Skebaba 17.09.2009 12:54:26 (muokattu 17.09.2009 12:54:52) | |
---|
Harmi ettei aloittajan ongelmaan löytynyt vielä ratkaisua. Sinuna kokeilisin vielä venyttää oikein reilusti, virittää, venyttää, virittää... niin kauan että mittarin mukaan venyttäminen ei enää laske virettä (jos nostaa, niin satula ei sittenkään ole kunnossa). Meneekö muuten jokin tietty kieli ensimmäisenä epävireeseen, vai koskeeko ongelma kaikkia kieliä? Itsellä 'birdin vireongelma oli aluksi selvin ylä-e:llä. Sen syyksi selvisi (tehtaan jäljiltä) hieman rasvainen tappi (:o), muuten vireenpidon pienet ongelmat olivat satulasta ja liian vähäisestä kielten venytyksestä johtuvia. Edelleen olen sitä mieltä että banjojen halkaisialtaan suurempi tappi vaatii tavallistakin tiukemmalle kierretyt ja venytetyt kielet. Ei anna liikkeestä kovin hyvää kuvaa, jos kitara ei pidä huollonkaan jälkeen virettä, eivätkä osaa sanoa mistä johtuu. Aina noihin ongelmiin joku selvä syy on. Venyttänyt olen. Pitää venytellä siis lisää! ;) Paksu E-kieli ja G menevät heti epävireeseen, muut pitävät hieman paremmin. Tiedä sitten onko sielä liikkeessä (en viitsi mainita nimeä) tehtykkään kitaralle kovin kummosia. Ainakin kielet oli vaihdettu... Venyttelen oikein ahkerasti jos alkais vireen pitämään! |
Freewheeler 17.09.2009 15:06:29 | |
---|
Skebaba: Venyttänyt olen. Pitää venytellä siis lisää! ;) Paksu E-kieli ja G menevät heti epävireeseen, muut pitävät hieman paremmin. Tiedä sitten onko sielä liikkeessä (en viitsi mainita nimeä) tehtykkään kitaralle kovin kummosia. Ainakin kielet oli vaihdettu... Venyttelen oikein ahkerasti jos alkais vireen pitämään! Venytä niin paljon kuin vaan uskallat. Siis vedä ja venytä kieliä ylöspäin otelaudasta. Mulla on Firebird pysynyt vireessä hyvin. Pidin 3 kk tauon sen soittamisessa eikä sitä tarvinnut virittää :-) Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
Skebaba 21.09.2009 22:02:27 | |
---|
Noniin. Eli vaihdoin ite sitten lopulta kielet tein kaikki tarkasti, venytykset jne. Alkoihan se vire pitämään ja oikein kunnolla! Tiedä sitten mitä pelleilyä harrastivat sielä liikkeessä... |
Jii-Gee 21.09.2009 22:50:30 | |
---|
Skebaba: Noniin. Eli vaihdoin ite sitten lopulta kielet tein kaikki tarkasti, venytykset jne. Alkoihan se vire pitämään ja oikein kunnolla! Tiedä sitten mitä pelleilyä harrastivat sielä liikkeessä... Et sit koskaan lukenu ihan ensimmäistä vastausta jonka Bone laittoi..??!! "bonecrusher 13.09.2009 20:29:00 Mitkä kielet? Milloin vaihdettu? Onhan muistettu esivenyttää?" "Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies- |
Mitä tästä opimme? Ei kannata luottaa liikkeen asiantuntemukseen vaan opetella itse tekemään säädöt ja pikku huollot (ei koske vain aloittajaa, vaan ihan yleisesti näin). Hyvä että tuli Firebird kuntoon ja pääset soittamaan. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
weetube 23.09.2009 09:27:50 (muokattu 23.09.2009 09:33:01) | |
---|
Numb: Tätä minä suosittelen myös. Ei maksa mitään, mutta voi ratkaista kaiken. Lyijykynää tai uusi satula. T:W Jaaha homma selvis... Osta lentoVeikko--->
Tai vaihdetaan johonkin helpommin hallittavaan... |