Aihe: Kevyen musiikin koulutus vs työllisyys
1 2 3 4 5 6 7 8
isojussi
14.09.2009 08:49:31
tanjuli: Ei sanota, ei. Ongelma vaan on siinä, että opsi muuttui bändisoittopainotteiseksi, mutta se onkin sitten pikkasen vaikeempi saada ne nokkahuilupedagogit yhtäkkiä muuttumaan bändipedagogeiksi. Virkoja ei paljoa aukene, joten vaikka viimeiset 10 vuotta on valmistunut jo erittäin monipuolista ja bändihommat hanskaavaa pedagogia, niille ei ole kuin sijaisuuksia tarjolla.

??????

"Bändisoittimia" on peruskouluissa ollu jo yli 25 vuotta, että ei tää mikään uus juttu ole.

Ja jos silti homma on niinkuin sanot, on joku tehnyt pahan mokan, kun asioita kerra silkan osaamattomuuden takia opetetaan päin bertzettiä. Vanhat pitää kouluttaa uusiin asioihin.

Nooo - kyllä nää "n-y-t-nyt"-puusilmät on kaikki olleet mua nuorempia.....

Ei määrätä, mitä on vedettävä, mutta jos olet itse soittanut vaikkapa klassista viulua elämäsi ja pärjännyt sillä 'nokkahuilumeiningillä', kynnys vaikkapa etsiä opetusmateriaalia / bongailla hyviä biisejä ja tehdä niistä itse lappuja on JÄRKYTTÄVÄN korkea.

Mähän peräsinkin just vanhempaa, laadukkaampaa biisimateriaalia, jolla oppiikin jotain. Onhan esim kansanlaulujen puute ihan virallisestikin todettu heikentävän lasten laulutaitoo. Ei ihme, että mukuloitten laulu on flegmaattisen piipittävää ponnetonta ininää, jos vaan vedetää jotain "Rakkauden haudalla"-osastoo...

Ja tokihan on sitten se mukava pikku käytännön juttu, että suurin osa niistä bändisoittoikäisistä ei osaa olla ihmisiksi (esim. http://dekadenssi.blogspot.com/2009 … brittilapsia-tahdotaan-opettaa.html) sen vertaa, että niille vois antaa minkäänlaista soitinta käteen (kuulovauriovaara). Ryhmät ovat sen verran isoja, että vaikkapa just sen bändisoiton organisointi vaatii todellista mielikuvitusta, ja jos ei sitä omakohtaista bändisoittokokemusta ole, se voi yksinkertaisesti tuntua liian hankalalta.

Voiko opettajan ammattitaidossa olla enää pahempaa puutetta olla, kuin ettei saa pidettyä mukuloita kurissa? Sehän tekee kaiken muun osaamisen turhaksi. Ja turha lässyttää sitä "heikko ja pieni naisopettaja...." - bs:ää; eihän sitä monessa muussakaan ammatissa fyysisesti sopimattomia oteta hommiin.

Täähän toki nykyää ihan väärin päin - kakaroitten tars peletä opettajia, eikä päin vaston.

Niijja kuulovaurio? Akustisella kitaralla?

Ja toki tämä 'kaiken pitää olla hauskaa' -mentaliteetti näkyy aika huolella siinäkin: Ei niille kellään ole pokkaa opettaa jotain mistä on oikeesti hyötyä, koska joskus se vaatii toistoa ja harjoitusta ja sehän ei sovi. Koska musiikkihan on se ns. huilailuaine, josta pitää päästä läpi tekemättä yhtään mitään.

Missäs tällai on räntättynä? Kyllä mää ainakin opetin. Ja oon antanu nelosenkin todistukseen. Jos toi on yleinen toimintatapa, niin sun mukaashan tän maan musiikinopettajat ei tee työtään kunnolla.

Käsittämätöntä tohelointia.

Todennäköisesti kumminkin vaan opettajien omaa laiskuutta. Ei viitti vaivautua. Mun kokemukset peruskoulumaailmasta on päinvastaset. Kyllä ne tottelee ja tekee. Ei tartte ku vaan sanoo.

Ja jos luullaan, että oppilaat vihaa opettajaa joka pitää ne kurissa, niin se vasta mahtipaskaa onkin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
14.09.2009 09:22:26
Sevverta viä koulukurista, että nykylain mukaanhan parhaimmat ja isoimmat oikeudet luokassa on sillä kaikista vittumaisimmalla ja huonoiten kasvatetulla, tulevalla pikkurikollisella. Muut kärsii. Eritoten ne, jokka vähän haluais opiskellakin.

