Aihe: Ribbon -mikit | |
---|
|
Onkos täällä minkälaisia kokemuksia nauhamikeistä? Vai pitäisikö kysyä niin päin että mistä ribbon-mikeistä on hyviä kokemuksia? Ajattelin hankkia pari kappaletta suht edukkaita mikkejä, joiden käyttötarkoitus olisi lähinnä rumpujen overheadit ja kitarastyrkkarin äänitys. Ongelma on se että kun en ole ensimmäistäkään ribbonia omistanut, niin niiden kokonaisvaltainen käyttökokemus loistaa poissaolollaan. Ihan kohtalaiset etuasteet on käytössä, joten sinänsä näiden mikkien epäherkkyys ei nähtävästi ole ongelma. Onko noista halvoista mikeistä mihinkään? Aika paljon juttua webistä löytyy ainakin Apexin 205 ja 210 malleista, jotka ainakin ääninäytteiden valossa vaikuttaa juuri siltä mitä olen hakemassa. Kiitos ja kumarrus. Behringerit toimivat moitteetta lähes niin pitkään kuin pysyvät kunnossa. |
|
Täällä liputetaan ainakin BLUE Woodpeckereille. Käyttänyt overhead, vokaali ja clean kitara äänityksissä. Hintaluokka n. 600€/kpl |
|
Itellä ei oo kokemusta kuin siitä halvasta t-bonen tikkarista. Sillä on kyllä saanu ihan jees saundia vaikka mistä, mutta rumpujen overheadina ainakin mun makuun liian tumppu. On osoittautunu helvetin hyväksi taustalauluille ja 16" jatsibassarin resokalvon mikitykseen. Mukavan pehmeä ja pyöreä thumps. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
|
Groovi: Onkos täällä minkälaisia kokemuksia nauhamikeistä ? Ei. Mutta YouTube:sta löytyi, miten Michael Wagener käyttää niitä rumpujen kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=zlg5UcNOT0Y |
Mikael 31.08.2009 17:33:21 (muokattu 01.09.2009 10:32:05) | |
|
Meillä on GA-Project R1 -pari jolla oon äänittänyt hyvin tuloksin mm. torvia, kitaravahvistinta, bassaria, pianoa, laulua... Tumma, pehmeä, lämmin, paksu soundi joka ei tietenkään aina ole pelkästään hyvä asia. Myös t.bonen tikkarimallilla oon äänittänyt joskus flyygeliä ja diggasin soundista tollaseen oldschool-poppihommaan. Itseasiassa täältähän löytyy tulos: http://www.myspace.com/markusnordenstreng jossa kolmen ekan biisin Steinway-flyygeli on äänitetty t.boneila. Edit: enpä muistanutkaan ettei tossa kolmannessa ollutkaan pianoa :D parhaiten pianosoundi on kuultavissa By Tomorrow -kipaleessa. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Mikael: Meillä on GA-Project R1 -pari jolla oon äänittänyt hyvin tuloksin mm. torvia, kitaravahvistinta, bassaria, pianoa, laulua... Tumma, pehmeä, lämmin, paksu soundi joka ei tietenkään aina ole pelkästään hyvä asia. Myös t.bonen tikkarimallilla oon äänittänyt joskus flyygeliä ja diggasin soundista tollaseen oldschool-poppihommaan. Itseasiassa täältähän löytyy tulos: http://www.myspace.com/markusnordenstreng jossa kolmen ekan biisin Stainway-flyygeli on äänitetty t.boneila. Kiitoksia linkistä, soundi haisee ja maistuu hyvin sen kaltaiselta kuin kuvittelinkin. Jos en aivan väärässä ole, niin noita nauhamikkien kapseleita (vai elementiksikö sitä sanotaan?) ei kovin moni valmistaja edes tee. Ilmeisesti samat kapselit voi löytyä yllättävän isonkin hintahaitarin käsittävästä valikoimasta, ja lähinnä elektroniikka siinä kapselin ympärillä muuttuu. Onkos kenelläkään kokemusta siitä, tuoko putki mitään lisäarvoa näihin ribboneihin? Esimerkiksi Mikaelin yllä mainitsemista GAP:in mikeistä löytyy tube ribbon -versio. Behringerit toimivat moitteetta lähes niin pitkään kuin pysyvät kunnossa. |
