Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piano hakusessa
1
orkidea
20.09.2009 13:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Osaisiko joku suositella mahd. hyvää pianoa, max. 4000e:lla. Olen ajatellut ostaa pianon uutena. Mikä merkki on hyvä?
 
maza
20.09.2009 14:07:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta ennemmin käytetty. Tuohon rahaan saa Yamaha U1:n ja tai tuurilla myös U3:n (uutena kymppitonnin luokkaa). Ovat sen tason soittimia, ettei pystypiano siitä hirveästi enää parane.
tarmo
20.09.2009 16:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orkidea: Hei! Osaisiko joku suositella mahd. hyvää pianoa, max. 4000e:lla. Olen ajatellut ostaa pianon uutena. Mikä merkki on hyvä?
 
Yamaha on hyvä merkki. Suosittelen kuitenkin kanssa, että 4000 euron uuden pianon sijaan ostaisit käytetyn Yamahan U1 tai U3 pianon, jos löydät. Kestänee varmasti yhden eliniän ja soundi senkun paranee iän myötä. Ihan eri luokassa, kuin 4000 akustiset.
 
Mutta jos haluat välttämättä uuden, niin ok merkkejä Yamahan lisäksi lienee Kawai. Tohon hintaluokkaan ei taida saada mitään grotrian & steinweg/berg vai mikä se olikaan, eikä Steinway & sonsia. Itse en koskaan ole ollut tyytyväinen Hellaksen enkä Fazerin pianoihin, joten itse en sellaisiin sijoittaisi.
 
Yamahan pianoja pääset kokeilemaan Helsingin F-musicissa. Hellas pianolla on myös valikoima pianoja ja alakerrassa läjä käytettyjä. Omat kokemukseni Hellas-Pianon pianojen laadusta / asiakaspalvelusta ei ole mitenkään mairittelevia. Lisäksi joskus kävin katsomassa kärpäsenä katossa, kuinka sukulaisperheelle myytiin "todella hyvää" pianoa... no, ehkä ajat on muuttuneet, joten kannattaa käydä kurkkaamassa. Siellä on myös niitä Kawain pianoja esillä.
 
Ihan sama.
lukethesis
20.09.2009 17:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: ...Omat kokemukseni Hellas-Pianon pianojen laadusta / asiakaspalvelusta ei ole mitenkään mairittelevia....
 
Ainakin palvelu on edelleen aivan paskaa.
 
UncleZ
21.09.2009 19:26:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahasta puhuttaessa kannattaa myös katsoa heidän Clavinova sähköpianot.
 
Otaksun että kun suunnittelet akustisen pianon ostoa sulla on tarpeeksi suuri ja jonkun verran kaikua omaava soittohuone, olohuoneet eivät yleensä ole tarpeeksi suuria. Pianoa ympäröivä tila on osa pianon saundia. Sähköpianoissa on itsessään tilasäädöt (kaiut), eivät tarvii viritystä ja kosketinkoneistot vastaavat akustisen pianon tatsia.
 
Nuo sähköpianot tulivat eteen kun, vanha kaverini oli ostamassa pianoa, otaksuin heti että kyseessä on "huonekalu" pianon hankkiminen. Mut liikkeessä selvisi että kyseessä on hänen tyttärensä, joka on jo aika huikea pianisti ja tulee soittamaan vähintäin 3 tuntia päivässä.
 
Käsittääkseni http://www.thomann.de/fi/yamaha_clps308_pe.htm oli joka neidille ostettiin.
 
Nakkiso
21.09.2009 22:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UncleZ: Yamahasta puhuttaessa kannattaa myös katsoa heidän Clavinova sähköpianot.
 
Sähköpianoa kannattaa harkita jos asuu kerrostalossa ja on erityisen hankalat naapurit tai haluaa muuten vaan harjoitella myöhään illalla. Sähköpianot ovat myös keskimäärin halvempia, eli sekin voi olla syynä sähköpianon hankkimiselle, mutta sähköpiano ei ikinä vastaa oikeaa pianoa.
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
baron
21.09.2009 23:16:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkiso: Sähköpianoa kannattaa harkita jos asuu kerrostalossa ja on erityisen hankalat naapurit tai haluaa muuten vaan harjoitella myöhään illalla. Sähköpianot ovat myös keskimäärin halvempia, eli sekin voi olla syynä sähköpianon hankkimiselle, mutta sähköpiano ei ikinä vastaa oikeaa pianoa.
 
Onhan siinä myös se helppohoitoisuus: Aina vireessä.
Mutta oon samaa mieltä että akustinen on aina akustinen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JanneI
23.09.2009 10:09:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos valkkaat käytetyn Yamaha U1:n niin ei varmana mene rahat hukkaan. Saat erittäin hyvän soittimen, jolla on todellista myyntiarvoa vielä pitkälle tulevaisuuteen.
 
Suosi sähköpianoa vain ja ainoastaan jos se on se ainut vaihtoehto (meluton, kevyt siirtää, jne). Kannattaa muistaa että 10 vuoden päästä sähköpiano kärrätään arvottomana kaatopaikalle.
 
maza
23.09.2009 11:06:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vuoden mittaan on käyty paljon keskustelua aiheesta digipiano vs. akustinen. Kannattaa perehtyä; hakutoiminto auttaa. Kummassakin on puolensa.
albert18
23.09.2009 12:41:35 (muokattu 23.09.2009 16:35:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muistaa että 10 vuoden päästä sähköpiano kärrätään arvottomana kaatopaikalle.
 
No ehkä tuo on hieman karrikoidusti ilmaistu. Mutta joka tapauksessa elektroniset soittimet ovat vielä kehityskaarensa alkutaipaleella, joten niiden (rahallinen) arvo ei ole kovin säilyväinen, kun uusia, toinen toistaan parempia, tulee jatkuvasti markkinoille. Useita uusia edistyneempiä malleja vuosittain.
 
Toisaalta, puupiano on jo kehityksensä huipun ohittanut, eikä mitään uutta ole tullut viimeiseen sataan vuoteen.
 
Kun (oikeasti) mallintavat elektroniset soittimet saavuttavat originaalien ilmaisuvoiman tason, puupianojen arvo muuttuu hiljalleen enemmän tunnearvoksi kuin rahalliseksi. Mitä se on jo osittain tehnytkin. Ja lopulta vain keräily- ja museoarvoksi. Varsinaista ongelmajätettä vanhoista mekaanisista pianoista ei kuitenkaan koskaan tule.
 
Elämme siis mielenkiintoisia vuosikymmeniä.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
kiippariippa
23.09.2009 13:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen päivän kun vielä näkisi, että mallintava elektroninen soitin soundin lisäksi myös "tuntuisi käteen" oikealta. Tuntuma kun on ainakin mun mielestä todella olennainen osa sitä ilmaisuvoimaa.
 
Toisaalta, puupiano on jo kehityksensä huipun ohittanut, eikä mitään uuta ole tullut viimeiseen sataan vuoteen.
 
Kun (oikeasti) mallintavat elektroniset soittimet saavuttavat originaalien ilmaisuvoiman tason, puupianojen arvo muuttuu hiljalleen enemmän tunnearvoksi kuin rahalliseksi. Mitä se on jo osittain tehnytkin.
 
tarmo
23.09.2009 13:38:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiippariippa: Sen päivän kun vielä näkisi, että mallintava elektroninen soitin soundin lisäksi myös "tuntuisi käteen" oikealta. Tuntuma kun on ainakin mun mielestä todella olennainen osa sitä ilmaisuvoimaa.
 
Jep. Ikuinen vääntö, josta on omat ketjunsa. Mun mielestä nää vuosikymmenet ei oo mitenkään erityisen mielenkiintoisia. Kivoja keikkavehkeitä tulla tupsahtelee, mutta hyvä Yamahan akkari on silti kiikarissa. Ehkä jopa flyygeli joskus, jos voitan lotossa.
 
Siitä mä olen aina keikoilla katkera, että jos monitorit menee mykäksi, jopa sähkiksen soittajalla on joku yhteys instrumenttiin. Itse vaan painella kolistelee niitä muoviosia ilman mitään tuntumaa...
 
Ihan sama.
kiippariippa
23.09.2009 14:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan, keikkavermeet on asia erikseen ja silloin on toki tehtävä kompromisseja. Keikoilla sitä on vaan siedettävä sitä epäaitoa tuntumaa niitä muoviosia painellessa. Tai vaikka olis mitä norsunluuta, niin silti se tuntuu epäaidolta. Onneksi sitä ei joka keikalla tartte pianosoundeja käyttää. Heti kun on vaikka EP-osastoa, niin fiilis on jo munsta paljon parempi.
 
Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen, komppaan täysin Yamahaa. U3:sta on vaikea mitää kovin pahaa sanottavaa löytää.
 
tarmo: Jep. Ikuinen vääntö, josta on omat ketjunsa. Mun mielestä nää vuosikymmenet ei oo mitenkään erityisen mielenkiintoisia. Kivoja keikkavehkeitä tulla tupsahtelee, mutta hyvä Yamahan akkari on silti kiikarissa. Ehkä jopa flyygeli joskus, jos voitan lotossa.
 
Siitä mä olen aina keikoilla katkera, että jos monitorit menee mykäksi, jopa sähkiksen soittajalla on joku yhteys instrumenttiin. Itse vaan painella kolistelee niitä muoviosia ilman mitään tuntumaa...
 
moder
23.09.2009 16:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tää uus Yamaha Avanti Grand N3 tuntu resonaatiomallinnuksineen jo melko aidolta! (tai näinhän sanotaan joka uutuuden kohdalla, kohta tulee uusi ja vielä "aidompi" malli)
 
kiippariippa: Sen päivän kun vielä näkisi, että mallintava elektroninen soitin soundin lisäksi myös "tuntuisi käteen" oikealta. Tuntuma kun on ainakin mun mielestä todella olennainen osa sitä ilmaisuvoimaa.
 
LordWinter
29.09.2009 11:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan pystypianot ovat kamaloita. Koskettimet ovat aivan liian kevyet, ääntä ei lähde vaikka kuinka hakkais ja korkeimmat äänet ovat ihan ahdistavan kirkkaita. Viimeksi kun moista soitin niin havaitsin niiden soveltuvan parhaiten ragtimeen.
 
Mikä helvetin perussävel?
tarmo
29.09.2009 11:51:11 (muokattu 29.09.2009 11:53:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LordWinter: Yamahan pystypianot ovat kamaloita. Koskettimet ovat aivan liian kevyet, ääntä ei lähde vaikka kuinka hakkais ja korkeimmat äänet ovat ihan ahdistavan kirkkaita. Viimeksi kun moista soitin niin havaitsin niiden soveltuvan parhaiten ragtimeen.
 
Harvemmin otan kantaa makuasioihin, mutta nyt on jo niin paksua. Ehkä surkein yleistys ikinä.
 
Yamahan pystypianoja on moneen lähtöön. Jospa keskityttäisiin vaikka noihin U1 ja U3 malleihin. Itse olen soittanut niitä ainakin kymmeniä. Kertaakaan ei ole tullut huonoa kokemusta. Niitä löytyy konserttisaleista, kirkoista, konservatorioista, Sibelius-Akatemiasta jne. Ei ole paska piano ei. Pelkkä Yamahan logo ei toki tee halpisyammusta konserttipianoa, mutta jos ei ymmärrä mistä mallista keskustellaan, kannattaa pitää suu supussa. Tai sitten ainakin kertoa, mitä mallia itse on soittanut, eikä yleistää. Tää on vähän samaa osastoa, kun mä lähtisin arvostelemaan fenderin skittoja, jos joskus oon räplännyt roskiin heitettyä korean stratoa.
 
Minkä tahansa pianon saa toki kuulostamaan ja tuntumaan huonolta, jos käy löystyttämässä ruuvit, säilyttää sitä vuoropäivin hangessa ja saunassa.
 
Seuraavaksi LordWinterillä on varmasti mielipiden Steinwayn konserttiflyygelistä... (?)
 
Ihan sama.
maza
29.09.2009 13:35:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noissa Yamahoissa on aika kirkas soundi, ei siinä mitään. Yksi tykkää, toinen ei. Ja joku soundi sopii yhteen paikkaan ja joku toiseen. Mutta paska se soundi (U1/U3) ei missään tapauksessa ole. Noita vehkeitä arvostetaan yleisesti aika paljon, joten sijoituksena ei varmasti ole huono.
kiippariippa
29.09.2009 17:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HOHO! Tän on pakko olla joku läppä.
 
LordWinter: Yamahan pystypianot ovat kamaloita. Koskettimet ovat aivan liian kevyet, ääntä ei lähde vaikka kuinka hakkais ja korkeimmat äänet ovat ihan ahdistavan kirkkaita. Viimeksi kun moista soitin niin havaitsin niiden soveltuvan parhaiten ragtimeen.
 
TritoneSubstitution
29.09.2009 21:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan U-sarjalaiset on ehkä maailman parhaita treenipianoja. Jos niillä osaa soittaa hyvin, osaa millä tahansa.
 
Soitan myös synaa.
UncleZ
08.10.2009 07:51:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan akustisia on todella joka lähtöön, soittelin niitä läpi jotain 30 kpl vuos sitten. Halvemmassa päässä löytyy sanomista, keskihintaisissa pitää niissäkin testata useampia, kalleimmat olivat sit jo yksityiskohtia myöten korkealaatuisia.
 
Mulla on kotikäytössä Yamahan PF2000 "sähköpiano", tatsi on kuin akustisessa ja niin pitääkin, koska sieltä se puukoskettimisto on peräisin. Piano saundit on sit tosi karmeet (paitsi Rhodes tyyliset), kyseessähän on DX7.
 
Muuten, jos käytte Shanghaissa, niin FinProon toimistot on samassa kerroksessa kuin Yamahan huolto, josta löytyy muutama huippu flyygeli.
 
Mitä noihin digipianoihin tulee, niin kyllä niissä on paljon kertakäyttö kamaa, jotka todella löytyvät kaatopaikalta muutaman vuoden päästä. Eihän n. 30€ saa mitään laatutavaraa ja semmoisia nuo tonnin pintaan maksavat ovat.
 
Hei, tarviisko joku venäläistä pianoa, on pitänyt vireensä jo 40 vuotta, yltäpäältä lakattu. Yks tuttu sanoi et hän hakkasi vastaavaa pianoa Siperiassa 22 vuotta, joka päivä 4 tuntia opettajan muodossa ja meinas et laatu peli. Myisin mielelläni, koska kädet ei yllä Suomeen asti sitä soittamaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «