Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson miksaus
1 2 3
elampen
07.09.2009 09:53:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen harrastanut kotitarvemiksausta joitakin vuosia, ja kaikkein eniten hämminkiä minulle tuottaa basson miksaus äänitteeseen. Miten saada tasapainoinen ääni, joka tekee työnsä omalla alueellaan, on riittävän iskevä ja erottuva mutta ei jymise liikaa?
 
Etenen yleensä näin:
 
Äänitys Reaperilla. Soitto joko suoraan mikserin linjaan tai SansAmpin kautta. Mikserin EQ tasainen. Sitten plugareita jonoon:
 
Kompressointi: Cockos ReaComp, valmis basso-preset.
EQ: Mitä milloinkin - tämä on ehkä suurin ongelmakohta!
Chorus: hiukan sointia mehevöittävää ja stereokuvia leventävää chorusta.
Kaiku: Cockos ReaVerbate, MixAlive -preset (melko kevyt kaiku).
 
EQ:ssa olen kokeillut sekä bassoa buustaavia että diskanttia leikkaavia asetuksia ja monenlaista muutakin, mutta koskaan ei tunnu oikein menevän kohdalleen. Tietysti se, miltä basso kuulostaa riippuu kokonaissaundista, ja jos/kun muutkin miksauksen osa-alueet ovat hakusessa, ei bassokaan voi kuulostaa hyvältä.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Exhausted
07.09.2009 10:16:52 (muokattu 07.09.2009 10:27:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään että bassosignaali on kahdella eri raidalla, joista toinen on äänitetty suoraan linjaan ja toinen vahvistimen kautta mikitettynä. Yleensä kompressoin suoran linjasignaalin aika reilusti, kun taas vahvistinsignaalissa saa olla enemmän dynamiikkaa, mutta mieluusti myös säröä - rähinää ja kolinaa, tietysti musatyylistä riippuen.
 
Crossover-ratkaisu toimii myös joskus: toisesta signaalista otetaan matalat taajuudet vaikkapa 150 Hz alta ja toisesta taas yläpuolelta. Matalat taajuudet kompressoidaan rajummin ja vapaammin hengittävään yläkertaan voidaan kohdistaa säröä ja efektejä.
 
Yleensä myös summaan eri bassoraidat yhteen ryhmään, jossa käytän tarvittaessa vielä kompressoria ja eq:ta. Vaikka mitään prosessointia ei ryhmässä olisikaan, niin basson yleistason säätäminen käy ryhmästä helpommin. Lisäksi, vaikka lähtöraitoja onkin useampi, niin pidän basson kuitenkin aina monona.
 
Suosittelisin sinulle aloittamista ihan puhtaalta pöydältä. Ainakin chorus ja reverb kannattaa unohtaa perussaundia hakiessa, samoin kompressoriplugarin presetti. SansAmpin Bass Driver on ihan hyvä työkalu, mutta jos pystyt, niin ota siitä myös suora signaali talteen, vaikka ihan vain sen vuoksi, että voit säätää saundia vielä myöhemmin.
 
EDIT: On toki myös hyvä muistaa, että basso vaatii tilaa omalle taajuusalueelleen. Jos kitarat tai vaikka koskettimet tuuttaavat matalaa tavaraa niin basson miksaaminen on luonnollisesti vaikeampaa. Kannattaa käyttää ylipäästösuodinta niissä raidoissa, joissa olennaista informaatiota ei tule alarekisteristä.
 
Timo JM
07.09.2009 10:27:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen:
Chorus: hiukan sointia mehevöittävää ja stereokuvia leventävää chorusta.
Kaiku: Cockos ReaVerbate, MixAlive -preset (melko kevyt kaiku).

 
Millaista musaa sä teet? Choruksen ja kaiun käyttö kuulostaa aika omituiselta. Molempia voi toki käyttää mutta ne on yleensä vähän spesiaalitilanteita, ainakin pop-rock musassa.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Timo |
elampen
07.09.2009 10:28:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: SansAmpin Bass Driver on ihan hyvä työkalu, mutta jos pystyt, niin ota siitä myös suora signaali talteen, vaikka ihan vain sen vuoksi, että voit säätää saundia vielä myöhemmin.
 
Toden totta, SansAmp Deluxesta saa ulos samanaikaisesti sekä muokatun että suoran (Parallel Out) signaalin. Täytyypä kokeilla, kiitos vinkistä!
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
elampen
07.09.2009 10:29:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Millaista musaa sä teet? Choruksen ja kaiun käyttö kuulostaa aika omituiselta. Molempia voi toki käyttää mutta ne on yleensä vähän spesiaalitilanteita, ainakin pop-rock musassa.
 
