Hammaskumista en ikinä oo kuullu puhuttavan. Itse kutsun sitä suukappaleen hammassuojaksi, mutta miten vaan.
Oon käyttäny hammassuojaa suukappaleessa alusta asti, ja ei kyllä tulis mieleen puhaltaa ilman. Laitan sitten väliaikaisesti vaikka teippiä tai jotain, jos ei oo jostain syystä suojaa suukplssa.
Ensinnäkin se suojaa suukappaletta naarmuuntumiselta. En tiiä kuinka pahasti suukapale voi kulua hampaiden takia, ei oo tullu kokeiltua, mutta koska siihen jää jo ekan kerran jälkeen jäljet, voisin kuvitella että siihen vois tulla niin syvä kolo ajan kanssa että alkais jo haitata puhaltamista. Ainakin kauneusseikka jos ei muuta.
Toiseksi se on aika suuri mukavuustekijä. Suukappaleen pinta on liukas ja hampaat tahtoo lipsua kun ei saa tukevaa otetta. Kyllähän se suussa pysyy ilmankin, mutta huomattavasti tukevampi suojan kanssa.
Suukappale luonnollisesti resonoi puhallettaessa ja se kyllä siirtyy hampaiden kautta koko leukaan ja tuntuu hassulta kun koko pää tärisee, vähän karrikoiden. Hammassuoja vähentää hampaisiin kohdistuvaa tärinää merkittävästi.
Se miten suojan käyttö tai käyttämättömyys vaikuttaa hampaisiin menee mielestäni hifistelyn puolelle. Onhan syöminen, juominen ja hampaiden harjaaminenkin todettu hampaita kuluttaviksi suorituksiksi, joten samakos tuo. Jotkut keksi myös väittää että sätkäpaperin käyttö alahuulen ja hampaiden välissä tekee pahaa hampaille, mutta käytänpä sitäkin. Ei ne hampaat oo moksiskaan, huononee iän myötä kuiteskin. Luulisin, ja uskoisin. Ainakin kunnes joku toisin todistaa.
Suojiakin löytyy kovin erilaisia. On mustaa jä läpinäkyvää, isompaa ja pienempää. Pienin on kätevin kun se menee myös alttoon, isompia joutuu leikkelemään jos haluaa sopraanon suukappaleeseen lyödä. Lisäksi niitä on kovia ja pehmeitä, tykkään kovista enemmän, pehmoset on mielestäni vähän liian nihkeitä. Ja sitten on vielä paksuus. Niitä on ainakin 0.4-0.8mm. Taitaa itelläni tällä hetkellä olla 0.6. Mielestäni parempi ohut kuin paksu, tuntuu luonnollisemmalta kun ei oo suukappaleen ja hampaiden välissä turhaa massaa.
Joku otti hammaslääkärin puheeksi, en tiiä mitä mieltä ovat hammassuojan käytöstä, tuskin mitään. Mutta oon myös hiotuttanu ylähampaani juuri soittamisen takia. Kun oli vähän epätasaiset ja suoja kului aina nopeasti yhdestä kohtaa puhki. Ja muutenkin oli epätasaisempi tuntuma suukappaleeseen. Nyt kestää suoja vähintään tuplasti kauemmin ja tuntuukin kivemmalta kun on tasaista tasaista vasten. Alahampaanikin oon hiotuttanu, mutta se taas liittyi alahuuleen ottamaan damageen. Kannatti hioa, kun vielä alaikäisenä tajusin hoitaa alta pois ni ei tarvinnu maksaa mitään. Ja nyt on ilo soitella tasaisella hammasrivistöllä.
Noita hammassuojia voi aina kysellä paikallisista musiikkiliikkeistä, aika usein löytyy jotain. Soitinlaine on aika varma, tosin jos ei helsingissä tai turussa pyöri, niin postimaksut taitaa olla samaa hintaluokkaa kun itse tuote...
http://www.soitinlaine.fi/index.php … ;option=com_virtuemart&Itemid=1tuossa vielä linnkiä, vaikkapa tollanen olis jees
edit. toivottavasti tästä on jotain apua hammassuojiin tutustumattomille