Puhun siis ongelmaoppilaasta - en opettajasta.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Epämuusikko
14.09.2009 16:19:16
tanjuli:
Ja toki tämä 'kaiken pitää olla hauskaa' -mentaliteetti näkyy aika huolella siinäkin: Ei niille kellään ole pokkaa opettaa jotain mistä on oikeesti hyötyä, koska joskus se vaatii toistoa ja harjoitusta ja sehän ei sovi. Koska musiikkihan on se ns. huilailuaine, josta pitää päästä läpi tekemättä yhtään mitään.

TÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄTÄMÄ.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
EP
14.09.2009 16:25:32 (muokattu 14.09.2009 16:26:47)
tanjuli: ..Ja toki tämä 'kaiken pitää olla hauskaa' -mentaliteetti näkyy aika huolella siinäkin: Ei niille kellään ole pokkaa opettaa jotain mistä on oikeesti hyötyä, koska joskus se vaatii toistoa ja harjoitusta ja sehän ei sovi. Koska musiikkihan on se ns. huilailuaine, josta pitää päästä läpi tekemättä yhtään mitään.

Juu, varmaan se peruskoulussa ja vielä lukiossakin saa aika pitkälle ollakin noin ja ehkä parempikin niin (sitä paitsi monet käy tuolloin jo musiikkiopistoa tai vastaavaa).
Pääasia, että siellä luodaan perusta josta on hyvä myöhemminkin aloittaa "vakavampi" musiikinopiskelu.
Vongoethe
14.09.2009 19:31:50
Mitenkähän minusta tuntuu, että tätä ideaa on sovellettu joskus aiemminkin?

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … ttomat_suoraan_bandiin_1002341.html
EP
14.09.2009 19:44:30
Vongoethe: Mitenkähän minusta tuntuu, että tätä ideaa on sovellettu joskus aiemminkin?

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/200 … ttomat_suoraan_bandiin_1002341.html

HOHO! ..ei helevetti!
isojussi
14.09.2009 21:16:24
EP: HOHO! ..ei helevetti!

Mistä sä luulit, että niitä 300:n trioja muuten piisais?
pekkajau
14.09.2009 22:26:17
Pula-Aho: Mää en ymmärtänyt mikä tässä hiersi. Jos tuolla saadaan nuoret pois kaduilta hyvän harrastuksen pariin, niin mun puolesta ok juttu. Samalla muutama aikuinen saa tienattua itselleen leipää ja kenties hieman makkaraakin. Jos bändin perustamisen ehtona olisi soittotaito, niin aika monta sittemmin ansioitunutta bändiä olisi jäänyt syntymättä.

Näinpä juuri! DDR-meininki ei oikein sovi enää nykyään mihinkään.
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
Tankero
14.09.2009 22:28:33 (muokattu 14.09.2009 22:28:41)
Pula-Aho: Mää en ymmärtänyt mikä tässä hiersi. Jos tuolla saadaan nuoret pois kaduilta hyvän harrastuksen pariin, niin mun puolesta ok juttu. Samalla muutama aikuinen saa tienattua itselleen leipää ja kenties hieman makkaraakin. Jos bändin perustamisen ehtona olisi soittotaito, niin aika monta sittemmin ansioitunutta bändiä olisi jäänyt syntymättä.

Komp komp
Humppajyrä
pekkajau
14.09.2009 22:35:48
Meisseli
14.09.2009 22:36:50

Komppaan myös.
Musiikin opiskelija
manjaana
14.09.2009 22:47:27

Samaa mieltä, lussan ansaitset :)
-diu diu-
pekkajau
14.09.2009 23:49:58
isojussi: Mistä sä luulit, että niitä 300:n trioja muuten piisais?

Kauheeta tuhlausta.
EP
15.09.2009 00:11:06
Pula-Aho: Mää en ymmärtänyt mikä tässä hiersi. Jos tuolla saadaan nuoret pois kaduilta hyvän harrastuksen pariin, niin mun puolesta ok juttu..

Ai jaa juu.. empäs tullut tuota aatelleeksi : )
isojussi
15.09.2009 01:17:59

Äähh - nyt tartuit väärää heittoon. Pelkkä huuli. Kuhan taruin kii Ellin hohotteluun.

Mun oma oppilaat on kaikki alkeisosastoo.
tanjuli
15.09.2009 06:56:34
isojussi: "Bändisoittimia" on peruskouluissa ollu jo yli 25 vuotta, että ei tää mikään uus juttu ole... Ja jos silti homma on niinkuin sanot, on joku tehnyt pahan mokan, kun asioita kerra silkan osaamattomuuden takia opetetaan päin bertzettiä. Vanhat pitää kouluttaa uusiin asioihin.