Monenlaista, ei ole mitään nimenomaista tyylisuuntaa. Olen käyttänyt chorusta ja kaikua hyvin varovasti mausteina ja tiedän, etteivät ne ole bassolle lainkaan välttämättömiä.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
elampen
07.09.2009 10:33:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: On toki myös hyvä muistaa, että basso vaatii tilaa omalle taajuusalueelleen. Jos kitarat tai vaikka koskettimet tuuttaavat matalaa tavaraa niin basson miksaaminen on luonnollisesti vaikeampaa. Kannattaa käyttää ylipäästösuodinta niissä raidoissa, joissa olennaista informaatiota ei tule alarekisteristä.
 
Eikö tässä tapauksessa ole kyseessä alipäästösuodin (low pass)?
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Exhausted
07.09.2009 10:39:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, vaan nimenomaan ylipäästösuodin (high-pass filter), jolla suodatetaan turhat matalat taajuudet pois muista kuin bassoraidoista.
 
Pitkavirta
07.09.2009 10:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Eikö tässä tapauksessa ole kyseessä alipäästösuodin (low pass)?
 
Eikäkö hi pass -filtsuu niihin raitoihin joiden oleellinen informaatio soi basson vastaavia korkeemmilla taajuuksilla. Skitat ja synat on mahdollisia tämmösiä jotka käy fronttaa basson alueella jos hakee botnen niistä.
 
Ite basson miksauksesta en osaa sanoa kauheesti, itellä menny aika arvalla joskus ihan nappiinki. Huomasin tosin et kompuran käyttö jo äänitysvaiheessa jeesaa mulla. Sit jotain vahvistinmallinnusta ja röyhyä plugareilla.
Esp
07.09.2009 12:12:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Millaista musaa sä teet? Choruksen ja kaiun käyttö kuulostaa aika omituiselta. Molempia voi toki käyttää mutta ne on yleensä vähän spesiaalitilanteita, ainakin pop-rock musassa.
 
Kyllä tuo chorus aika käytetty laite on bassossa ihan rokkipuolellakin. Yleensä nimenomaan Rolandin SDD320 siinä bassossa muljuaa. Eikä tuo kaikukaan nyt mitään ennenkuulumatonta ja erikoista ole rokkipuolellakaan.
 
Itsellä on basso yleensä multattu 4 raidalle, yleensä alapää ja yläpää erikseen, lisäksi sitten vielä särötetty kanava ja mahdollinen alapään boostaus pitchsifterillä oktaavia alempaa yms. Riippuu ihan tilanteesta, mitä halutaan jne.
 
Vaiheet sitten kannattaa katsoa kaikesta kohdilleen, koska muuten ei saa tukevaa alakertaa millään aikaiseksi.
 
Täh?!?
elampen
07.09.2009 12:32:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Itsellä on basso yleensä multattu 4 raidalle, yleensä alapää ja yläpää erikseen, lisäksi sitten vielä särötetty kanava ja mahdollinen alapään boostaus pitchsifterillä oktaavia alempaa yms. Riippuu ihan tilanteesta, mitä halutaan jne.
 
Vaiheet sitten kannattaa katsoa kaikesta kohdilleen, koska muuten ei saa tukevaa alakertaa millään aikaiseksi.

 
Miten noin ihan teknisesti multaat neljälle raidalle, mitä härpäkettä on välissä?
 
Ja sitten varmaankin aloittelija-FAQ -tason kysymys: miten nuo vaiheet katsotaan kohdilleen? Mikäli asia on monimutkainen niin linkki johonkin miksausohjeeseen riittää, kiitos.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
migi666
07.09.2009 13:02:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on yleensä sellain, et linjasaundiin haen vähän räyhää pop/rock musassa jollain tilanteeseen sopivalla mallinnuksella sit leikkailen kapeella EQ:lla vähän basarin tieltä bassoa pois 60-75Hz tienoilta, leikkaan sopivasti keskitaajuuksista (reilu 500Hz) mutasuutta pois sit korostan kielten ääniä ylätaajuuksilla sopivasti. Kompressori siihen perään ja sen asetukset riippuu tietenkin nauhotetusta basson saundista, mitään presettejä en suosittele. Siihen perään joskus laitan limitterin tasottamaan joitakin sointuja mitkä korostuu liikaa tai hukkuu muuhun musaan.
 
Ennen basson nauhottamista on hyvä tottakai vaihtaa kielet jotta saa kielten ääniä mukaan meininkiin, jälkeen päin niitä on paska hakea.
 
Sit tietenkin hyvä kikka on laittaa sendi toiselle raidalle ja tälle raidalle EQ:lla High pass johonkin 2000Hz ja ylätaajuuksia korostaa toisen bassoraidan sekaan biisin niin vaatiessa.
 
Suoraan mennään ennen kuin käännytään vai miten se oli.
Timo JM
07.09.2009 13:41:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirveesti ihmiset kyllä kikkailee bassosoundin kanssa. Itsellä tulee basso aina monona yhdeltä raidalta. Siihen sitten tarvittavat säädöt jne.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Timo |
Björn E. Borg
07.09.2009 15:21:29 (muokattu 07.09.2009 15:26:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Olen harrastanut kotitarvemiksausta joitakin vuosia, ja kaikkein eniten hämminkiä minulle tuottaa basson miksaus äänitteeseen. Miten saada tasapainoinen ääni, joka tekee työnsä omalla alueellaan, on riittävän iskevä ja erottuva mutta ei jymise liikaa?
 
Etenen yleensä näin:
 
Äänitys Reaperilla. Soitto joko suoraan mikserin linjaan tai SansAmpin kautta. Mikserin EQ tasainen. Sitten plugareita jonoon:
 
Kompressointi: Cockos ReaComp, valmis basso-preset.
EQ: Mitä milloinkin - tämä on ehkä suurin ongelmakohta!
Chorus: hiukan sointia mehevöittävää ja stereokuvia leventävää chorusta.
Kaiku: Cockos ReaVerbate, MixAlive -preset (melko kevyt kaiku).
 
EQ:ssa olen kokeillut sekä bassoa buustaavia että diskanttia leikkaavia asetuksia ja monenlaista muutakin, mutta koskaan ei tunnu oikein menevän kohdalleen. Tietysti se, miltä basso kuulostaa riippuu kokonaissaundista, ja jos/kun muutkin miksauksen osa-alueet ovat hakusessa, ei bassokaan voi kuulostaa hyvältä.

 
Basson miksaus on kai yksi kaikkein vaikeimpia osa-alueita.
 
Itse olen nauhoittanut basson sekä linjasta että mikillä. Miksauksessa sitten olen leikannut ne kumisevat taajuudet (100 Hz?) pois buustannut 400 Hz (jos haluaa iskevyyttä, jos taas hyvää svengiä, niin sitten ei liikaa) 800 Hz (jazz-basson saundi), sitten on
vähän laimeampaa (riippuu nyt vähän kitarasaundista myös) ja sitten pieni piikki vielä tuonne ihan yläpäähän, en nyt ulkoa muista ihan tarkkaan mikä taajuus.
 
Sitten olen yrittänyt sovittaa ne pellit ja kitarat niin ettei ne kilpaile näiden taajuuksien kanssa ja vuorotellen painottanut sitä linja- ja vuorotellen mikitettyä raitaa.
 
Chorus on minusta ihan ehdoton, sillä saa sen sopivan leveyden siihen saundiin ja sitten se yläpää hiukan helisee. Kompressiota toki täytyy käyttää myös.
 
kiiski
07.09.2009 18:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Itse olen nauhoittanut basson sekä linjasta että mikillä. Miksauksessa sitten olen leikannut ne kumisevat taajuudet (100 Hz?) pois.
 
Eh? Ei kai nyt bassokitarasta kannata kaikkea alle sadan hertsin menevää silpoa surutta pois ellei halua jättää botnepuolta pelkästään bassorummulle...
 
Exhausted
07.09.2009 18:52:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai olisiko tässä kyseessä pieni dippaus 100 hz kohdalta?
 
jPekka
07.09.2009 19:16:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Vai olisiko tässä kyseessä pieni dippaus 100 hz kohdalta?
 
Niin minäkin tuon tulkitsin.
 
Kun miksaaja on itse kyseisten esitysten basisti, kuten ymmärsin, kannattaisi myös pohtia sitä, johtuuko basson miksaamisen vaikeus johtua siitä että basso-osuus ei välttämättä istu kokonaisuuteen, vaan on esimerkiksi aivan liian runsas, rönsyilevä ja väärällä oktaavialalla, niin että se tappelee muiden instrumenttien kanssa eikä tue niitä niin kuin pitäisi. Ehkä uusi ja toisenlainen bassokulku istuisi kyseiseen esitykseen paremmin ja olisi helpommin miksattavissa?
 
Itse olen ainakin (samanlaisissa tilanteissa) ollut huomaavinani, että miksausvaiheessa on pakko tehdä basso uusiksi ja jättää siitä pois monia yksinään ja soittaessa makeilta kuulostaneilta juttuja.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Kalmo
07.09.2009 23:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisin virhe basson kanssa varmaankin on yrittää tehdä siitä liian mahtava.
Jos on ongelmia bassosoundin kanssa, niin kyllä minä ensin jättäisin sen kaiun ja choruksen pois. Kun sitten on päässyt itseään tyydyttävään tulokseen, voi varovasti kokeilla, mihin ne sopivat ja missä määrin.
 