anapena 31.08.2009 23:44:03 (muokattu 31.08.2009 23:50:58) | |
|
Mulla on kokemuksia oikeestaan pelkästään GAPin Tube Activesta, jolla tähän mennessä on ainakin klarinetti tarttunut mukavasti. Pikavertailussa halvemmassa versiossa oli jotenkin pahvisempi soundi...Myyjä väitti, että putki kannattaa vaihtaa hifimpään, jos siistimpää haluaa...epäherkkähän tuokin on, jos muihin mikkityyppeihin vertaa, vaikka onkin aika herkkä lajissaan. M-Audion DMP3sella olen sitä ajellut. |
|
samantien: Itellä ei oo kokemusta kuin siitä halvasta t-bonen tikkarista. Sillä on kyllä saanu ihan jees saundia vaikka mistä, mutta rumpujen overheadina ainakin mun makuun liian tumppu. miten korkealta olet mikittänyt? koska viimeisimmässä sessiossa tuli munsta hjuva blandis laittamalla tuollainen mono-overiksi (alle kaks kapulanmittaa bassarin yläpuolelle) ja tlm-103:t taka-capiksi. niiden balanssilla sai vedeltyä äänikuvaa tosi monenlaiseen. Fresh-kappaleessa on pelkkä ribbonkanava auki: http://www.myspace.com/quadjazz Fonilla on toinen samanlainen. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 Facebook on kyllä yks homojen kokous jäällä. -K.O. Jones |
|
Kun tuossa taannoin äänittelin rumpuja tuolla meidän lasitalossamme (oleskelutilaksi muutettu entinen kasvihuone), täydensin Glyn Johns -mikitystä kiinnittämällä katonrajaan T.Bonen Royer-kopion (RB100), jonka takana oli tyyny demppaamassa lasin suoraa heijastusta, ja joka oli suunnattu jotakuinkin kohti virveliä. Jälkeenpäin ajatellen sitä olisi kannattanut ehkä suunnata vähän enemmän lattiatomia kohti. Joka tapauksessa se osoittautui aika hyväksi apuvälineeksi nostaa tomeja ja virveliä hieman paremmin esiin niissä kohdissa, missä pellit ehkä dominoivat muissa mikeissä enemmän. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
Itsellä kokemusta Beyerdynamic nauhamikeistä M130, M160, M260 (60-luvun lopulta, Stephen Sank modifioitu). Loistomikkejä erityisesti kitaralle, kanteleelle ja jousisoittimille, pianolle, melodikalle jne. M160 (ja 260) on erityinen tapaus, koska on hypercardioidi. Eli jos nauhotustila ei ole kaikkein mahtavin, nää mikit on armollisempia kun normi kasikuvioiset. "I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff." |
|
Danko: miten korkealta olet mikittänyt? koska viimeisimmässä sessiossa tuli munsta hjuva blandis laittamalla tuollainen mono-overiksi (alle kaks kapulanmittaa bassarin yläpuolelle) ja tlm-103:t taka-capiksi. niiden balanssilla sai vedeltyä äänikuvaa tosi monenlaiseen. Fresh-kappaleessa on pelkkä ribbonkanava auki: http://www.myspace.com/quadjazz Fonilla on toinen samanlainen. No jaa. Mulla on erilaiset mikitystekniikat. En laita mikkejä ollenkaan setin yläpuolelle ;) Se on täysin kiinni siitä saundista mitä hakee. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
|
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tilasin pari kappaletta kiinalaisen Alctron Electronicsin sisuskaluihin perustuvaa HRM-8B mikkiä. Tätä samaa mikkiä kaupataan monen merkin alla, mm. Apex ja Nady. Katotaan nyt miltä kuulostaa, ja onko noista halvoista ribboneista mihinkään. Behringerit toimivat moitteetta lähes niin pitkään kuin pysyvät kunnossa. |
AoA 04.09.2009 14:16:02 | |
|
T. bonen RM700 mikrofooneissa on ainakin hinta/laatu niin kohdallaan kun vaan voi. Toimivat erittäin hyvin overeina, ainakin vähän soivemmassa tilassa. Bassoon ja basariin myös pelittää oikein hyvin, tosin riippuu tietty mitä on hakemassa. voihan tuon antamaa pehmiämpää soundia sotkea sinne sekaankin. |
|
AoA: T. bonen RM700 mikrofooneissa on ainakin hinta/laatu niin kohdallaan kun vaan voi. Toimivat erittäin hyvin overeina, ainakin vähän soivemmassa tilassa. Bassoon ja basariin myös pelittää oikein hyvin, tosin riippuu tietty mitä on hakemassa. voihan tuon antamaa pehmiämpää soundia sotkea sinne sekaankin. A.I.R -merkkisenä noita ribboneita (ja putki- sekä konkkamikkejä) saa ihan Suomalaisista musaliikkeistäkin. Hinnat alkaen 99€. http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=33202 http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … it/26607_air_dragon_lady_/_air.html |
Kapane 11.09.2009 16:28:25 (muokattu 11.09.2009 16:28:34) | |
|
Itse olen käyttänyt Senkun e901 ja T.Bone Rm500 yhdistelmää basarissa ja hyvin toimi. Nauha toi paljon boomia soundiin ja senkku taas nosti napsua. Skenehuora jo 6 vuotta. |
|
Olen käyttänyt T.Bone RB 500 -mikkiä jonkin verran. Ongelmaksi tuli kai etusista johtuen suhina. Ribboni kun ei herää henkiin kuin etusta luukuttamalla. Niinpä ostin Golden Age Audion putki-ribbonin ja olen sillä äänitellyt erityisesti rockabilly-tyyppistä sähkökitaraa sekä vanhanaikaista laulusaundia. Vanhat korvat tykkää! Sitten kysymys! Kuka Suomessa osaa laittaa ribboneihin uusia nauhoja ammattitaidolla??? Omistan vanhan (1962) ja hyvän Oktava-ribbonin, joka pääsisi takaisin käyttöön, jos joku vaihtaisi uuden nauhan siihen. Edellinen huolto teki mikistä hirveän hiljaisen jopa ribboniksi. Auttakkee hyvät immeiset!!! Willie |
|
Royer 121 + Shure SM57 yhdistelmä toimii hienosti kaverini studiossa kitarastyrkkarin edessä. Itsellä vakavassa harkinnassa Peluso R14 hankinta, joka on puolet Royerin hinnasta... |
|
Itselläni on tällä hetkellä menossa joku ihme ribbon-kausi. Äänitän melkein kaiken tollasella halpis t-bonen ribbonilla. Saundaa niin ihanan mukavan pehmeeltä ja sopii loistavasti kaikenlaiseen fiilistelyyn, jos kyse ei oo jostain hifi-kikkailusta (harvemmin on näin omissa hommissani). Sääliks käy äänityskopissa pönöttävää yli 40 kertaa kalliimpaa "ykkösmikrofonia", koska tuo ruma t-bone vie aina voiton. GIGO |
|
Onkos kellään muuten kokemusta noista F-musiikin AIR-halpiksista? "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Onkos kellään muuten kokemusta noista F-musiikin AIR-halpiksista? Mikit on olleet Suomessa myynnissä vasta pari viikkoa, joten tuskin monellakaan on vielä kauheasti kokemuksia. Toki osalle malleista löytyy "sukulaisverioita" mm. Apex-, CAD-, Cascade-, Golden Age- ja t-bone-merkkisinä :) Esim. A.I.R Liberatoria (249€) myytiin aikoinaan USA:ssa Telefunken RFT M16-merkkisenä hintaan 1399USD... Barracuda ja Swordfish ovat alusta asti A.I.R:ille suunniteltuja ja niissä on käytetty modaajien suosimia EPCOS konkkia, 35mm kapseleita, 6072A putkia, Dual-Bobbin linjamuuntimia jne. Itse olen noita käyttänyt paljonkin eräässä levyprojektissa, mutta olen jäävi kehumaan. Sanon silti: Barracuda on ehdoton suosikkini mallistosta ja Black Bullet on minulle uusi standardi kitaramikitykseen :) Mikit ovat testattavana Riffi-lehdessä ja testitulokset ehtinevät seuraavaan numeroon. Sillä välin soundisampleja kuultavissa: www.airmicrophones.com Petri F-Musiikki |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|