Ei oo uus juttu, mutta uskomattoman paljon osaamatonta jengiä on vielä kentällä.

Mähän peräsinkin just vanhempaa, laadukkaampaa biisimateriaalia, jolla oppiikin jotain. Onhan esim kansanlaulujen puute ihan virallisestikin todettu heikentävän lasten laulutaitoo. Ei ihme, että mukuloitten laulu on flegmaattisen piipittävää ponnetonta ininää, jos vaan vedetää jotain "Rakkauden haudalla"-osastoo...

Joo, samaa oon ihmetellyt, että mitä niillä skideillä on laulatettu. Joillekkin saattaa jo viiden sävelen melodian toistaminen / muistaminen olla ylivoimaista.

Voiko opettajan ammattitaidossa olla enää pahempaa puutetta olla, kuin ettei saa pidettyä mukuloita kurissa? Sehän tekee kaiken muun osaamisen turhaksi. Ja turha lässyttää sitä "heikko ja pieni naisopettaja...." - bs:ää; eihän sitä monessa muussakaan ammatissa fyysisesti sopimattomia oteta hommiin.
...
Täähän toki nykyää ihan väärin päin - kakaroitten tars peletä opettajia, eikä päin vaston.

Aina on näitä vanhempia, jotka kertoo lapsilleen ettei opettajaa tartte kuunnella, kunnioittaa tai totella. Yllättävän monia, vieläpä. Ainakaan itsellä ei koulutukseen kuulunut minkäänlaista kurinpitokoulutusta, kerrottiin vaan että 'niin käsiksi et sitten saa käydä' ja heitettiin kentälle. Toivon mukaan tilanne on parantunut. Onneks oli sitä kokemusta ja näkemystä sitten muualta kertynyt.

Niijja kuulovaurio? Akustisella kitaralla?

Ei ne toivon mukaan pelkästään akkaria soita koko yläasteaikaansa. Mut jos ne eivät senkään kanssa osaa olla niin miksi ne pitäis päästää minkään järeämmän asian äärelle, jossa se kuulovaurio on jo ihan mahdollista muutenkin kun lyömällä soitin kaverin takaraivoon.

Ja oon antanu nelosenkin todistukseen. Jos toi on yleinen toimintatapa, niin sun mukaashan tän maan musiikinopettajat ei tee työtään kunnolla.

Ei kyllä yhtään pelota lätkiä nelkkuja. Harmi, että joitain pelottaa. Joskus on tullut vastaan tapauksia, missä opettajat haluavat jättää skidin luokalleen, mutta päättävät elimet teilaavat idean, koska 'koulun maine menee'. Minkähänlaista mainetta sille koululle tuleekaan olemaan se, että sieltä pullahtaa ysiltä ulos jengiä, joka ei osaa kirjoittaa omaa nimeään.

Ja jos luullaan, että oppilaat vihaa opettajaa joka pitää ne kurissa, niin se vasta mahtipaskaa onkin.

Sehän onkin mahtipaskaa. Nehän diggailee siitä että ees joku sanoo niille miten pitää tehdä ja miten ei pidä tehdä. Mutta se, että joku sitä 'yhtäkkiä' vaatii, aiheuttaa lähes aina huvittavan itku-potku-raivo-vittuilu-reaktion.

terveisin,
"sitruunapillu natsilehmä", jolla ei enää oo maanantaikänkkärä
[i hear voices but at least they're on tune]
Ukko
15.09.2009 16:27:58

Tankero: Komp komp

Nyt ollaan samaa mieltä.
COVS jäsen nro 6
KanttoriPiiparinen
16.09.2009 06:33:04
Kyllähän näitä häiriköitä löytyy peruskoulun ylä-asteen puolelta. Joskus musan open työ on pelkkää raatamista joidenkin kajahtaneiden takia. Itse hermostuin hieman kun kesken Myrskyluodon Maijan, jota itse soitin, joku välkky pani kasetilta tulemaan jotakin ränttä-ränttää. Silloin oli käsiksikäynti hyvin lähellä.

Numeroidenanto politiikassa olen ollut melko lempeä. Kuutonen on saanut olla pienin numero ja sen alle meneville olen antanut pelkän viivan. Kyseessä on kuitenkin harraste-aine.

Musiikki opistoissa tilanne ja porukat muuttuvat oleellisesti. Niihin pyritään ja silloin on vara vaatiakin jotain. Aikuisryhmän kanssa työskentely on musiikin-opettajalle täyttä terapiaa.

Vanhemman neuvo: Älkää hyvät nuoret ihmiset menkö musiikin opettajiksi ylä-asteille. Pyrkikää opettajiksi musiikkikouluihin ja -opistoihin. Oppilaat PYRKIVÄT näihin taloihin jolloin motivaatio on valmiiksi kohdallaan.
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
WanhaWetäjä
16.09.2009 12:11:17

KanttoriPiiparinen: Kyllähän näitä häiriköitä löytyy peruskoulun ylä-asteen puolelta. Joskus musan open työ on pelkkää raatamista joidenkin kajahtaneiden takia. Itse hermostuin hieman kun kesken Myrskyluodon Maijan, jota itse soitin, joku välkky pani kasetilta tulemaan jotakin ränttä-ränttää. Silloin oli käsiksikäynti hyvin lähellä.

Näinhän se on aina ollut, ja tulee olen.Nykyään vaan taitaa olla enemmän ja pahempaa haistattelua.Mulla on 4 koulukästä lasta, kukaan ei ole suuremmin valittanut opetuksesta, lukion ekalla oleva tyttö ehkä eniten juurikin näistä opetusta häiritsevistä tyypeistä, joita on ehkä pari/luokka.13 v tyttö soittaa pianoa, heidän luokallaan oli varsin aktiivista bänditoimintaa jo ala-asteella, vaikka ope olikin hento ja nainen.

Numeroidenanto politiikassa olen ollut melko lempeä. Kuutonen on saanut olla pienin numero ja sen alle meneville olen antanut pelkän viivan. Kyseessä on kuitenkin harraste-aine.

Eivät suinkaan kaikki ole kiinnostuneita musasta, suuri(?) osa myös nuorista on perusepämusikaalisia taviksia, ja esim laulukoe ja laulamisen haluttomuus voi olle vaan sitä että ei vaan ole yhtään musikaalinen, ja häpeää sitä.Ihan sama kuin se lihava poika voimistelutunnilla joka ei pysty tekeen yhtään mitään, kuitenkin pitäs yrittää vaikka ei ole mitään edellytyksiä ja kykyjä suoriutua tehtävistä.Ei kai joidenkin kykyjen/ominaisuuksien puuttumisesta voi nelosta antaa?Musikaalisuutta ei voi opettaa, vai voiko?Kuin myös synnynnäinen ruumiinrakenne, kömpelyys ns pallosilmän puuttuminen ovat ominaisuuksia joita lienee aika vaikee korjata.
On myös erilaisia oireyhtymiä, asperger ja adhd yms, jos näitä ei ole virallisesti diagnosoitu niin opettaja voi olla ihmeissään. Näin kävi mun pojan kohdalla, aspergerin oireyhtymä saatiin varmistettua vasta ekan luokan loppupuolella, eka kouluvuosi oli kaikille osapuolille yhtä tuskaa.Käytiin rehtorin puhuttelut ja
kaikenmoiset kriisipalaverit läpi aivan turhaan kun ei tiedetty mistä on kyse.
Aspergerista ei monikaan ollut edes kuullut, se tuli monelle opettajalle yllätyksenä eli siitä ei todellakaan ollut informoitu esim koulutuksessa, nyt asiat on paremmin siltä osin.
Pointti tässä oli se että ei se häirikkö aina ole "tahallaan" häirikkö vaan esim aspergerin kyseessä ollen sosiaaliset taidot ovat olemattomat ja ryhmässä toimiminen lähes mahdotonta.

Musiikki opistoissa tilanne ja porukat muuttuvat oleellisesti. Niihin pyritään ja silloin on vara vaatiakin jotain. Aikuisryhmän kanssa työskentely on musiikin-opettajalle täyttä terapiaa.

Varmaan näin, mä olen ite aikanaan suorittanut teorian ja säveltapailun peruskurssit parin viikon kesäkurssilla, se oli tehokasta ja oikeen mielekästä kun oli vielä innostava, hauska ja todellinen ammattiopettaja Treen Konsalta.

Vanhemman neuvo: Älkää hyvät nuoret ihmiset menkö musiikin opettajiksi ylä-asteille. Pyrkikää opettajiksi musiikkikouluihin ja -opistoihin. Oppilaat PYRKIVÄT näihin taloihin jolloin motivaatio on valmiiksi kohdallaan.

No joo, Pirkkalassa on muutama varsin asiallinen musaope, kokemusta on myös tanssimusan soittamisesta usean vuoden takaa, no eihän se ole tae että on hyvä ope, kaikkien kaa olen tehnyt jopa muutaman keikan, eipä nuo ihan hermoraunioilta vaikuttaneet.

Mutta onhan se selvä että asiaan motivoituneita on aina helpompi opettaa, oli sitten ala mikä tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)