Aihe: Saksofonin suukappaleen "pehmuste"
1
Leevi K.
27.08.2009 10:05:11

Käytättekö mitään suukappaleen yläpintaan liimattavaa pientä pehmustetta saksofonin suukappaleen ja ylähampaiden välissä? Suukappaleen tärinä tuntuu etuhampaissa, ja suukappale näköjään kuluu hampaiden kohdalta ilman sitä.

Vaikuttaako tärinä ajan mittaan myös hampaisiin?

Jos käytätte pehmustetta niin millaista, ja mistä niitä saa?

Millaisia kokemuksia teillä on asiaan liittyen?
Klezberg
27.08.2009 10:18:00

Leevi K.: Käytättekö mitään suukappaleen yläpintaan liimattavaa pientä pehmustetta saksofonin suukappaleen ja ylähampaiden välissä? Suukappaleen tärinä tuntuu etuhampaissa, ja suukappale näköjään kuluu hampaiden kohdalta ilman sitä.

Vaikuttaako tärinä ajan mittaan myös hampaisiin?

Jos käytätte pehmustetta niin millaista, ja mistä niitä saa?

Millaisia kokemuksia teillä on asiaan liittyen?

Hammaskumi tuo on nimeltään ja niitä saa soitinkaupoista, ainakin niistä mistä niitä suukappaleitakin. Itse käytän ilman muuta. Kumi kannattaa laittaa niin ettei tule ihan suukappaleen kärkeen vaan jää vähän väliä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
28.08.2009 06:57:33 (muokattu 28.08.2009 06:58:01)

Olen myös käyttänyt alusta asti, etuhampaat olivat etenkin ennen niin rosoiset että suukappaleeseen tuli heti naarmuja ilman, lisäksi suukappale tuntui turhan liukkaalta, pysyy paremmin paikoillaan kumin kera.

Nyt viime hammaslääkärikäynnillä hiottiin etuhampaita hiukan tasaisemmiksi samalla kun paikattiin lohkeama, nyt kumit kestävät paremmin. Nykyään käytän myös niitä paksumpia, 0,8 millisiä, ne kestävät ja pysyvät paremmin kuin ohuimmat.

Sähköteippikin toimii hätätilassa muttei kestä kovin kauan, on tosin sitten halpa uusiakin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Leevi K.
28.08.2009 12:03:42

Joo, mullakin suukappale näkyy olevan heti naarmuillla ilman hammaskumia. Ehkä pitää mainita asiasta hammaslääkärille seuraavalla kerralla.
enary
30.08.2009 11:44:50
Itse myös suosin hammaskumien käyttöä. Ilman sitä suukappale alkaa kulumaan enemmän. Eräs pitkän linjan fonisti kertoi ajan myötä tulevan hammasongelmia, itse kun oli aina soittanut ilman pehmusteita. Ongelmien ilmestyttyä hän alkoi käyttää kahta hammaskumia päällekäin...
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
sax machine
31.08.2009 00:03:34
itse en ole koskaan tykännyt käyttää. Tuntuu soittaminen erikoiselta sellasten kanssa.
Minä juon nyt kahvia.
Klezberg
31.08.2009 09:40:53

joona.h: Hammaskumista en ikinä oo kuullu puhuttavan. Itse kutsun sitä suukappaleen hammassuojaksi, mutta miten vaan.

Joo, en tiedä mistä tuo hammaskumi-sana on minulle tarttunut. Hammassuoja on hyvä nimi ja sitähän tuo soitinlainekin näyttää käyttävän.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)