Matalat äänet kun muutenkin ovat "suuntaimmuuneja", niin niiden panoroinnilla ei kannata paljon leikkiä, jos kerran on ongelmia. Pidä juttu niin yksinkertaisena kuin ikinä, kunnes löydät toimivan soundin, sitten voit varovasti kokeilla noita efektejä.
 
Yksi juttu mikä aina kannattaa tehdä, jos ei ole laadukasta studiota ja huippumonitoreja, on leikata kaikki pois jostain 40-45 Hz alaspäin. Silloin häviää sellaisia kuminoita ja suhinoita, joita tajunnut mukana olevankaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Kallekorvola
07.09.2009 23:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basso kannattanee pitää mahdollisimman "kuivana" ja selkeänä, varsinkin jos biisissä on muuta kamaa holtittomasti. Eli ekana kokeilisin ihan ilman efektejä, varsinkin kaiku pois. Kaikki mikä sotkee matalia taajuuksia (chorus, ellei high-pass -linjassa) siivotaan pois (myös kitara, kiippari ym. linjoilta).
 
Monesti auttaa, jos äänittää basson viimeiseksi. Helpottaa hahmottamaan mitä sinne biisiin vielä "sopii", ja useasti huomaa, että se bassolinja mitä oli miettiny etukäteen, onkin liian hektinen tai muuten liian "täyttävä".
 
Olennaista on myös äänityksen laatu. Paskasta ei saa konvehtia. Hyvällä soittajalla ja instrumentilla pääsee pisimmälle.
 
Itse olen muuten sitä mieltä, että erottuvassa bassosoundissa on paljon ylätaajuksia mukana... Jos erottuvuus on kriteeri, tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
 
Björn E. Borg
08.09.2009 09:14:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Vai olisiko tässä kyseessä pieni dippaus 100 hz kohdalta?
 
Pieni dippaus siinä 100 Hz:n kohdalla.
 
Kuminan poistamiseksi on olemassa hyviä ohjeita. Se ei ole minusta vaikeaa edes kokeilemalla. Sen sijaan tuon 400 Hz sain vinkkinä yhdeltä ammattimiksaajalta ja sitten tuo jazz-basson 800-1100 on aika tunnettu juttu.
 
( jos nyt sitten haluaa sitä jazz basson saundia siihen, meillä on trio niin siihen sopii inan verran rikkaampi bassosaundi ).
 
Björn E. Borg
08.09.2009 09:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Basso kannattanee pitää mahdollisimman "kuivana" ja selkeänä, varsinkin jos biisissä on muuta kamaa holtittomasti. Eli ekana kokeilisin ihan ilman efektejä, varsinkin kaiku pois. Kaikki mikä sotkee matalia taajuuksia (chorus, ellei high-pass -linjassa) siivotaan pois (myös kitara, kiippari ym. linjoilta).
 
Meillä on hyvin kuiva saundi muuten, niin siksi se kestää tuota chorusta. Käytän sitä vaan siihen pisteeseen saakka, että se parantaa sitä ääntä, se tulee luonnollisemmaksi.
 
Monesti auttaa, jos äänittää basson viimeiseksi. Helpottaa hahmottamaan mitä sinne biisiin vielä "sopii", ja useasti huomaa, että se bassolinja mitä oli miettiny etukäteen, onkin liian hektinen tai muuten liian "täyttävä".
 
Olennaista on myös äänityksen laatu. Paskasta ei saa konvehtia. Hyvällä soittajalla ja instrumentilla pääsee pisimmälle.

 
Aivan varmasti. Basson soittamisessa on kuulemma vaikeinta se, että soittajat eivät osaa säädellä soiton voimakkuutta. Parhaat studiobasistit pompottelevat aina samalla tatsilla, mutta amatöörit aina sen mukaan miten kovaa soitto kuuluu korvaan.
 
Mistä tulinkin monitorointiin. Se on studiotyöskentelyn yksi tärkeimpiä osa-alueita, että soittaja kuulee mitä pitääkin kuulua.
 
Itse olen muuten sitä mieltä, että erottuvassa bassosoundissa on paljon ylätaajuksia mukana... Jos erottuvuus on kriteeri, tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
 
Ylätaajuuksilla on myös se hyvä puoli, että niillä saa myös posititoitua sen soittimen. Näin tulee luonnollisempi äänikuva. Jos bassossa on vain bassoa, niin se tuntuu tulevan epämääräisestä suunnasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «