Aihe: Kuka keksi sähkökitaran?
1 2
TheWickerMan
01.03.2004 14:25:36
Joku hyvä ihminen voi varmaan kertoo jotain sähkökitaran historiasta/synnystä. Esim. kuka keksi, millon keksi..? Tarviin nopeesti tietoa.

EDIT: Googlesta en löytäny.
"Vittu, kaikki on joskus aloittelioita" - Lord of the strings
madu
01.03.2004 14:30:29 (muokattu 01.03.2004 14:30:54)
Hmm. jos en nyt väärin muista niin se oli se "frying pan" jota kutsuttiin ensimmäiseksi sähkikseksi.

EDIT: ja googlesta löytyi heti: http://www.rickenbacker.com/us/gal01.htm

:)
Juzzu
01.03.2004 14:32:32
Lankkusähkiksen isänä voitaneen pitää Les Paulia, jonka "the log" oli ensimmäinen sähkis, jossa oli selkeä kiinteä runko.

http://www.chesapeake.net/~paolino/trionic/log.html
http://www.gibson.com/whatsnew/pressrelease/2003/jul23a.html
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
rainmaker
01.03.2004 14:49:28
"Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä." -Professori Kari Suomalainen-
Kossu
01.03.2004 14:57:33 (muokattu 01.03.2004 15:13:31)
Tästä aiheessta on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja lopullista selvyyttä ei ole saatu. Itse kallistuisin tuohon Les Paul kantaan ja Rickenbaker "Frying Pan" oli kiistatta ensimmäinen, mutta se oli lap-steel. Ensimmäinen joka teki lankkumallisen sähkökitaran muuhun kuin omaan käyttöönsä oli Paul Bigsby, mutta Joe Maphis jolle kitara tehtiin oli silloin jo varmasti nähnyt ja kuullut Les Paulia "Log:in" kanssa keikalla ja todennäköisesti tilannut sen Les Paulin innoittamana.

Ensimmäinen Les Paul Log-oli muuten tehty Epiphonen osista (Emperor) ja Epin New Yorkin tehtaalla. Mutta Les Paul teki sen kuitenkin itse, joten Epiphone ei saa kunniaa.

Mutta Bigsbyn merkitys on suuri koska monet tyyppilliset Fender-piirteen ovat luultavasti hänen keksimiään.

Kyllä se on ketju: Rickenbaker - Les Paul - Bigsby - Fender, joka sitten teki kaupallisen läpimurron.

Kaikenlaisia mikkivirityksiä akustisissa oli ollut jo yli parikymmentäö vuotta ennenkuin ensimmäinen lankkukitara roikkui musiikkiliikkeen ikkunassa.

PS: Suurin osa (vai kaikki ?) näistä alkupään kitaroista on päätynyt Scott Chineryn kokoelmaan, joka testamenttasi kokoelmansa Smithsonia-instituutille ja kokoelma on nyt museossa esillä - joten eikun Smithsoniaan.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
LaXu
01.03.2004 15:45:59
Eikös Les Paulin "Log" ollut enemmänkin lähellä ensimmäistä puoliakustista sähkistä?

Hieman kyllä mietityttää, ovatko Les Paul ja Leo Fender olleet vilkuisemassa Bigsbyn olan ylitse..Bigsby-Travis skeban runko kun on melkein tasan samanlainen kuin Les Paulissa ja lapa taasen melkein kuin straton lapa. Kitaran tallakin muistuttaa tune-o-maticia epäilyttävän paljon.
FAARAO !(
01.03.2004 16:03:57
Lankkusähkiksen isänä voitaneen pitää Les Paulia,

Mä oon kuullut jostain että Fender ois tehnyt ensimmäisen lankkukitaran:)
Da Make
01.03.2004 16:15:49
Mä oon kuullut jostain että Fender ois tehnyt ensimmäisen lankkukitaran:)

Huonosti kuultu.

Ja Les Paul sai muuten työskennellä aluksi Epiphonen tehtaalla sunnuntai iltapäivisin. Siis kyhäämässä "tukkiaan".
Cräx, Change, Ötöm!? IHKK #09
trih
01.03.2004 17:38:46 (muokattu 01.03.2004 17:40:06)
Les Paulin Tukki oli alunperin pelkkä tukki. Yleisö ei tykännyt kun mies soitti tukilla niin mies liimasi siihen nuo kitaranmuotoiset sivut (Epin Emperorista ilmeisesti kun siitä kirjoitettiin ylempänä)ja sitten yleisö tykkäsi. Hauska juttu omalla tavallaan. Oli 50-luvulla vissiin liian radikaalia tuollainen tukkeilu.
edit: eli ei se siis ollut puoliakustinen.
wizard86
01.03.2004 18:22:34
les paul "log"(pölkky) vuonna 1941, Rickenbacker "frying pan" vuonna 1944(ei varmaa)???? Bigsby travis vuonna 1947, Fender broadcaster 1948 (myöhemmin nimi muutettiin telecasteriksi).. Korjailkaa jos olen väärässä..
Shaft
01.03.2004 19:41:38
Hieman kyllä mietityttää, ovatko Les Paul ja Leo Fender olleet vilkuisemassa Bigsbyn olan ylitse..Bigsby-Travis skeban runko kun on melkein tasan samanlainen kuin Les Paulissa ja lapa taasen melkein kuin straton lapa. Kitaran tallakin muistuttaa tune-o-maticia epäilyttävän paljon.

