitä täälläkin jaetaan on subjektiivista ja parasta on vaan käydä kaupassa kokeilemassa ihan itse. Jos ei välttämättä halua Fenderiinsä "alkuperäistä" kiinalaismeksikolaisvalmistetta, niin miten olisi juuri sellainen kaula kuin sinulle sopii? http://www.warmoth.com/Pages/CustomNeck.aspx |
Tuomoo 21.10.2009 19:12:25 | |
---|
Eilen ja tänään totesin että nyt on se hetki kun menee stratosta virittimet ja talla vaihtoon. Kampeen ei voi hipaistakaan, heti putoaa vire D:ltä, G:ltä ja H:lta. Tallan vaihdolle ei sinänsä ole valtavaa tarvetta vieläkään, mutta vaihtaa sen samalla vaivalla kun alkaa kapistusta purkamaan. En ole paljoa kampea ennen käytellytkään, vasta noin kuukausi sitten huomasin miten mahtava lelu se onkaan. Voisi kyllä hommata jonkun kalliimman kitaran kunnon floikalla ja blokata tuon straton tallan, mutta jotenkin menee se tunnelma siitä jos ei yhtään saa vibraa kammella soittoon mukaan. Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
Numb 21.10.2009 19:13:25 | |
---|
Tuomoo: Eilen ja tänään totesin että nyt on se hetki kun menee stratosta virittimet ja talla vaihtoon. Kattoppa sitä satulaa kuitenkin ensin. Suurimmassa osassa näitä tapauksia syyllinen on satula, ei virittimet tai talla. Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan. |
Volle 21.10.2009 21:18:24 | |
---|
Numb: Kattoppa sitä satulaa kuitenkin ensin. Suurimmassa osassa näitä tapauksia syyllinen on satula, ei virittimet tai talla. Juuri näin. Ite tiputin satulauriin ihan pikkutipat herkkäliikkeistä öljyä ja johan pysyy vireessä niin kopioritsa kuin fenderikin. Toki, jos virittimet ovat oikeasti todella paskat tai rikki, ne kannattaa vaihtaa, mutta useimmiten ne eivät ole. |
Tuomoo 21.10.2009 22:11:15 | |
---|
Volle: Juuri näin. Ite tiputin satulauriin ihan pikkutipat herkkäliikkeistä öljyä ja johan pysyy vireessä niin kopioritsa kuin fenderikin. Toki, jos virittimet ovat oikeasti todella paskat tai rikki, ne kannattaa vaihtaa, mutta useimmiten ne eivät ole. Voihan tuotakin toki kokeilla, mutta virittimet ovat aika lailla sudet, osassa tuntuu selvä välys kieltä virittäessä. Että ei se sinänsä ole ihme vaikkeivat nuo virettä pitäisikään, noista on paikoin kuulunut huonoa. Mutta katsotaanpa satulaakin seuraavalla kerralla kun kieliä vaihdan. Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
aristoteles666 22.10.2009 00:23:23 (muokattu 22.10.2009 00:26:46) | |
---|
satula on niin tärkeä osa kitaraa että jos ei ole kunnon viiloja ja kokemusta niin voi sitä harjoitella mutta se kannattaa teettää soitinkorjaajalla. edit, ei se välys haittaa, aina niissä on vähän, kielet kiristää löysät pois, en ole ikinä törmännyt vire ongelmaan joka johtuisi virittimistä niin kauan kuin niillä on saanut sen kitaran vireeseen, se on eri juttu jos on viritin oikeasti rikki niin ettei voi virittää ollenkaan. |
Numb 22.10.2009 07:57:47 | |
---|
aristoteles666: satula on niin tärkeä osa kitaraa että jos ei ole kunnon viiloja ja kokemusta niin voi sitä harjoitella mutta se kannattaa teettää soitinkorjaajalla Ensiapuna lyijykynän hierominen satulan uriin. Jos ei sittenkään toimi, niin soitinrakentaja tekee muutamalla kympillä uuden satulan. Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan. |
jaripat 22.10.2009 09:29:23 | |
---|
Täältä komppia edellisiin. Virittimet voi olla "paskat" jos välityssuhde on huono, mutta kyllä ne paskatkin virittimet useimmiten sen vireen pitää. Kaulan liitos ei saa elää ja satula ei saa nahnittaa. Satulat viilataan kokemukseni mukaan uusissa kitaroissa (siis tehtaalla) hyvin ohuille kielisarjoille, koska ne sitten liikkeessä antavat vaikutelman, että kitara on kevyt-tatsinen ja helppo soittaa. Sitten kun siihen pannaankin kotona paksumpi satsi, eivät kielet enää satulassa liu'u vapaasti, eli tarvitaan viilaa (/viilaajaa). Ittellä on mim strato vuodelta 2003 ja alkuperäisosat toimivat moitteetta. Gretschissä ja ibanezissa oli sama vika. Kammen käytön jälkeen oli jotkut kielet satunnaisesti ylä- tai alavireessä. Ammattimies (lottonen) viilasi satulan kuntoon ja sen koommin ei vireongelmia ole ollut. Mutta vaihtakaa vaan tallat ja virittimet uusiin, jos siitä parempi mieli tulee. |
Tuomoo 22.10.2009 19:20:27 | |
---|
Tässä nyt oon tarkkaillut tuota vireongelmaa, ja todennut että voihan se vika tosiaan olla satulassakin, mutta itse suljen sen kyllä pois sillä samanvahvuisilla kielillä olen soittanut koko kitaran olemassaolon ajan, eikä mitään ongelmaa ole ollut. Kuitenkin tässä nyt huomasin että virittimet antavat ihan kunnolla periksi, elikäs kielten veto pyörittää virittimien tappeja pikku hiljaa löysemmäksi ja löysemmäksi. Aina kun kampeaa hitusenkin enemmän, ja päästää vedon takaisin kieliin niin voi silmämääräisestikin huomata miten kaksi viritintä antavat periksi ja vire laskee heti. Että eiköhän tämäkin tullut nyt ratkaistuksi sillä lailla että uuden virittimet kehiin. Ja kyllä tuon satulankin vaihdan jossakin vaiheessa, olen odotellut jos kimppatilaushuoneessa sytyttäisiin uudelle Earvana-tilaukselle niin sellaisen kyllä laittaisin erittäin mielelläni paikoilleen. Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |
aristoteles666 22.10.2009 21:52:09 (muokattu 22.10.2009 21:54:14) | |
---|
kiristä sitä pientä ruuvia mikä on keskellä sitä mistä käännät viritintä, jos siinä on sellaiset, jos ne on vintage tyyliset sitten sieltä kuoren sisältä. saman paksuiset kielet jos on ollut niin sitten satula on vain kulunut, ne on kulutustavaraa |
Tuomoo 22.10.2009 22:17:40 | |
---|
aristoteles666: kiristä sitä pientä ruuvia mikä on keskellä sitä mistä käännät viritintä, jos siinä on sellaiset, jos ne on vintage tyyliset sitten sieltä kuoren sisältä. saman paksuiset kielet jos on ollut niin sitten satula on vain kulunut, ne on kulutustavaraa Vois olettaa ettei satula kulu pahasti 16 kuukaudessa? Mutta juu, ruuvit on kireällä. Veikkaanpa että nuo on jotenki huonosti koneistetut taikka jotakin vastaavaa. Eipä muuta kuin seuraavia opintotukia odotellessa......... Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa... |