Varsin selvä asiahan se on, että "vaikutteita" on tuolta otettu..
juici
02.03.2004 00:58:32

Rickenbacker "frying pan" vuonna 1944(ei varmaa)????

Frying pan oli mielestäni jo 1930 -luvulla. Tai silloin ainakin Rickenbacker kehitteli sähkökitaran mikrofonin.
"And now for something completely different..." | Neurotic Defense hakee edelleen RUMPALIA KUOPIOSTA TAI SEN LÄHISTÖLTÄ!
PIM
02.03.2004 11:56:53
Frying pan oli mielestäni jo 1930 -luvulla. Tai silloin ainakin Rickenbacker kehitteli sähkökitaran mikrofonin.

Itse asiassa firman nimi oli vielä tuohon aikaan (1932) Ro-Pat-In, josta myöhemmin tuli Rickenbacker. Paistinpannun mikrofonin suunitteli George Beauchamp, joka oli aiemmin ollut perustamassa resonaattorikitaroistaan tunnettua Nationalia ja saatuaan potkut Nationalilta perusti yhdessä Paul Barthin ja Adolph Rickenbackerin kanssa em. Ro-Pat-Inin. Vielä samana vuonna eli -32 Ro-Pat-In kehitteli myös puubodyisen (paistinpannu oli alumiinia) samaa hevosenkenkämikkiä käyttäneen "spanish" version, jota voi kai sitten pitää ensimmäisenä "normaalina" sähkökitarana.

Jos tästä vielä katsotaan taaksepäin niin Gibsonilla mainetta niittänyt Lloyd Loar oli jo 20-luvun alussa kokeillut instrumenttien sähköistä vahvistamista ja kehitellyt mm. sähköbasson ja -alttoviulun, mutta Gibsonilla nukuttiin vielä 12 vuotta ennen kuin sähköistettyjen instrumenttien kaupalliset mahdollisuudet tajuttiin.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
Juzzu
02.03.2004 12:06:52
Eikös Les Paulin "Log" ollut enemmänkin lähellä ensimmäistä puoliakustista sähkistä?

No nykymääritelmien mukaan ehkäpä kyllä, mutta Les Paul laittoi akustisen puolikkaat ymmärtääkseni lähinnä vain esteettisistä syistä. ja kun puolikasaihioiden saatavuudestakaan ei sattunut olemaan puutetta. En usko, enkä ole lukenut, että Les Paul tarkoituksella yritti tehdä mitään nykyistä puoliakustista vastaavaa kitaraa, vaan pointti oli nimen omaan kiinteä runko.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
SURf
02.03.2004 14:09:52 (muokattu 02.03.2004 14:11:40)
En usko, enkä ole lukenut, että Les Paul tarkoituksella yritti tehdä mitään nykyistä puoliakustista vastaavaa kitaraa, vaan pointti oli nimen omaan kiinteä runko.

Muistan jostain lukeneeni että näin on, eli huomasi pelkän Lankun saavan turhan skeptisen vastaanoton ja liimaili sitten lumeeksi nuo puoliskot siihen.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt, että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Pluto
02.03.2004 14:43:58
Oikea vastaus on Esko Sähkökitara, keravalainen yleiskeksijä ja kylähullu.
Dillon, you son of a bitch!
saudro
03.03.2004 08:27:57
sähkökitaramikrofonin keksi beauchamp-niminen ukkeli ja rickenbackerin kanssa ne sitten rupesi niitä tehtailimaan. Fender teki ensimmäin kokopuisen kitaran...

Muistaakseni se meni jotenkin näin
kivi
03.03.2004 08:56:49
sähkökitaramikrofonin keksi beauchamp-niminen ukkeli ja rickenbackerin kanssa ne sitten rupesi niitä tehtailimaan. Fender teki ensimmäin kokopuisen kitaran...

Muistaakseni se meni jotenkin näin

Ei mennyt. Oikea vastaus on sanottu jo moneen kertaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jPekka
03.03.2004 09:56:43

Muistelen jostakin muutaman vuoden takaisesta Guitar Playeristä lukeneeni ja katselleeni, että samaan aikaan sotien välillä (tulevan) Rickenbackerin kanssa myös sittemmin lähinnä rumpuihin keskittynyt Slingerlandin soitintehdas olisi kokeillut lankkusähkiksiä. Olisivatpa tehneet muutaman koekappaleen "espanjalaistakin" kitaraa, eli ei-stilikaa.

Ajatus tuntui olleen ns. ilmassa.
86 % tämän lauseen ensi kertaa lukeneista yrittää nuolaista omaa kyynärpäätään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)